Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?  (Przeczytany 15007 razy)

Offline Roszada

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #15 dnia: 24 Czerwiec, 2017, 18:48 »
jak nawet jest tam Duch Boży to nie znaczy, że w Biblii istnieje czegoś takiego jak dogmat o trójcy, to nic nowego, że trynitarianie szukają każdej okazji, żeby udowodnić ten logiczny dogmat, jakby co nie bronię tłumaczenie NŚ, wiadomo, że manipulują ile się da.
Nikt tu o Trójcy nie mówi.
Wierzyć w osobę Ducha Św., nie oznacza zaraz wierzyć w Trójcę.
Są i byli różni tryteiści.
Oto przykłady z pierwszych czterech wieków:

Szymon Mag (I w.) jako Duch Święty

   Ireneusz (ur. 130) pisał o nim:

   „wśród pozostałych ludów zaś, wśród pogan, wystąpił jako Duch Święty” („Przeciw herezjom” 1:23,1).

Montanus (II w.) jako Paraklet

   Euzebiusz z Cezarei (260-339) napisał:

   „(...) niezwykłe herezje podniosły się przeciwko kościołowi. Wśród ich zwolenników byli tacy, co jak węże jadowite rozpełzli po Azji i Frygii, i w górnolotnych słowach mówili o Montanusie jak o Paraklecie, o towarzyszących mu zaś niewiastach, Pryscylli i Maksymilli, jak o jego prorokiniach” (Historia Kościoła Euzebiusz z Cezarei, V:14).

Duch Święty to nie Paraklet

   Tertulian (155-220) pisał:

   „Pojawiają się inni heretycy, o których mówi się jako o zwolennikach Frygijczyków. (...) sądzą, że w apostołach był Duch Święty, ale że nie był to Paraklet. Twierdzą, że Paraklet więcej ogłosił przez Montanusa niż Chrystus w Ewangelii, nie tylko więcej, ale także rzeczy lepsze i wznioślejsze” („Przeciw wszystkim herezjom” 7).

Duch działaniem Boga

   Orygenes (185-254) pisał:

„Oznacza to, że Duch posiada substancję. Nie jest bowiem, wbrew niektórych ludzi, działaniem (energeia) Boga, nie posiadając, w ich mniemaniu, właściwości substancjalnych. Przecież i Apostoł wymieniwszy charyzmaty Ducha stwierdził zaraz: ‘Wszystko to sprawia jeden i ten sam Duch, udzielając każdemu tak, jak chce’ [1Kor 12:11]. A jeśli chce, działa i rozdziela, to jest bytem działającym, a nie samym działaniem” („Komentarz do Ewangelii św. Jana” fragm. 37 - J 3:8).

„Duch zbliża się tylko do ludzi zacnych, do tych, którzy posiadają wiarę i cnotę; natomiast przebywa z dala od występnych, którzy zostali odsunięci (...) Duch jest bytem. Niektórzy bowiem sądzą, że Duch jest działaniem Boga nie posiadającym własnej substancji” („Komentarz do Ewangelii św. Jana” fragm. 123 - J 3:11).

Duch Święty jakimś duchem

   Orygenes (185-254) pisał:

„Różnic tych i rozróżnień nie zauważają ludzie, którzy słyszeli wprawdzie, że Ewangelia nazywa Ducha Świętego Pocieszycielem, ale nie zastanawiając się, dlaczego nosi On takie imię, zestawiali Go z jakimiś marnymi duchami i usiłowali w ten sposób wprowadzić zamęt do Kościołów Chrystusowych, tak że spowodowali niemałe różnice zdań między braćmi. Ewangelia tymczasem przypisuje Mu tak wielką powagę i majestat, iż stwierdza, że apostołowie ‘nie mogą jeszcze pojąć tego, czego pragnął ich nauczyć Zbawiciel, zanim przybędzie Duch Święty’ [J 16:12-14]; On to wlewając się w dusze potrafi ich oświecać w sprawie istoty i wiary Trójcy. Heretycy natomiast na skutek braku doświadczenia swojego rozumu nie tylko nie potrafią logicznie wyjaśnić tego, co słuszne, ale nawet nie umieją uważnie wysłuchać tego, co my mówimy; głosząc niegodne opinie na temat Bóstwa Ducha Świętego popadli w błędy i kłamstwa, bardziej zwiódł ich fałszywy duch niż wykształciły nauki Ducha Świętego...” („O zasadach” 2:7,3).

Apostoł Paweł jako Duch Święty

   Orygenes (185-254) pisał:

„Inni czytają tekst ‘Poślę wam Rzecznika, Ducha Świętego’, nie chcą uznać, że chodzi tu o trzecią Osobę, różną od Ojca i Syna, o boską i wzniosłą Istotę, lecz twierdzą, że słowa te odnoszą się do apostoła Pawła” („Homilia o Ewangelii św. Łukasza” 24:5).

Duch Święty „aniołem”, „wielością” lub „stworzeniem”

   Za życia Atanazego Wielkiego (295-373), prócz arian uważających Jezusa za stworzenie, pojawili się też tzw. tropicy, zwani też pneumatomachami czy duchoburcami, którzy choć nie godzili się na to by Chrystusa uważano za stwór Boży, to dla odmiany Ducha Świętego uważali za stworzenie i identyfikowali Go z aniołem. Oto słowa Atanazego przybliżającego ich nauki i polemizującego z nimi:

   „Również Duch Święty nie jest pozbawiony istnienia, lecz bytuje i istnieje prawdziwie” („List do Serapiona” 1:28).

   „Jasne więc, że Duch nie jest wielością i nie jest aniołem; jest jeden, a raczej jest ściśle związany z jednym Słowem i jednym Bogiem, i jest z Nim współistotny. Już tylko to, co teraz powiedzieliśmy na temat Ducha Bożego, dowodzi, że nie ma On nic wspólnego z naturą i substancją stworzeń, lecz różni się od istot stworzonych, jest ściśle związany z substancją i Bóstwem Syna, należy więc do Trójcy Świętej” („List do Serapiona” 1:27).

„Na podstawie Pisma Bożego wykazaliśmy zatem, że Duch nie jest stworzeniem, lecz jest ściśle związany z Bóstwem Słowa i Ojca. Takie wszak wnioski na temat świętej i niepodzielnej Trójcy wynikają z nauki świętych, i jedna jest wiara Kościoła powszechnego. Natomiast bzdurne wymysły tropików sprzeczne są z Pismem, a zgadzają się z ariańskimi bzdurami” („List do Serapiona” 1:32).

Ojciec, Syn i Duch Święty to jedna osoba

   Tertulian (155-220) wspomina o Prakseaszu, który uczył że jest tylko jedna osoba Boża, występująca pod różnymi postaciami Ojca, Syna i Ducha Świętego:

   „Po tych wszystkich także niejaki Prakseasz wprowadził herezję, którą starał się wzmocnić Wikorinus. Mówił, że Bóg, Ojciec wszechmogący jest Jezusem Chrystusem, który został ukrzyżowany i umęczony” („Przeciw wszystkim herezjom” 8).

A tu Tertulian podaje jak należy wierzyć:

   „W ten sposób więź z Ojcem w Synu i z Synem w Pocieszycielu sprawia, że wszyscy trzej, pochodzący jeden od drugiego, są połączeni. Ci trzej stanowią jedno, a nie jednego [tzn. jedną osobę], jak powiedziano: Ja i Ojciec jedno jesteśmy, odnośnie jedności substancji, nie pojedynczości liczby” („Przeciw Prakseaszowi” 25:1).

   „Zwróć też uwagę, jak Duch przemawia jako trzecia osoba o Ojcu i Synu: Rzekł Pan do Pana mego... [Mk 12:36]” („Przeciw Prakseaszowi” 11:7).

Duch Święty osobą niższą od Ojca i Syna oraz „innej natury”

   Towarzystwo Strażnica przywołuje poglądy herezjarchy Ariusza (256-336), który uważał, iż Duch Święty jest „innej natury” niż Ojciec i Syn oraz, że jest niższy od nich:

   „Ariusz zaprzeczał, jakoby Syn miał tę samą naturę (esencję, substancję), co Ojciec. Utrzymywał, że Syn rzeczywiście jest synem, a zatem miał początek. Ducha Świętego uznawał za osobę, lecz innej natury niż Ojciec albo Syn, a przy tym za niższego od Nich. Mówił wprawdzie o »Triadzie«, czy też »Trójcy«, ale iż składa się ona z osób, które nie są sobie równe, przy czym Ojciec nie był stworzony” (Strażnica Rok CVI [1985] Nr 3 s. 21).

   „Jakkolwiek Ariusz nie zaakceptował teorii Atanazego, według której duch święty ma tę sama naturę co Ojciec, to jednak uważał, że ów duch jest osobą. Mamy tu więc jeszcze jedno potwierdzenie tego, iż Świadkowie Jehowy nie są arianami...” (Strażnica Rok CVI [1985] Nr 7 s. 25).

   „Według Ariusza, duch święty co prawda jest osobą, ale niższą od Ojca i Syna” (Strażnica Nr 5, 2002 s. 27).

Duch Święty ani Bogiem ani stworzeniem

   Sokrates Scholastyk (380-450) o herezji Macedoniusza napisał:

   „A kiedy Macedoniusz zaczął się uchylać od zaliczania Ducha Świętego do boskich Osób Trójcy Świętej, wówczas również Eustacjusz powiedział: »Ja ani nie mam zamiaru nazywać Ducha Świętego Bogiem, ani nie odważyłbym się Go nazywać stworzeniem«” (Historia Kościoła Sokrates Scholastyk II:45).

Duch Święty sługa i podwładny Boga

   Sozomen (†450) o innych osobach z herezji Macedoniusza napisał:

   „(...) utrzymywał jednak i dowodził, że Duch Święty nie ma udziału w tej samej czci i chwale co Bóg Ojciec i Syn Boży. Sługą i podwładnym pomocnikiem Go nazywał i używał tu wszelkich określeń, jakie bez popełnienia błędu mógłby zastosować ktoś, kto by mówił o posłańcach Bożych, o aniołach” (Historia Kościoła Sozomen Hermiasz, 4:27).

Duch Święty to anioł Gabriel

   „Ale anioł Ducha zjawił się w tym świecie i potem Józef nie odesłał jej, ale strzegł Maryję, a sam nie wyjawił nikomu tej sprawy” (Wniebowstąpienie Izajasza 11:4, tekst etiopski).

   Już z tego krótkiego przeglądu nauk niezgodnych z wykładnią Kościoła widać, z kim lub z czym utożsamiali Ducha Świętego różnej maści heretycy.
[/quote]
Przypominamy to w skrócie. Według nich Duch Święty to:

   Szymon Mag;
   Montanus;
   Apostoł Paweł;
   kto inny niż Paraklet;
   działanie Boże;
   jakiś duch;
   wielość;
   anioł;
   stworzenie;
   osoba innej natury niż Ojciec i Syn;
   osoba niższa niż Ojciec i Syn;
   ta sama osobą co Ojciec i Syn;
   ani Bóg ani stworzenie;
   sługą i podwładnym Boga;
        to anioł Gabriel

Sami widzicie, ile to poglądów w pierwszych wiekach chrześcijaństwa było.
Nie wiem czy to są wszystkie, ale wszystkie, które znalazłem w swoich dociekaniach.


Offline agent terenowy

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #16 dnia: 24 Czerwiec, 2017, 20:52 »
Przypis z BT
Ez 36, 27 - Por. Jr 31,31n; Ga 5,22n; 1 J 3,23. Objawienie Ducha Św. jako Osoby Trójcy Św. następuje dopiero
w NT, a ST mówi często o "duchu
świętym" w znaczeniu jeszcze
nieosobowej siły Bożej. Natomiast
w NT każdy wierzący stanie się
przybytkiem Ducha Św.;

Tłumacze NŚ oddali Rodzaju 1:2 zgodnie z tym, jak w ST rozumieli Ducha Żydzi. (przynajmniej wg. BT)  Aczkolwiek gdyby zamiast zmieniać tekst Biblii dali stosowny przypis, uniknęliby nieporozumień.
"Wszyscy, którymi kieruje duch Boży, naprawdę są synami Bożymi" (Rz 8:14 NŚ rew.)


doulos

  • Gość
Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #17 dnia: 24 Czerwiec, 2017, 20:59 »
Tłumacze NŚ oddali Rodzaju 1:2 zgodnie z tym, jak w ST rozumieli Ducha Żydzi. (przynajmniej wg. BT)  Aczkolwiek gdyby zamiast zmieniać tekst Biblii dali stosowny przypis, uniknęliby nieporozumień.
Jeżeli twierdzisz, że Żydzi tak w ST rozumieli Ducha to dlaczego w greckiej Septuagincie jest w tym miejscu wyrażenie PNEUMA THEOU - Duch Boga a nie ma tam nic o mocy czy sile, chociaż istnieją greckie odpowiedniki tych pojęć (DYNAMIS, KRATOS, ISCHYS, EXOUSIA, ENERGEIA, ENERGES)?


Offline Roszada

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #18 dnia: 24 Czerwiec, 2017, 21:00 »
Przypis z BT
Ez 36, 27 - Por. Jr 31,31n; Ga 5,22n; 1 J 3,23. Objawienie Ducha Św. jako Osoby Trójcy Św. następuje dopiero
w NT, a ST mówi często o "duchu
świętym" w znaczeniu jeszcze
nieosobowej siły Bożej. Natomiast
w NT każdy wierzący stanie się
przybytkiem Ducha Św.;

Tłumacze NŚ oddali Rodzaju 1:2 zgodnie z tym, jak w ST rozumieli Ducha Żydzi. (przynajmniej wg. BT)  Aczkolwiek gdyby zamiast zmieniać tekst Biblii dali stosowny przypis, uniknęliby nieporozumień.
To jest jasne w świetle NT.
W ST nie był też objawiony w ciele Syn Boży.


Tusia

  • Gość
Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #19 dnia: 24 Czerwiec, 2017, 22:54 »
A czepiają się wersetu z Psalmu 110:1 "rzekł Pan do Pana mego" że brzmi niedorzecznie..
(W tych przekładach, w których nie ma imienia Jahwe/Jehowa)

Towarzystwo sprowadza świadomie do absurdu. Oni dobrze wiedzą, że to oznacza: Rzekł Ojciec do Syna. W Nowym Testamencie mamy:

Mt 22:44 bt5 "Rzekł Pan do Pana mego: Siądź po prawicy mojej, aż położę Twoich nieprzyjaciół pod stopy Twoje."
Mk 12:36 bt5 "Wszak sam Dawid mówi mocą Ducha Świętego: Rzekł Pan do Pana mego: Siądź po prawicy mojej, aż położę Twoich nieprzyjaciół pod stopy Twoje."
Łk 20:42 bt5 "Przecież sam Dawid mówi w Księdze Psalmów: Rzekł Pan do Pana mego: Siądź po prawicy mojej,"
Dz 2:34 bt5 "jak to sami widzicie i słyszycie. Bo Dawid nie wstąpił do nieba, a jednak powiada: Rzekł Pan do Pana mego: Siądź po prawicy mojej,"




Offline agent terenowy

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #20 dnia: 25 Czerwiec, 2017, 07:59 »
Jeżeli twierdzisz, że Żydzi tak w ST rozumieli Ducha to dlaczego w greckiej Septuagincie jest w tym miejscu wyrażenie PNEUMA THEOU - Duch Boga a nie ma tam nic o mocy czy sile, chociaż istnieją greckie odpowiedniki tych pojęć (DYNAMIS, KRATOS, ISCHYS, EXOUSIA, ENERGEIA, ENERGES)?
Pisałem jak rozumieli. Nawet trynitarni tłumacze to potwierdzają, czego przykładem jest cytat z przypisu w BT. Nie pisałem jak tłumaczyli, tylko jak rozumieli. A i dzisiaj się zdarza Żydom oddać Rodzaju 1:2 w sposób nie do końca dosłowny. Tora Pardes Lauder podaje "Obecność Boża" zamiast "Duch Boży". Powtarzam jeszcze raz. Świadkowie mogli dać dosłownie i opatrzyć przypisem podobnym jak w BT. Nie popieram podmiany ducha na inne słowo, skoro dosłownie jest duch. Aczkolwiek nie zmienia to faktu, że przynajmniej według tłumaczy BT Duch w ST był rozumiany jako siła, nie osoba. I nawet "czynna siła Boża" jest zgodna z ówczesnym rozumieniem. Co oczywiście nie znaczy, że zgodna z oryginałem. Ale jak ktoś chce szukać na siłę Trójcy tam, gdzie jej nie ma, to się może oburzać na Rodz 1:2 w Jedynym Niesłusznym Przekładzie :)
"Wszyscy, którymi kieruje duch Boży, naprawdę są synami Bożymi" (Rz 8:14 NŚ rew.)


Offline Roszada

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #21 dnia: 25 Czerwiec, 2017, 09:17 »
Cytuj
Ale jak ktoś chce szukać na siłę Trójcy tam, gdzie jej nie ma, to się może oburzać na Rodz 1:2 w Jedynym Niesłusznym Przekładzie :)
Wcale na siłę nie trzeba szukać, samo się narzuca:

Teksty biblijne mówią, że zarówno Bóg, jak i Syn i Duch Boży unoszą się nad wodami (Hi 9:8, Ps 77:20, J 6:19, Rdz 1:2). :)

A że Żydzi, którzy, jak antytrynitarze, nie uznają osobowości Ducha oddają czasem tak jakbyś chciał ten tekst, to wcale się nie dziwię.
Dziwiłbym się gdyby pisali dużymi literami "Duch Boży", a nie uznają osoby Ducha Św. ;)


Offline agent terenowy

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #22 dnia: 25 Czerwiec, 2017, 09:57 »
Wcale na siłę nie trzeba szukać, samo się narzuca:

Teksty biblijne mówią, że zarówno Bóg, jak i Syn i Duch Boży unoszą się nad wodami (Hi 9:8, Ps 77:20, J 6:19, Rdz 1:2). :)

A że Żydzi, którzy, jak antytrynitarze, nie uznają osobowości Ducha oddają czasem tak jakbyś chciał ten tekst, to wcale się nie dziwię.
Dziwiłbym się gdyby pisali dużymi literami "Duch Boży", a nie uznają osoby Ducha Św. ;)
To, że i Bóg i Duch unosi się nad wodami nie jest żadnym dowodem na Trójcę. Mój duch też teraz siedzi w tramwaju, bo ja sobie usiadłem. :) Co nie czyni mnie z moim duchem dwiema osobami. W Pawle też się duch burzył na widok miasta pełnego idoli. Duch był w Pawle, a Paweł sobie zwiedzał. :) Gdyby dziś trafił do Rzymu, też by się duch w nim burzył. Co nie czyni Pawła bytem niejednoosobowym. :)
"Wszyscy, którymi kieruje duch Boży, naprawdę są synami Bożymi" (Rz 8:14 NŚ rew.)


Offline Roszada

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #23 dnia: 25 Czerwiec, 2017, 11:43 »
To, że i Bóg i Duch unosi się nad wodami nie jest żadnym dowodem na Trójcę. Mój duch też teraz siedzi w tramwaju, bo ja sobie usiadłem. :) Co nie czyni mnie z moim duchem dwiema osobami. W Pawle też się duch burzył na widok miasta pełnego idoli. Duch był w Pawle, a Paweł sobie zwiedzał. :) Gdyby dziś trafił do Rzymu, też by się duch w nim burzył. Co nie czyni Pawła bytem niejednoosobowym. :)
Jesteś człowieku przewrażliwiony jako antytrynitarz.
Gdzie ja użyłem słowo Trójca?
Masz strita w oczach, że wszędzie Trójcę widzisz?
Współdziałanie osób Bożych to nie zaraz Trójca. Ty też jesteś tryteistą, bo uznajesz Ojca, Syna i Ducha jako ich moc.
Powiem Ci, że Twój poziom antytrynitarny spada, zamiast się rozwijać. :(
Pieprzysz za przeproszeniem i Boga z tramwajem porównujesz.
Nie ten poziom człowieku. Do przedszkola z takim poziomem.

Ja wersety z Biblii a ty opowiastki z tramwaju. ;D
Kpina.


Offline Reskator

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #24 dnia: 25 Czerwiec, 2017, 13:00 »
To, że i Bóg i Duch unosi się nad wodami nie jest żadnym dowodem na Trójcę. Mój duch też teraz siedzi w tramwaju, bo ja sobie usiadłem. :) Co nie czyni mnie z moim duchem dwiema osobami. W Pawle też się duch burzył na widok miasta pełnego idoli. Duch był w Pawle, a Paweł sobie zwiedzał. :) Gdyby dziś trafił do Rzymu, też by się duch w nim burzył. Co nie czyni Pawła bytem niejednoosobowym. :)
Gdy Szczepan był kamienowany BT tak pisze o nim:
"A on pełen Ducha Świętego patrzył w niebo i ujrzał chwałę Bożą i Jezusa,stojącego po prawicy Boga"Dz8:55
Czemu Szczepan nie mówi nic o stojącym po lewej stronie Boga czyli Duchu Świętym jak podają przekazy,obrazy, freski KK?
Gdyby tam stał  Duch Święty nie byłoby problemu,byłby to dobitny argument na trójcę i to z otwartego nieba.
« Ostatnia zmiana: 25 Czerwiec, 2017, 13:05 wysłana przez Reskator »


Offline agent terenowy

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #25 dnia: 25 Czerwiec, 2017, 13:10 »
Jesteś człowieku przewrażliwiony jako antytrynitarz.
Gdzie ja użyłem słowo Trójca?
Masz strita w oczach, że wszędzie Trójcę widzisz?
Współdziałanie osób Bożych to nie zaraz Trójca. Ty też jesteś tryteistą, bo uznajesz Ojca, Syna i Ducha jako ich moc.
Powiem Ci, że Twój poziom antytrynitarny spada, zamiast się rozwijać. :(
Pieprzysz za przeproszeniem i Boga z tramwajem porównujesz.
Nie ten poziom człowieku. Do przedszkola z takim poziomem.

Ja wersety z Biblii a ty opowiastki z tramwaju. ;D
Kpina.
Widocznie poziom dla ciebie za wysoki, skoro się burzysz.
Ale skoro ci się argument tramwajowy nie podoba, to może cię Paweł przekona. :)
"11 Kto zaś z ludzi zna to, co ludzkie, jeżeli nie duch, który jest w człowieku? Podobnie i tego, co Boskie, nie zna nikt, tylko Duch Boży."(1 Kor 2)
Skoro sam Paweł mógł dokonywać porównań typu duch ludzki - duch Boży, to i ja mam takie prawo. I albo mi pokażesz wiersz, który takich porównań zakazuje, albo uznam, że przyznałeś mi rację. I się nie obrażaj, bo "obraza mieszka w zanadrzu głupców", czy jakoś tak :)
"Wszyscy, którymi kieruje duch Boży, naprawdę są synami Bożymi" (Rz 8:14 NŚ rew.)


doulos

  • Gość
Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #26 dnia: 25 Czerwiec, 2017, 15:00 »
Teksty biblijne mówią, że zarówno Bóg, jak i Syn i Duch Boży unoszą się nad wodami (Hi 9:8, Ps 77:20, J 6:19, Rdz 1:2). :)
widzę, że się uczysz! Mówię ci podobnych tekstów znajdzie się na pęczki w biblii. Jest to kolejny dowód, że biblia jest słowem nachnionym i pomimo, że inni usuwają naukę o trzech osobach boskich to i tak są miejsca ją potwierdzające. Pismo święte po prostu samo się broni! :)


Gdy Szczepan był kamienowany BT tak pisze o nim:
"A on pełen Ducha Świętego patrzył w niebo i ujrzał chwałę Bożą i Jezusa,stojącego po prawicy Boga"Dz8:55
Czemu Szczepan nie mówi nic o stojącym po lewej stronie Boga czyli Duchu Świętym jak podają przekazy,obrazy, freski KK?
Gdyby tam stał  Duch Święty nie byłoby problemu,byłby to dobitny argument na trójcę i to z otwartego nieba.
Widzę, że z uwagą czytasz biblię, skoro nie potrafisz znaleźć tam również osoby Ducha świętego:

Dz8:55 "A on pełen Ducha Świętego patrzył w niebo i ujrzał chwałę Bożą i Jezusa,stojącego po prawicy Boga"

A więc w scenie występują wszystkie trzy osoby boskie. Wiedziałeś o tym pisząc ten post?
Ale do Twojego tekstu mam następujące uwagi: skąd wiesz, że woda występuje w trzech stanach skupienia skoro jesteś w stanie zobaczyć tylko dwa: lód i wodę? A para wodna gdzie?
« Ostatnia zmiana: 25 Czerwiec, 2017, 15:04 wysłana przez doulos »


Offline Asturia

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #27 dnia: 25 Czerwiec, 2017, 15:51 »
Ale do Twojego tekstu mam następujące uwagi: skąd wiesz, że woda występuje w trzech stanach skupienia skoro jesteś w stanie zobaczyć tylko dwa: lód i wodę? A para wodna gdzie?

to, że para wodna jest nie widoczna dla ludzkiego oka będzie wytłumaczeniem dlaczego równy Bogu i Jezusowi Duch, zawsze jest bez tronu, nigdy nie jest po prawicy czy lewicy Boga a Bóg nigdy z nim nie rozmawia?

Objawienie 22:3
Nic godnego klątwy już /odtąd/ nie będzie. I będzie w nim tron Boga i Baranka, a słudzy Jego będą Mu cześć oddawali.

Objawienie 22:1
I ukazał mi rzekę wody życia, lśniącą jak kryształ, wypływającą z tronu Boga i Baranka.

Objawienie 3:21
 Zwycięzcy dam zasiąść ze Mną na moim tronie, jak i Ja zwyciężyłem i zasiadłem z mym Ojcem na Jego tronie.

czy według tej zasady tron ducha świętego, trzeciej boskiej osoby jest po porostu niewidoczna dla Jana czy jak?


Offline Roszada

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #28 dnia: 25 Czerwiec, 2017, 18:06 »
Widocznie poziom dla ciebie za wysoki, skoro się burzysz.
Ale skoro ci się argument tramwajowy nie podoba, to może cię Paweł przekona. :)
"11 Kto zaś z ludzi zna to, co ludzkie, jeżeli nie duch, który jest w człowieku? Podobnie i tego, co Boskie, nie zna nikt, tylko Duch Boży."(1 Kor 2)
Skoro sam Paweł mógł dokonywać porównań typu duch ludzki - duch Boży, to i ja mam takie prawo. I albo mi pokażesz wiersz, który takich porównań zakazuje, albo uznam, że przyznałeś mi rację. I się nie obrażaj, bo "obraza mieszka w zanadrzu głupców", czy jakoś tak :)
Ano widzisz sam dostrzegłeś już rolę Ducha i Ojca i Syna. Brawo. ;)


Offline Reskator

Odp: Rodzaju 1:2 - "Duch Boży" czy "czynna siła Boża"?
« Odpowiedź #29 dnia: 25 Czerwiec, 2017, 18:25 »
widzę, że się uczysz! Mówię ci podobnych tekstów znajdzie się na pęczki w biblii. Jest to kolejny dowód, że biblia jest słowem nachnionym i pomimo, że inni usuwają naukę o trzech osobach boskich to i tak są miejsca ją potwierdzające. Pismo święte po prostu samo się broni! :)

Widzę, że z uwagą czytasz biblię, skoro nie potrafisz znaleźć tam również osoby Ducha świętego:

Dz8:55 "A on pełen Ducha Świętego patrzył w niebo i ujrzał chwałę Bożą i Jezusa,stojącego po prawicy Boga"

A więc w scenie występują wszystkie trzy osoby boskie. Wiedziałeś o tym pisząc ten post?
Ale do Twojego tekstu mam następujące uwagi: skąd wiesz, że woda występuje w trzech stanach skupienia skoro jesteś w stanie zobaczyć tylko dwa: lód i wodę? A para wodna gdzie?
Dla Ciebie występują 3 osoby w tym wersecie dla innych nie.
Wytłumacz więc proszę co znaczy być "napełnionym duchem świętym"?
Każdy kierowca na swoich szybach widział i lód i wodę i PARĘ.