Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"  (Przeczytany 3721 razy)

Offline Roszada

1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« dnia: 25 Lipiec, 2016, 20:07 »
W roku 1994 Towarzystwo Strażnica tak oto napisało po raz pierwszy:

„Jeszcze po latach osieroceni mogą przeżywać ciężkie chwile w pewnych dniach, na przykład w rocznicę ślubu lub śmierci. Dlaczego nie miałbyś zaznaczyć sobie takich dat w kalendarzu i być w tym czasie w pobliżu, by w razie potrzeby służyć życzliwym wsparciem?” (Gdy umrze ktoś bliski 1994, 2000, 2007 s. 21).

„Dlatego staraj się pamiętać o ważnych datach, takich jak rocznica ślubu albo rocznica śmierci. Bądź wtedy blisko, a okażesz się prawdziwym przyjacielem w »czasach udręki« (Przysłów 17:17).” (Strażnica 01.11 2010 s. 11).

Wcześniej dość krytycznie wypowiadano się o rocznicach śmierci:

Nie ma też w Biblii żadnego zalecenia, które by uzasadniało obchodzenie rocznicy śmierci jakiegoś chrześcijanina, chociaż zgadzamy się z tym, że dzień śmierci jest lepszy niż dzień narodzenia” (Strażnica Rok CIII [1982] Nr 8 s. 24).

Nie wiadomo jak mogłoby wyglądać obchodzenie tego, ale pewnie tak jak rocznica ślubu, bo zestawia się oba zwyczaje.


Offline Roszada

Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Lipiec, 2016, 22:41 »
A może zezwolili, dlatego, że obchodzą rocznicę śmierci Jezusa? :-\

Z drugiej strony pisali tak:

Nie ma też w Biblii żadnego zalecenia, które by uzasadniało obchodzenie rocznicy śmierci jakiegoś chrześcijanina, chociaż zgadzamy się z tym, że dzień śmierci jest lepszy niż dzień narodzenia” (Strażnica Rok CIII [1982] Nr 8 s. 24).

To czemu Jezusa gdzie indziej nazywali "pierwszym chrześcijaninem" i obchodzili rocznicę śmierci. :)


Offline Roszada

Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Lipiec, 2016, 09:22 »
I tu taka moja refleksja.
Ponieważ wielu ŚJ atakuje datę Bożego Narodzenia, że nieodpowiednia.
Ale czy któryś ŚJ potrafiłby co do dnia obliczyć datę śmierci Jezusa, którą co roku obchodzą. Tym bardziej, że data ta co roku jest inna wg kalendarzy obecnych.


KaiserSoze

  • Gość
Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Lipiec, 2016, 09:29 »
Tak. Wg nich bierzemy nów najbliższy wiosennemu zrównaniu dnia z nocą i dodajemy 14 dni. Wtedy wypada 14 nisan.
Mówiąc nów mają na myśli sierp księżyca widziany w Jerozolimie, nie w Warszawie ani Brooklynie.


Offline Roszada

Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #4 dnia: 26 Lipiec, 2016, 09:35 »
Tak. Wg nich bierzemy nów najbliższy wiosennemu zrównaniu dnia z nocą i dodajemy 14 dni. Wtedy wypada 14 nisan.
Mówiąc nów mają na myśli sierp księżyca widziany w Jerozolimie, nie w Warszawie ani Brooklynie.
Tylko że mają inną datę niż Żydzi i inną niż badacze Pisma Św.
Wszyscy mają dobre. :)
Tylko który przeciętny zjadacz chleba obserwuje nowie? ;)
Co to znaczy najbliższy wiosennemu? Wiosna jest długa.


KaiserSoze

  • Gość
Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Lipiec, 2016, 09:51 »
Przesadzasz

Cytuj
mają inną datę niż Żydzi
Bo Żydzi zmienili kalendarz na bardziej zorganizowany jeśli chodzi o dodawanie miesięcy. SJ posługują się metodą starożytną i dlatego czasem się mijają.
Cytuj
Tylko który przeciętny zjadacz chleba obserwuje nowie?
Pytałeś czy potrafią wyliczyć, a nie czy obserwują :)
Cytuj
Co to znaczy najbliższy wiosennemu? Wiosna jest długa.
Teraz to wykazałeś się ignorancją. W roku są dwie równonoce - na wiosnę i jesienią. Poczytaj. Jeżeli równonoc wypada 23 marca (przykład) a miesiąc księżycowy ma 28 dni, to nów może być odsunięty max 14 dni w lewo lub w prawo. I ten nów określa 1 nisan.


Offline Roszada

Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Lipiec, 2016, 12:19 »
Oj widzę że nie znasz zawiłości które przez wieki były.
Sami Żydzi dodawali jeden miesiąc co kilkanaście lat bo wiosna różnie wypadała.
Pewnie żem ignorant, nie tak jak Ty znawca wszystkich kalendarzy. Szkoda że nie zostałeś papieżem w pierwszych wiekach to byś to uporządkował. ;)

Ja wiem jedno: epifania obchodzi inaczej niż badacze, badacze inaczej niż ŚJ, a Żydzi jeszcze inaczej. My tez inaczej niż prawosławni.


KaiserSoze

  • Gość
Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Lipiec, 2016, 12:28 »
Jesteś taki słodki gdy się gniewasz :)

Cytuj
Oj widzę że nie znasz zawiłości które przez wieki były.
Sami Żydzi dodawali jeden miesiąc co kilkanaście lat bo wiosna różnie wypadała.
Prawda. Dodawali jeden miesiąc co jakiś czas. Nie wpływa to jednak na sposób wyliczania 1 dnia miesiąca nisan, dlatego o tym nie piszę.
I nieprawda. Bo to nie wiosna różnie wypadała, tylko ich rok kończył się zbyt wcześnie.

Cytuj
Pewnie żem ignorant, nie tak jak Ty znawca wszystkich kalendarzy. Szkoda że nie zostałeś papieżem w pierwszych wiekach to byś to uporządkował. ;)
Jeżeli mówiąc o sobie "ignorant" masz na myśli znajomość tego, czym jest równonoc wiosenna/jesienna to nie wypada mi zaprzeczyć. To są informacje z geografii a nie kalendarza. Jak już się bardzo czepiać to ze znajomości zegara.
Bycie lub nie papieżem nie ma nic do pojawiania się równonocy wiosennej.
Poczytaj proszę: https://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnonoc


Offline Roszada

Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Lipiec, 2016, 12:34 »
Ja się nie gniewam tylko jak chcesz mi kit sprzedać, że to było przez wieki chrześcijaństwa takie proste to nie ze mną te sztuczki.
Czytałem poważniejsze dzieła wczesnochrześcijańskie niż Wikipedia i wiem jakie spory były i do dziś istnieją.
Sam też pisałem o tych kwestiach w nie jednym artykule.
Nawet u Żydów były dwie szkoły dotyczące obchodzenia Paschy.


KaiserSoze

  • Gość
Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Lipiec, 2016, 12:39 »
Ja się nie gniewam tylko jak chcesz mi kit sprzedać, że to było przez wieki chrześcijaństwa takie proste to nie ze mną te sztuczki.
Czytałem poważniejsze dzieła wczesnochrześcijańskie niż Wikipedia i wiem jakie spory były i do dziś istnieją.
Sam też pisałem o tych kwestiach w nie jednym artykule.
Nawet u Żydów były dwie szkoły dotyczące obchodzenia Paschy.

Włodek, zlituj się..
Mówię ci sprawdź czym jest równonoc wiosenna i nie strzelaj fochów... O jej istnieniu czy dacie nikt nie dyskutuje..
« Ostatnia zmiana: 26 Lipiec, 2016, 12:45 wysłana przez KaiserSoze »


Offline Roszada

Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #10 dnia: 26 Lipiec, 2016, 12:53 »
Włodek, zlituj się..
Mówię ci sprawdź czym jest równonoc wiosenna i nie strzelaj fochów... O jej istnieniu czy dacie nikt nie dyskutuje..
Bzdury opowiadasz bo nawet w moim kościele trwa wśród teologów i liturgistów dyskusja nad ujednoliceniem daty dla całego chrześcijaństwa.
Wiem żem taki głupi jak Ty mądry.

Towarzystwo też zmieniało swoją datę i nie bądź taki mądry:

„Do roku 1919 namaszczeni chrześcijanie określali datę 14 Nisana w oparciu o kalendarz żydowski” (Strażnica Rok XCVII [1976] Nr 3 s. 20).

„W ostatnich latach ciało kierownicze świadków Jehowy ustala (...) w taki sposób, jak to miało miejsce w czasach biblijnych, mianowicie na podstawie faktycznego uwidocznienia się nowego księżyca w Jerozolimie. Z tego też względu powstawała niekiedy różnica jednego lub dwóch dni między datą obchodzenia Pamiątki u świadków Jehowy, a datą 14 Nisana w aktualnym kalendarzu żydowskim” (Strażnica Rok XCVII [1976] Nr 3 s. 20).

A jeszcze co innego badacze i co innego epifania.


KaiserSoze

  • Gość
Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #11 dnia: 26 Lipiec, 2016, 12:55 »
Bzdury opowiadasz bo nawet w moim kościele trwa wśród teologów i liturgistów dyskusja nad ujednoliceniem daty dla całego chrześcijaństwa.
Wiem żem taki głupi jak Ty mądry.

Towarzystwo też zmieniało swoją datę i nie bądź taki mądry:

„Do roku 1919 namaszczeni chrześcijanie określali datę 14 Nisana w oparciu o kalendarz żydowski” (Strażnica Rok XCVII [1976] Nr 3 s. 20).

„W ostatnich latach ciało kierownicze świadków Jehowy ustala (...) w taki sposób, jak to miało miejsce w czasach biblijnych, mianowicie na podstawie faktycznego uwidocznienia się nowego księżyca w Jerozolimie. Z tego też względu powstawała niekiedy różnica jednego lub dwóch dni między datą obchodzenia Pamiątki u świadków Jehowy, a datą 14 Nisana w aktualnym kalendarzu żydowskim” (Strażnica Rok XCVII [1976] Nr 3 s. 20).

A jeszcze co innego badacze i co innego epifania.



Włodek, cały czas mówię o RÓWNONOCY WIOSENNEJ


Offline Roszada

Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #12 dnia: 26 Lipiec, 2016, 12:59 »
Cytuj
Włodek, cały czas mówię o RÓWNONOCY WIOSENNEJ
A mnie akurat równonoc nie interesuje tylko to, że Pamiątka czy Pascha jest obchodzona przez różne społeczności w różnym czasie.
I każdy ma swoje argumenty za swoim wyliczeniem i obchodzeniem.

ŚJ tak oto piszą o swych wyliczeniach:

*** w90 15.2 ss. 14-15  ***
W kalendarzu hebrajskim dzień trwał od zachodu słońca (około 6 wieczorem) do następnego zachodu. Bóg kazał zabić baranka paschalnego „między dwoma wieczorami” (Wyjścia 12:6). Kiedy to miało być? Dzisiejsi Żydzi twierdzą na podstawie wykładni nauki rabinów, że baranka zabijano pod koniec 14 Nisan, między porą, kiedy słońce skłaniało się już ku zachodowi (około trzeciej), a faktycznym zachodem. W rezultacie seder zaczynał się po zachodzie słońca, już 15 Nisan (Marka 1:32).
22 Są jednak uzasadnione powody, by powyższe słowa rozumieć inaczej. W Księdze Powtórzonego Prawa 16:6 powiedzano wyraźnie, że Izraelici mieli ‛złożyć ofiarę paschalną wieczorem o zachodzie słońca’ (BT). A zatem określenie „między dwoma wieczorami” dotyczy zmierzchu w dniu 14 Nisan, trwającego od zachodu słońca do zapadnięcia ciemności. Tak rozumieli to dawni Żydzi karaimscy i tak samo rozumieją to po dziś dzień Samarytanie. Ponieważ przyjmujemy, że baranek paschalny został zabity i spożyty „w oznaczonym czasie” w dniu 14, a nie 15 Nisan, data obchodzenia Pamiątki różni się niekiedy od daty wyznaczanej przez Żydów (Liczb 9:2-5, BT).
23 Druga przyczyna rozbieżności między terminem Pamiątki a datą ustalaną przez Żydów tkwi w tym, że korzystają oni z kalendarza opartego na systemie uregulowanym dopiero w IV stuleciu n.e. Za jego pomocą można dziesiątki czy nawet setki lat naprzód określać, kiedy przypadnie 1 Nisan lub konkretne święto. Co więcej, starożytny kalendarz księżycowy wymagał dodawania co pewien czas 13 miesiąca, aby się zgadzał z porami roku. W aktualnym kalendarzu żydowskim miesiąc ten dodaje się w 3, 6, 8, 11, 14, 17 i 19 roku cyklu trwającego 19 lat.
24 Tymczasem Emil Schürer podaje, że „w czasach Jezusa Żydzi nie mieli unormowanego kalendarza, lecz polegając na zwykłej obserwacji zaczynali każdy miesiąc od pojawienia się nowiu i podobnie na podstawie obserwacji” dodawali w razie potrzeby jeden miesiąc. „Jeżeli (...) pod koniec roku zorientowano się, że Pascha wypadnie przed wiosennym zrównaniem dnia z nocą [które następuje około 21 marca], wprowadzano dodatkowy miesiąc przed miesiąc Nisan” (The History of the Jewish People in the Age of Jesus Christ [Dzieje narodu żydowskiego za czasów Jezusa Chrystusa], tom I). Tak więc miesiąc dodatkowy następował zgodnie z naturalną koleją rzeczy i nie był ustalany arbitralnie.
25 Ciało Kierownicze Świadków Jehowy ustala datę Wieczerzy Pańskiej zgodnie z metodą starożytną. 1 Nisan wyznacza się na dzień, w którym w Jeruzalem o zachodzie słońca ukazuje się nów najbliższy wiosennemu zrównaniu dnia z nocą. Przez doliczenie 14 dni otrzymujemy 14 Nisan, który zazwyczaj pokrywa się z pełnią (zob. Strażnicę [wyd. ang.] z 15 czerwca 1977, strony 383, 384 lub nr 4/1978, strony 23, 24). Na podstawie tej metody biblijnej Świadkowie Jehowy na całym świecie zostali powiadomieni, by w tym roku obchodzić Pamiątkę 10 kwietnia po zachodzie słońca.

*** rs s. 231 ak. 2 Pamiątka (Wieczerza Pańska) ***
Świadkowie Jehowy obchodzą Pamiątkę po zachodzie słońca w dniu 14 Nisan według używanego w I wieku kalendarza żydowskiego. Dzień u Żydów zaczynał się o zachodzie słońca i trwał do następnego zachodu. Tak więc według kalendarza żydowskiego Jezus umarł w tym samym dniu, w którym ustanowił Pamiątkę. Miesiąc Nisan rozpoczynał się od pierwszego zachodu słońca po widzianym w Jerozolimie nowiu księżyca najbliższym wiosennemu zrównaniu dnia z nocą. Święto Pamiątki przypada 14 dni później. (Wobec tego data Pamiątki może się nie zgadzać z datą Paschy obchodzonej obecnie przez Żydów. Dlaczego? Początkiem miesiąca w ich kalendarzu jest astronomiczny nów księżyca, a nie nów księżyca widziany nad Jerozolimą, który może wypaść od 18 do 30 godzin później. Ponadto większość Żydów świętuje Paschę dnia 15, a nie 14 Nisan, jak zgodnie z nakazem Prawa Mojżeszowego obchodził ją Jezus).

« Ostatnia zmiana: 26 Lipiec, 2016, 13:07 wysłana przez Roszada »


KaiserSoze

  • Gość
Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #13 dnia: 26 Lipiec, 2016, 13:23 »
A mnie akurat równonoc nie interesuje tylko to, że Pamiątka czy Pascha jest obchodzona przez różne społeczności w różnym czasie.

a to ja pisałem może?
Cytuj
Co to znaczy najbliższy wiosennemu? Wiosna jest długa.
Sam się pytałeś o równonoc i wiosnę :)


Offline Roszada

Odp: 1994 - Przyzwolenie na obchodzenie "rocznicy śmierci"
« Odpowiedź #14 dnia: 26 Lipiec, 2016, 13:30 »
To napisałem ironicznie.
W każdym roku Pascha przypada w innym dniu, tygodniu i miesiącu i trudno by każdy ŚJ znał metodę wyliczenia. Wiosna przypadała u Żydów w różnym czasie skoro dodawać trzeba było jeden miesiąc co kilkanaście lat.
Dlatego CK podaje z 2 letnim wyprzedzeniem datę by nikt nie miał problemu.