moje trzy grosze:
W przypadku tekstu z Pierwszego Listu do Tesaloniczan (1 Tes 4.16) tekst ten w przekładzie Nowego Świata sugeruje, że głos archanioła jest głosem Jezusa, przeczy temu zarówno szerszy kontekst biblijny, jak i prawie wszystkie współczesne tłumaczenia Biblii.
Dla przykładu: zobaczmy jak tekst ten tłumaczy Żyd mesjaniczny – David H. Stern. ,,Bo sam Pan zstąpi z nieba z gromkim okrzykiem, na wezwanie jednego z władców anielskich i na dźwięk szofaru [trąby] Bożego” (,,Komentarz żydowski do Nowego Testamentu”).
Według Biblii, powtórne przyjście Mesjasza ma więc nastąpić z chwilą Bożej decyzji (Mt 24.36; 1 Tm 6.14-15), czyli z rozkazu Boga ogłoszonego przez jednego z przedniejszych aniołów.
Wyraźnie potwierdza to zresztą tekst z Księgi Apokalipsy, który mówi: ,,I widziałem, a oto biały obłok, a na obłoku siedział ktoś podobny do Syna człowieczego, mający na głowie swojej złotą koronę, a w ręku swym ostry sierp. A inny anioł wyszedł ze świątyni, wołając donośnym głosem na tego, który siedział na obłoku: Zapuść sierp swój i żnij, gdyż nastała pora żniwa” (Ap 14.14-15, por. Mt 13.39-41; 16.27; 24.30-31).
Nie ulega więc wątpliwości, że Chrystus i archanioł, których wymienia ap. Paweł, to dwie różne postacie: ,,Pan”, czyli Jezus, oraz ,,archanioł”, czyli jeden z przedniejszych aniołów niewymieniony z imienia (1 Tes 4.16).
Ponadto, Biblia ani jednym słowem nie wspomina o tym, by Jezus po wniebowstąpieniu nosił imię Michał. Wszędzie, gdziekolwiek jest o nim mowa, nazywany jest ,,Panem”, ,,Chrystusem”, lub ,,Jezusem”, ,,aby wszelki Język wyznawał, że Jezus Chrystus jest Panem, ku chwale Boga Ojca” (Flp 2.11).
Kim więc jest Michał?
Według Księgi Daniel jest on ,,jednym z pierwszych książąt anielskich” (10.13), obrońcą narodu izraelskiego (10.21), ,,orędownikiem synów twojego ludu” (Dn 12.1), jest jakby Aniołem Stróżem, który chroni i wspiera lud Boży w jego zmaganiach z przeciwnościami (por. Mt 18.10; Dz 12.15; Hbr 1.14).
Jak podaje Księga Daniela, był on – wraz z innym aniołem niewymienionym z imienia – zaangażowany w duchową batalię przeciwko siłom ciemności, które wywierały wpływ na wrogie Izraelowi narody.
Wzmianka, iż jest ,,jednym z pierwszych książąt” sugeruje jednak, że Michał nie jest jedynym z ,,wielkich”, ale jednym z wielu.
Na przykład żydowska literatura przedstawiała Michała i Gabriela jako dwóch wymienionych z imienia spośród czterech aniołów stojących wokół tronu Bożego.
Michał przedstawiony w niej został jako najwyższy z aniołów. Z kolei z Listu Judy wynika, że archanioł Michał ,,z diabłem wiódł spór i układał się o ciało Mojżesza” (w.9).
Tekst ten jednak pochodzi z apokryficznej księgi żydowskiej zatytułowanej ,,Wniebowzięcie Mojżesza”, z początku I wieku n.e.
Podobnie więc dowodzi, że w judaizmie archanioł Michał uważany był za obrońcę Izraela i przeciwnika Szatana. Wskazuje zresztą na to również ostatni tekst z Księgi Apokalipsy, w której czytamy: ,,I wybuchła walka w niebie: Michał i aniołowie jego stoczyli bój ze smokiem. I walczył smok i aniołowie jego, lecz nie przemógł i nie było już dla nich miejsca w niebie” (12.7-8).
Chociaż i ten tekst nie wyjaśnia nam dokładnie, kim jest Michał, to jednak z wszystkich przytoczonych tekstów Pisma Świętego, jak i tekstów z wczesnej literatury żydowskiej wynika, że jest on przede wszystkim obrońcą Izraela, ale być może i wszystkich, którzy do tej duchowej społeczności zostali włączeni (Rz 11.16-17; Ga 6.16; Ef 2.12).
Postać Michała znana jest więc głównie z tradycji apokaliptycznej (Księga Henocha, Apokalipsa Barucha, Wniebowzięcie Mojżesza).
Oto co na ten temat pisze Craig S. Keener : ,,W Zwojach znad Morza Martwego świat dzieli się na obóz Księcia Światłości oraz obóz Anioła Ciemności. Mityczny język zaczerpnięty z żydowskich opowieści o przedpotopowej bitwie stoczonej w niebie, która doprowadziła do upadku złego księcia i jego aniołów, został tutaj zaadaptowany. (…) Ponieważ archanioł Michał był czasami przedstawiany jako obrońca Izraela przed Bogiem, szatan zaś ogólnie uważany za oskarżyciela Izraela, użyty tutaj obraz wojny może mieć charakter zarówno konfliktu sądowego, jak i zbrojnego” (,,Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu”)
Reasumując,można pokusić się o stwierdzenie, że Michał i jego aniołowie staczają batalie być może w bardziej realnym sensie, niż przypuszczamy.
Mirando - oto sedno sprawy, a poza tym Biblia nie upoważnia nikogo, aby mówić więcej ponad to, co napisano (1 Kor 4.6) – również gdy czytamy o jednym z przedniejszych aniołów.