Biblie pisali ludzie "ubodzy w duchu", znaczy to, iż byli to ludzie ubodzy w doborze słów, które by określały wyraźnie coś jedno od drugiego czegoś innego
Prosiłbym tu o koronne biblijne dowody na to, że Duch Św. nie jest osobą.
Właśnie to ubóstwo doboru słów spowodowało, że słowo ,,duch" można zaliczyć do mocy, a w innym przypadku do osoby.
Przypomnijmy główne stwierdzenia Towarzystwa:
1. Duch Św. to "czynna siła Boża".
Takie samo stwierdzenie można znaleźć w słowniku katolickiej BT II wyd. Dlaczego wiec się dziwisz?
ad. 2 Żaden konkretny werset mówiący o tym, że Duchu Św. nie jest osobą nie jest przytaczany.
Żaden konkretny werset mówiący o tym, że Duchu Św. jest osobą, nie jest przytaczany.
Tak samo jak w całej Biblii określenia ,,Bóg jest Trójcą" niema. Taka dialektyka prowadzi w ślepą uliczkę, a nie do celu dowodowego.
Posiłkowanie się fragmentami biblijnymi może sugerować osobowość ducha, ale nie musi co wskazuje poniższy przykład zestawień.
Bw - Mt 4:1; Rz 8:14; Gal 5:18 -
Duch zaprowadził
Jak 1:4
wytrwałość prowadzi
Mat 10:20; Dz 21:11; Flp 1:19; 1 Tym 4:1; Heb 3:7; Ap 2:7, 11, 17, -
Duch mówi
Mk 15:28; Ja 19:37; Rz 4:3
Pismo mówi
Ja 14:26; 1 Kor 12:13
Duch Święty naucza
1 Kor 11:14
natura poucza
Tu więcej
Czy; wytrwałość, pismo i natura są osobami z powodu, że mówią i pouczają? Przyjmując, że czytając jakiś fragment z wyrażeniem ,,Duch Święty", pytam. Skąd wiadomo, że chodzi o jakąś wyjątkową, niepowtarzalną? Duchem świętym może być któryś z tysięcy aniołów.
Mar 8:38 bt5 ... tego
Syn Człowieczy wstydzić się będzie, gdy przyjdzie w chwale
Ojca swojego razem z
aniołami świętymi. Heb 1:14 bt5 Czyż nie są oni
wszyscy duchami [świętymi]... ?
Mt 28:19 bt5 ... udzielając im chrztu w imię
Ojca i
Syna, i
Ducha Świętego.
Mt 24:36 bp Nikt nie zna tego dnia i godziny, ani
aniołowie w niebie, ani
Syn, tylko sam
Ojciec.
Analogicznie niżej, czy należy uznać jednego człowieka w trzech osobach tylko, że często wymienia się ich po kolei?
Mt 22:32 bt5 Ja jestem Bóg
Abrahama, Bóg
Izaaka i Bóg
Jakuba?
Dla mnie to sofistyka w wysokim wydaniu, aby z DŚ zrobić jakąś wyjątkową osobę. Określenie ,,duch święty" może wskazywać na osobę, ale nie określając jej tożsamości. Analogicznie gdybyśmy mieli określenie człowiek, których nazwano świętymi, ale beż wskazania jednoosobowej tożsamości. Dz 9:13; 2 Kor 1:1 Czy słusznym byłoby wnioskować, ze to trzecia osoba człowieka?
W Słowie Bożym jest sporo dowodów na to, że Duch Św. nie jest osobą ...
Nieprecyzyjne stwierdzenie. Duch może być osobą, choć nie koniecznie, o czym w definicji ŚJ (patrz 5 zn.)
Tak więc, duch może być mocą (siłą, energią itp), jak i postaciami osobowymi.