Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Jefte i jego córka  (Przeczytany 6201 razy)

Offline Estera

Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #15 dnia: 23 Luty, 2019, 20:58 »
   To, że Jefte rozdarł szaty na widok wybiegającej córki,
   też mogłoby sugerować, że jednak jego myśl leciała w kierunku dosłownego złożenia z niej ofiary.
Kim będziesz beze mnie? Zapytał strach. Będę wolna!
PAŚCIE TRZODĘ BOŻĄ - tajny kodeks karny Świadków Jehowy tylko dla starszych.


Offline Sebastian

Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #16 dnia: 23 Luty, 2019, 21:05 »
wg mnie CK świadków Jehowy stosuje myślenie życzeniowe:

skoro poganie to "ci źli" a wyznawcy Jahwe to "ci dobrzy", to (wg nich) "logiczny wydaje się wniosek", że Jefte jako "ten dobry" córki nie skrzywdził...

ot i całe ich rozumowanie
Cytat: dziewiatka
Sprawa świadków też się rozwiąże po ogłoszeniu pokoju i bezpieczeństwa przyjdzie nagła zagłada i świadka nie będzie spojrzysz na jego miejsce a tu normalny człowiek
:)


Offline Gandalf Szary

  • Pionier specjalny
  • Wiadomości: 2 785
  • Polubień: 5175
  • Najbardziej boję się fanatyków.
Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #17 dnia: 23 Luty, 2019, 21:41 »
Kaplanska 27 ; 28,29

    "28. Jeżeli kto poświęci co ze swej własności dla Pana jako cherem: człowieka, bydlę albo część gruntu dziedzicznego - to ta rzecz nie będzie sprzedana ani wykupiona. Każde cherem jest rzeczą najświętszą dla Pana. 29. Żaden człowiek, który jest poświęcony dla Pana jako cherem, nie może być wykupiony. Musi on być zabity."
    Księga Kapłańska, 27 - Bíblia Católica Online

   Cherem w Biblii (Wiki)

"Hebrajskie słowo cherem jest rzeczownikiem pochodzącym od rdzenia hrm, które znaczy „ekskomunikować”, „poświęcać”[1]. Od tego rdzenia wywodzi się też czasownik charam. Forma rzeczownikowa pojawia się w Starym Testamencie 29 razy, a czasownikowa – 51 razy[2]. Cherem odnosi się do wszystkiego, co zostało zarezerwowane dla Boga i w związku z tym albo oddzielone do użytku kultowego albo przeznaczone do zniszczenia[3]. W większości polskich przekładów oba terminy tłumaczy się na „klątwa”, „obłożyć klątwą”.

Pewne rzeczy można było oddać w posiadanie Bogu, uczynić cherem. Wszystko obłożone cherem należało wyłącznie do Boga i nic ani nikt nie mógł tego zmienić – sprzedać czy wykupić (Kapłańska 27:28). "
[/b][/size]

Z wątku który podał Sebastian wynika, że użyto słowa ola(h) i zawsze oznaczało całkowite spalenie ofiary.
« Ostatnia zmiana: 23 Luty, 2019, 21:47 wysłana przez Gandalf Szary »
„Nikt nie jest tak bardzo zniewolony jak ktoś, kto czuje się wolnym, podczas gdy w rzeczywistości nim nie jest”.

Johann Wolfgang Gothe,


Offline Nadaszyniak

  • Pionier specjalny
  • Wiadomości: 6 257
  • Polubień: 8738
  • Psychomanipulacja owieczek # wielkiej wieży(Ww)
Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #18 dnia: 23 Luty, 2019, 22:05 »
(mtg): Dola Jeftego opisana w Księdze Sędziów. Pochopnie złożona przysięga oraz następujący po niej bieg wydarzeń zdają się stawiać go przed następującym dylematem.
Jeśli poświęci swoją córkę, to uczyni coś niesłusznego, ponieważ złamie przykazanie Dekalogu, które zabrania zabijania.
Jeśli natomiast jej nie poświęci, to postąpi niesłusznie, ponieważ nie wypełni przyrzeczenia złożonego Panu.
Niezależnie zatem od tego, jak postąpi, zrobi coś niesłusznego.

Istnieje jednak różnica w sposobie zaciągnięcia obowiązku.
Abraham otrzymuje bezpośredni nakaz od Boga, aby poświęcić Izaaka.
Obowiązek Jeftego powstaje w wyniku przyrzeczenia złożonego Bogu.
W kluczowych momentach historii o Abrahamie i Izaaku dochodzi do interwencji Boga (lub jego wysłannika).
W wypadku Jeftego rola Boga ogranicza się do natchnięcia Jeftego entuzjazmem dla złożenia przyrzeczenia.

W Księdze Rodzaju od samego początku znamy tożsamość ofiary, natomiast w Księdze Sędziów zostaje ona ujawniona dopiero w punkcie kulminacyjnym, budząc zrozumiałe przerażenie.

I wreszcie — ofierze Abrahama zapobiega Bóg, który nie czyni nic, aby odwieść Jeftego od poświęcenia córki.
Można by sądzić, że wyraźne podobieństwo obu sytuacji polega na tym, iż Abraham i Jefte wiedzą, co należy zrobić.
Żaden z nich nie uważa, że stoi przed dylematem.

Zachowanie Jeftego, który widzi wychodzącą z domu córkę, to zachowanie osoby niezdolnej do konfrontacji z przerażającymi skutkami własnego czynu,
a nie kogoś uwikłanego w moralny konflikt.
Skoro Jefte wie, co musi zrobić, to mogłoby się wydawać, że nie znajduje się w sytuacji dylematu.Ale taka ocena sytuacji byłaby przedwczesna.

Skoro bowiem Jefte znajduje się w sytuacji autentycznego dylematu i zdaje sobie z tego sprawę, to będzie wiedzieć, co musi zrobić, mianowicie poświęcić swoją córkę, i będzie wiedzieć, czego nie wolno mu zrobić, mianowicie poświęcić swojej córki.
Tak więc z faktu, że Jefte wie, co musi zrobić, nie wynika, że nie stoi przez dylematem. Podobnie to, że Jefte nie uważa, iż znajduje się w sytuacji dylematu, wcale nie wyklucza, że się w niej znajduje.

Ponadto Istnieje odstęp czasowy między wydarzeniem z udziałem Abrahama i Izaaka a wydarzeniem z udziałem Jeftego i jego córki.

Żaden obrońca etyki boskich przykazań nie musi zakładać, że morderstwo, cudzołóstwo, kradzież i krzywoprzysięstwo były dozwolone do czasu obwieszczenia Dziesięciu Przykazań.
Morderstwo jest niesłuszne, ponieważ sprzeciwia się woli Boga, ale z tego nie wynika, że nie można wiedzieć, iż morderstwo jest niesłuszne, dopóki Bóg nie uczyni czegoś równie spektakularnego, jak obwieszczenie Dziesięciu Przykazań.

Jefte musi zatem spełnić swój ślub. Ślub Jeftego jako przykład ślubu, który jest dobry sam w sobie, ale prowadzi do zła; dlatego nie należy go wypełniać sugeruje, że niesłuszne jest zarówno dochowanie przez Jeftego ślubu, jak i jego niedochowanie



Offline Sebastian

Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #19 dnia: 23 Luty, 2019, 22:13 »
swoją drogą dziwne że CK interpretuje starotestamentowy opis ofiarowania córki Jeftego w taki sposób aby "okazało się" że nie musiała umierać, ale jednocześnie nie potrafi zinterpretować zakazu spożywania krwi w taki sposób aby współczesne dzieci nie musiały umierać

a przecież wystarczyłoby uznać że dzieje apostolskie zabraniają jedzenia ale nie zabraniają transfuzji

Cytat: dziewiatka
Sprawa świadków też się rozwiąże po ogłoszeniu pokoju i bezpieczeństwa przyjdzie nagła zagłada i świadka nie będzie spojrzysz na jego miejsce a tu normalny człowiek
:)


Offline sawaszi

Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #20 dnia: 23 Luty, 2019, 22:55 »
Czytam ten wątek i 'w głowie mi się nie mieści' - jak to niby Bóg sprawiedliwy i miłosierny potrzebuje ofiar z istot niewinnych (ich śmierci) i "całopalenia" ??
Nie jestem ateistą , deistą ni kapłanem - ale 'krew mi się burzy' jak myślę o tych 'paranormalnych przewodnikach zbawienia' (co myślą że są pośrednikami lub ..) .
Tak se myślę ; Kiedy ludzkość się opamięta z tego letargu ?? - i powie sobie "wszyscy jesteśmy dziećmi Bożymi (wszechświata ,JHWH, matki natury.itd.) .
Pozdrawiam Wszystkich  :) :) :)  .


Offline listonosz

  • Pionier specjalny
  • Wiadomości: 1 281
  • Polubień: 3499
  • Der bestirnte Himmel über mir...
Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #21 dnia: 24 Luty, 2019, 05:58 »
Po prostu , po takich "kwiatkach" , jak  ta opowiastka  o Jeftem i jego corce , widac wyraznie  ze Biblia  jest  zbiorem  wyobrazen tamtejszych ludzi   na tema  Boga  i  tego jak  Mu  sluzyc . 
Jest uwiklana w  sprzecznosci  etyczne    , bo ludzie  , ktorzy ja  pisali  rowniez  byli w te sprzecznosci  uwiklani .
 Biblia to nie  SLOWO  BOZE  , to  slowo  czlowieka o  Bogu .
Przez  zbieg historycznych okolicznosci  dotrwala do naszych czasow  i  bardzo wielu ludzi probuje  wedlug niej zyc , ale to nie zmienia faktu , ze  niektore  biblijne zasady sa po prostu  beznadziejnie  prymitywne i okrutne .
Tacy "mezowie wiary " jak  Jefte , Abraham  czy Lot   byliby w naszych czasach zamknieci  w psychiatryku .


Offline wrzesien

Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #22 dnia: 24 Luty, 2019, 14:45 »
Po prostu , po takich "kwiatkach" , jak  ta opowiastka  o Jeftem i jego corce , widac wyraznie  ze Biblia  jest  zbiorem  wyobrazen tamtejszych ludzi   na tema  Boga  i  tego jak  Mu  sluzyc . 
Jest uwiklana w  sprzecznosci  etyczne    , bo ludzie  , ktorzy ja  pisali  rowniez  byli w te sprzecznosci  uwiklani .
 Biblia to nie  SLOWO  BOZE  , to  slowo  czlowieka o  Bogu .
Przez  zbieg historycznych okolicznosci  dotrwala do naszych czasow  i  bardzo wielu ludzi probuje  wedlug niej zyc , ale to nie zmienia faktu , ze  niektore  biblijne zasady sa po prostu  beznadziejnie  prymitywne i okrutne .
Tacy "mezowie wiary " jak  Jefte , Abraham  czy Lot   byliby w naszych czasach zamknieci  w psychiatryku .
Należy dodać że pisarze sami popełniali błędy- w księdze z przypisanym autorstwem Mojżesza, pada nazwa miasta, której nazwa powstała w czasach sędziów.

Strażnica uważa to że tym bardziej ta księga jest natchniona, bo Mojżesz znał proroczo nazwę miasta które w jego czasach nazywało się inaczej


DeepPinkTool

  • Gość
Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #23 dnia: 24 Luty, 2019, 14:56 »
Bóg Jehowa został wymyślony w czasach i na terenach gdzie ofiary z żywych ludzi nie były niczym osobliwym. Ponadto uważam, że nie powinno nas dziwić coś o czym czytamy na kartach Biblii a wydaje się nam to sprzeczne z innymi fragmentami tak zwanego "Pisma Świętego". Teksty zawarte w różnych księgach biblijnych mają różnych autorów, powstawały w innym czasie i były pisane z myślą o różnych celach.  ;)


Offline Terebint

Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #24 dnia: 24 Luty, 2019, 19:15 »
Jefte był prostakiem jak pniak sykomory,
Walnąłem. :D Niezłą miał opinię wśród swoich. ;)

Historię o Jefte i jego córce traktuję jak opowieść alegoryczną stworzoną przez ludzi prostych, jak pniak sykomory po to aby pokazać, jak ważne jest posłuszeństwo i poddanie przed Bogiem Jahwe.
"Dusza jest całym światłem... Ciemność jest spowodowana martwym sercem, które ożywić może ból". Hazrat Inayat Khan


Offline Sebastian

Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #25 dnia: 25 Luty, 2019, 00:00 »
Historię o Jefte i jego córce traktuję jak opowieść alegoryczną stworzoną przez ludzi prostych, jak pniak sykomory po to aby pokazać, jak ważne jest posłuszeństwo i poddanie przed Bogiem Jahwe.
widać, że Żydzi (w tym rabini żydowscy) odczytali opowiadanie o córce Jeftego inaczej niż strażnica, ale podobnie próbowali "jakoś" wybrnąć z dyskomfortu który byłby związany z przyznaniem że w tamtych czasach "ci dobrzy" Żydzi składali swemu Bogu ofiary z żywych ludzi.

aby wybrnąć z kłopotliwej sytuacji, rabini poszli inną ścieżką niż strażnica i ocenili Jeftego jako człowieka ciemnego i jako prostaka
Cytat: dziewiatka
Sprawa świadków też się rozwiąże po ogłoszeniu pokoju i bezpieczeństwa przyjdzie nagła zagłada i świadka nie będzie spojrzysz na jego miejsce a tu normalny człowiek
:)


DeepPinkTool

  • Gość
Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #26 dnia: 25 Luty, 2019, 00:05 »
widać, że Żydzi (w tym rabini żydowscy) odczytali opowiadanie o córce Jeftego inaczej niż strażnica, ale podobnie próbowali "jakoś" wybrnąć z dyskomfortu który byłby związany z przyznaniem że w tamtych czasach "ci dobrzy" Żydzi składali swemu Bogu ofiary z żywych ludzi.

aby wybrnąć z kłopotliwej sytuacji, rabini poszli inną ścieżką niż strażnica i ocenili Jeftego jako człowieka ciemnego i jako prostaka
Jakoś trudniej Im mówić o Abrahamie jako o ciemnym prostaku a przecież ten prosty ciemniak dał się nabrać na boski żart o spaleniu jego równie ciemnego i prostego syna i razem nawet surowiec na stos do całopalenia tachali pod górę.  ;)


Offline Sebastian

Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #27 dnia: 25 Luty, 2019, 00:16 »
Jakoś trudniej Im mówić o Abrahamie jako o ciemnym prostaku a przecież ten prosty ciemniak dał się nabrać na boski żart o spaleniu jego równie ciemnego i prostego syna i razem nawet surowiec na stos do całopalenia tachali pod górę.  ;)
w przypadku Izaaka rabini objaśniają, że "specyficzne poczucie humoru" Boga Jahwe służyło temu, aby w Torze znalazła sie historyjka, którą oni (rabini) zinterpretują jako stanowczy zakaz składania ofiar z ludzi.
Cytat: dziewiatka
Sprawa świadków też się rozwiąże po ogłoszeniu pokoju i bezpieczeństwa przyjdzie nagła zagłada i świadka nie będzie spojrzysz na jego miejsce a tu normalny człowiek
:)


Offline Natan

Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #28 dnia: 25 Luty, 2019, 04:48 »
Ja także skłaniam się do interpretacji, że Jefte złożył pochopny, niemądry ślub i potem faktycznie złożył córkę w ofierze. Wiekuistemu taka ofiara wcale nie była potrzebna ani miła. Błąd był po stronie Jefty.

Patrzę na to wydarzenie jako jeden z przykładów podanych w Księdze Sędziów, które ukazują pewne zagubienie duchowe Izraela w okresie sędziów. Lud izraelski ulegał w owym czasie pogańskim wpływom, co nie ominęło także znaczniejszych osób, jak Jefte.

Strażnica upiększa tę historię, ale do mnie osobiście przemawia uczciwość i prawdomówność Biblii, która nie przemilcza gorszących wydarzeń z historii Izraela i Kościoła.

Wysłane z mojego PRA-LX1 przy użyciu Tapatalka



Offline Sebastian

Odp: Jefte i jego córka
« Odpowiedź #29 dnia: 25 Luty, 2019, 04:53 »
a jak tłumaczysz, Natanie, okoliczność że w tekście biblijnym nie ma wyraźnego potępienia dla czynu Jeftego?!

Cytat: dziewiatka
Sprawa świadków też się rozwiąże po ogłoszeniu pokoju i bezpieczeństwa przyjdzie nagła zagłada i świadka nie będzie spojrzysz na jego miejsce a tu normalny człowiek
:)