Didaché / Nauka dwunastu apostołów (gr. Διδαχὴ κυρίου διὰ τῶν δώδεκα ἀποστόλων τοῖς ἔθνεσιν; ok.70-100 n.e.) 15,3 mówi wprost ostracyzmie jako formie kary kościelnej. Cytuję to w trzech przekładach i po grecku:
tłum. Kamil Mańka: Gańcie jedni drugich nie w gniewie, ale w pokoju, jak macie [wyłożone] w Dobrej Nowinie i z kimś, kto jest zawiniony u towarzysza, niech nikt nie rozmawia, ani od was niech [nikt o nim] nie słyszy, dopóki nie okaże skruchy.
tłum. Józef Jankowski: Upominajcie zaś siebie wzajem nic w gniewie, ale w pokoju, jak macie zlecenie w Ewangelji, a z tym, który szkodzi swemu bliźniemu, niech nikt z was nie rozmawia, i niech przez was nie będzie słuchany, dopóki nie opamięta się.
tłum. Arkadiusz Lisiecki: A upominajcie się wzajemnie, nie w gniewie, ale w pokoju, jak to macie w ewangelji. Z żadnym zaś, który zawinił przeciw bliźniemu, niech nikt nie rozmawia, i niech słowa od was nie słyszy, dopóki pokuty czynić nie będzie.
wyd. gr. za ed. krytyczna Kirsopp Lake: Ἐλέγχετε δὲ ἀλλήλους μὴ ἐν ὀργῇ, ἀλλ’ ἐν εἰρήνῃ ὡς ἔχετε ἐν τῷ εὐαγγελίῳ· καὶ παντὶ ἀστοχοῦντι κατὰ τοῦ ἑτέρου μηδεὶς λαλείτω μηδὲ παρ’ ὑμῶν ἀκουέτω, ἕως οὗ μετανοήσῃ.
Takich tekstów jest więcej. Ale cytuję ten, gdyż jest bardzo wczesny.