Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą  (Przeczytany 75274 razy)

Offline Stanisław Klocek

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #135 dnia: 08 Sierpień, 2017, 12:46 »
  • Bóg Ojciec jest duchem świętym?
  • Syn Jezus jest duchem świętym?
  • Wierni aniołowie są duchami świętymi?
Ale biblia mówi, że jest tylko jeden Duch Święty, np. 1Kor 12:11, czy Ef 4:4.
Podobnie jest jeden Pan, a nie trzech, czy dwóch Panów (Ojciec jest Panem, Syn jest Panem, Duch jest Panem).
Czy tak ma wyglądać dyskusja w ustalaniu kwestii ducha, lub ducha świętego? Dlaczego nie odpowiedziałeś na trzy postawione pytania? Czyżby były zbyt trudne, albo niewygodne? Próbując przykryć ,,jest tylko jeden Duch Święty, np 1Kor 12:11, czy Ef 4:4". W tych wersach występuje jedno słowo duch, a święty dodałeś - dlaczego? Dlaczego pominąłeś z Ef 4:5 "jest jeden chrzest"? Czyż byś chciał zarzucić nam klapki na oczy, że chrztów jest tyle, ile ludzi go przyjmuje - to raz. Po drugie, Biblia wymienia inne jak; Dz 11:16 chrzest wodą, Rz 6:3 chrzest w śmierć, Dz 1:5 Chrzest duchem świętym, Mat 3:11 chrztem ognia.

Podejrzewam, że nie odpowiadasz na postawione pytania, gdyż zmuszony byłbyś przyznać, że duchów świętych jest więcej analogicznie jak chrztów. Wówczas byłoby trzeba przyznać, że "jeden duch" jest określeniem zbiorowym istot duchowych, w odróżnieniu od istot cielesnych, ziemskich. Podobnie z chrztem, który dotyczy jednego chrztu chrześcijańskiego w którego skład wchodzą inne.


Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #136 dnia: 08 Sierpień, 2017, 12:53 »
Cytuj
Czy tak ma wyglądać dyskusja w ustalaniu kwestii ducha, lub ducha świętego?
Klocku ale ty nie jesteś partnerem do dyskusji o Duchu Św.
Ty jesteś ateistą, a ateista przeczy istnieniu Ducha Św.
To tak jakbym gadał z niewidomym o kolorach.
Mówiłem ci że idź se pograć w szachy.
Ty już wiarę w osobowość Ducha i w siłę masz za sobą.
Teraz tylko już ci została niewiara do grobowej deski. :-\


doulos

  • Gość
Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #137 dnia: 08 Sierpień, 2017, 13:05 »
Czy tak ma wyglądać dyskusja w ustalaniu kwestii ducha, lub ducha świętego? Dlaczego nie odpowiedziałeś na trzy postawione pytania? Czyżby były zbyt trudne, albo niewygodne? Próbując przykryć ,,jest tylko jeden Duch Święty, np 1Kor 12:11, czy Ef 4:4". W tych wersach występuje jedno słowo duch, a święty dodałeś - dlaczego? Dlaczego pominąłeś z Ef 4:5 "jest jeden chrzest"? Czyż byś chciał zarzucić nam klapki na oczy, że chrztów jest tyle, ile ludzi go przyjmuje - to raz. Po drugie, Biblia wymienia inne jak; Dz 11:16 chrzest wodą, Rz 6:3 chrzest w śmierć, Dz 1:5 Chrzest duchem świętym, Mat 3:11 chrztem ognia.

Podejrzewam, że nie odpowiadasz na postawione pytania, gdyż zmuszony byłbyś przyznać, że duchów świętych jest więcej analogicznie jak chrztów. Wówczas byłoby trzeba przyznać, że "jeden duch" jest określeniem zbiorowym istot duchowych, w odróżnieniu od istot cielesnych, ziemskich. Podobnie z chrztem, który dotyczy jednego chrztu chrześcijańskiego w którego skład wchodzą inne.
Nic nie zamierzam pomijać a jedynie dać ci do zrozumienia, że słowo JEDEN ma znaczenie jedności złożonej a nie liczby w sensie absolutnym. Skoro sam znalazłeś wielorakie określenia jednego chrztu dlaczego nie chcesz uznać istnienia jednego Boga w trzech osobach? Nawet sama Straznica mówi o raju duchowym, ziemskim i w niebie, chociaż biblia mówi o jednym raju. A w PNŚ znajduje się nawet jeden ciekawy werset:

Gal 3:28 Nie ma Żyda ani Greka, nie ma niewolnika ani wolnego, nie ma mężczyzny ani kobiety; wy wszyscy bowiem jesteście jedną osobą w jedności z Chrystusem Jezusem.

ciekaw jestem jak go przełkną ŚJ! A skoro poruszyłeś temat wszechwiedzy Boga to zapraszam do nowo założonego wątku:

https://swiadkowiejehowywpolsce.org/biblia-dyskusje/czy-bog-jest-wszechwiedzacy/

tam możesz popisać się wiedzą!  ;D


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #138 dnia: 08 Sierpień, 2017, 15:05 »
Ale jest to wizja, natomiast zstapienie Ducha Świętego na Jezusa to realia.
Gołąb to istota żywa, a nie moc, czy siła.

Gołębie Noego to też realia. A jednak obrazują coś, co osobą nie jest w interpretacji wielu biblistów (wieść o wybawieniu i końcu udręki).

Ale biblia mówi, że jest tylko jeden Duch Święty, np. 1Kor 12:11, czy Ef 4:4.
Podobnie jest jeden Pan, a nie trzech, czy dwóch Panów (Ojciec jest Panem, Syn jest Panem, Duch jest Panem).
Jest też tylko jeden Bóg ale trzy osoby (Ojciec jest Bogiem, Syn jest Bogiem, i Duch jest Bogiem)
To wszystko wskazuje, że musi chodzić o tego samego Ducha Świętego, jak i o tego samego Pana. A więc Trójca jak w pysk strzelił :)
Czyli według ciebie, Bóg Ojciec wszystko wie? To podaj werset, który o tym mówi!
Jeżeli Bóg Ojciec wszystko wie, to dlaczego chce udać się osobiście do Sodomy aby zobaczyć, czy rzeczywiście jest tam tak źle, jakie go słuchy doszły (Rdz 18:20-21)? Potrafisz to wyjaśnić, skoro Bóg Ojciec, według ciebie, wszystko wie?

Bo jest tak, że każda z osób Trójcy czegoś nie wie
1. Bóg Ojciec wie więcej niż Syn i Duch Święty:
- wszystko wie (Ps 139:4; Zach 4:10; Mt 11:27)
- nie wie co się dzieje w Sodomie i Gomorze (Rdz 18)
- nie wie nikt - tylko Ojciec (Mt 24:36; Mk 13:32)

2. Syn Boży wie więcej, niż Ojciec i Duch Święty
- wszystko wie (Mt 11:27; J 16:30, 21:17; Kol 2:3)
- nie wie nikt - tylko Syn (Obj 19:12)

3. Duch Święty wie więcej niż Ojciec i Syn
- wszystko wie (J 14:26; Dz 10:19; 1Kor 2:10)
- nie wie nikt - tylko Duch (1Kor 2:11)

Szok. Bez komentarza... To oficjalna nauka jakiegoś kościoła, że Ojciec nie jest wszechwiedzący?


Tusia, Tobie chciałbym napisać, że chodzi Kościół. Twoje spostrzeżenie jest na poziomie "Rzeczypospolita Polska to osoba, bo tworzą ją osoby, tj. obywatele naszego kraju".


doulos

  • Gość
Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #139 dnia: 08 Sierpień, 2017, 15:35 »
Gołębie Noego to też realia. A jednak obrazują coś, co osobą nie jest w interpretacji wielu biblistów (wieść o wybawieniu i końcu udręki).
Należy odróżniać symbole od prawdziwych zwierząt. W arce były prawdziwe zwierzęta, ale gołębica jest symbolem.
W przeciwnym razie otrzymasz, że Duch Święty jest gołębicą, co jest przecież absurdem. Ale to że właśnie zwierzęta (ale nie te prawdziwe!) symbolizują osoby w Biblii, jest dowodem na to, że Duch Święty jest osobą. Bo tak jak gołębica nie jest siłą czy mocą, tak samo Duch Święty nie jest też siłą czy mocą. Szatan też nie jest wężem, ale wąż symbolizuje jego osobę, podobnie jak gołębica symbolizuje osobę Ducha Świętego.

Szok. Bez komentarza... To oficjalna nauka jakiegoś kościoła, że Ojciec nie jest wszechwiedzący?
A znasz werset w Biblli, który o tym mówi? Bo taki sam można zastosować do Syna, i co wtedy? Dlaczego odbiera się Synowi brak wiedzy, a nie odbiera się Ojcu, z tego  samego powodu? Odpowiedz, dlaczego Bóg (Ojciec) udaje się do Sodomy, aby dowiedzieć się, czy rzeczywiście postępowanie Sodomitów jest złe, skoro jest wszechwiedzący?
Natomiast Bóg (jako Trójca) jest wszechwiedzący, natomiast poszczególne osoby boskie mogą o czymś nie wiedzieć.


masz inne symbole Ducha św.: ogień, wiatr, woda, obłok i światło - wybitnie nieosobowe zjawiska...
Te symbole reprezentują boskie cechy Ducha Świętego. Np. ogień to bóstwo, wiatr - to niewidzialność ale wszechobecność, woda to wszechmoc, obłok i światło - to cudotwórstwo, gołębica - istota żywa, itd. A więc z tych symboli wynika, że Duch Święty to osoba boska, właśnie na podstawie tych symboli. Bo przecież ani Duch Święty nie jest wodą, ani wiatrem, ani ptakiem, obłokiem czy światłem.


Tusia

  • Gość
Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #140 dnia: 08 Sierpień, 2017, 17:38 »
Tusia, Tobie chciałbym napisać, że chodzi Kościół. Twoje spostrzeżenie jest na poziomie "Rzeczypospolita Polska to osoba, bo tworzą ją osoby, tj. obywatele naszego kraju".

Ze strażnicowego myślenia jeszcze się nie uwolniłeś. Potrzeba na to czasu.  8-)


Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #141 dnia: 08 Sierpień, 2017, 17:51 »
Na osobowość Ducha Św. mogą wskazywać różne Jego tytuły

Boskie tytuły Ducha Świętego

Już same biblijne określenia „Duch Boży” i „Syn Boży” (por. „Bóg” J 20:28) wskazują nam, że mamy do czynienia z osobami Bożymi. Podobnie jest z terminem „Duch Święty”. Słowem „Święty”, prócz Ducha Bożego, określone są pozostałe osoby Boże (patrz Dz 3:14, 1P 3:15, Ps 99:5, Iz 8:13).

To samo dotyczy określeń „Duch Jahwe” (Sdz 3:10, BP), „Duch Pański” (Dz 5:9; „Duch (...) Pana” Iz 61:1), „Duch Boga” („Boży Duch” 1P 4:14), „Boży Duch Święty” (Ef 4:30), „Duch Ojca” (Mt 10:20), „Duch Syna” (Ga 4:6), „Duch Jezusa” (Dz 16:7, Flp 1:19), „Duch Chrystusa” (Rz 8:9), „Duch Prawdy” (J 14:17, 16:13), „Duch wieczny” (Hbr 9:14), „Duch łaski” (Hbr 10:29) i „Duch chwały” (1P 4:14). Wszystkie te określenia razem wzięte wskazują na Boskość Ducha Świętego. Ale to nie wszystko.

Prócz tego niektóre z wymienionych tytułów Ducha Świętego są zbieżne z określeniami Boga Ojca. Oto trzy przykłady o Duchu i Bogu „chwały”, „prawdy” i „łaski”:

„(...) ponieważ spoczywa na was duch chwały” (1P 4:14).
„Bóg chwały” (Dz 7:2). „Ojciec chwały” (Ef 1:17).

„(...) duch prawdy” (J 16:13).
„Jehowo, Boże prawdy” (Ps 31:5).

„(...) ducha niezasłużonej życzliwości [łaski]” (Hbr 10:29; por. Za 12:10).
„Bóg wszelkiej życzliwości niezasłużonej [łaski]” (1P 5:10).

Może dlatego, że te tytuły Ducha Świętego nakazują w Nim widzieć Boga, Świadkowie Jehowy zamienili je na określenie „czynna siła” czy „czynna moc”.


Offline Stanisław Klocek

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #142 dnia: 08 Sierpień, 2017, 18:23 »
Nic nie zamierzam pomijać a jedynie dać ci do zrozumienia, że słowo JEDEN ma znaczenie jedności złożonej a nie liczby w sensie absolutnym.
Zaświtała nadzieja, że wreszcie zrozumiałeś, iż jeden albo jedno, to jedność złożona w niektórych przypadkach jak np. Ja 10:30 Ja [Jezus] i Ojciec jedno jesteśmy, 17:11 Ja [Jezus] idę do Ciebie. Ojcze Święty [Bóg Ojciec], My [naśladowcy Jezusa] stanowili jedno". To samo dotyczy ,,ducha świętego", choć jest liczbą pojedynczą, to jest to jedność zbiorowa istot duchowych w niebie wiernych  jedynemu Bogu Ojcu. Poza tym, każda z tych istot; Bóg, Jezus, aniołowie dysponują osobistą mocą, siłą, energią jak to kiedyś nazywano duchem, gdyż było to wynikiem ze względu na ubogie słownictwo w porównaniu z dzisiejszą wiedzą. Gdyby nie mieli ducha, co jest również odpowiednikiem wiatru, tchu, energii, siły, to należałoby ich zaliczyć do trupów, które nie mogłyby nic wykonać (Ps 104:29).


Każdy z nas wykorzystuje różne typy energii, do używania jej celem realizowania określonych celów na odległość. Przesyłasz pewną informacje telefonicznie z Europy na drugą półkulę ziemi, to czy odbiorca nie odbiera twego głosu za pomocą transformowanej energii fal radiowych? Chyba zrozumiałeś, że naszego bezpośredniego i naturalnego głosu z Europy nikt nie usłyszy w Ameryce. Zatem nasza osoba wykorzystuje prawa fizyki -obojętne jak zwane- do realizowania swych celów. Podobnie łaziki wysłane na inne planety, to nie my osobiście, ale realizują nasze postanowienia przesyłanymi falami, które są nośnikami swego rodzaju energii. Analogicznie duchy święte, nie muszą osobiście i własnoręcznie dokonywać czegoś, ale posługują się tymi prawami fizyki, aby wywołując sztuczny głos, lub dokonać jakiegoś obrazu wizji.


 W czasach spisywania Biblii nie były odkryte ani znane prawa fizyki na tym poziomie co dziś, tym samym nie znano słów wyrażających te prawa. Mimo tego wiedziano, że osoby duchowe dysponują umiejętnością wykorzystywania tych praw fizyki do realizowania swych planów na odległość, a nawet więcej niż my wiemy o tych prawach. Dlatego też wówczas istoty duchowe określane "duchem" wykorzystywały te prawa fizyki do realizowania praktycznego swych postanowień. Dodatkowo dodawano do wyrażenia duch święty, aby podkreślić tym, iż dane działanie nie jest wynikiem złych duchów, lecz pochodzą od wiernych Bogu istot duchowych, to znaczy autoryzowane przez Boga Ojca i w tym znaczeni znaczy dodane ,,święty". Nigdzie nie znalazłem potwierdzenia, że duch święty dotyczy wyłącznie jednej osoby i nikogo poza nią.


Ja nie chcę twierdzić, że mam rację, a inni nie, gdyż Biblia nie podaje na tyle precyzyjnie, ponieważ z  jakiegoś wersetu, można wyciągać odmiennie różne przekonania. Sugeruje to, iż Biblia nie powstała pod dyktando Boga, gdyż Bóg dyktując takie nieścisłości, nie dopuściłby do tego. Jest to argument, że pisali to ludzie, którym to dzisiejsi ludzie muszą wytykać niespójność i brak precyzyjności w przekazach. Choć nie wierzę w biblijne opisy tych istot kosmicznych, ale komentuję to ze względu literackiego.
« Ostatnia zmiana: 08 Sierpień, 2017, 18:30 wysłana przez Stanisław Klocek »


Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #143 dnia: 08 Sierpień, 2017, 18:36 »
Ty napisz Klocek krótko:

istnieje w ogóle Duch Św.
jeśli tak to jest siłą?
jeśli tak to jest osobą?

I argumenty proszę.
Bo na razie to tylko filozofujesz, tak jak na kongresie ŚJ w Płocku. :)


Offline Reskator

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #144 dnia: 08 Sierpień, 2017, 19:13 »
Zaświtała nadzieja, że wreszcie zrozumiałeś, iż jeden albo jedno, to jedność złożona w niektórych przypadkach jak np. Ja 10:30 Ja [Jezus] i Ojciec jedno jesteśmy, 17:11 Ja [Jezus] idę do Ciebie. Ojcze Święty [Bóg Ojciec], My [naśladowcy Jezusa] stanowili jedno". To samo dotyczy ,,ducha świętego", choć jest liczbą pojedynczą, to jest to jedność zbiorowa istot duchowych w niebie wiernych  jedynemu Bogu Ojcu. Poza tym, każda z tych istot; Bóg, Jezus, aniołowie dysponują osobistą mocą, siłą, energią jak to kiedyś nazywano duchem, gdyż było to wynikiem ze względu na ubogie słownictwo w porównaniu z dzisiejszą wiedzą. Gdyby nie mieli ducha, co jest również odpowiednikiem wiatru, tchu, energii, siły, to należałoby ich zaliczyć do trupów, które nie mogłyby nic wykonać (Ps 104:29).


Każdy z nas wykorzystuje różne typy energii, do używania jej celem realizowania określonych celów na odległość. Przesyłasz pewną informacje telefonicznie z Europy na drugą półkulę ziemi, to czy odbiorca nie odbiera twego głosu za pomocą transformowanej energii fal radiowych? Chyba zrozumiałeś, że naszego bezpośredniego i naturalnego głosu z Europy nikt nie usłyszy w Ameryce. Zatem nasza osoba wykorzystuje prawa fizyki -obojętne jak zwane- do realizowania swych celów. Podobnie łaziki wysłane na inne planety, to nie my osobiście, ale realizują nasze postanowienia przesyłanymi falami, które są nośnikami swego rodzaju energii. Analogicznie duchy święte, nie muszą osobiście i własnoręcznie dokonywać czegoś, ale posługują się tymi prawami fizyki, aby wywołując sztuczny głos, lub dokonać jakiegoś obrazu wizji.


 W czasach spisywania Biblii nie były odkryte ani znane prawa fizyki na tym poziomie co dziś, tym samym nie znano słów wyrażających te prawa. Mimo tego wiedziano, że osoby duchowe dysponują umiejętnością wykorzystywania tych praw fizyki do realizowania swych planów na odległość, a nawet więcej niż my wiemy o tych prawach. Dlatego też wówczas istoty duchowe określane "duchem" wykorzystywały te prawa fizyki do realizowania praktycznego swych postanowień. Dodatkowo dodawano do wyrażenia duch święty, aby podkreślić tym, iż dane działanie nie jest wynikiem złych duchów, lecz pochodzą od wiernych Bogu istot duchowych, to znaczy autoryzowane przez Boga Ojca i w tym znaczeni znaczy dodane ,,święty". Nigdzie nie znalazłem potwierdzenia, że duch święty dotyczy wyłącznie jednej osoby i nikogo poza nią.


Ja nie chcę twierdzić, że mam rację, a inni nie, gdyż Biblia nie podaje na tyle precyzyjnie, ponieważ z  jakiegoś wersetu, można wyciągać odmiennie różne przekonania. Sugeruje to, iż Biblia nie powstała pod dyktando Boga, gdyż Bóg dyktując takie nieścisłości, nie dopuściłby do tego. Jest to argument, że pisali to ludzie, którym to dzisiejsi ludzie muszą wytykać niespójność i brak precyzyjności w przekazach. Choć nie wierzę w biblijne opisy tych istot kosmicznych, ale komentuję to ze względu literackiego.
Chapeau bas za tego posta.
Komentujesz to chyba z przekonania boś  agnostyk.
Bo z literatury to raczej zadatek na kandydata na Pulitzera.


Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #145 dnia: 08 Sierpień, 2017, 19:24 »
Skoro nikt argumentów za nieosobowością nie przytacza to nic nie pozostaje jak pisać to co pokazuje Biblia ŚJ.

Duch Święty Bogiem

   Apostoł przemiennie używa określenia Duch Święty i Bóg mówiąc, że okłamywanie Ducha Świętego jest okłamywaniem Boga:

   „Szatan cię ośmielił, byś postąpił fałszywie wobec ducha świętego” (Dz 5:3).
   „Postąpiłeś fałszywie nie wobec ludzi, lecz wobec Boga” (Dz 5:4).
   „Dlaczego oboje uzgodniliście między sobą, żeby wystawić na próbę ducha Jehowy?” (Dz 5:9).

   Duch Święty Panem

   Większość przekładów biblijnych zawiera takie oto słowa:

   „Pan zaś jest Duchem, a gdzie Duch Pański tam wolność” (2Kor 3:17).

Jednak prawie wszystkie katolickie przekłady Biblii zawierają w przypisie do tego tekstu informację, że możliwe jest też inne odczytanie tego wersetu, to znaczy:

„Panem zaś jest Duch...” (przypis w Biblii Tysiąclecia do 2Kor 3:17; por. Biblia Poznańska czy komentarz KUL).

Wynikałoby z tego, że Duch czy Duch Pański nazwany jest tu „Panem”. Byłoby to zgodne z innymi fragmentami, w których pozostałe osoby Boże nazwane są „Panami”:

„Jezus jest Panem” (Rz 10:9).
„Jehowo, nasz Panie” (Ps 8:1).

Trzeba tu jednak zaznaczyć, że w swej Biblii Towarzystwo Strażnica wstawiło w omawianym wersecie dwukrotnie imię „Jehowa”, przez co zmieniło odniesienie tego wersetu z Ducha Świętego na Jehowę:

„Jehowa zaś jest Duchem; a gdzie duch Jehowy, tam wolność” (2Kor 3:17).

Jest to niezgodne z oryginalnym tekstem greckim (patrz Novum Testamentum Graece Nestle-Aland, Stuttgart 1979, s. 477). Organizacja ta sama przyznała to pośrednio publikując w swym grecko-angielskim Nowym Testamencie słowa oryginału i bezpośrednie tłumaczenie tych słów. Oto ten ich angielski tekst 2Kor 3:17:
   The but Lord the spirit is; where but the spirit of Lord, freedom (The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures 1985, s. 794).
   Jak widzimy, grecki termin Kyrios (Pan) oddano tu dwukrotnie słowem Lord (Pan), a nie „Jehowa”. Dlaczego później to zmieniono?
Jeżeli przemawiający Pan z Dz 10:14 jest tą samą osobą, co mówiący Duch z Dz 10:20, to znaczy, że Duch Św. jest Panem i zarazem osobą.

Świątynia Ducha Świętego – świątynią Bożą

   Apostoł wymiennie używa określeń „świątynia Boża” i „świątynia Ducha Świętego” oraz wskazuje, że mieszkańcem obu świątyń jest „Duch Boży”:

„Czy nie wiecie, że jesteście świątynią Bożą i że mieszka w was duch Boży?” (1Kor 3:16).
„wasze ciało jest świątynią ducha świętego, który jest w was” (1Kor 6:19).

Prócz tego w Izraelu nie poświęcano świątyni bezosobowym mocom czy siłom, ale osobowemu Bogu. Duch Święty musi więc być osobowym Bogiem posiadając świątynię. Patrz też poniżej omówienie tekstu 1Kor 6:19-20.

Duch Święty jako Bóg działa „jak chce”

Apostoł określeniem „jak chce” ukazuje Ducha Świętego jako Boga, a o Bogu też powiedziano, że czyni „co się jemu podoba” (J 8:29, 1Kor 15:38):

„wszystkich tych działań dokonuje jeden i ten sam duch, udzielając każdemu z osobna, jak chce” (1Kor 12:11).


Offline Stanisław Klocek

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #146 dnia: 08 Sierpień, 2017, 21:11 »
Właśnie o to chodzi, o innego Pocieszyciela. Masz rację mamy Dwóch. Jeden odszedł, obiecał Innego.
Nie wiem na ile się zgadzasz z wykładnią KKK, który podaje:
Cytuj
Określenia Ducha Świętego
685 Wierzyć w Ducha Świętego oznacza wyznawać, że Duch Święty jest jedną z Osób Trójcy Świętej, współistotny Ojcu i Synowi ...

692 Gdy Jezus zapowiada i obiecuje Ducha Świętego, nazywa Go "Parakletem", co dosłownie oznacza: "Ten, który jest wzywany przy czymś" ad-vocatus (J 14, 16. 26; 15, 26; 16, 7). "Paraklet" tłumaczy się zazwyczaj jako "Pocieszyciel"; Jezus jest pierwszym Pocieszycielem 12 . Sam Pan nazywa Ducha Świętego "Duchem Prawdy" (J 16,13).

Skoro określenie Paraklet jest tożsamy z duchem świętym, a Ty przypisujesz to dwu osobom, to już tym sposobem byłyby dwa Duchy Święte/Paraklety, to znaczy druga i trzecia osoba Trójcy, co przeczyłoby jednostce jednoosobowej w dogmacie Trójcy. Ja nie neguję, że wyciągasz niewłaściwe wnioski, lecz pokazuje to, jak nieprecyzyjnie wyraża się "Słowo Boże, skoro potworzyły się grupy z nas, wyciągając odmienne wnioski.


Tusia

  • Gość
Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #147 dnia: 08 Sierpień, 2017, 22:02 »
Nie wiem na ile się zgadzasz z wykładnią KKK, który podaje:

Daj sobie spokój. To nie jest forum o wykładni KKK.


Offline coma

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #148 dnia: 08 Sierpień, 2017, 22:27 »
Niestety nie mam możliwości aktywnie uczeztniczyć w tej dyskusji. Jeśli powielam jakiś argument to z góry przepraszam.
Jest wiele fragmentów, przemawiających za osobowym Duchem jak i za bezosobowym duchem.  Roszada, Tusia wszędzie będą widzieć osobowego Ducha, ja i inni bezosobowego.
Dlatego trzeba skupić się na fragmentach- wytrychach.
Np.
Łukasza 1:35: "Anioł Jej odpowiedział: Duch Święty zstąpi na Ciebie i moc Najwyższego osłoni Cię. Dlatego też Święte, które się narodzi, będzie nazwane Synem Bożym” BT
Mateusza 1:18  „Z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak. Po zaślubinach Matki Jego, Maryi, z Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalazła się brzemienną za sprawą Ducha Świętego" BT
Przyjmując, że Duch Święty jest osobą- czyim synem jest Jezus? Boga Ojca, czy Ducha Świętego?
Dlaczego do Ducha nie mówił "Ojcze"? Dlaczego się do niego nie modlił? Dlaczego nie robili tego pierwsi chrześcijanie, a co najwyżej modlili się O DUCHA?
Jezus w Ew. wg Jana 17:3 modli się do Boga Ojca: A to jest życie wieczne: aby znali Ciebie, jedynego prawdziwego Boga, oraz Tego, którego posłałeś, Jezusa Chrystusa." BT
Zwrócmy uwagę na sformułowanie "jedynego prawdziwego Boga"- Bóg Ojciec, Jahwe jedyny prawdziwy Bóg, to współgra z tym co Jahwe WIELOKROTNIE powtarzał Żydom: Jam jest Jahwe, oprócz mnie nie ma innego.
I teraz najważniejsze z Jana 17:3- od poznania kogo Jezus uzależnia życie wieczne? Boga Ojca i od siebie. Dlaczego w tak kluczowym fraagmencie nie ma wzmianki o Duchu Świętym?
Wniosek: Duch Święty nie może być osobą.
Obj. 22:3: "I nie będzie już nic przeklętego. Będzie w nim tron Boga i Baranka, a słudzy jego służyć mu będą"
Dlaczego nic nie wspomniano o tronie Duch Św.? W Objawieniu jest więcej tego typu sformulowań pomijających Ducha.

To kilka fragmentów przychodzących mi w pierwszej chwili do głowy. Jest ich na pewno wiele więcej. Jest tylko jeden problem- brak czasu na przypomnienie sobie wsystkiego i podjęcie regularnej dyskusji.
Osoby z forum nie wierzące w Trócję na pewno mają jakieś swoje biblijne argumenty, ale przytloczeni z góry postawioną tezą w tytule tego tematu, hejtem i masą argumentów Roszady, nie chcą podejmować dyskusji. Wiem, że tak jest.


Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #149 dnia: 08 Sierpień, 2017, 22:53 »
Daj sobie spokój. To nie jest forum o wykładni KKK.
Ale Klocka vel Gambita organizacja nic innego nie nauczyła jak tylko walić w KK, jak w bęben. To to wali. ;D
Aż mu pałeczki wypadną za kilka lat. ;)

Cytuj
Wniosek: Duch Święty nie może być osobą.
Obj. 22:3: "I nie będzie już nic przeklętego. Będzie w nim tron Boga i Baranka, a słudzy jego służyć mu będą"
Dlaczego nic nie wspomniano o tronie Duch Św.? W Objawieniu jest więcej tego typu sformulowań pomijających Ducha.
To gdzie ten Duch jest ja nie na tronie skoro jest 'częścią' czy właściwością Jehowy?
Pomyśl trochę. Poza tym:

Ireneusz (ur. 130) pisał o Duchu Św. na tronie, odwołując się do Jego przenikania wg 1Kor 2:10:

„My zas póki przebywamy na ziemi, nie zasiadamy jeszcze na Jego tronie (por. Ap 3:21). Wprawdzie Duch Zbawiciela, który na nim zasiada »przenika wszystko, nawet głębokości Boga« (1Kor 2:10)” („Przeciw herezjom” 2:28,7).
« Ostatnia zmiana: 08 Sierpień, 2017, 22:57 wysłana przez Roszada »