Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?  (Przeczytany 1547 razy)

Offline Gwałcidusza

Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« dnia: 22 Marzec, 2022, 21:33 »
Pamiątka to podobno jedyne święto jakie mieli obchodzić chrześcijanie. Łamanie chleba zapoczątkował i nakazał sam Pan Jezus. Według Świadków Jehowy owo łamanie chleba zwane Wieczerzą Pańską było obchodzone raz w roku w okresie żydowskiej Paschy. Skoro więc Dzieje Apostolskie obejmują jakieś 30 lat historii wczesnochrześcijańskiej, to dlaczego milczą na ten temat? Dlaczego nie mamy relacji o tak istotnej ceremonii we wczesnym zborze?


Offline Gremczak

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Marzec, 2022, 21:52 »
Najprawdopodobniej czegoś takiego nie było.
To po co mieli zmyślać.
Albo było to tak nie istotne ,że pominęli to.
Cóż to tylko jakaś kolacja.
Jakieś tam sekty.
« Ostatnia zmiana: 22 Marzec, 2022, 21:54 wysłana przez Gremczak »


Offline Gwałcidusza

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Marzec, 2022, 08:19 »
Około roku 140 ciekawie napisał do rzymskiego senatu i cesarza, Justyn Męczennik. Pisał on w obronie ogółu chrześcijan, toteż jego pismo byłoby bezskuteczne gdyby cesarzowi i senatowi opisywał co innego niż było prawdą. Pisząc językiem zrozumiałym dla odbiorcy mówi o zebraniach w dniu słońca, czyli niedzieli.

W dniu zaś zwanym dniem Słońca odbywa się w oznaczonym miejscu zebranie wszystkich nas, zarówno z miast, jak ze wsi. Czyta się wtedy pamiętniki apostolskie lub pisma prorockie, jak długo na to czas pozwala, gdy zaś lektor skończy, przełożony żywym słowem upomina i zachęca do naśladowania tych wzniosłych nauk. Następnie powstajemy z miejsc i modlimy się, po modlitwie zaś następują opisane już poprzednio ceremonie, mianowicie przynosi się chleb oraz wino z wodą, nad którymi przełożony odprawia modły i dziękczynienia, ile tylko może, lud zaś odpowiada mu radosnym "amen" - wreszcie następuje rozdawanie każdemu cząstki pokarmu eucharystycznego; nieobecnym zanoszą go diakoni. Kogo stać na to, a ma dobrą wolę, ofiarowuje datki, jakie chce i może, po czym całą zbiórkę składa się na ręce przełożonego. Ten roztacza opiekę nad sierotami, wdowami, chorymi, lub taż z innego powodu cierpiącymi niedostatek, a także nad więźniami oraz obcymi goszczącymi w gminie; jednym słowem spieszy z pomocą wszystkim potrzebującym. Zgromadzenia zaś nasze odbywają się w dniu Słońca dlatego, że jest to pierwszy dzień, w którym Bóg, przetworzywszy ciemności oraz pramaterię, uczynił świat, a także, ponieważ w tym właśnie dniu zmartwychwstał Jezus Chrystus, nasz Zbawiciel. Ukrzyżowano Go bowiem w przeddzień dnia Saturna, zaś nazajutrz po owym dniu, czyli w dzień Słońca, ukazał się On apostołom i przekazał im tę właśnie naukę, jaką niniejszym przedłożyliśmy wam do rozważenia. (Apologia I rozdz. 67)

Jest to bardzo mocne świadectwo. Innym świadectwem jest uznawane i szanowane przez Świadków Jehowy wczesnochrześcijańskie pismo z I wieku, zwane Didache. Opisuje ono Wieczerzę Pańską.

W dniu Pańskim, gromadźcie się razem, by łamać chleb i składać dziękczynienie, a wyznawajcie ponadto wasze grzechy, aby ofiara wasza była czysta. Oto bowiem słowa Pana: "Na każdym miejscu i w każdym czasie składać mi będą ofiarę czystą, ponieważ jestem królem wielkim, mówi Pan, a imię moje budzi podziw między narodami" (Didache rozdz. 14)

Jak możemy przeczytać w liście Ignacego z Antiochii który jeszcze za życia apostołów bo od lat 70/80 przewodniczył temu największemu ośrodkowi chrześcijańskiemu po zniszczeniu Jerozolimy, dzień Pański to alternatywa dla cotygodniowego szabatu.

Tak więc nawet ludzie żyjący dawniej w starym porządku rzeczy doszli do nowej nadziei i nie zachowują już szabatu, ale obchodzą dzień Pański, w którym to przez Jezusa Chrystusa i przez śmierć Jego także i nasze życie wzeszło jak słońce.(Do Magnezji 9:1)

Biorąc to wszystko pod uwagę, to jednak Dzieje Apostolskie mogą wspominać łamanie chleba nakazane chrześcijanom. A odbywało się ono pierwszego dnia po szabacie. czyli w niedzielę. Nic natomiast nie wspominają jakoby była to coroczna ceremonia w okresie żydowskiej Paschy.

W pierwszym dniu po szabacie, kiedy zebraliśmy się na łamanie chleba, Paweł, który nazajutrz zamierzał odjechać, przemawiał do nich i przedłużył mowę aż do północy. (Dz 20,7)



Offline Roszada

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Marzec, 2022, 08:22 »
Teksty te nie tylko przeczą zwyczajom ŚJ, ale i adwentystów i wszystkim innym sabatarianom, którzy narzucają szabat, rzekomo obchodzony w chrześcijaństwie od I wieku. ;)


Offline Roszada

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #4 dnia: 23 Marzec, 2022, 10:07 »
O cytowanym Didache tak napisało CK:

Jednym z najwcześniejszych pozabiblijnych zbiorów zasad wiary chrześcijańskiej jest Didache, czyli Nauka dwunastu apostołów. Zdaniem niektórych historyków dzieło to, składające się z 16 krótkich rozdziałów, pochodzi sprzed roku 100 n.e. Jego autor jest nieznany. Didache wyjaśnia, co powinni wiedzieć ludzie pragnący zostać chrześcijanami” (Strażnica Nr 3, 1992 s. 19).


Offline Gwałcidusza

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #5 dnia: 23 Marzec, 2022, 12:00 »
Również z 1 Listu do Koryntian wynika że chrześcijanie praktykowali łamanie chleba na Wieczerzy Pańskiej częściej niż raz w roku. Robili to za każdym razem gdy się spotykali jako zbór.

1Kor 11, 17-21
17 Udzielając tych pouczeń nie pochwalam was i za to, że schodzicie się razem nie na lepsze, ale ku gorszemu. 18 Przede wszystkim słyszę - i po części wierzę - że zdarzają się między wami spory, gdy schodzicie się razem jako Kościół. 19 Zresztą nawet muszą być wśród was rozdarcia, żeby się okazało, którzy są wypróbowani. 20 Tak więc, gdy się zbieracie, nie ma u was spożywania Wieczerzy Pańskiej. 21 Każdy bowiem już wcześniej zabiera się do własnego jedzenia, i tak się zdarza, że jeden jest głodny, podczas gdy drugi nietrzeźwy.

Wynika z tego, że zarówno Biblia jak i świadectwa wczesnochrześcijańskie jasno dowodzą iż pierwsi chrześcijanie nie obchodzili Pamiątki raz w roku. Dlatego Dzieje Apostolskie milczą w temacie jakoby tak było.


Offline Roszada

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #6 dnia: 23 Marzec, 2022, 12:09 »
Żywot ich Pamiątki jest krótki, od XIX wieku, wcześniej obchodzili wielokrotnie. Russell od 1869 r. zaczął swoją prywatną drogę religijno-biznesową:

   „Przynajmniej od roku 1880 namaszczeni duchem czciciele Jehowy nie obchodzą już Wieczerzy Pańskiej jak nominalne chrześcijaństwo wielokrotnie w ciągu roku, lecz tylko dnia 14 Nisana po zachodzie słońca” (Strażnica Rok XCVII [1976] Nr 3 s. 20).


Offline Roszada

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #7 dnia: 23 Marzec, 2022, 12:48 »
Dla mnie określenie „Wieczerza Pańska” (1Kor 11:20), a nie rocznica oraz słowo „ilekroć” (1Kor 11:26) sugerują częste praktykowanie. Przecież wieczerzy nie je się raz w roku...


Offline Roszada

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #8 dnia: 23 Marzec, 2022, 13:53 »
Pamiątka przejęta od G. Storrsa

   Świadkowie Jehowy tak napisali o Pamiątce śmierci Jezusa w nauce Storrsa, jednego z nauczycieli Russella, który zmarł w roku 1879:

   „W co wierzył George Storrs (...) Wieczerza Pańska to doroczne święto obchodzone w dniu 14 Nisan” (Strażnica Nr 20, 2000 s. 28).

   Jedna z jego publikacji podaje, że obchodził on Wieczerzę Pańską już w latach 1869-1871 (art. The Christian Passover or, Lord’s Supper, w The Herald of Life, March 29, 1871, G. Storrs).


„Kim byli Henry Grew i George Storrs?
(...) Obaj byli poprzednikami Charlesa Taze Russella, który w 1879 roku rozpoczął wydawanie niniejszego czasopisma” (Strażnica Nr 24, 2000 s. 30).
« Ostatnia zmiana: 23 Marzec, 2022, 14:17 wysłana przez Roszada »


Offline accurate

  • Pionier
  • Wiadomości: 577
  • Polubień: 1140
  • Kłamstwo obiegnie cały świat, zanim prawda zdąży..
Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #9 dnia: 23 Marzec, 2022, 15:22 »
Dla mnie określenie „Wieczerza Pańska” (1Kor 11:20), a nie rocznica oraz słowo „ilekroć” (1Kor 11:26) sugerują częste praktykowanie. Przecież wieczerzy nie je się raz w roku...

Chyba szukamy dziury w całym w tym wątku
Wystarczy pójść do kościoła na Wielkanoc zobaczyć rytuał i obrzęd jak to jest robione czyli odbywa się święcone jajka kiełbaski w koszyczkach i będziesz miał jak to było w pierwszym wieku po co szukać daleko
A wiem bo sam to kiedyś robiłem zanim zostałem sługą Boga Jehowy

Chrześcijaństwo to wiara w jedzenie Ciała i Krwi w tym wypadku w koszyczkach poświęconych jajeczek kiełbasek chlebka i innych symboli uznanych przez instytucje religijne między innymi katolicką.
I po co to komplikować Przecież to takie miłe przyjemne i to taka wiosenna tradycja😎
« Ostatnia zmiana: 23 Marzec, 2022, 15:26 wysłana przez accurate »
Kłamstwo obiegnie cały świat zanim prawda zdąży włożyć buty a ludzie uwierzą we wszystko co odkryli np.amerykańscy naukowcy a mocniej gdy to bedzie łaciną hebrajskim greką ważne żeby brzmiało powaznie


Offline Gwałcidusza

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #10 dnia: 23 Marzec, 2022, 16:09 »
Namiestnik Bitynii Pliniusz Młodszy tak pisał o chrześcijanach do cesarza Trajana w 112 roku.

"Zapewniali zaś, że największą ich winą czy też błędem było to, że mieli zwyczaj w określonym dniu o świcie zbierać się i śpiewać na przemian pieśni ku czci Chrystusa jako Boga, i że związali się przysięgą dotyczącą nie jakichś występków, lecz że nie będą popełniać kradzieży, rozbojów, cudzołóstwa, że nie będą składać fałszywej przysięgi ani zapierać się wobec żądających zwrotu powierzonej im własności. Po tych obrzędach zazwyczaj rozchodzili się i znowu zbierali się, aby spożyć wspólny i niewinny posiłek; zaprzestali tego natychmiast po wydaniu przeze mnie edyktu, w którym – zgodnie z twoim zaleceniem ­zabroniłem wszelkich tajnych zrzeszeń."


Offline Roszada

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #11 dnia: 23 Marzec, 2022, 19:05 »
Co ciekawe, jeszcze w roku 1932 ŚJ, choć obchodzili Pamiątkę, to uznawali, że pierwotne chrześcijaństwo obchodziło coś jeszcze prócz niej:

„Okoliczność, że Pan nasz powstał z umarłych w niedzielę i że się po zmartwychwstaniu przeważnie w tym dniu ukazywał swym uczniom, skłoniła pierwszych chrześcijan do zbierania się w niedzielę na pamiątkę wielkiej radości, jakiej doznali z powodu zmartwychwstania Jezusa.
Również obrządek łamania chleba obchodzili w owym dniu, na pamiątkę niedzieli, w którą ukazał się im Jezus, którego poznali przy łamaniu chleba, kiedy im dostatecznie dowiódł, że to był on sam, chociaż bardzo zmieniony, i że im wtedy »otworzył zmysł, żeby zrozumieli Pisma« (Ew. Łukasza 24:35-43)” (Złoty Wiek 15.04 1932 s. 123).


Offline sawaszi

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #12 dnia: 23 Marzec, 2022, 21:00 »
Co ciekawe, jeszcze w roku 1932 ŚJ, choć obchodzili Pamiątkę, to uznawali, że pierwotne chrześcijaństwo obchodziło coś jeszcze prócz niej:

„Okoliczność, że Pan nasz powstał z umarłych w niedzielę i że się po zmartwychwstaniu przeważnie w tym dniu ukazywał swym uczniom, skłoniła pierwszych chrześcijan do zbierania się w niedzielę na pamiątkę wielkiej radości, jakiej doznali z powodu zmartwychwstania Jezusa.
Również obrządek łamania chleba obchodzili w owym dniu, na pamiątkę niedzieli, w którą ukazał się im Jezus, którego poznali przy łamaniu chleba, kiedy im dostatecznie dowiódł, że to był on sam, chociaż bardzo zmieniony, i że im wtedy »otworzył zmysł, żeby zrozumieli Pisma« (Ew. Łukasza 24:35-43)” (Złoty Wiek 15.04 1932 s. 123).
[/quote

Zaprawdę to ponoć prawda
Ponoć Roszade miał jak z Bogiem grał w szachy (albo pas)  :)
- a Ty "Roszado" obchodzisz Święta Wielkanocne ? i wierzysz w zmartwychwstanie ?
Ps. tak sie tylko Cie zapytałem  , bo jo ze wsi Wrocek a do Krakowa to tylko mnie skierowano na seminarium do Salezjanów i nie wiele kumam  ;D
« Ostatnia zmiana: 23 Marzec, 2022, 21:16 wysłana przez sawaszi »


Offline blossom

Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #13 dnia: 23 Marzec, 2022, 21:31 »
Chyba szukamy dziury w całym w tym wątku
Wystarczy pójść do kościoła na Wielkanoc zobaczyć rytuał i obrzęd jak to jest robione czyli odbywa się święcone jajka kiełbaski w koszyczkach i będziesz miał jak to było w pierwszym wieku po co szukać daleko
A wiem bo sam to kiedyś robiłem zanim zostałem sługą Boga Jehowy

Chrześcijaństwo to wiara w jedzenie Ciała i Krwi w tym wypadku w koszyczkach poświęconych jajeczek kiełbasek chlebka i innych symboli uznanych przez instytucje religijne między innymi katolicką.
I po co to komplikować Przecież to takie miłe przyjemne i to taka wiosenna tradycja😎

Nie jestem specjalistą, ale w sumie nie trzeba nim być, żeby wiedzieć, że to co świadkowie nazywają pamiątką to jest zwykła wieczerza (wspólne łamanie chleba czyli wspólny posiłek) która z czasem nabrała rytualnego charakteru. I o to chodzi w tym wątku, większość religii chrześcijańskich obchodzi wieczerzę pańską na różny sposób, ale nie wydaje mi się żeby był sens w dyskutowaniu kto ma rację, bo to nie ma najmniejszego znaczenia. Jeśli jest się ateistą to powinno się mieć to gdzieś, a jeśli się jest chrześcijaninem to powinno się wiedzieć, że takie rzeczy nie wpływają na nasze zbawienie.
Jedyna rzecz, której teraz się „czepiamy” to fakt, że ŚJ uważają że jako jedyni „robią to dobrze” kiedy wiele przesłanek świadczy inaczej. I ok niech każdy sobie robi co chce i jak chce, ale niech przy okazji nie zgrywa zarozumialca i świętego.
Poza tym odpowiednik ostatniej wieczerzy w katolicyzmie to nabożeństwo w wielki czwartek, a nie święcenie jajeczek w sobotę i jedzenie ich w niedzielę. Widać jakim byłeś katolikiem i jak znałeś swoją własną religię :p nijak, a teraz zgrywasz mądrale  >:D


Offline accurate

  • Pionier
  • Wiadomości: 577
  • Polubień: 1140
  • Kłamstwo obiegnie cały świat, zanim prawda zdąży..
Odp: Gdzie są relacje z Pamiątki w Dziejach Apostolskich?
« Odpowiedź #14 dnia: 23 Marzec, 2022, 21:57 »
Nie jestem specjalistą, ale w sumie nie trzeba nim być, żeby wiedzieć, że to co świadkowie nazywają pamiątką to jest zwykła wieczerza (wspólne łamanie chleba czyli wspólny posiłek) która z czasem nabrała rytualnego charakteru. I o to chodzi w tym wątku, większość religii chrześcijańskich obchodzi wieczerzę pańską na różny sposób, ale nie wydaje mi się żeby był sens w dyskutowaniu kto ma rację, bo to nie ma najmniejszego znaczenia. Jeśli jest się ateistą to powinno się mieć to gdzieś, a jeśli się jest chrześcijaninem to powinno się wiedzieć, że takie rzeczy nie wpływają na nasze zbawienie.
Jedyna rzecz, której teraz się „czepiamy” to fakt, że ŚJ uważają że jako jedyni „robią to dobrze” kiedy wiele przesłanek świadczy inaczej. I ok niech każdy sobie robi co chce i jak chce, ale niech przy okazji nie zgrywa zarozumialca i świętego.
Poza tym odpowiednik ostatniej wieczerzy w katolicyzmie to nabożeństwo w wielki czwartek, a nie święcenie jajeczek w sobotę i jedzenie ich w niedzielę. Widać jakim byłeś katolikiem i jak znałeś swoją własną religię :p nijak, a teraz zgrywasz mądrale  >:D

Czy jakieś jasełka w danej religii w jednej Czy w drugiej stają się ważniejsze tylko dlatego że ktoś z tego powodu się napina niekoniecznie dla mnie i to i to to były jasełka ale to spisali bardzo fajni ludzie bo sprytni  i z dobrą znajomością psychologii ludzkiej i potrzeb emocjonalnych skoro do dziś działa chodź słabiej pomimo łatwego dostępu do wiedzy
« Ostatnia zmiana: 23 Marzec, 2022, 21:59 wysłana przez accurate »
Kłamstwo obiegnie cały świat zanim prawda zdąży włożyć buty a ludzie uwierzą we wszystko co odkryli np.amerykańscy naukowcy a mocniej gdy to bedzie łaciną hebrajskim greką ważne żeby brzmiało powaznie