(mtg): W liście do Kolosan 1:15 czytamy:
“On jest obrazem Boga niewidzialnego, pierworodnym wszelkiego stworzenia“ Atanazjańskie wyznanie wiary nie tylko wymusza wiarę w Trój-jedynego Boga, ale zmusza do uznania rzekomej „współodwieczność trzech osób”, wchodzących w skład Trójcy Świętej. Trynitarze desperacko powtarzają swoją „mantrę” w stosunku do Pana Jezusa – „ zrodzony a nie stworzony” – jakby to coś zmieniało w kwestii współodwieczności Pana Jezusa.
Oczywiście rozumiemy, że słowo „ zrodzony” podkreśla niejako automatycznie pewne istotne prawdy związane z Panem Jezusem, choćby jego boskie pochodzenie i jedyne w swym rodzaju relacje jakie łączą Go ze swym Bogiem i Ojcem.
Czy jednak można zgodzić się z trynitarzami, że mówienie o Jezusie jako o „pierworodnym” odbiera Boską chwałę i szacunek należny Synowi Bożemu?
Omawiany fragment z Kolosan ma w treści kilka antytrynitarnych argumentów:
Czego uczymy się z listu do Kolosan 1:15
Biblia używa w stosunku do Jezusa określenia greckiego “prototokos” co w wielu przekładach tłumaczy się jako „pierworodny”.
W Wielkim Słowniku Grecko-Polskim Nowego Testamentu, pod redakcją Remigiusza Popowskiego słowo to przetłumaczono również jako „pierworodny”.
Co oznacza to słowo?
Zwrot “pierworodny” to po prostu pierwsze dziecko czy syn urodzony w danej rodzinie. ( zobacz też Objawienie 3:14 )
W stosunku do Jezusa w Nowym Testamencie użyto tego słowa sześciokrotnie:
Mat. 1:25 (NBG) “ale jej nie uznawał, aż urodziła swego syna pierworodnego; i nazwał Jego Imię JEZUS” (pomimo, że w grece występuje słowo “prototokos” wiele przekładów pomija słowo pierworodny)
Łuk. 2:7 (BW) “I porodziła syna swego pierworodnego, i owinęła go w pieluszki, i położyła go w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie”
Rzym. 8:29 (BW) “Bo tych, których przedtem znał, przeznaczył właśnie, aby się stali podobni do obrazu Syna jego, a On żeby był pierworodnym pośród wielu braci”
Kol 1:18 (BW) On także jest Głową Ciała, Kościoła; On jest początkiem, pierworodnym z umarłych, aby we wszystkim był pierwszy”
Hebr. 1:6 (BWP) “Heb 1:6 Kiedy zaś wprowadzał swego Pierworodnego na świat, wtedy polecił: Niech Mu oddają cześć wszyscy aniołowie Boży”
Zacytowaliśmy wszystkie te miejsca, żeby czytelnik mógł sam ocenić w jakim kontekście są one zastosowane do Pana Jezusa.
Dwukrotnie jest mowa o pierworodnym synu Marii, trzy krotnie jako ten który pierwszy powstał z martwych do nieśmiertelnego życia.
Jak w tym kontekście możemy zrozumieć szóste użycie tego słowa w Kolosan 1:15?
Logika podpowiada, że powinniśmy rozpatrywać użycie tego słowa w tym liście podobnie, gdyż uważamy, że Biblię należy tłumaczyć Biblią.
Arkadiusz Wiśniewski w opracowaniu na temat tego wersetu i jego konstrukcji gramatycznej napisał:
“Dodatkowo, użyta w Kol 1:15 konstrukcja gramatyczna (prototokos + genetivus) mocno wskazuje na włączenie Pierworodnego w grono stworzenia, ponieważ prototokos w tego rodzaju wyrażeniach zawsze jest częścią rzeczownika zbiorowego występującego w genetivie (w tym wypadku jest to część „wszelkiego stworzenia”) …”
W kontekście do tego wersetu możemy przeczytać w Kolosan 1:18 o Jezusie:” aby we wszystkim był pierwszy”?
Jeżeli we wszystkim jest pierwszy to również w tym że jest pierwszym dziełem JHWH.
W tym samym wersecie czytamy również, że “On jest początkiem“, co harmonizuje i przedstawianą przez nas tezą.
Jezus Obrazem Boga
Przewodni werset z Kolosan zwraca uwagę na jeszcze inną ważną myśl. Tekst uwypukla, żeu Jezus jest dla nas „obrazem” Boga. Nie jest Bogiem na ziemi, ale Jego obrazem.
Bóg, jak z tego analizowanego werset wynika, jest “niewidzialny“, ale Jezusa jest odzwierciedleniem Jego istoty.
Wniosek z tego wydaje się być oczywisty obraz, nie może być zarazem oryginałem, czyli TYM KIMŚ kogo przedstawia!
W Hebrajczyków 1:3 (BW) czytamy o Jezusie, “On, który jest odblaskiem chwały i odbiciem jego istoty …”. Stojąc przed lustrem nie stoisz również w lustrze. To co widzisz jest tylko odbiciem.
Jako „pierworodny wszelkiego stworzenia” rozumiemy, że Pan Jezus jest jedynym, którego Bóg Ojciec powołał do życia sam osobiście. Wszystko inne Bóg Ojciec powoływał do istnienia już poprzez NIEGO. Poprzez swego Syna, co jasno wynika z Kolosan 1: 16,17 (BWP).
” Gdyż w Nim zostało stworzone wszystko: i to, co w niebie, i to, co na ziemi; i to, co widzialne, i to, co niewidzialne; i Trony, i Panowania, i Zwierzchności, i Władze. Bóg stworzył wszystko przez Niego i dla Niego. On zaś sam istniał, nim cokolwiek zaistniało, i wszystko w Nim ma swoje istnienie.”
Tak więc zarówno słowo „zrodzony” jak i „pierworodny wszelkiego stworzenia” podkreśla niezwykłą rolę jaką pełni Jezus, oraz niezwykłą więź jaka łączy Go z Bogiem Ojcem!
Ojciec i Syn
Biblijny przykład więzi Ojca z „jednorodzonym synem” – jest dla nas ludzi zapewne zrozumiałym przekazem odzwierciedlającym więzi między Bogiem Ojcem a Synem Bożym. Przeciwnie do filozoficznego, tajemniczego i niezrozumiałego, niezgodnego z Biblią – dogmatu o Trójcy Świętej.
Czy Ojciec może być RÓWNY Synowi? Byłby to przykład niezrozumiały dla ludzi. Użycie zwrotów Ojciec i Syn zwraca uwagę na różnicę zarówno w “czasie” jak również “randze”.
Ojciec jest starszy od Syna, ma większe doświadczenie i jemu należy się posłuszeństwo Syna a nigdy odwrotnie.
Trynitarze oczywiście próbują tłumaczyć tekst z Kolosan 1:15 jakoby słowo „pierworodny” oznaczało „pierwszego rangą”, „ najwybitniejszego” w porównaniu ze stworzeniem. Czy taka próba rozwodnienia biblijnej treści może wybronić atanazjańskie wyznanie wiary od zarzutu sprzeczności z naukami Pisma Świętego?
Nawet przy takim założeniu, warto pomyśleć czy o Bogu można mówić, że jest “pierwszy rangą”, „najwybitniejszy”?
Bóg jest absolutem i tego typu określenia w stosunku do Boga nie można stosować.
Świetnie pasują natomiast do bożego Dziedzica i tego, komu Bóg powierzył władzę i panowanie ponad wszystkie inne stworzenia w tym aniołów.
Zachęcam. Przeanalizuj z Biblią w ręku wszystkie wcześniejsze (niż Kolosan 1:15) występowanie i znaczenie słowa „pierworodny” i sam wyciągnij wnioski.
Podsumowując, podkreślamy. Nie chcemy spierać się o słowa: „ zrodzony czy stworzony”. Jeden i drugi zwrot odniesiony do Jezusa wykazuje w sposób jasny i oczywisty, że dogmat o „współodwieczności osób w Trójcy Świętej” jest sprzeczny z naukami Pisma Świętego.
Jezus ma bowiem początek gdyż jest zrodzony, w przeciwieństwie do Boga, który nie jest zrodzony, i który nigdy początku nie miał.
https://blog.antytrynitarianie.pl/pierworodny/