Dylemat boga ciąg dalszy. Nie wyróżniam liter przy pisaniu słowa ,,bóg" (prócz cytatów z Biblii i nawiązujących do dogmatów trynitarnych), jak i interpunkcji, ponieważ nie wyróżniano nigdzie liter w czasach powstawania Biblii. Tym samym, nie chcę sugerować inną interpretację, jak tylko tą, która wynika wyłącznie z kontekstu bliskiego, z uwzględnieniem dalekiego. Aby rozwiązywać wszelkie niejasności związane inerpretacją istoty (osoby boga) Proszę o odpowiedź na postawione pytania,
Tak lub
Nie. Zaznaczam, że nie chodzi mi o naturę tych osób, lecz o ich status, rangę, pozycję.
1. Czy osoba Boga Ojca (JHWH) jest Bogiem? ...
2. Czy osoba Jezusa jest Bogiem? ...
3. Czy osoba Ducha Świętego jest Bogiem? ...
4. Czy określenie ,,Bóg" jest to jedna osoba? ...
Ustosunkowanie się na często powoływane się zwroty ST, które to rzekomo mają potwierdzać istnienie Jezusa jako stwórcy oraz, jako uczestnika w prowadzeniu cielesnego Izraela, jako narodu wybranego.
Rdz 1:1 - Na początku Bóg [heb. אֱלֹהִים bogowie = pol. elohim] stworzył [heb. בָּרָא bara = pol. stworzył].
Skoro słowo elohim z punktu widzenia gramatyki hebrajskiej jest rzeczownikiem występującym w liczbie mnogiej, czy nie sugeruje to, że było więcej stwórców niż jeden? Zwolennicy dogmatu Trójcy dopatrują się jeszcze Jezusa. Jednakże liczba mnoga nie dowodzi, gdyż sąsiadujący czasownik ,,
stworzył" wskazuje na jednooosobowego boga. Gdyby w stwarzaniu uczestniczyło więcej bogów, byłoby w liczbie mnogiej "stwarzali", a tak nie jest. Aby przybliżyć zrozumienie, to posłużę się analogią z języka polskiego, gdzie ,,nożyczki" lub ,,spodnie" są liczby mnogiej (brak l. poj.), ale gdy prosimy kogoś, podaj, to gdy jest ich więcej, pada zazwyczaj pytanie - które?. Dodatkowo decyduje cały kontekst księgi Rodzaju 1 rozdz.;
stworzył, a nie stworzyliśmy -
powiedział, a nie powiedzieliśmy -
rzekł, a nie rzekliśmy -
widział, a nie widzieliśmy -
nazwał, a nie nazwaliśmy -
uczynił, a nie uczyniliśmy -
umieścił, a nie umieściliśmy -
błogosławił, a nie błogosławiliśmy.
Ale mimo tego następuje kontrargumentacja, że jednak jest też
Rdz 1:26 A wreszczie rzekł Bóg <<Uczyńmy człowieka na nasz obraz, podobnego Nam>>
Istnieją trzy hipotezy.
a) Do wcześniej stworzonych zwierząt, w formie monologu, podobnie jak czasem człowiek np. do psa, aby aportował. W ten sposób sugeruje się, że przez doskonalenie genomu doprowadził Bóg do uczynienia człowieka.
b)
Bóg przemawia do aniołów, tak jak przedstawił na obrazie Michał Anioł na zlecenie papieża Juliusza II ukończonego ok. 1511 roku.
c) Bóg Ojciec przemawia do jednego Syna (Jezusa).
Po pierwsze. Bóg nie mówi do boga, lecz do kogoś, lub czegoś nieokreślonego. Domyślanie się Jezusa, jest tylko zwykłym chciejstwem.
Po drugie. Uczyńmy nie jest tym samym, co stwórzmy. Uczynić można coś z czegoś, co jest przeciwieństwem
kreacjionizmu 2. «w teologii chrześcijańskiej: pogląd, zgodnie z którym świat został stworzony przez Boga z nicości»
cdn