Biblia dość swobodnie zawiera wewnętrzne nieścisłości i tak.
(nie zazna. BT II wyd)- Ja 4:23 ... cześć Ojcu w Duchu i prawdzie ... 24. Bóg jest Duchem
- Ja 17:11 ... Ja idę do Ciebie. Ojcze Święty ...
- Ap 15:4 ... Bo Ty sam jesteś Święty, ...
Wyróżnia się Boga Ojca, który jest na tyle Jego osoba sama święta, że żadne inne osoby duchowe nie mogą dorównywać, ani Jezus, ani aniołowie, ani żadna inna osoba pod szyldem "ducha świętego". Jeśli więc Bóg Ojciec będąc Duchem jedynym (Mk 12:29) w świętości na poziomie nie mającym sobie równego, oznacza to, że grzech przeciw Duchowi Świętemu (Mat 12:32) , odnosi się wyłącznie do Boga Ojca, a nie do żadnej innej osoby. Nie dotyczy to również "Syna Człowieczego" po swym uwielbieni będącego w chwale niebiańskiej (Dz 7:56). Z powyższych fragmentów jasno wynika, że Duchem Świętym może być tylko jedna osoba dotycząca Ojca, a nie jakaś trzecia w Bogu. Jak zatem rozumieć, gdy pewne fragmenty sugerujące świętość ducha komuś innemu?
Aby odpowiedzieć na ostatnie pytanie, należy porównać inne analogie, które stanowią sprzeczność, a dla innych jest
środkiem stylistycznym, które są powszechne w Biblii.
- Wyj 3:2 ... ukazał mu się anioł Jahwe w płomieniu ognia, ze środka krzewu...
- Wyj 3:4 ... Jahwe (...) zawołał Bóg do niego ze środka krzewu: Mojżeszu, Mojżeszu! ...
- Wyj 14:19 Anioł Boży, który szedł na przedzie (...) Słup obłoku również przeszedł z przodu i zajął ich tyły
- Lb 14:14 ...Ty, Jahwe, (...) wśród dnia idziesz przed nimi w słupie obłoku, a w nocy - w słupie ognistym.
- Ne 9:12 Słupem obłoku prowadziłeś ich we dnie, a słupem ognia - w nocy, aby oświetlić im drogę, ...
Przeciwnicy ŚJ bulwersują się tym, iż w ich literaturze znajdują Jezusa nazwanego aniołem. Dziwi mnie jednak, że wyżej wymienione teksty robią to podobnie, raz widzą tam Boga Jahwe, a drugi raz anioła. Wygląda na to, że stosując te dwa określenia wymiennie dotyczy tej samej osoby, czyli istota Boga jest aniołem. Jeśli przyjmiemy to za zabieg literacki, iż Boga Jahwe nie było w środku płonącego krzewu, ani w słupie ognia i obłoku, lecz traktować należy jako zleceniodawce posługując się aniołem. Jeśli przyjąć to ostatnie za bliższe rzeczywistości, to zachodzi pytanie. Kim był ten anioł w środku krzewu i w słupie ognia i obłoku?
- Hbr 1:7 Do aniołów zaś powie: Aniołów swych czyni wichrami, sługi swe płomieniami ognia.
- 1:14 Czyż nie są oni wszyscy duchami przeznaczonymi do usług, ...
- Hbr 12:29 Bóg nasz bowiem jest ogniem ...
- Ap 4:5 A z tronu wychodzą błyskawice i głosy, i grzmoty, i płonie przed tronem siedem lamp ognistych, które są siedmiu Duchami Boga.
Skoro atrybutami aniołów jest ogień i wiatr, a to miało miejsce podczas Pięćdziesiątnicy
- Dz 2:3 Ukazały się im też języki jakby z ognia, ...
- Dz 2:4 I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym, ...
Biorąc to wszystko pod uwagę, wygląda na kolejny argument, iż aniołowie to zbiorowa nazwa ,,ducha świętego", posyłanego przez Boga Ojca, który ,,sam jest Duchem Świętym".
Biorąc pod uwagę jeszcze pewne ale ...
- Sdz 13:25 Duch zaś Jahwe począł na niego [Samsona]
- Ps 51:11 ... nie odbieraj mi świętego ducha swego.
- Łuk 1:41 Duch Święty napełnił Elżbietę. ...
- Łuk 4:1 [Jezus] Pełen Ducha Świętego, ...
- Łuk 1:67 ... Zachariasz, został napełniony Duchem Świętym ...
Jak mogło się to stać, skoro Jezus w postawionym kryterium zaprzecza powyższym pisarzom.
- Ja 7:39 kow ... Duch Święty bowiem jeszcze nie przyszedł, gdyż Jezus jeszcze nie był uwielbiony.
No dobrze, Jezus po zmartwychwstaniu i odejściu do otrzymał ciało uwielbione
- Dz 4:31 ... wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym
- Dz 7:55 [Szczepan] A on pełen Ducha Świętego
- Dz 4:8 Wtedy Piotr napełniony Duchem Świętym ...
Jak to może być w przypadku ,,ducha świętego" będącego osobą a nie mocą, siłą itp. To co, osoba ducha świętego wchodząc w powyższe osoby ludzkie, stali się dwoma osobami, ludzką i boską?
Dalsza dywagacja pytająca.
- Mat 4:1 Wtedy Duch wyprowadził Jezusa na pustynię, aby był kuszony przez diabla.
- Jak 1:13 ... Bóg bowiem ani nie podlega pokusie ku złemu, ani też nikogo nie kusi.
Co to za Duch zaprowadził Jezusa na pustynie do kuszenia. Tłumacze pisząc Duch z dużej litery wygląda na to, że był to Duch Boży. Więc jak ma się do tego, że Bóg nie nie bierze udziału w kuszeniu? Biorąc drugą opcje, że był to duch szatana, to jak to się stało, że Jezus dał się zaprowadzić na pustynie. Czyżby tym razem Jezus uległ szatanowi? Przez te niejasności chcę uzewnętrznić, że z tymi duchami pisarze coś pomącili.