Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą  (Przeczytany 70693 razy)

Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #45 dnia: 05 Sierpień, 2017, 20:04 »
Osobowość Ducha Św. w Biblii ŚJ???

Każdy nieuprzedzony czytelnik Biblii ŚJ zauważy takie oto zwroty w ich przekładzie. Co sobie pomyśli, to jego sprawa.

Duch Święty „mówiący”, „odzywający się”, „rzekł”

1) 2Sm 23:2 – „Mówił przeze mnie duch Jehowy i Jego słowo było na moim języku”.
2) 1Krl 22:24 – „Którąż to drogą duch Jehowy przeniósł się ode mnie, by mówić z tobą?”.
3) 2Krn 18:23 – „Którąż to drogą duch Jehowy przeszedł ode mnie, by mówić z tobą?”.
4) Ez 11:5 – „Wtedy spoczął na mnie duch Jehowy, on zaś odezwał się do mnie”.
5) Mt 10:20 – „bo to nie wy mówicie, lecz duch waszego Ojca mówi przez was”.
6) Mk 13:11 – „bo nie wy mówicie, lecz duch święty”.
7) J 16:13 – „bo nie będzie mówił sam z siebie”.
8) J 16:13 – „lecz będzie mówił to, co słyszy”.
9) Dz 8:29 – „Duch zatem rzekł do Filipa: »Podejdź i przyłącz się do tego rydwanu«”.
[W tym fragmencie, jak i w innych poniższych, Duch wypowiada konkretne słowa.]
10) Dz 10:19 – „Kiedy Piotr rozważał w umyśle ową wizję, duch rzekł: »Oto szuka cię trzech mężczyzn...«”.
11) Dz 11:12 – „Toteż duch powiedział mi, żebym z nimi poszedł”.
12) Dz 13:2 – „duch święty rzekł: »Oddzielcie dla mnie spośród wszystkich Barnabasa i Saula do dzieła, do którego ich powołałem«”.
13) Dz 20:23 – „duch święty wielokrotnie składa mi świadectwo, mówiąc, iż czekają mnie więzy i udręki”.
14) Dz 21:11 – „Oto, co mówi duch święty: ‚Męża, do którego należy ten pas, Żydzi tak zwiążą w Jerozolimie i wydadzą w ręce ludzi z narodów’”.
[Duch wypowiada sie podobnie jak Syn i Ojciec („Tak, mówi duch” Ap 14:13; „Tak rzekł Jehowa” Jr 2:5; „To mówi Syn Boży” Ap 2:18).]
15) Dz 28:25 – „Duch święty trafnie rzekł waszym praojcom przez proroka Izajasza”.
16) Dz 28:26 – „[Duch święty] (...) mówiąc: ‚Idź do tego ludu i powiedz...’.”.
17) Hbr 3:7-8 – „Dlatego, jak mówi duch święty: »Dzisiaj, jeśli słuchacie jego głosu, nie zatwardzajcie swych serc...«”.
18) Hbr 10:15-16 – „Ponadto składa nam świadectwo także duch święty, bo powiedziawszy: »‚Takie jest przymierze, którym się z nimi sprzymierzę po owych dniach’, mówi Jehowa. ‚Włożę moje prawa w ich serca i napiszę je w ich umysłach’«”.
19) Hbr 10:17 – „powiada następnie: »A ich grzechów oraz ich bezprawnych uczynków na pewno już nie przywołam na pamięć«”.
20) Ap 2:7 – „co duch mówi do zborów”.
[Biblia Świadków Jehowy w kilku wersetach (Ap 2:7, 11, 17, 29) po słowie „zborów” stawia dwukropek i następne fragmenty uznaje za bezpośrednie słowa Ducha Świętego.]
21) Ap 2:11 – „co duch mówi do zborów”.
22) Ap 2:17 – „co duch mówi do zborów”.
23) Ap 2:29 – „co duch mówi do zborów”.
24) Ap 3:6 – „co duch mówi do zborów”.
25) Ap 3:13 – „co duch mówi do zborów”.
26) Ap 3:22 – „co duch mówi do zborów”.
27) Ap 14:13 – „Tak, mówi duch, niech odpoczną od swych trudów, bo to, co czynili, idzie wraz z nimi”.
28) Ap 22:17 – „A duch i oblubienica bezustannie mówią: »Przyjdź!«”.


Offline Stanisław Klocek

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #46 dnia: 05 Sierpień, 2017, 21:18 »
Osobowość Ducha Św. w Biblii ŚJ???

Każdy nieuprzedzony czytelnik Biblii ŚJ zauważy takie oto zwroty w ich przekładzie. Co sobie pomyśli, to jego sprawa.

Duch Święty „mówiący”, „odzywający się”, „rzekł”

1) 2Sm 23:2 – „Mówił przeze mnie duch Jehowy i Jego słowo było na moim języku”. [który duch z  milionów? Jud 1:14]
2) 1Krl 22:24 – „Którąż to drogą duch Jehowy przeniósł się ode mnie, by mówić z tobą?”.[który duch anielski? Ap 5:11]
3) 2Krn 18:23 – „Którąż to drogą duch Jehowy przeszedł ode mnie, by mówić z tobą?”. [jak wyżej]
4) Ez 11:5 – „Wtedy spoczął na mnie duch Jehowy, on zaś odezwał się do mnie”. [jak najwyżej]
5) Mt 10:20 – „bo to nie wy mówicie, lecz duch waszego Ojca mówi przez was”. [jak najwyżej]
6) Mk 13:11 – „bo nie wy mówicie, lecz duch święty”. [jak najwyżej]
7) J 16:13 – „bo nie będzie mówił sam z siebie”. [ale przez kogo?]
8) J 16:13 – „lecz będzie mówił to, co słyszy”. [kto?]
9) Dz 8:29 – „Duch zatem rzekł do Filipa: »Podejdź i przyłącz się do tego rydwanu«”. [co za duch?]
[W tym fragmencie, jak i w innych poniższych, Duch wypowiada konkretne słowa.]
10) Dz 10:19 – „Kiedy Piotr rozważał w umyśle ową wizję, duch rzekł: »Oto szuka cię trzech mężczyzn...«”.
11) Dz 11:12 – „Toteż duch powiedział mi, żebym z nimi poszedł”. [czyj duch; Ojca, Chrystusa, człowieka?]
12) Dz 13:2 – „duch święty rzekł: »Oddzielcie dla mnie spośród wszystkich Barnabasa i Saula [czy może chodzi o Gabriela?]
13) Dz 20:23 – „duch święty wielokrotnie składa mi świadectwo, mówiąc, iż czekają mnie więzy i udręki”. [czy tym dś jest Michał?]
14) Dz 21:11 – „Oto, co mówi duch święty: ‚Męża, do którego należy ten pas, Żydzi tak zwiążą w Jerozolimie i wydadzą w ręce ludzi z narodów’”. [czy to jakiś serafin?]
[Duch wypowiada sie podobnie jak Syn i Ojciec („Tak, mówi duch” Ap 14:13; „Tak rzekł Jehowa” Jr 2:5; „To mówi Syn Boży” Ap 2:18).] [tu już nie będę zgadywał]
15) Dz 28:25 – „Duch święty trafnie rzekł waszym praojcom przez proroka Izajasza”. [może któryś cherubin z ogrodu Eden?]
16) Dz 28:26 – „[Duch święty] (...) mówiąc: ‚Idź do tego ludu i powiedz...’.”. [duch w domyśle?]
17) Hbr 3:7-8 – „Dlatego, jak mówi duch święty: »Dzisiaj, jeśli słuchacie jego głosu, nie zatwardzajcie swych serc...«”. [dobrze, że nie duch nieczysty]
18) Hbr 10:15-16 – „Ponadto składa nam świadectwo także duch święty, bo powiedziawszy: ... [dziś to może być JPII?]
19) Hbr 10:17 – „powiada następnie: »A ich grzechów oraz ich bezprawnych uczynków na pewno już nie przywołam na pamięć«”.
20) Ap 2:7 – „co duch mówi do zborów”. [który ze siedmiu Duchów? Ap 1:4]
[Biblia Świadków Jehowy w kilku wersetach (Ap 2:7, 11, 17, 29) po słowie „zborów” stawia dwukropek i następne fragmenty uznaje za bezpośrednie słowa Ducha Świętego.]
21) Ap 2:11 – „co duch mówi do zborów”. [1]
22) Ap 2:17 – „co duch mówi do zborów”. [2]
23) Ap 2:29 – „co duch mówi do zborów”. [3]
24) Ap 3:6 – „co duch mówi do zborów”. [4]
25) Ap 3:13 – „co duch mówi do zborów”. [5]
26) Ap 3:22 – „co duch mówi do zborów”. [6 - który z siedmiu Duchów Boga to mówi? Ap 4:5]
27) Ap 14:13 – „Tak, mówi duch, niech odpoczną od swych trudów, bo to, co czynili, idzie wraz z nimi”. [ten 7-my?]
28) Ap 22:17 – „A duch i oblubienica bezustannie mówią: »Przyjdź!«”. [duch 3 os. - oblubienica 2 os. a gdzie 1 osoba Trójcy?]
Osobowość ducha przyjmuję. Ale proszę uzupełnić moje wstawki pytające wyróżnione fioletem.
« Ostatnia zmiana: 05 Sierpień, 2017, 21:23 wysłana przez Stanisław Klocek »


Offline MX

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #47 dnia: 05 Sierpień, 2017, 22:20 »


(...)Duch Święty „mówiący”, (...)
Dodam tylko, że z lektury NT wynika, że nie jest to zabieg literacki tylko np. apostołowie ten głos fizycznie słyszeli.



MX - koniec - MX



Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #48 dnia: 05 Sierpień, 2017, 22:52 »
Osobowość ducha przyjmuję. Ale proszę uzupełnić moje wstawki pytające wyróżnione fioletem.
Niestety mam szare tło i nie widzę żadnych kolorów.
Ale skoro uznajesz osobowość Ducha, to napisz do Nadarzyna bo jego Biblię cytowałem. :)


Offline coma

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #49 dnia: 06 Sierpień, 2017, 00:12 »
W Bibli  bezpośrednio wypowiada się Bóg Jahwe, wypowiada się Jezus,
a dlaczego nie Duch Święty?
Jeśli wymienia się tylko dwie z trzech osób boskich to troche przypał, co? Czemu Paweł nie wymienia np. Ojca i Ducha Św. bez Syna, albo Syna i Ducha Św. bez Ojca?
Nawet jednokrotne pominięcie jednej z trzech boskich osób przy wymienianu dwóch pozostałych byłoby wielce niestosowne. Mały, nie oddający tej wielkiej niestosowności przykład. Rodzice mają trójkę dzieci i lubią wysyłać pocztówki do znajomych. W nich przekazują pozdrowienia od siebie i dwójki dzieci, ale nigdy nie wspominają  o tym trzecim. Jak się czuje to pomijane dziecko, jak patrzą na nie inni? Pewnie część osób nie wie, że to trzecie dziecko istnieje.
Jak Bóg miałby dopuścić tak chaniebnego czynu, żeby pozwolić na pomijanie jednej z boskich istot.
Ciekawe co myśleli o Duchu Świętym pierwsi chceścijanie, którzy dostawali list od Pawła z wymienionym na początku lub końcu jedynie  Ojcem i Synem.
Roszada podajesz wiele wersetów, ale żadnych konkretów.
Jak ci się nie podoba jakaś wypowiedź to zjedziesz jej nadawcę jak burą sukę pomijając racjonalne argumenty. To niestety nie pierwszy wątek, w którym to zauwżam.
« Ostatnia zmiana: 06 Sierpień, 2017, 00:26 wysłana przez coma »


Offline Reskator

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #50 dnia: 06 Sierpień, 2017, 06:27 »
Wiem coś o tym.  :'( 
Coma obyś nie dostał ignora. ??? 



« Ostatnia zmiana: 06 Sierpień, 2017, 06:49 wysłana przez Reskator »


Offline MX

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #51 dnia: 06 Sierpień, 2017, 07:03 »


W Bibli  bezpośrednio wypowiada się Bóg Jahwe, wypowiada się Jezus,
a dlaczego nie Duch Święty?
Jeśli wymienia się tylko dwie z trzech osób boskich to troche przypał, co? Czemu Paweł nie wymienia np. Ojca i Ducha Św. bez Syna, albo Syna i Ducha Św. bez Ojca?
Nawet jednokrotne pominięcie jednej z trzech boskich osób przy wymienianu dwóch pozostałych byłoby wielce niestosowne. Mały, nie oddający tej wielkiej niestosowności przykład. Rodzice mają trójkę dzieci i lubią wysyłać pocztówki do znajomych. W nich przekazują pozdrowienia od siebie i dwójki dzieci, ale nigdy nie wspominają  o tym trzecim. Jak się czuje to pomijane dziecko, jak patrzą na nie inni? Pewnie część osób nie wie, że to trzecie dziecko istnieje.
Jak Bóg miałby dopuścić tak chaniebnego czynu, żeby pozwolić na pomijanie jednej z boskich istot.
Ciekawe co myśleli o Duchu Świętym pierwsi chceścijanie, którzy dostawali list od Pawła z wymienionym na początku lub końcu jedynie  Ojcem i Synem.
(...)
Chyba trzy posty temu w tym temacie pisałam o tego typu argumentach.



MX - koniec - MX



Offline pies berneński

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #52 dnia: 06 Sierpień, 2017, 07:11 »
Ja dyskutować raczej nie będę ale muszę zapytać: dlaczego ludzie robili coś lub pisali zawsze pod wpływem ducha, a nigdy pod wpływem Jezusa czy Ojca?

I drążąc temat dalej: dlaczego nie ma nikogo natchnionego Bogiem lub Jezusem tylko duchem? I dlaczego udziela się ducha a nie udziela się komuś Ojca czy Syna?
Bardzo ciekawe pytania.Nawet sam Pan Jezus był natchniony tym duchem,a nie np Bogiem.Po działaniach osób pod wpływem tego ducha bardziej mnie przekonuje,że jest to nośnik mocy,energii,czy też jakiś super program,który w połączeni z neuronami mózgu wgrywa np obcy język.
Ludzie nie dlatego przestają się bawić, że się starzeją, lecz starzeją się, bo przestają się bawić.


Offline coma

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #53 dnia: 06 Sierpień, 2017, 08:45 »

Nie wiem czy ktoś wogóle kuma o czym piszę.

Widocznie nie zakumałem


Offline MX

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #54 dnia: 06 Sierpień, 2017, 09:01 »
Widocznie nie zakumałem
A to szkoda.

MX - koniec - MX



Offline Startek

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #55 dnia: 06 Sierpień, 2017, 09:04 »
NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI  !!! 


Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #56 dnia: 06 Sierpień, 2017, 09:17 »
Cytuj
W Bibli  bezpośrednio wypowiada się Bóg Jahwe, wypowiada się Jezus,
a dlaczego nie Duch Święty?
Nie?

   Ojciec – „To mówi Jahwe” Jr 2:5;
   Syn Boży – „To mówi Syn Boży” Ap 2:18;
   Duch Św. – „To mówi Duch Święty” Dz 21:11.


Offline Stanisław Klocek

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #57 dnia: 06 Sierpień, 2017, 11:04 »
   Ojciec – „To mówi Jahwe” Jr 2:5;
   Syn Boży – „To mówi Syn Boży” Ap 2:18;
   Duch Św. – „To mówi Duch Święty” Dz 21:11.

  • Bóg, Jahwe, Ojciec, Wszechmogący, gdy mówi to jest to jedna i ta sama osoba, więc niema problemu.
  • Problem jest, gdyż synów Bożych jest multum Hi 1:6. Zatem który z tych synów mówił?
  • Problem jest, bo niby który z tysięcy duchów świętych, czyli aniołów mówił?
  • Ps 51:13 bt5 Nie odrzucaj mnie od swego oblicza i nie odbieraj mi świętego ducha swego!
  • Iz 63:10 bt5 Lecz oni się zbuntowali i zasmucili Jego Świętego Ducha.
Takie tłumaczenie jest w katolickim liturgicznie uznanym przekładzie. Wyjaśnij mi, dlaczego raz pisane z małej litery, gdy innym razem z dużej litery? Co mogło spowodować, mając na uwadze, że oryginalne zwoje pisane były jednolitą czcionką?


Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #58 dnia: 06 Sierpień, 2017, 11:33 »
Cytuj
Wyjaśnij mi, dlaczego raz dś pisane z małej litery, gdy innym razem DŚ z dużej litery?
To jest problem osobowości?
Jeśli nie była jeszcze objawiona osobowość Ducha Św. w świetle NT, to tłumacz mógł oddać tak a nie inaczej, wchodząc w epokę ST.
Zresztą musiałbyś popatrzeć czy wszyscy tłumacze katoliccy tak robili.

Kolejne teksty z Biblii ŚJ, które mogą zaprzeczać nieosobowości Ducha, a wskazywać, że On jest osobą:

Duch Święty „świadkiem”
   33) Dz 5:32 – „A my jesteśmy świadkami tych spraw, podobnie jak duch święty”.
[Duch Święty, tak jak osoby Apostołów, jest świadkiem. Również Syn i Ojciec są „świadkami” (Ap 3:14; Jr 42:5).]
   34) 1J 5:7-8 – „Bo jest trzech świadków: duch i woda, i krew, a ci trzej są zgodni”.
[Wprawdzie jako świadkowie wymienione są woda i krew, ale ich osobowości nikt nie uznaje, więc fragment ten nie może świadczyć przeciw osobowości Ducha Świętego, a jedynie może ją potwierdzać.]

Duch Święty mówiący sam o sobie „ja”
   35) Dz 10:19-20 – „Kiedy Piotr rozważał w umyśle ową wizję, duch rzekł: »Oto szuka cię trzech mężczyzn. Wstań przeto i zejdź na dół, i idź z nimi, nic nie powątpiewając, ponieważ ja ich wysłałem«”.
[Gdyby Duch Święty nie był osobą, to nie mógłby sam o sobie powiedzieć „Ja” (gr. ego). Biblia Świadków Jehowy zawiera nawet zaprzeczenie pokazujące, że coś co nie jest osobą nie może mówić o sobie samym: „Czyż rzecz uformowana powie temu, który ją uformował: »Dlaczego tak mnie uczyniłeś?«” (Rz 9:20).]

Duch Święty mówiący sam o sobie „dla mnie”
36) Dz 13:2 – „duch święty rzekł: »Oddzielcie dla mnie spośród wszystkich Barnabasa i Saula do dzieła, do którego ich powołałem«”.
[Biblia Świadków Jehowy zawiera zaprzeczenie pokazujące, że coś co nie jest osobą nie może mówić o sobie samym: „Czyż rzecz uformowana powie temu, który ją uformował: »Dlaczego tak mnie uczyniłeś?«” (Rz 9:20).]

   Duch Święty mówiący nie „sam od siebie”
   37) J 16:13 – „bo nie będzie mówił sam z siebie, lecz będzie mówił to, co słyszy”.

   Duch Święty – „on”
   38) Ez 11:5 – „Wtedy spoczął na mnie duch Jehowy, on zaś odezwał się do mnie: »Mów: ‚Oto, co rzekł Jehowa:...’«”.
   39) Łk 4:18 – „Spoczywa na mnie duch Jehowy, gdyż on mnie namaścił”.
[W tych fragmentach chodzi Towarzystwu Strażnica o Ducha Świętego, gdyż pisze ono o Nim „on” (z małej litery). Gdy zaś pisze ono o Bogu używana jest duża litera, tzn. „On” (np. J 6:29, 8:42).]
   40) Rz 8:27 – „Jednakże Ten, który bada serca, wie, jaki jest zamysł ducha, ponieważ w zgodzie z Bogiem ujmuje się on za świętymi”.

   Duch Święty – „ten [On]”
   41) J 14:26 – „ten was nauczy wszystkiego”.
[W tym wersecie i następnych przekład dosłowny oddaje greckie słowo ekeinos przez „ów” (J 14:26, 15:26, 16:8) lub „on” (J 16:13 i 14) (patrz „Grecko-polski Nowy Testament wydanie interlinearne” tłum. ks. prof. dr hab. R. Popowski SDB, dr M. Wojciechowski, Warszawa 1993). Prócz tego Towarzystwo Strażnica jest niekonsekwentne, gdyż w swojej Biblii wielokrotnie greckie słowo ekeinos oddało w stosunku do osób Mesjasza i Boga jako „on [On]” (np. J 2:21, 4:25, 6:29, 8:42), a gdy mowa jest o Duchu zastosowano termin „ten” (patrz też o innych osobach: J 1:8, 5:46, 18:17, 25, 19:15, 20:15-16). Towarzystwo Strażnica samo kiedyś w swych publikacjach stosowało termin „On”: „Jezus obiecał uczniom, że po jego śmierci i zmartwychwstaniu otrzymają do pomocy ducha świętego. Zapowiedział: »Gdy przyjdzie On, Duch Prawdy, wprowadzi was we wszelką prawdę (...) i to, co ma przyjść, wam oznajmi« (Jana 14:16, 17; 15:26; 16:13)” (Strażnica Nr 20, 1993 s. 29; por. Przebudźcie się! Rok LXI [1980] Nr 1 s. 27; Strażnice: Rok XCVI [1975] Nr 18 s. 15; Rok XCV [1974] Nr 13 s. 4; Rok XCIII [1972] Nr 15 s. 2).]
   42) J 15:26 – „duch prawdy, który wychodzi od Ojca – ten będzie świadczył o mnie”.
   43) J 16:8 – „A gdy ten przybędzie”.
   44) J 16:13 – „Kiedy jednak ten przybędzie”.
   45) J 16:14 – „Ten otoczy mnie chwałą”.
   46) Ga 4:6 – „ten duch woła: »Abba, Ojcze!«”

   Duch Święty – „jego”
   47) Iz 40:13 – „Kto wymierzył ducha Jehowy i kto może mu coś oznajmić jako jego doradca?”.
   48) Mi 2:7 – „Czy duch Jehowy popadł w niezadowolenie albo czy takie są jego poczynania?”.
   49) Dz 1:8 – „lecz otrzymacie [jego] moc, gdy zstąpi na was duch święty, i będziecie moimi świadkami”.
[W tym przypadku pozwoliliśmy sobie na wstawienie w nawiasie słowa „jego”, gdyż ono widnieje w wielu przekładach Biblii, które cytowało Towarzystwo Strażnica w swych publikacjach: „Poza tym Jezus nakazał uczniom: »Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jerozolimie i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi« (Dzieje Apostolskie 1:8)” („Świadkowie Jehowy w XX wieku” 1989 s. 5; por. Strażnice: Rok XCIX [1978] Nr 5 s. 2; Rok XCVI [1975] Nr 22 s. 19; Rok XCIII [1972] Nr 12 s. 7; Nr 6, 1970 s. 11; Nr 10, 1967 s. 2; Nr 3, 1965 s. 7). Dosłowny przekład Dz 1:8 wygląda następująco: „ale weźmiecie moc tego który przyszedł Świętego Ducha...” („Grecko-polski Nowy Testament wydanie interlinearne” tłum. ks. prof. dr hab. R. Popowski SDB, dr M. Wojciechowski, Warszawa 1993).]

   Duch Święty – „go”
   50) J 14:17 – „ducha prawdy, którego świat nie może otrzymać, ponieważ ani go nie widzi, ani go nie zna. Wy go znacie, ponieważ z wami pozostaje i jest w was”.
   51) J 16:7 – „ale jeśli pójdę, to poślę go do was”.

Duch Święty – „mu”
   52) Iz 40:13 – „Kto wymierzył ducha Jehowy i kto może mu coś oznajmić”.

Duch Święty „jakiś”
   53) Dz 19:2 – „Ależ nigdy nie słyszeliśmy, czy jest jakiś duch święty”.
[Uczniowie ci na pewno słyszeli o działaniu Boga w mocy, ale nie wiedzieli nic o odrębnym Duchu. Nie powiedzieli, że nie słyszeli o sile, ale o Duchu.]


Offline Stanisław Klocek

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #59 dnia: 06 Sierpień, 2017, 13:13 »
Wyjaśnij mi, dlaczego raz pisane z małej litery, gdy innym razem z dużej litery?
To jest problem osobowości?
Jeśli nie była jeszcze objawiona osobowość Ducha Św. w świetle NT, to tłumacz mógł oddać tak a nie inaczej, wchodząc w epokę ST.
Ja nie podważam w tym przypadku osobowości "ducha świętego". Jeśli nie był objawiony duch święty w ST, to tłumacze nie powinni robić różnicy. Ale mi chodzi o to, że ,,duch święty" w Ps 51:13 () oraz Iz 63:10 () to w obu przypadkach jest odpowiednikiem anioła, analogicznie jak
  • 2 Tm 3:17 bt5 aby człowiek Boży ...
Czy ja będę pisał z dużej litery CB, czy z małej cb, to nic nie upoważnia do tego, gdy przeczytam tą frazę, aby uważać za każdym razem, że chodzi zawsze o jakąś jedną i tą samą osobę w każdym przypadku. Tymczasem na ziemi jest ich miliardy. Tak samo jest z aniołami, których jest miliardy. Są one wszystkie duchami. Jedne są buntownikami upadłymi, inne wiernymi Bogu, czym zalicza się ich do świętych duchów.  Zatem gdy jest określenie człowiek Boży, to nie jedna jakaś osoba, lecz jest to przesłanka określająca grupę ludzi posłusznych Bogu. Mógł być to Jezus, któryś z dwunastu uczni, a także ktoś z tysięcy po dniu Pięćdziesiątnicy. Na pewno nie mogli tak być nazwani ludzie z innych narodów sprzeciwiający się chrześcijaństwu.


Podobnie mamy do czynienia z określeniem duch święty, to nie któryś z duchów jak szatan, demon czy inny zły anioł. Duch święty, to jakiś anioł, czyli posłaniec z dworu Bożego. Tymi posłańcami byli wymienieni z imion Gabriel i Michał, innych zaś nie wymieniano z imienia, ale uwierzytelniano ogólną nazwą duch święty. Ale cóż w pewnym czasie wymyślono Boga w Trójcy więc ogólną nazwę aniołów sprowadzono do jednej osoby i "wszyto" Bogu Ojcu trzecią "łatkę" w postaci jakiejś wyjątkowej świętej osoby. Jak widać "zakonserwowanym" wielu wierzącym w dogmat Trójcy Świętej nie da się naprostować, a to z powodu, że sprawdza się
« Ostatnia zmiana: 06 Sierpień, 2017, 13:17 wysłana przez Stanisław Klocek »