Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa  (Przeczytany 8091 razy)

Offline Roszada

Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« dnia: 09 Luty, 2016, 20:09 »
Czyściec według C. T. Russella

„Pytanie – Czy jest takie miejsce jak czyściec i gdzie są na to dowody w Piśmie Świętym?
Odpowiedź – Słowo »czyściec« [ang. purgatory] pochodzi z języka łacińskiego i przede wszystkim oznacza miejsce oczyszczenia, czynienia czystym. (...) Nic nam nie wiadomo o tym, żeby pogląd ten znajdywał potwierdzenie w Biblii. Jednakże warunki charakteryzujące czyściec przedstawione są w nauce Pisma Świętego. Staje się to bardzo jasne dla wszystkich oświeconych badających Biblię, że podczas okresu panowania Chrystusa na ziemi przez okres tysiąca lat – kiedy Szatan będzie związany, a poznanie Pana napełni całą ziemię, jak wody pokrywają głębiny – narody ziemi nauczą się sprawiedliwości i stopniowo oczyszczą się z wszelkiej nieprawości i niesprawiedliwości i w taki sposób zostaną przygotowane, by wejść do warunków życia wiecznego” (Co powiedział Pastor Russell 2015 [ang. 1917] s. 815).

Przyjmujemy naukę Pisma Świętego, które twierdzi, że »czyśćcem« są przyszłe warunki. Cały Wiek Tysiąclecia będzie tym okresem »czyśćca«, a Ziemia jego miejscem” (Pastor Russell’s Sermons 1917 s. 166; tekst polski cytowany według Kazania Pastora Russella 2012 s. 166 [wyd. „Straż”, Białogard]; patrz też ang. Strażnica 15.11 1892 s. 1469-1471 [reprint], art. pt. Czyściec, rozdz. Czyściec w Piśmie Świętym).

Dziś Świadkowie Jehowy uczą podobnie, choć nie nazywają już Tysiąclecia czyśćcem:

„Pamiętajmy, że nasza działalność nauczycielska nie skończy się wraz z »wielkim uciskiem« (Mat. 24:21). Czekają nas długie lata pomagania zmartwychwstałym w poznawaniu dróg Jehowy. W Tysiącleciu z pewnością będziemy się niezmiernie radować, gdy osoby przez nas pouczane zaczną się lojalnie podporządkowywać władzy Chrystusa. Przez poprawianie skuteczności naszego głoszenia i nauczania będziemy mogli więcej zdziałać w służbie – wszystko ku czci i chwale Jehowy” (Nasza Służba Królestwa Nr 1, 1990 s. 6).


Offline Roszada

Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Grudzień, 2016, 19:10 »
Trzeba tu zaznaczyć, że w Towarzystwie Strażnica istnieją też pewne nauki podobne do czyśćca, ale inaczej nazywane. Poniżej je omówimy.

‘Czyściec’ na ziemi w roku 1918 (obecnie, od 2013 r., w roku 1914)?

Także nauka Towarzystwa Strażnica, że Jehowa i Jezus przybyli w roku 1918 aby ich oczyścić, też jest ich jakąś nauką o ziemskim „czyśćcu”:

„W roku 1918 Jezus, »posłaniec przymierza«, przybył do duchowej świątyni Jehowy, by dokonać przeglądu i oczyścić zbór Boży” (Strażnica Nr 5, 2004 s. 14).

‘Czyściec’ w niebie w roku 1914?

Również według Świadków Jehowy w niebie nastąpiło „oczyszczenie” z demonów po roku 1914, czyli jakaś forma ‘czyśćca’:

„Wszystkie dowody wskazują na to, że owo zmartwychwstanie niebiańskie rozpoczęło się w roku 1918 – już po tym, jak Jezus w roku 1914 objął tron i we wstępnej fazie swej królewskiej, zwycięskiej szarży oczyścił niebiosa z Szatana i demonów” („Wspaniały finał objawienia bliski!” 1993 s. 103).

Oczyszczenie Boga w Armagedonie

Bóg także będzie „oczyszczony” według Towarzystwa Strażnica:

„Armagedon odeprze atak na wszechświatowe zwierzchnictwo Jehowy i oczyści Jego imię z zarzutów, którymi od stuleci je obrzucano” (Strażnica Nr 10, 1990 s. 5).


Offline Roszada

Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #2 dnia: 29 Grudzień, 2016, 19:50 »
Wprowadzenie czyśćca

Towarzystwo Strażnica nie może się zdecydować, kiedy pojawiła się nauka o czyśćcu. Popatrzmy poniżej jakie daty podawała ta organizacja. Już ta zmienność dyskwalifikuje wiarygodność Świadków Jehowy.

Uznany w roku 1000

„Czyściec uznano w roku 1000” („Bitwa na niebie czyli spór o nieśmiertelność duszy między badaczami Pisma Św. a x. x. jezuitami” 1923 s. 7).

„Czyściec uznano roku....1000” („Wolność w Nowym Świecie” 1943 s. 12; por. „Walka o wolność na domowym froncie” 1943 s. 16).

Nieznany przez 600 lat

   „/czyściec/ jako nauka był nieznany w Kościele chrześcijańskim przez pierwsze 600 lat...” („Upewniajcie się o wszystkich rzeczach” 1957 s. 38).

Pojawił się w szóstym stuleciu i w roku 1439

„koncepcja czyśćca; w Ewangeliach nie ma na ten temat ani słowa. (...) Doktryna o czyśćcu (...) została sformułowana w szóstym stuleciu, a rangę dogmatu kościelnego nadano jej na soborze florenckim (1439)” (Strażnica Nr 19, 1989 s. 6).

Lata 1545 i 1573

   „Czyściec
Florencja 1573 n.e.
   Trydent 1545 n.e.” (Strażnica Rok CVII [1986] Nr 19 s. 9).

   Ciekawe, że w innej publikacji Towarzystwo Strażnica podaje, że w XII i XIII wieku waldensi i albigensi odrzucali istniejąca naukę o czyśćcu (patrz „Człowiek poszukuje Boga” 1994 s. 280).
Zaś Przebudźcie się! z 8 października 2001 roku podaje o nauce o „duszach czyśćcowych” w XI wieku (s. 9).

Nauka ta istniała w I wieku

„Według The Jewish Encyclopedia rabini tak się na to zapatrują: »W dniu sądu ostatecznego będą trzy rodzaje dusz: sprawiedliwe od razu zostaną uznane za godne życia wiecznego, złe trafią do Gehenny, natomiast dusze, których cnoty równoważą się z grzechami, pójdą do Gehenny i będą się w niej wznosić i opadać, dopóki nie wynurzą się oczyszczone«. W tym ostatnim twierdzeniu łatwo rozpoznać opis czyśćca” (Przebudźcie się! Nr 10, 1988 s. 6).

Towarzystwo Strażnica ‘zapomniało’ tu podać, że te wierzenia rabinów dotyczą I wieku, a więc czasu Jezusa na ziemi. Oto komentarz do tego z fachowego podręcznika:

„W ślad za obrazem ważenia przez Boga na wadze ludzkich czynów pojawia się jako dalsza konsekwencja takiej oceny kategoria ludzi, którzy zajmują miejsce pośrednie między sprawiedliwymi a bezbożnymi. Im należy się oczyszczenie przy pomocy ognia gehenny – zdaniem rabinów przeważnie ze szkoły Szammaja. Wspólnota w Qumran wierzy również w »piec« oczyszczający [przypis: 1Q H V, 16; 1 Q M XVII, 1]. »Jest więc nie do zaprzeczenia, że Izrael wierzył w istnienie czyśćca«” (Eschatologia biblijna Nowego Testamentu o. A. Jankowski OSB, Kraków 1987, s. 216).

Rok 604 lub 593

   W ulotkach, którymi posługują się Świadkowie Jehowy, zatytułowanych Daty historyczne rozwoju Kościoła Rzymsko-katolickiego napisano:

   „Grzegorz Wielki odkrył »czyściec«.....604”.

   „Papież Grzegorz I ustanowił wiarę w »czyściec« by wzmocnić stan finansów kurii papieskiej.....593”.

   Zauważmy rozrzut czasowy co do papieża Grzegorza.

Około roku 335

Ciekawe jest to, że w jednej ze starszych publikacji Świadkowie Jehowy piszą o mniej więcej 335 roku, jako czasie wprowadzenia czyśćca, a nie o roku 600:

„Nie ma ani jednego wersetu Pisma Św., któryby popierał teorję o »czyśćcu«. Tę naukę kościół katolicki zaczął głosić mniej więcej 1600 lat temu i od tego czasu kapłani katoliccy głosili ją nadal...” (Złoty Wiek 16.10 1935 s. 14 [ang. 26.09 1934 s. 817]).

To nie jest reklama nauki o czyśćcu, tylko niezdecydowanie się Towarzystwa, które chce o nim koniecznie uczyć, czy innych oduczać. :)
« Ostatnia zmiana: 23 Lipiec, 2017, 11:59 wysłana przez Roszada »


Offline Roszada

Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #3 dnia: 03 Styczeń, 2017, 09:39 »
Na jeszcze inną datę natrafiłem.

Pojawił się w roku 1342

„Jako wynalezienie nowego źródła dochodu narodziła się też nauka o czyśćcu. W roku 1342 ogłosił naukę tę jako prawdziwą papież Klemens VI” (Złoty Wiek 01.09 1936 s. 266).

Ciekawe czy są i inne jeszcze. ;)
Specjalnie tego nie szuka, ale jak przeglądam to wpadają mi w oczy pewne rzeczy. :)

Jeśli z czymś polemizować, to rzetelnie polemizować.
Rozumiem tych, którzy nie zgadzają się z tą nauką, ale na litość Boską argumenty trzeba ważyć, a nie rzucać co ślina na język przyniesie. :-\

Zobaczcie rozrzut między ostatnim fragmentem o około 335 roku i tym 'nowym' o 1342 roku. Toć to w ciągu 2 lat rozrzut 1000 lat. ;D
« Ostatnia zmiana: 03 Styczeń, 2017, 09:41 wysłana przez Roszada »


Offline Roszada

Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Marzec, 2017, 11:01 »
Cytuj
Lata 1545 i 1573

   „Czyściec
Florencja 1573 n.e.
   Trydent 1545 n.e.” (Strażnica Rok CVII [1986] Nr 19 s. 9).

A tu taka inna data, a właściwie ogólnik:

Do pierwszych nauk, wprowadzonych przez rzymsko-katolicki kościół, należy nauka o »czyśćcu« i o modlitwach ofiarnych na rzecz umarłych” (Ochrona 1937 s. 29).

Zakładając, jak chce CK, że KK powstał w IV wieku to wiek XVI jest dość odległy. :)



Offline Roszada

Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #6 dnia: 04 Grudzień, 2017, 16:11 »
Czyściec według C. T. Russella

„Pytanie – Czy jest takie miejsce jak czyściec i gdzie są na to dowody w Piśmie Świętym?
Odpowiedź – Słowo »czyściec« [ang. purgatory] pochodzi z języka łacińskiego i przede wszystkim oznacza miejsce oczyszczenia, czynienia czystym. (...) Nic nam nie wiadomo o tym, żeby pogląd ten znajdywał potwierdzenie w Biblii. Jednakże warunki charakteryzujące czyściec przedstawione są w nauce Pisma Świętego. Staje się to bardzo jasne dla wszystkich oświeconych badających Biblię, że podczas okresu panowania Chrystusa na ziemi przez okres tysiąca lat – kiedy Szatan będzie związany, a poznanie Pana napełni całą ziemię, jak wody pokrywają głębiny – narody ziemi nauczą się sprawiedliwości i stopniowo oczyszczą się z wszelkiej nieprawości i niesprawiedliwości i w taki sposób zostaną przygotowane, by wejść do warunków życia wiecznego” (Co powiedział Pastor Russell 2015 [ang. 1917] s. 815).

Przyjmujemy naukę Pisma Świętego, które twierdzi, że »czyśćcem« są przyszłe warunki. Cały Wiek Tysiąclecia będzie tym okresem »czyśćca«, a Ziemia jego miejscem” (Pastor Russell’s Sermons 1917 s. 166; tekst polski cytowany według Kazania Pastora Russella 2012 s. 166 [wyd. „Straż”, Białogard]; patrz też ang. Strażnica 15.11 1892 s. 1469-1471 [reprint], art. pt. Czyściec, rozdz. Czyściec w Piśmie Świętym).

Dziś Świadkowie Jehowy uczą podobnie, choć nie nazywają już Tysiąclecia czyśćcem:

„Pamiętajmy, że nasza działalność nauczycielska nie skończy się wraz z »wielkim uciskiem« (Mat. 24:21). Czekają nas długie lata pomagania zmartwychwstałym w poznawaniu dróg Jehowy. W Tysiącleciu z pewnością będziemy się niezmiernie radować, gdy osoby przez nas pouczane zaczną się lojalnie podporządkowywać władzy Chrystusa. Przez poprawianie skuteczności naszego głoszenia i nauczania będziemy mogli więcej zdziałać w służbie – wszystko ku czci i chwale Jehowy” (Nasza Służba Królestwa Nr 1, 1990 s. 6).
Nauka Ciała Kierowniczego co do tego oczyszczenia się nie zmieniła. Zmieniło się tylko to, że nie nazywają tego czyśćcem.
To jest ta sama nauka, ale zmieniła się nomenklatura.
I choćby nie wiem jak się wściekał dawid, że to nauka z XIX wieku, choć jest z wieku XX, to i tak nie zmieni to faktu (patrz Cmentarz).

To tak jak dziś nazywa się "nadzorcę zboru" "koordynatorem grona starszych".
Nic się nie zmieniło tylko nazwa.

Dawid o tym nie wie, bo nie ma pojęcia o "roszadach" Ciała Kierowniczego. ;D


Offline Roszada

Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #7 dnia: 06 Grudzień, 2017, 17:32 »
Trampek pod kolejnym wcieleniem pytał tu o czyściec w Biblii.
Nie miejsce tu na wykład katolicki, ale mam to czego szuka.
To moja interpretacja, a nie kościelna:

Czyściec w Biblii Świadków Jehowy???

http://piotrandryszczak.pl/biblia-swiadkow/czysciec-w-biblii-swiadkow-jehowy.html



Offline Roszada

Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #8 dnia: 11 Grudzień, 2017, 13:04 »
Oto jaki czyściec ma Towarzystwo Strażnica. :)

Czyściec w 1914

*** w11 15.2 s. 29 ak. 7  ***
Po wstąpieniu na tron w roku 1914 Syn Boży oczyścił niebiosa z kalającego wpływu Szatana i demonów.

*** kr rozdz. 2 s. 14  ***
Czy w dziesięcioleciach poprzedzających rok 1914 ktoś ‛oczyścił drogę’ przed mesjańskim Królem?
Odpowiedzi na tego typu pytania można znaleźć — o czym przekonamy się, analizując tę książkę — w niezwykle ciekawej historii nowożytnego ludu Jehowy.

Czyściec w 1918

*** w04 1.3 s. 14  ***
W roku 1918 Jezus, „posłaniec przymierza”, przybył do duchowej świątyni Jehowy, by dokonać przeglądu i oczyścić zbór Boży (Malachiasza 3:1).

*** ip-2 rozdz. 23 s. 348 ***
W roku 1918, trzy i pół roku po objęciu władzy królewskiej, oczyścił duchową świątynię Jehowy, reprezentowaną na ziemi przez zbór namaszczonych chrześcijan (Malachiasza 3:1-5).

Czyściec w 1919

*** w08 15.5 s. 26  ***
W roku 1919 wyzwolił namaszczonych chrześcijan z duchowych więzów religii fałszywej, a oni stopniowo oczyścili swój sposób oddawania czci Bogu z wszelkich fałszywych nauk.

*** kj rozdz. 11 ss. 137-138 ***
Po wyzwoleniu tych namaszczonych Izraelitów duchowych z niewoli babilońskiej w roku 1919 Jehowa oczyścił ich jeszcze dokładniej.

Mają tych czyśćców i oczyszczeń, a i tak pedofilia była. :)


Offline Roszada

Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #9 dnia: 11 Grudzień, 2017, 14:16 »
Rzeczywiście trampek ma rację, że ŚJ nie mają takiego samego czyśćca i oczyszczenia jak KK.

Mają jednak swoje formy oczyszczania i czyśćca, jak już pisał Russell, że Tysiąclecie będzie czyśćcem. I to się nie zmieniło do dziś.

Tysiąclecie ma być miejscem oczyszczania:

   „Pamiętajmy, że nasza działalność nauczycielska nie skończy się wraz z »wielkim uciskiem« (Mat. 24:21). Czekają nas długie lata pomagania zmartwychwstałym w poznawaniu dróg Jehowy. W Tysiącleciu z pewnością będziemy się niezmiernie radować, gdy osoby przez nas pouczane zaczną się lojalnie podporządkowywać władzy Chrystusa. Przez poprawianie skuteczności naszego głoszenia i nauczania będziemy mogli więcej zdziałać w służbie – wszystko ku czci i chwale Jehowy” (Nasza Służba Królestwa Nr 1, 1990 s. 6).


Offline robbo1

Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #10 dnia: 17 Grudzień, 2017, 14:41 »
Nie ma najmniejszych wątpliwości,że w natchnionym słowie jest mowa o oczyszczeniu.
Np.Ks.Mal.3:2-3 mówi o posłaniu "wysłannika przymierza",który :
"...przybędzie jakby z ogniem pieca hutniczego...zasiądzie aby przetapiać i oczyszczać,jak się przetapia srebro lub złoto.Podda synów,przetopi ich jak srebro i złoto i odtąd będą składać ofiarę opartą na sprawiedliwości" itp.
Nie ma to jednak nic wspólnego z "czyśćcem",jako miejscem "oczyszczenia po śmierci".



Gorszyciel

  • Gość
Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #11 dnia: 17 Grudzień, 2017, 14:50 »
Nie ma najmniejszych wątpliwości,że w natchnionym słowie jest mowa o oczyszczeniu.
Np.Ks.Mal.3:2-3 mówi o posłaniu "wysłannika przymierza",który :
"...przybędzie jakby z ogniem pieca hutniczego...zasiądzie aby przetapiać i oczyszczać,jak się przetapia srebro lub złoto.Podda synów,przetopi ich jak srebro i złoto i odtąd będą składać ofiarę opartą na sprawiedliwości" itp.
Nie ma to jednak nic wspólnego z "czyśćcem",jako miejscem "oczyszczenia po śmierci".

A o przeczyszczeniu też coś jest?


Offline robbo1

Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #12 dnia: 17 Grudzień, 2017, 15:30 »
Nie wydaje mi się,żeby "czyściec" rozumiany jako "miejsce",inni zdecydowanie tylko "stan" istniał jako taki.
Nie, jako taki według mnie nie istnieje na pewno.
Na pewno wydaje mi się,że nie istnieje.


KaiserSoze

  • Gość
Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #13 dnia: 17 Grudzień, 2017, 17:08 »
Na pewno wydaje mi się,że (...)

Znakomite podsumowanie wszystkich twoich wywodów.


Tusia

  • Gość
Odp: Czyściec według C. T. Russela i Towarzystwa
« Odpowiedź #14 dnia: 17 Grudzień, 2017, 18:01 »
Nie wydaje mi się
Na pewno wydaje mi się

Więc jaka jest ostateczna odpowiedź?