Ja bym nic nie miał do ŚJ, gdyby od początku uczyli o palu.
Ale nie, dopiero od 1936.
Mało tego, źródła przeciwko krzyżowi są dużo starsze niż 1936.
Znane w czasach Russella.
Sami cytują teraz Fuldę z 1878:
*** bi7-app s. 419 6 „Pal męki” ***
Hermann Fulda napisał w książce pt. Das Kreuz und die Kreuzigung (Krzyż i ukrzyżowanie): „Nie na wszystkich publicznych miejscach straceń były drzewa. Toteż wkopywano w ziemię zwyczajną belkę. Do niej przywiązywano lub przybijano zbrodniarzy, którzy wisieli rękami, a czasem nogami do góry”. Po przedstawieniu wielu dowodów H. Fulda sformułował następujący wniosek: „Jezus umarł na zwykłym palu egzekucyjnym; przemawia za tym: a) zwyczaj używania tego narzędzia kaźni w krajach Wschodu, b) pośrednio sam opis cierpień Jezusa oraz c) liczne wypowiedzi dawnych ojców kościoła” (Wrocław,
1878, ss. 109, 219, 220).
Są młodsze i starsze:
*** bi7-app s. 419 6 „Pal męki” ***
Paul Wilhelm Schmidt, który był profesorem Uniwersytetu Bazylejskiego, w swoim dziele pt. Die Geschichte Jesu (Dzieje Jezusa, tom 2, Tybinga i Lipsk
1904, ss. 386-394) szczegółowo omówił znaczenie greckiego słowa stauròs. Na stronie 386 wyjaśnił: „σταυρός [stauròs] oznacza jakikolwiek pionowo stojący słup albo pień drzewa”
Towarzystwo Strażnica dziś odwołuje się do źródła z roku
1896 (!). Mamy tu na myśli np. książkę pt. The Non-Christian Cross tzn. „Niechrześcijański krzyż” (patrz „Prowadzenie rozmów na podstawie Pism” 2001 s. 153, 155), a także inną pozycję z roku 1940 pt. A Short History of Sex-Worship (jw. s. 155).
Angielskie Przebudźcie się! z 8 grudnia 1948 roku wymienia na stronie 5 jeszcze wcześniejsze źródło łączące chrześcijański krzyż z kultem fallicznym. Jest to książka z roku
1874 (!) pt. The Masculine Cross and Ancient Sex Worship autorstwa Sha Rocco, a wydana w Nowym Jorku (patrz też inne cytowane tam na s. 4-5 dzieło z lat
1867-1887, również wydane w Nowym Jorku)!
Czyżby członkowie Towarzystwa Strażnica, nazywający siebie „badaczami Pisma Świętego”, nie słyszeli o tej publikacji wydanej w USA. A może ją znali i świadomie odrzucali przez lata, jako kłamliwą i niewiarygodną? Nie chodzi tu już nam tylko o lata 1879-1936, ale o okres 1936-1948.
Ta druga publikacja z lat 1867-1887 to McClintock and Strong’s Encyclopedia, wielokrotnie cytowana przez Towarzystwo Strażnica np. w roku 1917 (patrz „Dokonana Tajemnica” 1925 s. 10 [ang. 1917 s. 10]). Mało tego, nawet przywoływana wcześniej książka pt. Enemies (1937), która zaatakowała krzyż, cytowała wspomnianą encyklopedię (patrz s. 188-189), ale jej ‘argumentów’ fallicznych, zapewne świadomie nie przytaczała! To samo dotyczy też Strażnicy z 1 października 1937 roku (s. 297).