Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.  (Przeczytany 13568 razy)

Nikt

  • Gość
Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #30 dnia: 27 Luty, 2018, 08:17 »
Pomijając to, że CK rzeczywiście przejawia złą wolę w wielu obszarach, akurat tutaj nie doszukiwal bym się jej. Raz,że ten fragment rzeczywiście w jedych manuskryptach jest, a w innych go nie ma. Dwa, że nikt tak naprawdę tego fragmentu nie rozumie, bezcenny jest tu komentarz w Biblii Jerozolimskiej. A z niego wynika, że to faryzeusze łamali prawo Mojżeszowe, bo w gronie oskarżycieli nie bylo naocznych świadków tego grzechu i dlatego żaden z nich nie mógł, z czystym sumieniem, pierwszy rzucić kamieniem.
Nie mów za wszystkich. Nie wiem jak inni ale ja z tego fragmentu Ewangelii jakaś lekcje dla siebie wyciągam . Po drugie to tam nie ma mowy o tym czy ktoś że świadków cudzołóstwa owej kobiety trzymał kamień czy nie .  To nie jest przypowieść Jezusa to jest konkretne jego działanie a więc robił tak jak nauczał . Wiele  dobrego można wyciągnąć z tego fragmentu . I czy on był czy nie był w manuskryptach to sprawa mniej istotna .
Jakby ktoś chciał to tu ciekawe opracowanie tego fragmentu . http://www.orygenes.pl/kobieta-cudzolozna-j-81-11/


Offline gorolik

Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #31 dnia: 27 Luty, 2018, 08:44 »
Ale ja nie pisałem, że ten fragment nie ma wartości, wręcz przeciwnie. Uważam, że ma dużą wartość. Tyle tylko, że tu nie jest mowa o miłosierdziu, tylko o działaniach faryzeuszy, którzy próbując wciągnąć Jezusa w pułapkę, sami nie przestrzegali prawa i ten fakt był podstawą dla Jezusa. On też nie był świadkiem popełnienia grzechu, dlatego nie czuł się upoważniony do wydawania wyroku. Tego nie rozumie CK w Warwick, dlatego ma problem z tym fragmentem.
Dodaję komentarz z Biblii Jerozolimskiej.
„Inny przepis Prawa domagał  się, by  oskarżyciele  lub świadkowie przestępstwa byli absolutnie  wiarygodni i  wolni od jakichkolwiek  podejrzeń (por. charakterystyczny epizod: Dn 13,45 nn); oni  właśnie rozpoczynali egzekucję (Pwt 13,10 n; 17,7). Dokonywano jej  na obu partnerach grzechu,  toteż godny uwagi  jest fakt, iż  mimo  przychwycenia  niewiasty na gorącym  uczynku prowadzono i postawiono przed Jezusem  tylko niewiastę. Być może do tej właśnie okoliczności  nawiązuje  propozycja Jezusa  rozpoczęcia  egzekucji przez oskarżyciela, wolnego od tego rodzaju grzechu.”


Offline Roszada

Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #32 dnia: 27 Luty, 2018, 09:45 »
Dobrze zauważyłeś.
Ja dowiedziałem się od mniej gorliwego człowieka, że ewangelii było dużo więcej a do kanonu NT trafiły tylko 4
Zanim był ustalony kanon, były w II wieku tylko 4 Ewangelie.
W II wieku zaczęły powstawać też apokryficzne ewangelie.

Tradycja chrześcijańska mówi też, że Ewangelia Mateusza jest najstarszą. Przykładowo Orygenes (ur. 185) o tym pisał następująco:

„Na podstawie tradycji dowiedziałem się w sprawie czterech Ewangelii (…) że pierwszą z nich napisał ongi celnik, a potem apostoł Jezusa Chrystusa, Mateusz (…). Drugą zaś jest Ewangelia według Marka, który ją ułożył według wskazówek Piotra, i dlatego Piotr w swym Liście Katolickim uznaje go za syna, kiedy mówi: ‘Pozdrawia Was kościół w Babilonie, wybrany razem z wami i Marek, syn mój’. Trzecią jest Ewangelia według Łukasza, zatwierdzona przez Pawła, a napisana dla tych, którzy się z pogan wywodzą. Ostatnią wreszcie jest Ewangelia według Jana” („Komentarz do Ewangelii Mateusza” cytowany w „Historii Kościoła” VI:25,4-6 Euzebiusza [ur. 260]).

Pisali o tym też Papiasz, Ireneusz i inni.Wszyscy w II wieku


Offline gangas

Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #33 dnia: 27 Luty, 2018, 10:53 »
Zanim był ustalony kanon, były w II wieku tylko 4 Ewangelie.
W II wieku zaczęły powstawać też apokryficzne ewangelie.

Tradycja chrześcijańska mówi też, że Ewangelia Mateusza jest najstarszą. Przykładowo Orygenes (ur. 185) o tym pisał następująco:

„Na podstawie tradycji dowiedziałem się w sprawie czterech Ewangelii (…) że pierwszą z nich napisał ongi celnik, a potem apostoł Jezusa Chrystusa, Mateusz (…). Drugą zaś jest Ewangelia według Marka, który ją ułożył według wskazówek Piotra, i dlatego Piotr w swym Liście Katolickim uznaje go za syna, kiedy mówi: ‘Pozdrawia Was kościół w Babilonie, wybrany razem z wami i Marek, syn mój’. Trzecią jest Ewangelia według Łukasza, zatwierdzona przez Pawła, a napisana dla tych, którzy się z pogan wywodzą. Ostatnią wreszcie jest Ewangelia według Jana” („Komentarz do Ewangelii Mateusza” cytowany w „Historii Kościoła” VI:25,4-6 Euzebiusza [ur. 260]).

Pisali o tym też Papiasz, Ireneusz i inni.Wszyscy w II wieku


Powiem wam, że kogoś znam
kogoś, kto zna ponoć jego samego
ten ktoś mi powiedział, że tamten powiedział
By on mi powiedział żebym........itd

„Na podstawie tradycji dowiedziałem się w sprawie czterech Ewangelii (…)  cytujesz Orygenesa (ur. 185 a według innych zródeł w 184r )

Też chciałbym wierzyć, że przekazywana przez dwa wieki tradycja to rzetelne żródło informacji.
Skoro nie ma 100% pewności co do daty narodzin autora.
I kontynuowanie tradycji przez kolejne wieki to niemal kronika.
Osobiście mi to nie przeszkadza, dla mnie może być 9 ewangelii 14 dziejów apostolskich ale apokalipsa niech zostanie jedna. Posłuży ona komuś w pracy doktorskiej do założenia tezy, że LSD wynaleziono znacznie wcześniej niż nam się wydaje ;) ;) ;)

Jutro to dziś tyle że jutro.


Offline Roszada

Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #34 dnia: 27 Luty, 2018, 10:59 »
Cytuj
Też chciałbym wierzyć, że przekazywana przez dwa wieki tradycja to rzetelne żródło informacji.
A ja chciałbym wierzyć, że twoje info to rzetelne źródło informacji.

Żadnych źródeł nie podałeś, a jesteś malkontent typowy.

Kończę zabawę w tym wątku bo sceptykowi nic i nikt nie pomoże.

Powinieneś pójść na forum ateistyczne. Tam byś miał raj dla siebie.
Cytuj
Skoro nie ma 100% pewności co do daty narodzin autora.
Bo w chrześcijaństwie obchodzi się dzień narodzin dla nieba, a nie dzień urodzin zmarłych.
Zobaczymy czy o tobie będą pamiętać za 1800 lat. ;D
« Ostatnia zmiana: 27 Luty, 2018, 11:01 wysłana przez Roszada »


Offline Regis_II

Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #35 dnia: 27 Luty, 2018, 11:16 »
  nikt tak naprawdę tego fragmentu nie rozumie.....

Historia ma sto procent wartości i sensu teologicznego.
Ma metafiyczny wymiar i przedstawia Jezusa jako źródło łaski i zbawienia. Jezus powiedział "kto jest bez grzechu, ten niech pierwszy rzuci kamieniem". Oczywiście każdy grzeszy, więc po chwili oprawcy zaczęli rezygnować "począwszy od najstarszych".

Tymczasem jedyną osobą bez grzechu w tym gronie był sam Jezus. On mówił o sobie... a jednak kiedy wszyscy odeszli on podszedł do kobiety i powiedział:

- "co się stało? Nikt cię nie potępił niewisto?

- Nie Panie....

- i ja ciebie nie potępiam. Odejdź i nie grzesz już wiecej.".

Powiedział to jako jedyny sposrod wszystkich, który miał prawo wydać wyrok śmierci ("kto jest bez grzechu ten niech pierwszy rzuci kamieniem").


Offline Roszada

Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #36 dnia: 27 Luty, 2018, 13:06 »
Towarzystwo przytacza znany mi Fragment Muratoriego,który w całości opublikowany jest w kilku źródłach:

*** si s. 302 ak. 19 Studium 4  Biblia i jej kanon ***
Spośród pierwszych katalogów jednym z najciekawszych jest fragment dokumentu znaleziony przez L. A. Muratoriego w Bibliotece Ambrosiana w Mediolanie i opublikowany przez niego w roku 1740. Tekst ten nie ma wprawdzie początku, podaje jednak Ewangelię według Łukasza jako trzecią, z czego wynika, iż wcześniej wymieniał Ewangelie według Mateusza i według Marka. Fragment Muratoriego, napisany po łacinie, pochodzi z drugiej połowy II wieku n.e. Jest to niezwykle interesujący dokument, o czym świadczy choćby następujący urywek: „Na trzecim miejscu księgę Ewangelii podług Łukasza. Łukasz, ów lekarz, (...) pod własnym imieniem spisał (...). Czwarta Ewangelia Jana (...) a Jan w swoim imieniu wszystko napisał (...) nie ma jednak różnicy w tym, w co wierzą wierni, gdyż jeden przede wszystkim Duch objawił wszystko wszystkim o narodzeniu, męce i zmartwychwstaniu, o przestawaniu z uczniami swymi i o podwójnym jego przyjściu: pierwsze w pokorze i poniżeniu już było, drugie z władzą królewską, sławne, będzie dopiero. Cóż więc dziwnego, że Jan tak stanowczo poszczególne rzeczy także w listach swoich podaje, mówiąc o sobie: Cośmy widzieli na oczy i cośmy słyszeli uszyma i czego ręce nasze dotykały, tośmy wam napisali. Tak więc nie tylko jako ten, co widział i słyszał, lecz także jako ten, co napisał o wszystkich sprawach cudownych Pana wedle porządku opowiada. Dzieje zaś wszystkich Apostołów spisane są w jednej książce. Łukasz zacnemu Teofilowi napisał (...)

Takich źródeł jak ten i Orygenesa z II wieku jest kilka:

Papiasz
Klemens Aleksandryjski
Tertulian
Ireneusz

Prócz tego liczne cytaty z 4 Ewangelii rozsiane są w dziełach z przełomu I i II wieku (wszystkie je mam i znam):

Didache
Ignacy Antiocheński
Polikarp
Teofil Antiocheński
Justyn Męczennik
i inni.

Euzebiusz w IV wieku przytacza w swej Historii Kościoła też świadectwa tych osób.
Wystarczy sięgnąć do jakiegokolwiek solidnego dzieła opisującego powstanie Ewangelii, a tam się znajdują cytaty wyżej wymienionych.

W kwestii J 8:1-11
Biblia ŚJ z 1950 wymienia kodeksy, które zawierają ten fragment:

D, czyli Bezy
Vg czyli Wulgata
Sy hi, czyli jeden z syryjskich przekładów.

Natomiast nowsze Biblie ŚJ z 1984 wymieniają tylko te 3 kodeksy, które nie mają tego fragmentu:
אBSy s
czyli Synaicki, Watykański i inny syryjski

Najnowsza Biblia z 2013 już nic nie zamieszcza.
Podają tak:

*** nwt John 7:52 ***
A number of ancient and authoritative manuscripts omit from vs. 53 to chapter 8, vs. 11.
« Ostatnia zmiana: 27 Luty, 2018, 13:22 wysłana przez Roszada »


Offline Roszada

Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #37 dnia: 27 Luty, 2018, 13:51 »
Wszystkich ich sumuje historyk  Hieronim:

   Hieronim (ur. 347, †420) – „Na początku stoi Mateusz, celnik z przydomkiem Lewi, który zredagował Ewangelię w języku hebrajskim, na żądanie przede wszystkim Żydów, którzy uwierzyli w Jezusa i gdy przyjęli prawdę Ewangelii, nie zachowywali już Prawa. Jako drugi – Marek, tłumacz apostoła Piotra i pierwszy biskup Aleksandrii, który Pana i Zbawcy sam nie widział, lecz opowiada to, co słyszał w kazaniach nauczyciela, zważając bardziej na pewność wydarzeń niż kolejność. Jako trzeci – Łukasz (...) którego sława jest w Ewangelii...” (Commentarius in Matthaeum, Praefatio; cytat za „Geneza Ewangelii Marka” ks. A. Kowalczyk, Pelplin 2004, s. 14).

Nikt z nich nie wymienia więcej jak 4 Ewangelii, jak sobie ubzdurał Gangas.
Owszem piszą o pseudoewangeliach.

Euzebiusz (ur. 260) o herezji ebionitów napisał natomiast tak:

   „Innych znowu, których inaczej nie mógł odwieść od wierności Chrystusowi Bożemu, zły demon z innej pochwycił strony i dla siebie zagarnął. Ebionitami słusznie nazwali ich starzy, jako że biedne i poziome były ich zapatrywania na Chrystusa. Uważali Go bowiem za istotę prostą i pospolitą, tylko za człowieka, który dostąpił sprawiedliwości doskonałością życia swojego, a narodził się ze związku Maryi z mężczyzną. Za rzecz koniecznie potrzebną uznawali zachowywanie przepisów zakonnych, tak jakby zbawienia dostąpić nie było można przez samą wiarę w Chrystusa i życie do niej dostosowane. Prócz tego byli jeszcze inni tej samej nazwy, którzy się wprawdzie ustrzegli powyższych niedorzeczności i nie przeczyli, że Pan się narodził z Dziewicy i z Ducha Świętego. Lecz i oni również nie uznawali preegzystencji Chrystusa jako Bożego Słowa i Mądrości, i tak się pogrążyli w tej samej bezbożności, zwłaszcza że z wielką gorliwością wypełniali, jak ich imiennicy, zewnętrzny ceremoniał zakonny. Byli zdania, że należy odrzucić wszystkie List Pawła, którego nazywali zakonu odstępcą. Używali jednej tylko Ewangelii według Hebrajczyków, innym zaś Ewangeliom niewielkie przypisywali znaczenie. Zachowywali ponadto szabaty i inne zwyczaje żydowskie na równi z drugimi ebionitami, lecz święcili także niedzielę, prawie tak jak my, na pamiątkę zmartwychwstania Zbawicielowego. Otóż z powodu takiej nauki otrzymali nazwę ebionitów, oznaczającą ubóstwo ich myśli; tak bowiem Hebrajczycy przezywają biedaków” („Historia Kościoła” III:27,1-6).

Pseudoewangelie powstałe w II wieku potwierdzają autentyczność prawdziwych Ewangelii, bo je w dużym stopniu cytują.
Kto je ma i czytał, to o tym wie. :)
« Ostatnia zmiana: 27 Luty, 2018, 13:55 wysłana przez Roszada »


Offline gangas

Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #38 dnia: 27 Luty, 2018, 22:41 »
A ja chciałbym wierzyć, że twoje info to rzetelne źródło informacji.

Żadnych źródeł nie podałeś, a jesteś malkontent typowy.

Kończę zabawę w tym wątku bo sceptykowi nic i nikt nie pomoże.

Powinieneś pójść na forum ateistyczne. Tam byś miał raj dla siebie.Bo w chrześcijaństwie obchodzi się dzień narodzin dla nieba, a nie dzień urodzin zmarłych.
Zobaczymy czy o tobie będą pamiętać za 1800 lat. ;D

Już było blisko standardowego zakończenia przez Ciebie zabawy, już zza rogu wyłaniał się foch :o :o. Ale niestety nie dotrzymałeś słowa i pojawiły się następne wpisy. :-[ :-[
Nie sądzisz chyba, że będę wojował cytatami z Ireneusza, Tertuliana czy Ivana i toczył spory czyj cytat jest bardziej wiarygodny. Mam naprawdę ciekawsze rzeczy do robienia.
Poza tym cytaty, to Twój żywioł. A może jest forum pt; Jaka to melodia? przepraszam ; Jaki to cytat? tam byłbyś w raju. Ja z kolei na forum ateistów, nawet żeby było mi najbliższe ideowo nie czułbym się dobrze. Co poradzę, że wolę polemikę niż kółko wzajemnej adoracji  ??? ??? ??? ???

Jeśli chodzi o to, czy ktoś będzie mnie rozpominał za 1800 lat, to jestem tego niemal pewien. Ale musiałby wpaść mu w łapy twardy dysk od mojego lapka. Powstanie wręcz kult moich mundrości ale obawiam się jednego :-\ :-\ :-\
Zostanę posądzony o polemikę z samym bogiem. I zaczną zastanawiać się dlaczego w XXI w imię boga Roszada zostało usunięte z Nowego Testamentu :( :( :( :(
Jutro to dziś tyle że jutro.


Nikt

  • Gość
Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #39 dnia: 28 Luty, 2018, 06:04 »
Już było blisko standardowego zakończenia przez Ciebie zabawy, już zza rogu wyłaniał się foch :o :o. Ale niestety nie dotrzymałeś słowa i pojawiły się następne wpisy. :-[ :-[
Nie sądzisz chyba, że będę wojował cytatami z Ireneusza, Tertuliana czy Ivana i toczył spory czyj cytat jest bardziej wiarygodny. Mam naprawdę ciekawsze rzeczy do robienia.
Poza tym cytaty, to Twój żywioł. A może jest forum pt; Jaka to melodia? przepraszam ; Jaki to cytat? tam byłbyś w raju. Ja z kolei na forum ateistów, nawet żeby było mi najbliższe ideowo nie czułbym się dobrze. Co poradzę, że wolę polemikę niż kółko wzajemnej adoracji  ??? ??? ??? ???

Jeśli chodzi o to, czy ktoś będzie mnie rozpominał za 1800 lat, to jestem tego niemal pewien. Ale musiałby wpaść mu w łapy twardy dysk od mojego lapka. Powstanie wręcz kult moich mundrości ale obawiam się jednego :-\ :-\ :-\
Zostanę posądzony o polemikę z samym bogiem. I zaczną zastanawiać się dlaczego w XXI w imię boga Roszada zostało usunięte z Nowego Testamentu :( :( :( :(
gangas spróbuj siebie poczytać i logicznie wytłumaczyć . Gdzieś wyłapałem z Twych mądrości takie coś : problem w tym że biblię uznają tylko chrześcijanie (nie wiem czy dokładnie tak było ale w ten deseń, może chodziło o Boga z Biblii) . Ale przecież logiczne , że każdy który uzna Biblię i Boga biblijnego to automatycznie staje się chrześcijaninem. przecież ateiści nie będę uznawać Biblii oni ją zwalczają


Online Gremczak

Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #40 dnia: 28 Luty, 2018, 07:37 »
gangas spróbuj siebie poczytać i logicznie wytłumaczyć . Gdzieś wyłapałem z Twych mądrości takie coś : problem w tym że biblię uznają tylko chrześcijanie (nie wiem czy dokładnie tak było ale w ten deseń, może chodziło o Boga z Biblii) . Ale przecież logiczne , że każdy który uzna Biblię i Boga biblijnego to automatycznie staje się chrześcijaninem. przecież ateiści nie będę uznawać Biblii oni ją zwalczają
Pomyśl teraz Ty logicznie.Czy to że chrześcijanie uznają swoją biblię świadczy o tym ,że ta księga pochodzi od boga? To tak jak ŚJ uznają swego niewolnika, że on pochodzi od boga . Czy on rzeczywiście pochodzi od boga? Też przytaczają na to potwierdzenie dużo dowodów. A czy to nie jest wytwór ich fantazji? ŚJ nie są w stanie dostrzec absurdów u siebie. jak wy na forum o nich mówicie  betony.Tak samo chrześcijanie nie są w stanie dostrzec u siebie , w swojej biblii takich absurdów.Idąc waszym tokiem myślenia i używaniem takich samych słów czy to nie betony?


Nikt

  • Gość
Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #41 dnia: 28 Luty, 2018, 09:37 »
Pomyśl teraz Ty logicznie.Czy to że chrześcijanie uznają swoją biblię świadczy o tym ,że ta księga pochodzi od boga? To tak jak ŚJ uznają swego niewolnika, że on pochodzi od boga . Czy on rzeczywiście pochodzi od boga? Też przytaczają na to potwierdzenie dużo dowodów. A czy to nie jest wytwór ich fantazji? ŚJ nie są w stanie dostrzec absurdów u siebie. jak wy na forum o nich mówicie  betony.Tak samo chrześcijanie nie są w stanie dostrzec u siebie , w swojej biblii takich absurdów.Idąc waszym tokiem myślenia i używaniem takich samych słów czy to nie betony?
Ale ja nie o tym mówiłem .  Mnie chodziło o to że jeśli ktoś z jednej grupy uznaje argumenty innej to automatycznie zmienia obóz . Nie da się znaleźć grupy ateistów czy SJ którzy powiedzą tak KK czy tam inne wyznanie dobrze uczy o Jezusie Bogu itp. bo wtedy zaprzeczyli by sobie . A Ty poruszasz inny problem . A mianowicie która prawda jest prawdziwa? Mowisz że chrześcijanie zaślepieni i nie widzą absurdów u siebie tak jak my mówimy o SJ . A czy ateiści czasem nie mają takich absurdów?  Po prostu ateista przyjął stanowisko ateistyczne i szuka dowodów które to popierają a wszystkie inne które przeczą temu stanowisku odrzucają, ignorują lub zarzucają brak wystarczających dowodów , albo chcą by wiara była wiedzą.  A czy nie powinno być tak że zaczynamy od zera bez stanowiska i na podstawie zebranych wiadomości określamy swój wybór . Jednak nasze doświadczenia życiowe wiedza mają wpływ na nasza ocenę . I nie jest powiedziane że nasza ocena będzie prawdziwa . Wszystko zależy czemu damy wiarę .
« Ostatnia zmiana: 28 Luty, 2018, 09:52 wysłana przez Nikt »


Offline Roszada

Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #42 dnia: 28 Luty, 2018, 09:50 »
Z Gangasem nie ma rozmowy na tematy historyczne.
On lepiej wie, choć nigdy żadnych źródeł ani mądrych opracowań nie przedstawia.

Ja bazuję na mądrości mądrzejszych ode mnie i na historii, a on na swoim widzimisię.

Jana 8:1-11

Co do cudzołożnicy to Papiasz (70-135), jak podaje Euzebiusz: "przytacza jeszcze opowieść o jakiejś niewieście, którą oskarżono przed Panem o wiele grzechów" (Historia Kościoła III:39,17).

Widać z tego, że w tradycji ustnej przełomu I i II wieku funkcjonował ten fakt.
Jedne kodeksy go nie mają, a w innych go zamieszczono.

Bibliści twierdzą, że dołączono go później, bo fakty z życia Jezusa krążyły w tradycji ustnej i na 'papierze', jak o tym świadczy zakończenie Ewangelii Jana: "Jest ponadto wiele innych rzeczy, których Jezus dokonał, a które, gdyby je szczegółowo opisać, to sądzę, że cały świat nie pomieściłby ksiąg, które by trzeba napisać." J 21:25.


Offline greekNT

Odp: Usunięcie całego rozdziału z ewngelii Jana.
« Odpowiedź #43 dnia: 28 Luty, 2018, 10:47 »
Na forum dla ogólnie pojętego chrześcijaństwa przyjmujemy wspólną płaszczyznę dyskusji jaką jest stary i nowy testament. Zaprzeczanie faktom historycznym jest nie mądre a także  negowanie wczesnych tekstów "ojców kościoła" II i III wieku , które stanowią uzupełnienie wiedzy o tamtym okresie chrześcijaństwa.
Jeżeli stwierdzimy, że zawierały teksty nie zgodne z ewangelią , osądzają się same słowami "Jezusa "wielu przyjdzie w imieniu moim"  a także tekstami Pawła ostrzegającymi przed fałszywymi nauczycielami i i tworzeniem rożnych struktur związanych z tradycją Żydowską.
Wiele nie jasności powstało tylko z powodu tłumaczeń z języka greckiego.
Wiele doktryn oparto na wadliwym interpretowaniu wyrazów greckich.
Proszę najpierw zweryfikować przekłady i podjąć trud przeczytania od początku NT , pod kątem trzymania się faktów , kontekstu i realiów a nie szukania podtekstów dlatego, że coś jest nie zgodne z znaną mi doktryną, albo oczekiwaniami.