Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą  (Przeczytany 75381 razy)

Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #180 dnia: 11 Sierpień, 2017, 13:08 »
Najbardziej znani pisarzy wczesnochrześcijańscy nie uważali by Duch Św. był jakąś siłą czy mocą.

Pisma wczesnochrześcijańskie z II i III wieku o czci dla Ducha Świętego

Oto szereg tekstów wczesnochrześcijańskich, z których wynika, że w pierwszych wiekach wyznawcy Chrystusa zwracali się w modlitwie do Ducha Świętego oraz oddawali Mu cześć.

Hymn „Gloria” („Chwała na wysokości Bogu...”) wprowadzony do liturgii przez papieża Telesfora (125-136) zawierał początkowo też wezwanie do Ducha Świętego (patrz też: LXX „Ody” 14:15):

„Chwalimy Cię, Błogosławimy Cię, Wielbimy Cię, Wysławiamy Cię, Dzięki Ci składamy, bo wielka jest chwała Twoja (...) Panie, Synu Jednorodzony, Jezu Chryste i Duchu Święty, Panie Boże, Baranku Boży, Synu Ojca (...) Albowiem tylko Tyś jest Święty, tylko Tyś jest Panem, tylko Tyś Najwyższy, Jezu Chryste z Duchem Świętym w chwale Boga Ojca, Amen”.

   „Męczeństwo św. Polikarpa” (†155): „Jezusa Chrystusa, Twego Syna umiłowanego, przez którego Tobie z Nim razem i z Duchem Św. chwała i teraz i na przyszłe wieki” (14:3).

   Hymn Phos hilaron (II w.): „ku czci Twojej, Boże Ojcze, Synu i Duchu Świętości, śpiewamy boś godzien jest tego o Panie”.

   Justyn Męczennik (ur. 100): „wreszcie Duchowi proroczemu, składamy uwielbienie i pokłon” („Apologia” I:6,2).

   Tertulian (ur. 155): „trzy razy na dzień modlili się, jako dłużnicy wobec trzech Osób - Ojca, Syna i Ducha Świętego” („O modlitwie” 25).

   „Trzeba bowiem było, aby chrześcijanie zajaśnieli w świecie jako synowie światłości, czczący i wzywający po imieniu jedno światło świata, Boga i Pana. Zresztą jeżeli na podstawie świadomości, że imię Boga i Pana przystoi i Ojcu, i Synowi, i Duchowi wzywalibyśmy ‘bogów’ i ‘panów’, to zgasilibyśmy nasze lampy” („Przeciw Prakseaszowi” 13:8).

   Klemens Aleksandryjski (ur. 150): „Dzięki składając, wychwalajmy jednego Ojca i Syna, Syna i Ojca, który wraz z Duchem Świętym jest Wychowawcą i Mistrzem. Wszystko od Niego jednego, przez Którego wszystko jest czymś jednym, przez którego jest wieczność, Którego członkami wszyscy jesteśmy, Którego chwalą na wieki” („Wychowawca” 3:12,100 cytat za „Nadzieja poddawana próbom” J. Salij OP, Poznań 1995, rozdz. ‘Odnówmy w sobie prawdę o Trójjedynym Bogu!’).

   Hipolit (ur. przed 170): „wierzymy Synowi i oddajemy cześć Duchowi Św.” („Przeciw Noetosowi” 12).

„On jest Bogiem, a dla nas stał się człowiekiem, jemu wszystko poddał Ojciec. Jemu chwała i władza wraz z Ojcem i Duchem Świętym w świętym Kościele, teraz i zawsze, i na wieki wieków, amen” („Przeciw Noetosowi” 18).

   „(...) przez Syna Twego Jezusa Chrystusa, przez którego Tobie chwała i moc i cześć, Ojcu i Synowi wraz z Duchem Świętym, w świętym Kościele Twoim, teraz i na wieki wieków” („Tradycja Apostolska” 1:1 [słowa te padają 3 razy]). Patrz też: jw. 1:2 (słowa te padają 2 razy).

   Orygenes (ur. 185): „Pouczyli nas wreszcie apostołowie, że Duch Święty jest zjednoczony z Ojcem i Synem w chwale i godności” („O zasadach” 1:Przedmowa,4).


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #181 dnia: 11 Sierpień, 2017, 13:22 »
A napisali gdzieś wprost: "Duch św. to osoba"? Skoro nie to widocznie w pierwszych wiekach chrześcijaństwa taka dyskusja jak nasza była bez sensu. Ważniejsze było co ten Duch dla nich robi i że został im dany. Te cytaty o tym świadczą. Nikt sobie tego typu pytań nie zadawał. Wystarczyło im słowo PNEUMA lub SPIRITUS. Nie roztrząsali czy SPIRITUS to PERSONA, choć takie pojęcia funkcjonowały. Wiara poprzedzała skostniałą dogmatykę.


Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #182 dnia: 11 Sierpień, 2017, 13:54 »
Personę też używali, np. Tertulian:

„Zwróć też uwagę, jak Duch przemawia jako trzecia osoba o Ojcu i Synu: Rzekł Pan do Pana mego...” („Przeciw Prakseaszowi” 11:7).

„i wreszcie nakazuje, by chrzcili w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego, a nie w imię Jednego. I rzeczywiście jesteśmy chrzczeni nie raz, lecz trzy razy, w każde pojedyncze imię każdej poszczególnej osoby” („Przeciw Prakseaszowi” 26:9).

   „I słusznie, bo i sam Pan, używając tego słowa dla osoby Parakleta nie oznaczył nim rozdziału, lecz uporządkowanie, rzecze bowiem: Poproszę Ojca i pośle wam innego obrońcę, Ducha prawdy [J 14:16n.]. W ten sposób pokazał Parakleta jako kogoś innego od siebie - podobnie jak my [ukazujemy] Syna różnego od Ojca - wskazując w Paraklecie trzecie stanowisko - podobnie jak my strzegąc ekonomii, [uznajemy] drugie w Synu” („Przeciw Prakseaszowi” 9:3).

   „Tymczasem on również zesłał dar otrzymany od Ojca, Ducha Świętego, trzecią osobę Bóstwa i trzecie stanowisko Boskiego majestatu, głosiciela pojedynczo sprawowanej monarchii, lecz i tego, który objaśnia ekonomię, jeśli ktoś wysłucha słów jego nowego proroctwa, nauczyciela wszelkiej prawdy, która jest w Ojcu i Synu i Duchu Świętym według nauki chrześcijańskiej” („Przeciw Prakseaszowi” 30:5).

„trzy razy na dzień modlili się, jako dłużnicy wobec trzech Osób - Ojca, Syna i Ducha Św.” („O modlitwie” 25).

   „Podobnie i anioł chrztu toruje drogi przychodzącemu później Duchowi św. Usuwa najpierw grzechy przez wiarę oznaczoną pieczęcią Ojca i Syna i Ducha św. Jeśli bowiem na trzech świadkach opiera się każde słowo boże, to chyba tym bardziej i dar? Liczba osób boskich zupełnie wystarcza do umocnienia naszej ufności, zwłaszcza, że z błogosławieństwa będziemy posiadali tych samych sędziów co i poręczycieli zbawienia (...) ponieważ gdzie trzech, to jest Ojciec, Syn i Duch święty, tam i Kościół, który stanowi ciało dla tych trzech” („O chrzcie” 6).


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #183 dnia: 11 Sierpień, 2017, 14:05 »
„trzy razy na dzień modlili się, jako dłużnicy wobec trzech Osób - Ojca, Syna i Ducha Św.” („O modlitwie” 25).

   „Podobnie i anioł chrztu toruje drogi przychodzącemu później Duchowi św. Usuwa najpierw grzechy przez wiarę oznaczoną pieczęcią Ojca i Syna i Ducha św. Jeśli bowiem na trzech świadkach opiera się każde słowo boże, to chyba tym bardziej i dar? Liczba osób boskich zupełnie wystarcza do umocnienia naszej ufności, zwłaszcza, że z błogosławieństwa będziemy posiadali tych samych sędziów co i poręczycieli zbawienia (...) ponieważ gdzie trzech, to jest Ojciec, Syn i Duch święty, tam i Kościół, który stanowi ciało dla tych trzech” („O chrzcie” 6).

1) Przeciw Prakseaszowi powstało w okresie montanistycznym. Jest to więc pismo heretyckie z punktu widzenia Twojego Kościoła.
2) W dziele De oratione (O modlitwie) nie znajduję w ogóle słowa persona. Mógłbyś mi wrzucić cytat po łacinie?
3) Proszę o cytat łaciński z De baptismo. Też tego nie znajduję co napisałeś po polsku w tekście oryginalnym.

Smutne, że tak pokaleczony i mało wierny jest ten przekład Przeciw Prakseaszowi. Ale nie jest najgorzej. Najsłabiej jest przełożone O widowiskach... Ale można zrozumieć tłumaczy nie będących filologami, bo Tertulian ma bardzo trudny język.
« Ostatnia zmiana: 11 Sierpień, 2017, 14:12 wysłana przez Gorszyciel »


Offline MX

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #184 dnia: 11 Sierpień, 2017, 17:21 »


A napisali gdzieś wprost: "Duch św. to osoba"? Skoro nie to widocznie w pierwszych wiekach chrześcijaństwa taka dyskusja jak nasza była bez sensu. Ważniejsze było co ten Duch dla nich robi i że został im dany. Te cytaty o tym świadczą. Nikt sobie tego typu pytań nie zadawał. (...)
Masz rację, aż się trafił ktoś kto sobie wymyślił co innego i w odpowiedzi pojawiła się dogmatyka. Podziękuj więc tym co wymyślili co innego i robili zamieszanie.



MX - koniec - MX



Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #185 dnia: 11 Sierpień, 2017, 17:55 »
Cytuj
Przeciw Prakseaszowi powstało w okresie montanistycznym. Jest to więc pismo heretyckie z punktu widzenia Twojego Kościoła.
Widzę żeś nawiedzony jak dewotka.

Po pierwsze nie pisałeś że chcesz ortodoksyjny tekst KK, tylko świadectwo czasów.
Po drugie, kto ci powiedział chłopie że to pismo z okresu montanistycznego.
Po trzecie montanizm to też był katolicyzm i nigdy nie był jakoś wydzielony poprzez klątwę czy przez synod.
Po czwarte ty powinieneś zmienić forum i pójść na łacińskie.
Po piąte takich tekstów Tertuliana mam jeszcze kilka i nie tylko jego.
A po szóste miarka się przebrała i wrzucam ci za 'malkontenstwo' ignora tak jak zapowiadałem na PM. No i w związku z tym już nie odczytam ani tej ani innej odpowiedzi.
« Ostatnia zmiana: 11 Sierpień, 2017, 17:57 wysłana przez Roszada »


Offline Sebastian

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #186 dnia: 11 Sierpień, 2017, 18:28 »
1) Przeciw Prakseaszowi powstało w okresie montanistycznym. Jest to więc pismo heretyckie z punktu widzenia Twojego Kościoła.

nie bardzo rozumiem argument że jak coś po chodzi z określonej daty czy epoki to musi być heretyckie. Przecież istotą herezji jest bycie poglądem mniejszościowym. Mam na myśli że jeśli funkcjonują przeciwstawne poglądy A i poglądy B to na jakimś soborze czy synodzie (nie pamiętam czym się różni sobór od synodu pamiętam tylko że sobór jest ważniejszy) musi zebrać sie albo 100% wyznawców poglądu A albo przynajmniej większość zwolenników poglądu A i muszą uchwalić że pogląd B jest heretycki. Bo jakby wszyscy w danej epoce uznawali pogląd B to przegłosowaliby sobie że są głosem kościoła i ich pogląd jest ortodoksyjny (i potępiliby pogląd A jako heretycki).

Gdyby frakcja komunistów nazwana mieńszewikami stanowiła większość to ona byłaby nazwana bolszewikami, a ludzie których znamy jako bolszewików staliby się mieńszewikami (dokładnie ten sam mechanizm).
Cytat: dziewiatka
Sprawa świadków też się rozwiąże po ogłoszeniu pokoju i bezpieczeństwa przyjdzie nagła zagłada i świadka nie będzie spojrzysz na jego miejsce a tu normalny człowiek
:)


Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #187 dnia: 12 Sierpień, 2017, 10:56 »
Pisma pierwszych chrześcijan potwierdzają osobowość Ducha Św.. Przytaczam na ogół po jednym tekście danego autora:

Klemens Rzymski (zm. 101): „jak prawdą jest, że żyje Bóg, żyje Pan, Jezus Chrystus i Duch Św.” („List do Koryntian” 58:2).

Hymn „Gloria” („Chwała na wysokości Bogu...”) wprowadzony do liturgii przez papieża Telesfora (125-136) zawierał początkowo też wezwanie do Ducha Św. (patrz LXX „Ody” 14:15): „Chwalimy Cię, Błogosławimy Cię, Wielbimy Cię, Wysławiamy Cię, Dzięki Ci składamy, bo wielka jest chwała Twoja (...) Panie, Synu Jednorodzony, Jezu Chryste i Duchu Święty, Panie Boże, Baranku Boży, Synu Ojca (...) Albowiem tylko Tyś jest Święty, tylko Tyś jest Panem, tylko Tyś Najwyższy, Jezu Chryste z Duchem Świętym w chwale Boga Ojca, Amen”.

„Męczeństwo św. Polikarpa” (zm. 155): „Jezusa Chrystusa, Twego Syna umiłowanego, przez którego Tobie z Nim razem i z Duchem Św. chwała i teraz i na przyszłe wieki” (14:3).

Hymn Phos hilaron (II w.): „ku czci Twojej, Boże Ojcze, Synu i Duchu Świętości, śpiewamy boś godzien jest tego o Panie”.

„Pasterz” Hermasa (140-150): „Jeśli zaś tylko zdarzy się jakiś wybuch gniewu, od razu Duch Święty, jako że jest delikatny, odczuwa ciasnotę, brak czystej przestrzeni i stara się to mieszkanie opuścić. Dławiony przez ducha złego, nie znajduje miejsca, aby służyć Bogu tak, jak chce, gdyż jest skalany gniewem. W cierpliwości bowiem mieszka Pan, a w gniewie szatan” (‘Przykazanie piąte’ 1:3),

„nie skąp miejsca mieszkającemu w tobie Duchowi Świętemu by nie zaczął prosić przeciwko tobie Boga i nie odstąpił od ciebie” (‘Przykazanie dziesiąte’ 2:5),

„Ziemia to świat nasz, właściciel ziemi to Ten, kto wszystko stworzył, uporządkował i obdarzył mocą; syn jest Duchem Świętym, a niewolnik Synem Bożym” („Pasterz” ‘Przypowieść piąta’ 5:2), „(...) synowi [Duchowi Św.] właściciela [Ojca] spodobał się zamiar, żeby niewolnik [Syn Boży] został z nim razem współdziedzicem” („Pasterz” ‘Przypowieść piąta’ 2:8).

Justyn Męczennik (ur. 100): „wreszcie Duchowi proroczemu, składamy uwielbienie i pokłon” („Apologia” I:6,2). Patrz też pkt 16.1. Aneks 1.

Tacjan (ur. 130): „Nie pozostaje nam więc nic innego jak (...) złączyć naszą duszę z Duchem Św. i zjednoczyć się z Nim w Boskim pokrewieństwie” („Mowa przeciw Grekom” 15).

Ignacy (zm. 107): „nie można zwieść Ducha, który jest od Boga. On bowiem wie skąd przychodzi i dokąd podąża i ujawnia rzeczy zakryte (...) Duch to ogłosił mówiąc...” („Do Kościoła w Filadelfii” 7:1-2), „Bądźcie silni mocą Ducha” („Do Kościoła w Smyrnie” 13:1).

Atenagoras (II w.): „by zrozumieć, na czym polega jedność Syna i Ojca oraz wspólnota Ojca i Syna, czym jest Duch, na czym polega ich jedność oraz odrębność istot zjednoczonych - Ducha, Syna i Ojca” („Prośba za chrześcijanami” 12), „Jak bowiem mówimy o Bogu, o Jego Synu-Słowie i o Duchu Świętym, istotach stanowiących jedność w zakresie mocy, a rozdzielonych w zakresie funkcji na Ojca, Syna i Ducha” („Prośba za chrześcijanami” 24).

Ireneusz (ur. 130-140): „Bóg nie potrzebował także pomocy dla stworzenia tego, co sam zamierzał stworzyć, jakby nie miał własnych rąk. Jest przy nim stale i Słowo, i Mądrość, Syn i Duch, dzięki którym i przez których stworzył wszystko w sposób wolny i swobodny, bo do nich powiedział: ‘uczyńmy człowieka na obraz i podobieństwo nasze’ [Rdz 1:26]” („Przeciw herezjom” 4:20,1).

Tertulian (ur. 155): „I dlatego Duch jest Bogiem i Słowo jest Bogiem, ponieważ pochodzi od Boga, ale nie jest tym samym, od którego pochodzi” („Przeciw Prakseaszowi” 26:6), „jesteśmy chrzczeni nie raz, lecz trzy razy, w każde pojedyncze imię każdej poszczególnej osoby” (jw. 26:9), „trzy razy na dzień modlili się, jako dłużnicy wobec trzech Osób - Ojca, Syna i Ducha Św.” („O modlitwie” 25; por. „O chrzcie” 6).

Hipolit (ur. przed 170): „wierzymy Synowi i oddajemy cześć Duchowi Św.” („Przeciw Noetosowi” 12).

Orygenes (ur. 185): „Pouczyli nas wreszcie apostołowie, że Duch Św. jest zjednoczony z Ojcem i Synem w chwale i godności” („O zasadach” 1:Przedmowa,4), „Inni, czytając tekst: ‘Poślę wam Pocieszyciela, Ducha Świętego’ [J 14:16, 26], nie chcą uznać, że chodzi tu o trzecią Osobę, różną od Ojca i Syna, o boską i wzniosłą Istotę, lecz twierdzą, że słowa te odnoszą się do apostoła Pawła” („Homilie o Ewangelii św. Łukasza” 25:5).

Nowacjan (ur. 200): „On jest dany jako mieszkaniec dla naszych ciał i sprawca świętości. On czyniąc to w nas, prowadzi nasze ciała do wieczności i zmartwychwstania niezniszczalności, skoro je przyzwyczaja do związku z Nim poprzez niebieską moc i do połączenia z boską wiecznością Ducha Świętego. Nasze ciała rozwijają się w Nim i poprzez Niego do osiągnięcia nieśmiertelności, podczas gdy uczą się kierować umiarkowanie zgodnie do Jego poleceń” („O Trójcy Świętej” 29:169).


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #188 dnia: 12 Sierpień, 2017, 16:41 »
Pisma pierwszych chrześcijan nie potwierdzają osobowości Ducha Św. Dowodzi tego jasno fakt, że Roszada nie chce przytoczyć cytatów łacińskich, których po prostu nie ma. Nie wiem skąd on wziął cytaty polskie, ale wiem, że Tertulian pisał po łacinie, a nie po polsku. Po co tak ludzi oszukiwać i wymyślać jakieś cytaty, które są błędem tłumaczeniowym. Nie są więc z epoki, a z XX w.


Offline Startek

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #189 dnia: 12 Sierpień, 2017, 16:58 »
Czy to wszystko co Roszada cytował potwierdza Biblia ?  Cytuje tylko wypowiedzi człowieka  , który był nie natchniony przez Boga i mógł się mylić w swych doktrynach .  Gdyby te wypowiedzi były zapisane w Biblii uznać należy je za wiarygodne .


Offline bene

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #190 dnia: 12 Sierpień, 2017, 17:38 »
A napisali gdzieś wprost: "Duch św. to osoba"? Skoro nie to widocznie w pierwszych wiekach chrześcijaństwa taka dyskusja jak nasza była bez sensu. Ważniejsze było co ten Duch dla nich robi i że został im dany. Te cytaty o tym świadczą. Nikt sobie tego typu pytań nie zadawał. Wystarczyło im słowo PNEUMA lub SPIRITUS. Nie roztrząsali czy SPIRITUS to PERSONA, choć takie pojęcia funkcjonowały. Wiara poprzedzała skostniałą dogmatykę.
A jest gdzieś jakieś świadectwo że Bóg to PERSONA.
Ciekawe jakie rośliny mają zmysły by poznać jaką budowę ma  owad oraz gdzie mają mózg aby mogły przetwarzać dane z poprzednich cyklów swojej egzystencji aby móc dostosować się do jego budowy


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #191 dnia: 12 Sierpień, 2017, 17:53 »
A jest gdzieś jakieś świadectwo że Bóg to PERSONA.

Nie jest to kwestią zainteresowań NT. Ale w pismach Ojców Kościoła takie stwierdzenia się pojawiają.


Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #192 dnia: 12 Sierpień, 2017, 17:57 »
A jest gdzieś jakieś świadectwo że Bóg to PERSONA.
Są inne słowa co do Boga i Ducha oraz Syna:

Atenagoras w II w., pomimo iż nazywa Ducha Św. „emanacją”, to używa w stosunku do Niego określeń, które pozwalają widzieć w Nim osobę występującą obok Ojca i Syna.

„My natomiast, którzy obecne życie uznajemy za rzecz mało ważną, a zważamy jedynie na to, by poznać prawdziwego Boga i Jego Słowo (Logos), by zrozumieć, na czym polega jedność Syna i Ojca oraz wspólnota Ojca i Syna, czym jest Duch, na czym polega ich jedność oraz odrębność istot zjednoczonych - Ducha, Syna i Ojca” („Prośba za chrześcijanami” 12).

„Jak bowiem mówimy o Bogu, o Jego Synu-Słowie i o Duchu Świętym, istotach stanowiących jedność w zakresie mocy, a rozdzielonych w zakresie funkcji na Ojca, Syna i Ducha - bo Syn jest Rozumem, Słowem i Mądrością Ojca, Duch zaś Jego emanacją, jak światłość, która promieniuje z ognia...” („Prośba za chrześcijanami” 24).

„nieobce są wypowiedzi Mojżesza, Izajasza, Jeremiasza i pozostałych proroków, którzy w uniesieniu, dzięki inspiracji Ducha Bożego głosili w swoich pismach to, czym zostali natchnieni, bo Duch posługiwał się nimi jak flecista, który dmie we flet” („Prośba za chrześcijanami” 9).


Offline MX

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #193 dnia: 13 Sierpień, 2017, 08:00 »


(...) jakieś cytaty, które są błędem tłumaczeniowym. (...)
Tak z ciekawości zapytam.
Uważasz, że wszystkie cytaty są błędnie tłumaczone, czy jakieś konkretne i które ?
Czyli oznaczało by, że wszyscy autorzy, albo konkretni przekręcili celowo cytaty ?
Lub oznacza, że w większości książek są źle przetłumaczone te pisma ?
Możesz podać ewentualnie te z dobrym tłumaczeniem według ciebie ?



MX - koniec - MX



Offline Roszada

Odp: Jakie argumenty mają ci, którzy twierdzą, że Duch Św. nie jest osobą
« Odpowiedź #194 dnia: 13 Sierpień, 2017, 09:09 »
Tak z ciekawości zapytam.
Uważasz, że wszystkie cytaty są błędnie tłumaczone, czy jakieś konkretne i które ?
Czyli oznaczało by, że wszyscy autorzy, albo konkretni przekręcili celowo cytaty ?
Lub oznacza, że w większości książek są źle przetłumaczone te pisma ?
Możesz podać ewentualnie te z dobrym tłumaczeniem według ciebie ?
Gorszyciel tu czasem pychą grzeszy. :-\
Zauważyłem, że się ma za wszechwiedzącego i zawsze lepiej wie.
Już widziałem tu na forum jak z gnojem zmieszał katolickich uczonych. :(
No cóż widocznie jeszcze mocno w d... nie dostał. ;)