Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Osiem interpretacji Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”  (Przeczytany 8330 razy)

Offline Roszada

Na początek:
Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”

1. Jezus jest Panem i Bogiem

„Słuszną jest rzeczą przypisywać Chrystusowi Jezusowi imię Pana i Boga, jak to czynił pierwotny kościół i św. Szczepan modląc się do Niego – Dzieje 7:59” (Strażnica 15.04 1922 s. 125).

2. Tomasz wprawdzie zwrócił się do Jezusa ale uwielbił Jehowę

„Czy wierzyć w Trójcę?” s. 29: „Niektórzy uczeni sugerują, że Tomasz mógł po prostu wydać okrzyk zdumienia, kierując swe słowa do Jezusa, ale mając na myśli Boga”

3. Tomasz rozdzielił Pana (Jezus) i Boga (Jehowa) na dwie osoby. Dla niego Jezus to tylko Pan

*** w71/7 s. 11 ***
Apostoł Tomasz przepuścił był pewne ważne zgromadzenie i w związku z tym nie od razu chciał uwierzyć słowom drugich uczniów: „Widzieliśmy Pana” (Jana 20:25). Jednakże po upływie tygodnia ujrzał i usłyszał Jezusa na innym zgromadzeniu, a przekonawszy się o jego tożsamości, wyznał: „Pan mój”.

„Kościoły chrześcijaństwa kłamią, gdy powiadają, iż Jezus Chrystus jest Bogiem i właśnie Bóg przyszedł na ziemię, aby umrzeć za ludzkość i ją zbawić” (Strażnica Nr 9, 1970 s. 18).


Offline M

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #1 dnia: 09 Lipiec, 2016, 22:53 »
Rozumiem, że obecnie aktualne jest tłumaczenie nr 2? Bo w sumie sam nie pamiętam ;D.


Offline Roszada

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Lipiec, 2016, 22:58 »
Rozumiem, że obecnie aktualne jest tłumaczenie nr 2? Bo w sumie sam nie pamiętam ;D.
Ja nie wiem, bo różnie w dyskusjach słyszałem. :(
Nawet to pierwsze z takim zastrzeżeniem:

„Jezus był dla Tomasza podobny ‘bogu’...” („Czy wierzyć w Trójcę?” s. 28-29).


Offline Weteran

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #3 dnia: 09 Lipiec, 2016, 23:33 »
Rozumiem, że obecnie aktualne jest tłumaczenie nr 2? Bo w sumie sam nie pamiętam ;D.

Z tym wersetem jest trochę tak, jak z wieloma innymi tzn. w zależności od apriorycznie przyjętej doktryny można go pod nią podciągać. I dlatego w wielu tematach dawno już zakończyłem spory.
A co jest „obecnie aktualne” wg WTS to już kompletnie mnie nie interesuje.

Słabością interpretacji antytrynitariańskiej, rozdzielającej Pana i Boga na dwie osoby jest to, że Pan jest wymieniony przed Bogiem.
Jakim wielkim Panem musiałby On być, by Tomasz przyćmił Boga przywołując wpierw Pana. :-\ Czyli stworzenie przed Stwórcą.

Dla mnie ta kolejność wynika z czegoś zupełnie innego. Otóż Tomasz wyznał, że przekonanie, że Jezus jest Panem wzmocniło jeszcze jego wiarę w Boga. Ale nie będę się upierał. Może kiedyś będzie to wszystko bardziej jednoznaczne. Oby...

Weteran

Ignoruję posty: accurate, Ebed, Efektmotyla, Efezjan, Kamil. Przebudzony, sabekk, tomek_s, ZAMOS


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Lipiec, 2016, 00:06 »
Ha, ha .


Offline Roszada

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Lipiec, 2016, 09:05 »
Ja nie wiem, bo różnie w dyskusjach słyszałem. :(
Nawet to pierwsze z takim zastrzeżeniem:

„Jezus był dla Tomasza podobny ‘bogu’...” („Czy wierzyć w Trójcę?” s. 28-29).
Ta interpretacja (podobny 'bogu') właściwie jest czwartą i piątą. ;)

4. Czyli co, sam nie jest "bogiem", a tylko podobnym?
Innym razem piszą, że jest "bogiem":

5. Strażnica Nr 2, 1992 s. 23 o Tomaszu uczy: „Być może miał na myśli to, że Jezus jest ‘bogiem’, ale nie ‘jedynym prawdziwym Bogiem’ (Jana 1:1; 17:1-3)”.

M pyta która jest aktualna.
Otóż wszystkie naraz, bo są publikowane w jednym czasie i czasem w jednym artykule.
Po prostu pozostawia się głosicielom pole manewru, wszystko po to by zwalczyć Bóstwo Jezusa.
Innego wytłumaczenia nie widzę.
Jedynie pewnie interpretacja nr 1 jest zarzucona, bo za bardzo przypomina trynitariańską (Jezus-Bóg i modlitwa do Niego).


Offline gorolik

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Lipiec, 2016, 11:20 »
Ta dyskusja przypomina szkolne rozważanie stylu "co poeta miał na myśli"


Offline Weteran

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Lipiec, 2016, 11:32 »
Ta dyskusja przypomina szkolne rozważanie stylu "co poeta miał na myśli"

Masz rację ;)

Może kiedyś będzie to wszystko bardziej jednoznaczne. Oby...

Ale na razie nie jest. I dlatego masz rację...

Weteran

Ignoruję posty: accurate, Ebed, Efektmotyla, Efezjan, Kamil. Przebudzony, sabekk, tomek_s, ZAMOS


Offline Roszada

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Lipiec, 2016, 11:51 »
Ta dyskusja przypomina szkolne rozważanie stylu "co poeta miał na myśli"
My to wiemy, a Ty myślisz, że sam to wiesz. ;D
Lepiej byś coś poważniejszego napisał, niż sam wniosek.
Bo gdybym ja tego nie napisał, com napisał, to Ty wcale byś nie miał co napisać. ;D


Offline Roszada

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #9 dnia: 10 Lipiec, 2016, 21:02 »
Warto wiedzieć, że Świadkowie Jehowy chcieli być zapewne oryginalni i w swej Biblii przestawili kolejność słów w zawołaniu Tomasza:

„Odpowiadając, Tomasz rzekł do niego: »Mój Pan i mój Bóg!«” (Pismo Święte w przekładzie Nowego Świata 1997).

   Oryginalny tekst grecki ma w tym zdaniu kolejność „Pan mój i Bóg mój” (J 20:28). Nie ma to może znaczenia doktrynalnego, ale jakiś cel w tym może ma Towarzystwo Strażnica, skoro takiej zmiany dokonało.
   Tekst polski wzorowany jest na edycji angielskiej, a w niej słowa te wyglądają następująco:

In answer Thomas said to him: “My Lord and my God!” (Joh 20:28) (New World Translation of the Holy Scriptures – With References 1984; por. identycznie edycja z roku 2013).

   Ciekawe, że w przekładach Świadków Jehowy z lat 1950-1951 w tekście głównym zamiast angielskiego określenia Lord był termin Master.


Offline Roszada

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #10 dnia: 11 Lipiec, 2016, 10:54 »
Może jest i szósta interpretacja.

6. Jezus jako "rzecznik" Boga:

Ale [Tomasz] mógł też użyć tego wyrażenia w podobnym sensie jak jego przodkowie, których wypowiedzi były mu dobrze znane z Pism Hebrajskich. Niekiedy ludzie odwiedzani przez anielskiego posłańca zachowywali się lub zwracali do niego tak, jak gdyby mieli przez sobą samego Jehowę Boga (czasami przedstawiał to w ten sposób pisarz relacjonujący daną historię) (por. Rdz 16:7-11, 13; 18:1-5, 22-33; 32:24-30; Sdz 6:11-15; 13:20-22). Ów anioł reprezentował bowiem Jehowę, przemawiał w Jego imieniu, używając pierwszej osoby liczby pojedynczej, a nieraz wręcz oznajmiał: ‘Jam jest prawdziwy Bóg’ (Rdz 31:11-13; Sdz 2:1-5). Tak więc Tomasz mógł powiedzieć do Jezusa ‘mój Bóg’ właśnie w tym sensie – uznał, że jest on przedstawicielem i rzecznikiem prawdziwego Boga” („Wnikliwe poznawanie Pism” 2006 t. I s. 976).


Offline Roszada

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #11 dnia: 11 Lipiec, 2016, 11:03 »
"Ów anioł reprezentował bowiem Jehowę, przemawiał w Jego imieniu, używając pierwszej osoby liczby pojedynczej, a nieraz wręcz oznajmiał: ‘Jam jest prawdziwy Bóg’ (Rdz 31:11-13; Sdz 2:1-5)” („Wnikliwe poznawanie Pism” 2006 t. I s. 976).
Zauważmy wybiórczość Towarzystwa:

anioł mógł powiedzieć "Jam jest prawdziwy Bóg"
a o Jezusie my nie możemy powiedzieć: to "jest prawdziwy Bóg".

Oj grubymi nićmi szyte to sukno. :)


Offline Roszada

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #12 dnia: 11 Lipiec, 2016, 13:38 »
Może i siódma interpretacja jest też.

7. Jezus wg Tomasza "możnym":

„Obrońcy trójcy wskazują na Jana 20:28 jako na dowód tego, iż Jezus jest Bogiem. Tomasz zwraca się do niego słowami: »Panie mój, i Boże mój!« Jak odpowiedzieć na ten argument? Jezus jest bogiem; słowo »bóg« oznacza możny, potężny” (Strażnica Nr 17, 1958 s. 23 [ang. 01.09 1955]).

   „Ponieważ Świadkowie Jehowy uznają potwierdzony przez Pismo Święte fakt, że Jezus jest »bogiem«, czyli »możnym«, nie wprawia ich w zakłopotanie werset z Ewangelii według Jana 20:28, gdzie czytamy, iż apostoł Tomasz wykrzyknął do Jezusa: »Mój Pan i mój Bóg!«” (Strażnica Rok CVI [1985] Nr 7 s. 24).


Offline Roszada

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #13 dnia: 11 Lipiec, 2016, 20:58 »
8. Jezus przyrównany do szatana

   Najdziwniejszym argumentem Towarzystwa Strażnica w walce z Bóstwem Jezusa jest porównywanie Jego boskości z szatańską mocą:

„Ktoś mógłby jednak zapytać: »A czy w Biblii nie nazywano Jezusa bogiem?« To prawda. Ale bogiem nazywano też również Szatana (2 Koryntian 4:4)” (Będziesz mógł żyć wiecznie w raju na ziemi 1990 s. 39 [w ed. 1989 „też szatana”]).

   Wprawdzie w tym fragmencie nie odwołano się bezpośrednio do tekstu J 20:28, ale pytanie Towarzystwa Strażnica naprowadza na ten tekst.
   Jednak w innej publikacji bardziej bezpośrednio zrównano funkcje Jezusa i szatana:

„Zwolennicy dogmatu o Trójcy szukając poparcia dla swoich twierdzeń, powołują się też na werset z Jana 20:28, zawierający słowa Tomasza wypowiedziane do Jezusa: »Pan mój i Bóg mój!« Jak wykazano powyżej, nie można nic zarzucić nazwaniu Jezusa bogiem. (...) Również o Szatanie mówi się jako o »bogu tego systemu rzeczy« (2 Koryntian 4:4)” (Strażnica Nr 17, 1988 s. 19).


Offline Roszada

Odp: Trzy interpretacje Towarzystwa słów „Pan mój i Bój mój”
« Odpowiedź #14 dnia: 13 Lipiec, 2016, 12:57 »
W skrócie to wygląda tak:
Cytuj
   1. Tomasz nazwał Jezusa „Panem i Bogiem”.
   2. Tomasz uwielbił Boga Ojca zwracając się do Jezusa.
   3. Tomasz oddzielił Pana od Boga.
   4. Tomasz uważał, że Jezus jest „podobny bogu”.
   5. Tomasz nazwał Jezusa „bogiem”.
   6. Tomasz uważał Jezusa za „rzecznika” Boga.
   7. Tomasz uważał Jezusa za „możnego”.
   8. Jezus Tomasza przyrównany do szatana.

Czyli takie zaobserwowałem interpretacje J 20:28 w publikacjach Towarzystwa.