Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Czy ŚJ to chrześcijanie?  (Przeczytany 22308 razy)

Offline Roszada

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #90 dnia: 12 Lipiec, 2016, 13:04 »
Merytorycznie to by było, gdyby frakcja nicejska nie zniszczyła wszystkich dzieł z frakcji wytępionej.
Dlatego człowiecze kazałem ci cytować:
z VI w.
z XII w.
z XVI w.

Co to ma z Niceą wspólnego z IV w.?

Poza tym kłamiesz, bo argumenty arian są zawarte w pismach Atanazego i innych pismach.
« Ostatnia zmiana: 12 Lipiec, 2016, 13:16 wysłana przez Roszada »


Offline Roszada

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #91 dnia: 12 Lipiec, 2016, 13:17 »
Tertulian (ur. 155) też pisał przeciw Żydom:

„Imię zaś Chrystusa i jego władza rozciąga się wszędzie, tam, gdzie w niego wierzą, wspomniany przez wszystkie ludy, jest czczony, wszędzie panuje, wszędzie jest adorowany. (...) Dla wszystkich jest taki sam, dla wszystkich jest królem, sędzią, dla wszystkich jest Panem i Bogiem [por. J 20:28]” („Przeciw Żydom” 7).


Offline agent terenowy

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #92 dnia: 12 Lipiec, 2016, 15:22 »
Dlatego człowiecze kazałem ci cytować:
z VI w.
z XII w.
z XVI w.

Co to ma z Niceą wspólnego z IV w.?

Poza tym kłamiesz, bo argumenty arian są zawarte w pismach Atanazego i innych pismach.
Są zawarte, i TYLKO zawarte w cytatach. Same dzieła, które są źródłem tych cytatów się nie zachowały, bo ktoś im gorąco "pomógł" się nie zachować. Cytaty są więc wyrwane z kontekstu, którego już nie poznany, bo komuś się spodobało je zniszczyć.
"Wszyscy, którymi kieruje duch Boży, naprawdę są synami Bożymi" (Rz 8:14 NŚ rew.)


Offline agent terenowy

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #93 dnia: 12 Lipiec, 2016, 15:26 »
Czy ty rozmawiasz o J 20:28 czy o wszystkich tematach.

Ty człowieku łykałeś w kilku sektach nauki i nie krzycz że ja coś łykam.
Ja w KK w seminarium nauczałem, a nie łykałem.
Prowadziłem poradnię religijną a nie po porady przychodziłem do ciebie. ;)
No to masz się czym pochełpić.
Ale nie przed Bogiem.
Świadkowie też się lubią pochwalić, ile to godzin na stojakach wystali.
A przed Bożym Sądem na nic im się to nie zda.
« Ostatnia zmiana: 12 Lipiec, 2016, 15:29 wysłana przez agent terenowy »
"Wszyscy, którymi kieruje duch Boży, naprawdę są synami Bożymi" (Rz 8:14 NŚ rew.)


Offline Roszada

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #94 dnia: 12 Lipiec, 2016, 16:19 »
Są zawarte, i TYLKO zawarte w cytatach. Same dzieła, które są źródłem tych cytatów się nie zachowały, bo ktoś im gorąco "pomógł" się nie zachować. Cytaty są więc wyrwane z kontekstu, którego już nie poznany, bo komuś się spodobało je zniszczyć.
Masz podać:

Cytuj
Dlatego człowiecze kazałem ci cytować:
z VI w.
z XII w.
z XVI w.

Poza tym kłamiesz, że wszystko zniszczone. Są ocalałe zbiory gnostyckie.
Poza tym Braci Polskich spuścizna jest zachowana a o ich twoją interpretację prosiłem.

Powiem ci prawdę.
Pewnie nikt przed XX wiekiem nie dziel wersetu J 20:28 na dwie części Pan to Jezus a Bóg to Ojciec.
Tak jak ja sobie podzieliłem w XXI wieku inaczej: Pan to Ojciec a Bóg to Jezus.

Jak chcesz być dobrym antytryniatrzem i zwalczać dobrze Jezusa musisz iść na praktyki di chrystadelfian, kustoszy Braci Polskich czy innych epigonów.
Jak na razie cienki bolek z ciebie, który nawet nie zna tradycji swojej interpretacji.
Pokaż mi choć jeden współczesny podręcznik biblijny obojętnie jakiego wyznania co tak dzieli J 20:28.


Offline Roszada

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #95 dnia: 12 Lipiec, 2016, 16:22 »
No to masz się czym pochełpić.
Ale nie przed Bogiem.
Świadkowie też się lubią pochwalić, ile to godzin na stojakach wystali.
A przed Bożym Sądem na nic im się to nie zda.
Chwalić się nie lubię, ale tym bardziej nie lubię jak ktoś, co zmienia poglądy jak skarpetki, chce mnie pouczać. :)


Offline Roszada

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #96 dnia: 12 Lipiec, 2016, 16:34 »
Cytuj
Cytaty są więc wyrwane z kontekstu, którego już nie poznany, bo komuś się spodobało je zniszczyć.
Ja znam takie dzieło Przeciw Celsusowi i tam są całe cytaty.
Celsus jak ty obśmiewał bóstwo Jezusa, choć był ateistą, ale całkiem podobnie do ciebie to robił. ;)

Jesteś śmieszy uważając, że ktoś polemizując z antytrynitarzami będzie okrajał ich najważniejsze argumenty w polemice.
Jak ja polemizowałem z Wnikliwe to wpierw cytowałem fragment po fragmencie i polemizowałem z tym:

np. http://piotrandryszczak.pl/wnikliwe/jan20,28-i-wnikliwe-poznawanie-pism.html

Jan 20:28 i „Wnikliwe poznawanie Pism”

itd. http://www.piotrandryszczak.pl/wnikliwe.html

To samo z książką A. Wiśniewskiego:

http://www.piotrandryszczak.pl/polwis.html

Tak sobie pomyślałem, że krążysz po tych forach by zabijać w ludziach wiarę w Jezusa.
Po co ci to? :-\
To samo robi Purpureus.
Jedynie Olczykowski chyba się uspokoił.
« Ostatnia zmiana: 12 Lipiec, 2016, 16:35 wysłana przez Roszada »


Offline agent terenowy

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #97 dnia: 12 Lipiec, 2016, 21:10 »
Ja znam takie dzieło Przeciw Celsusowi i tam są całe cytaty.
Celsus jak ty obśmiewał bóstwo Jezusa, choć był ateistą, ale całkiem podobnie do ciebie to robił. ;)

Jesteś śmieszy uważając, że ktoś polemizując z antytrynitarzami będzie okrajał ich najważniejsze argumenty w polemice.
Jak ja polemizowałem z Wnikliwe to wpierw cytowałem fragment po fragmencie i polemizowałem z tym:

np. http://piotrandryszczak.pl/wnikliwe/jan20,28-i-wnikliwe-poznawanie-pism.html

Jan 20:28 i „Wnikliwe poznawanie Pism”

itd. http://www.piotrandryszczak.pl/wnikliwe.html

To samo z książką A. Wiśniewskiego:

http://www.piotrandryszczak.pl/polwis.html

Tak sobie pomyślałem, że krążysz po tych forach by zabijać w ludziach wiarę w Jezusa.
Po co ci to? :-\
To samo robi Purpureus.
Jedynie Olczykowski chyba się uspokoił.
Mówienie prawdy o Jezusie nie jest zabijaniem wiary w niego.
Zabijaniem wiary w Jezusa jest robienie z niego zlepku natur i substancji, co trynitarni zrobili. I nie dziwota, że wielu woli zostać ateistami, niż przyjąć takiego Jezusa.
Justyn, Orygenes i inni PRZED Ariuszem pisali, że Jezus jest "innym Bogiem", i że jest poddany Stwórcy.
Możliwe że się mylę z tą rozdzielną interpretacją Jana 20:28, bo nie znam żadnych cytatów, które ją popierają. Ale starsza od Ariusza interpretacja mówi, że Jezus jest innym Bogiem, i jest poddany Najwyższemu.
Zresztą sama Biblia mówi, że Boga(Jezusa) namaścił jego Bóg.(Hebr 1:9)
« Ostatnia zmiana: 12 Lipiec, 2016, 21:16 wysłana przez agent terenowy »
"Wszyscy, którymi kieruje duch Boży, naprawdę są synami Bożymi" (Rz 8:14 NŚ rew.)


Offline Roszada

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #98 dnia: 12 Lipiec, 2016, 21:21 »
Cytuj
Tertulian, Orygenes i inni PRZED Ariuszem pisali, że Jezus jest "innym Bogiem", i że jest poddany Stwórcy.
Powiem ci kłamiesz:

Tertulian:

„w kształcie i w obrazie Boga, jako Syn Ojca, jest prawdziwie Bogiem (...) w kształcie i w obrazie, czyli wyobrażeniu człowieka, jako Syn Człowieczy, okazał się prawdziwym człowiekiem” („Przeciw Marcjonowi” V,20:4).

Orygenes:

„Jeśli więc życie Jezusa miało taki charakter, to czyż można porównać je z postępowaniem kuglarzy? Czyż można nie wierzyć, że prawdziwym Bogiem jest Ten, kto zgodnie z obietnicą Bożą przybył w ludzkim ciele, aby wyświadczyć dobrodziejstwo naszemu rodzajowi?” („Przeciw Celsusowi” 1:68).

„‘(...) Ojciec miłuje Syna i ukazuje mu wszystko, co sam czyni’ [J 5:19-20]. I może dlatego Syn jest obrazem niewidzialnego Ojca; wola bowiem, która jest w nim, jest obrazem pierwszej woli, a Bóstwo, które w nim jest, jest obrazem prawdziwego Bóstwa” („Komentarz do Ewangelii św.Jana” XIII:36,233-4).

Mnie chłopie nie okłamiesz, dlatego kończę z tobą dyskusję bo ludzi traktujesz jak głupków których można oszukać i to w sprawie Bóstwa Jezusa.


Daj se na luz bo będę twoje kłamstwa piętnował tu.


Offline Roszada

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #99 dnia: 12 Lipiec, 2016, 21:23 »
Cytuj
Możliwe że się mylę z tą rozdzielną interpretacją Jana 20:28, bo nie znam żadnych cytatów, które ją popierają.

Czyli chciałeś oszukać mnie i innych forumowiczów, bo szedłeś w zaparte.
Mówię ci daj se spokój bo się ani nie znasz na tym a tylko przyszedłeś tu spory antytrynitarne wnosić.


Offline Roszada

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #100 dnia: 12 Lipiec, 2016, 21:27 »
Cytuj
Zresztą sama Biblia mówi, że Boga(Jezusa) namaścił jego Bóg.(Hebr 1:9)
No i co z tego?
Czy ktoś temu przeczy?
A że Ojciec uczcił Jezus to nie piszesz, tylko o namaszczaniu?

Otrzymał bowiem od Boga Ojca cześć i chwałę...” 2P 1:17


Offline Roszada

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #101 dnia: 12 Lipiec, 2016, 21:28 »
Proszę moderatorów o zamknięcie tego wątku, gdyż adwersarz posługuje się publicznie kłamstewkami.


Offline agent terenowy

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #102 dnia: 12 Lipiec, 2016, 22:42 »

"Wtedy odpowiedziałem: 'Spróbuję przekonać was, ponieważ zrozumieliście Pisma,[o prawdziwości] tego, co mówię, mianowicie, że jest, i zostało powiedziane, że ma być inny Bóg i Pan, poddany Stwórcy wszystkich rzeczy. Jest on również zwany Aniołem ponieważ ogłasza ludziom wszystko, co Stwórca wszystkich rzeczy - ponad którym nie ma żadnego innego Boga - pragnie im przekazać"(Justyn Męczennik "Dialog z Żydem Tryfonem" roz. LVI)

Ja kłamię? Justyn pisał, że jest "inny Bóg i Pan poddany Stwórcy."

Tak samo, jak to, że Jezus jest Głową Kościoła, a jest też inna głowa Kościoła(przynajmniej twojego), zwany powszechnie Papieżem.
A mimo to nikt nie twierdzi, że twój kościół jest dwugłowym tworem.

Jak skomentujesz to, co napisał Justyn do Tryfona? Czy w ogóle widziałeś, że to napisał?
"Wszyscy, którymi kieruje duch Boży, naprawdę są synami Bożymi" (Rz 8:14 NŚ rew.)


Offline Roszada

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #103 dnia: 12 Lipiec, 2016, 22:57 »
Ja kłamię? Justyn pisał, że jest "inny Bóg i Pan poddany Stwórcy."

Tak samo, jak to, że Jezus jest Głową Kościoła, a jest też inna głowa Kościoła(przynajmniej twojego), zwany powszechnie Papieżem.
A mimo to nikt nie twierdzi, że twój kościół jest dwugłowym tworem.

Jak skomentujesz to, co napisał Justyn do Tryfona? Czy w ogóle widziałeś, że to napisał?
Chłopie drogi zanim ty wiedziałeś że Justyn istniał, to ja już dawno o nim pisałem:

Pan Bóg
   „Czy myślicie, że według Pism czcić i nazywać Panem Bogiem należy kogo innego oprócz Stwórcy tego wszechświata oraz Chrystusa” („Dialog z Żydem Tryfonem” 68:3).

Pan Zastępów
   „Chwalmy Go [Boga] przez Króla Chwały, przez Pana Zastępów” („Dialog z Żydem Tryfonem” 29:1).
   
„A oto psalm Dawidowy [Ps 24:8-10]: ‘(...) Któż to jest ten Król Chwały? Pan Mocny i Potężny Wojownik. Podnieście książęta bramy swoje. I unieście się, bramy odwieczne, A wejdzie Król Chwały. Któż to jest Król Chwały? Pan Zastępów - Oto Król Chwały’. Otóż stwierdziłem, że Salomon nie jest Panem Zastępów; to raczej nasz Chrystus. Kiedy powstał z martwych i wstąpił w niebiosa, tedy książęta, od Boga w niebiesiech ustanowieni, otrzymali rozkaz otwarcia bram niebieskich, by wszedł Ten, który jest Królem Chwały...” („Dialog z Żydem Tryfonem” 36:3-5). Patrz też podobnie „Dialog z Żydem Tryfonem” 85:1 i 4.
Bóg Abrahama, Izaaka, Jakuba
   Patrz poniżej „Jam jest, którym jest”.

„to jednak ten, który Mojżeszowi powiedział, iż jest Bogiem Abrahama, i Bogiem Izaaka i Bogiem Jakóba, nie stanie się Stwórcą wszech rzeczy. Nie; jest to Ten, który, jak się wam udowodniło, objawił się Abrahamowi i Jakóbowi; jest On Sługą woli Stwórcy...” („Dialog z Żydem Tryfonem” 60:2).

Król Chwały, Król wiekuisty
   Patrz powyżej „Pan Zastępów”.
   „on był królem, a przecie słowa psalmu jak najwyraźniej wskazują na to, że mowa o Królu Wiekuistym, to znaczy Chrystusie. (...) który najpierw cierpiał, a potem do nieba wstąpił, a wreszcie przychodzi w chwale i dzierży królowanie wiekuiste, co zresztą stwierdzam na podstawie wszelkich Pism” („Dialog z Żydem Tryfonem” 34:2).
   
„On bowiem jest Kapłanem wybranym i Królem wiekuistym, Chrystusem, jako Syn Boży” („Dialog z Żydem Tryfonem” 118:2).

Jam jest, którym jest

   „Otóż powiedziano tam, co następuje: ‘I mówił do Mojżesza Anioł Boży, w ognia płomieniu z krzaku, I rzekł: Jam jest, którym jest, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka, Bóg Jakóba, Bóg ojców twoich. Zstąp do Egiptu, I wyprowadź lud Mój’. Dalszego ciągu możecie się z tych pism dowiedzieć, nie możemy bowiem tutaj wypisać wszystkiego. Już przecie i te słowa stanowią dowód, że Jezus Chrystus jest Synem Bożym i Apostołem, że był pierwej Słowem i objawił się, to pod ognia postacią, to pod obrazem istot bezcielesnych, a teraz z woli bożej i dla zbawienia rodzaju ludzkiego stał się człowiekiem. (...) Mają tu wyraźne słowa, zapisane w księgach Mojżeszowych: ‘I mówił do Mojżesza Anioł Boży, w ognia płomieniu z krzaku: Jam jest, którym jest, Bóg Abrahama, I Bóg Izaaka, I Bóg Jakóba!’ A jednak powiadają, że Ten, który słowa te mówił, to Ojciec i Stwórca wszech rzeczy. Dlatego to Duch Proroczy skarcił ich, mówiąc: ‘Izrael zaś Mnie nie poznał, I lud Mnie nie rozumiał’. [Iz 1:3]”. („Apologia” I:63,7-12).
Bóg Mocny
   „Niemniej i Dawid obwieścił, ze ‘przed słońcem i księżycem miał się z żywota narodzić’ według woli Ojcowskiej, oraz pokazał, iż jako Chrystus miał być ‘Bogiem mocnym i czcigodnym’.” („Dialog z Żydem Tryfonem” 76:7).
Patrz też poniżej „Bóg Wszechmogący” („Zrównywanie Majestatu Syna i Ojca”).

Bóstwo nieskończone
   „Czcimy Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bożego (...) Ja jestem tylko człowiekiem, więc wiem, że słowa moje są nędzne w porównaniu z  Jego nieskończonym Bóstwem” („Męczeństwo św.Justyna” 2:5-6).

Bóg
   „Czego bowiem nie mogły dokazać prawa ludzkie, byłoby zrobiło Słowo, jako Bóg...” („Apologia” I:10,6).
   
„Ojciec wszechrzeczy ma Syna, który jest Słowem, Pierworodnym Synem Bożym i Bogiem” („Apologia” I:63,15).

   „Chrystusa bowiem nam obwieszczono jako Króla, Kapłana, Boga, Pana, Anioła, Człowieka, Wodza Naczelnego, Kamień, Dziecię nowonarodzone, jako Tego, który najpierw cierpiał, a potem do nieba wstąpił, a wreszcie przychodzi w chwale i dzierży królowanie wiekuiste, co zresztą stwierdzam na podstawie wszelkich Pism” („Dialog z Żydem Tryfonem” 34:2).

   „Otóż Tryfonie, mówiłem dalej, ten Jezus z całą pewnością jest Chrystusem Bożym, chociażbym nawet nie mógł udowodnić, że On, Syn Stwórcy wszech rzeczy, istniał poprzednio jako Bóg, i że się jako człowiek narodził z Dziewicy. Ale są niezbite dowody na to, że to On właśnie, ktokolwiek On jest, jest Chrystusem Bożym” („Dialog z Żydem Tryfonem” 48:2-3).

   „Powracam do Pism i będę się starał was przekonać, że Ten, o którym one opowiadają, iż się objawił Abrahamowi, Jakóbowi i Mojżeszowi, i o którym napisano, iż jest Bogiem, jest inny aniżeli Bóg, Stwórca wszech rzeczy; mówię co do liczby, a nie co do myśli” („Dialog z Żydem Tryfonem” 56:11).

   „Ja zaś przyrzekam dowód z samego Pisma, że ono Panem nie nazywa jednego z owych aniołów, co to zstępowali do Sodomy, ale tego, który był z nimi, który nazwany Bogiem, a zjawił się Abrahamowi” („Dialog z Żydem Tryfonem” 56:15).

   „Mojżesz, bracia, napisał ponadto, że Ten, który się objawił patrjarchom i nazwany jest Bogiem, zowie się również Aniołem i Panem [Rdz 18:1, 31:11-13], byście i przez to poznać mogli, że On jest Sługą Ojca wszech rzeczy” („Dialog z Żydem Tryfonem” 58:3).

   „Świadkiem moim będzie tutaj Słowo Mądrości, które samo jest Bogiem, zrodzonym z Ojca wszech rzeczy” („Dialog z Żydem Tryfonem” 61:3).

   „A zatem Ten, który świat stworzył, daje świadectwo, że Mu się kłaniać należy, że jest Bogiem i Chrystusem, a słowa te zupełnie jasno na to wskazują” („Dialog z Żydem Tryfonem” 63:5).

   „abyście Go poznali i jako Boga, który przychodzi z wysokości, i jako Człowieka, który żył wśród ludzi” („Dialog z Żydem Tryfonem” 64:7).

   „Jeśli im wreszcie przytaczamy Pisma, które wam już podałem, wskazujące jak najwyraźniej na to, że Chrystus jest podległy cierpieniom, że Go należy czcić i że jest Bogiem, muszą wprawdzie przyznać, że one się odnoszą do Chrystusa, ale śmią twierdzić, że ten Jezus nie jest Chrystusem, a jednak uznają, że Bóg przyjdzie, by cierpieć, królować i cześć odbierać” („Dialog z Żydem Tryfonem” 68:9).

   „Tam bowiem znajduje się bardzo wyraźny dowód, że tego Jezusa ukrzyżowanego obwieszczono jako Boga i Człowieka, że został do krzyża przybity i umarł” („Dialog z Żydem Tryfonem” 71:2).

   „Tymczasem wśród narodów pogańskich nigdy o żadnym człowieku waszej narodowości nie mówiono jako o Bogu i Panu, że królował. To się odnosi tylko do tego Jednego Ukrzyżowanego, o którym Duch Święty powiada (...) iż nie jest podobny do bogów pogańskich” („Dialog z Żydem Tryfonem” 73:2).

   „Jeśli więc wiemy, że ten Bóg pod tak wielu postaciami objawił się Abrahamowi, Jakubowi i Mojżeszowi, dlaczego sprzeciwiać się i nie wierzyć, że On według woli Ojca wszech rzeczy mógł się jako człowiek narodzić także z Dziewicy?” („Dialog z Żydem Tryfonem” 75:4).

   „Powiedziano, iż ujrzał drabinę, a według Pisma Bóg się na niej wspierał [Rdz 28:13]; że zaś to nie był Ojciec, z Pism się już udowodniło. Gdy Jakób w tem samym miejscu oliwę wylał na kamień, świadczy mu ten sam Bóg, co się mu objawił, że pomnik namaścił ku czci Boga widzianego [Rdz 28:18, 31:13]” („Dialog z Żydem Tryfonem” 86:2).

   „Albowiem szczep winny, który Chrystus, Bóg i Zbawiciel posadził, to lud Jego” („Dialog z Żydem Tryfonem” 110:4-5).

   „Tamten bowiem dał im dziedzictwo chwilowe, jako że nie był Chrystusem-Bogiem, ani Synem Bożym. Ten natomiast, po świętym zmartwychwstaniu da nam posiadłość wiekuistą” („Dialog z Żydem Tryfonem” 113:4).

   „co się dziać miało przez naszego Kapłana, Boga, Chrystusa, Syna Ojca wszech rzeczy” („Dialog z Żydem Tryfonem” 115:4).

   „Że zaś Słowo zowie Chrystusa również Bogiem, na to się liczne przytoczyło dowody” („Dialog z Żydem Tryfonem” 124:4).

   „Ale któż to jest Ten, którego (...) Dawid [zowie] Chrystusem i Bogiem, którego należy czcić” („Dialog z Żydem Tryfonem” 126:1).

   „Albowiem gdybyście rozumieli słowa proroków, nie przeczylibyście, że On jest Bogiem, Synem Jedynego, niezrodzonego i niewysłowionego Boga” („Dialog z Żydem Tryfonem” 126:2).

   „Widzieli oni raczej Tego, który z woli Tamtego także jest Bogiem, Jego Syna i Anioła, Sługę zamysłów Jego, który według woli Jego jako człowiek z Dziewicy się narodził, który ongi stał się ogniem, by z krzaku rozmawiać z Mojżeszem” („Dialog z Żydem Tryfonem” 127:4).

Agencie pomyliłeś osoby.
Jeśli ty chcesz mnie uczyć trynitaryzmu czy antytrynitaryzmu to misisz dużo chleba jeszcze zjeść.


Offline Roszada

Odp: Czy ŚJ to chrześcijanie?
« Odpowiedź #104 dnia: 12 Lipiec, 2016, 23:00 »
Zrównywanie Majestatu Syna i Ojca
      Poniżej podaję kilka fragmentów Justyna, który stosuje wypowiedzi Biblii dotyczące Jahwe do Chrystusa:
   Przykładowo w „Apologii” (I:63,4-15) odnosi do Jezusa słowa „Jam jest, którym jest” (Wj 3:14). Patrz powyżej „Bóstwo Chrystusa”
   W „Dialogu z Żydem Tryfonem” (85:1-4) nazywa Go „Królem Chwały” i „Panem Zastępów”, przytaczając teksty (Ps 24:7 i 10), które w języku hebrajskim mają określenie „Jahwe Zastępów” (por. powyżej „Bóstwo Chrystusa”).
   Podobnie stosuje on do Jezusa np. słowa Ps 47:6-10 oraz Ps 96 i 99, gdzie tekst hebrajski Biblii ma imiona „Jahwe”, „Bóg” i „Król” („Dialog z Żydem Tryfonem” 37:1-4; 73:2-4). Takich miejsc jest więcej.
   Tekst Rdz 19:24, w którym w języku hebrajskim 2 razy pada imię Jahwe odniósł do Syna i Ojca:
   „Kiedy mówi: ‘Spuścił Pan deszcz ognia z strony Pana z nieba’, tedy Słowo Prorocze zaznacza, że jest ich Dwóch, co do liczby: jeden z nich przebywa na ziemi, a zstąpił, by oglądać narzekanie Sodomitów, drugi natomiast przebywa w niebiesiech, a jest Panem również i tego Pana, co zstąpił na ziemię; jako Ojciec i Bóg jest źródłem Jego potęgi, państwa i bóstwa” („Dialog z Żydem Tryfonem” 129:1).
   Justyn uważa, że słowa „Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam” (Rdz 1:26) oraz „Oto człowiek stał się taki jak My” (Rdz 3:22) świadczą o co najmniej dwóch Osobach Bożych: „A zatem jeśli powiedział: ‘Jeden z Nas’, to przez to zaznaczył liczbę tych, co są razem z sobą, oraz że ich było przynajmniej dwóch” („Dialog z Żydem Tryfonem” 62:3 por. 62:1-2). Mówi też: „nikt bowiem ani widzieć, ani rozumieć nie może, komu zrozumienia nie da Bóg i Chrystus Jego” („Dialog z Żydem Tryfonem” 7:3).
   Wymiennie, raz do Ojca, a innym razem do Syna odniósł tytuł „Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba”: „I nie twierdzimy, że inny jest nasz, a inny wasz Bóg; nie, to ten sam, który ojców waszych wywiódł z Egiptu (...) W żadnym też innym Bogu nie pokładamy nadziei, jako że niema innego Boga, ale w tym samym, któremu i wy ufacie, w Bogu Abrahama, Izaaka i Jakóba” („Dialog z Żydem Tryfonem” 11:1). Odniesienie do Syna patrz powyżej „Bóstwo Chrystusa”.
   Choć Stwórcą kilka razy nazwał Ojca, to jednak i o Jezusie mówi jako o Bogu, „który świat stworzył” (patrz powyżej „Bóstwo Chrystusa”).
   Pośrednio też Justyn odniósł do Jezusa tytuł „Bóg Wszechmogący”. Otóż cytując i omawiając Rdz 35:6-10 stwierdził, że Bogiem, który ukazał się Jakubowi był Chrystus („Dialog z Żydem Tryfonem” 58:3-11). Zaś kończące ten fragment w Biblii słowa Rdz 35:11 mówią: „Po czym rzekł Bóg do niego: ‘Ja jestem Bóg Wszechmogący...’”.