2. Czy osoba Jezusa jest Bogiem?[Jezus jest] Bogiem (J 1, 1; J 1, 18; Rz 9, 5; Tt 2, 12; 1 J 5, 20) i Człowiekiem (Mt 8, 20)
Te wersety wcale nie potwierdzają, że Jezus jest Bogiem tożsamym z Bogiem Ojcem; w mocy, mądrości, wieczności itp. Kontekstowe porównania nawiązują do czego innego, niż robienie z Jezusa równego Bogu Ojcu. Wpuśćmy te wersy w "młyn" konfrontacji.
- Mk 1:1 Początek Ewangelii Jezusa Chrystusa, Syna Bożego.
- Ja 1:1 Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo.
- Ja 1:18 (wuj, bb, bg, br, nbg, psz, ubg) Boga nikt nigdy nie widział. Jednorodzony Syn, który jest w łonie Ojca, on nam o nim opowiedział.
Komentarz. Za najstarszą uważa się Ew. Marka. Tenże Marek nie będący naocznym świadkiem Jezusa, zbierał najważniejsze informacje krążące o Jezusie. Wynika, że nieznane jemu były informacje o bóstwie i zmartwychwstaniu Jezusa, a fragment 16:9-20 jest dodatkiem nieautentycznym, dodanym w późniejszym czasie przez kogoś nieznanego. Również Ew. Jana uważa się, że autorem był inny Jan, a mianowicie uczeń Jana apostoła. Upływ czasu spowodował, że przez pół wieku po Marku powstały najróżniejsze opowiadania niezgodne z sobą, z których wybierano co bardziej przydatne do nowych okoliczności, oraz usuwania lub zmieniania na bieżące potrzeby te, które miały służyć do zwalczania argumentów podważających dotychczasowe, jako niewiarygodne. Tego przykładem mogą być przytoczone wyżej wersety opisu tego samego przekazu, które przedstawię w parafrazie, która jest najbliżej rzeczywistej prawdzie.
Marek pisze o początku w 30 r., a nie jakimś początku stwarzania kosmosu wraz z ziemią i życiem na niej. Tym początkiem jest Ewangelia (dobra nowina), czyli nauczania słownego przez Jezusa, którego nazywa synem Bożym, a nie w jakimkolwiek sensie samego Boga. Słowo w Ja 1:1 nie jest tytułem (Ef 6:17, Ap 19:13) wcześniejszego Jezusa, lecz tym samym początkującym przekazem co u Marka, jako treść mówionego słowa. Gdyby chodziło o tytuł osobowy Jezusa, użyto by zaimka ,,był", a nie ,,było" (czas. rodz. nijakiego). "Boga nikt nie widział", a Jezusa widziano, więc wyklucza go do przynależności rodzajowej Boga. Jan opisuje to samo, lecz konstrukcją innych słów. Markowa
Ewangelia, to synonim
Słowa opowiadanego u Jana przez syna Bożego (a nie Boga), którym był Jezus. Syn Boży, to nie to samo co Bóg w sensie absolutu. Synów Bożych jest multum (Rod 6:2 - Łuk 20:36), w przeciwieństwie do Jedynego Boga Mk 12:29, a innych równych sobie niema
Pwt 4:35 Bp (poza Nim, a nie nami, jakby chodziło o inne osoby). Nie przechodzi "On jest tym prawdziwym Bogiem" 1 Ja 5:20, tak, jak Jezus nie jest "prawdziwym krzewem" Ja 15:1. Są to tylko porównania symboliczne .
- Ja 10:35 Jeżeli [Pismo] nazwało bogami tych, do których skierowano słowo Boże - a Pisma nie można odrzucić
- Mat 13:34 To wszystko mówił Jezus tłumom w przypowieściach, a bez przypowieści nic im nie mówił.