W nawiązaniu do znikających form studiów mam pytanie o prawdziwe przyczyny rezygnacji z domowych grup biblijnych, które umożliwiały ludziom 1. niezależną wymianę myśli poza kontrolą "wierchuszki", 2. oddolną integrację i nawiązywania więzi między ludźmi. Jak uzasadniono likwidację tych formacji oficjalnie, a jakie są prawdziwe powody? Zaczynam przypuszczać, że studium książki musiało zakończyć swój żywot ze względu na te dwie sprawy, o których piszę, czyli tworzyły ryzyko niekontrolowanej wolności. Ale może się mylę...
Tu masz rację, choć Towarzystwo tłumaczyło to brakiem czasu.
*** yb09 s. 4 List od Ciała Kierowniczego ***
Wiemy, Drodzy Bracia i Siostry, że zmagacie się z licznymi trudnościami — na przykład ekonomicznymi — i nie pozwalacie, by zburzyły one jedność i miłość panujące w Waszych rodzinach. Niektórym z wielkim trudem przychodzi regularne i lojalne popieranie dzieła głoszenia o Królestwie oraz uczestniczenie w innych dziedzinach działalności zborowej. Właśnie dlatego po wielu naradach połączonych z modlitwami postanowiliśmy wprowadzić od 1 stycznia 2009 roku pewne zmiany w harmonogramie zebrań zborowych. Ufamy, że odniesiecie z nich pełną korzyść,
poświęcając więcej czasu na studium osobiste i rodzinne.
*** kr rozdz. 16 s. 175 Zebrania, na których wielbimy Boga ***
W roku 2009 organizacja uwypukliła wagę studium rodzinnego, zmieniając program cotygodniowych zebrań. Od tego czasu zborowe studium Biblii odbywa się tego samego wieczoru, co teokratyczna szkoła służby kaznodziejskiej i zebranie służby. Nasza Służba Królestwa ze stycznia 2011 roku wyjaśniała: „Zmianę tę wprowadzono między innymi po to, by dać rodzinom dodatkowe możliwości rozwijania usposobienia duchowego”. Dalej zasugerowano, by zarezerwować jeden wieczór w tygodniu i wykorzystać ten czas „na spokojne omawianie Biblii i studium dostosowane do potrzeb rodziny”.
*** km 10/08 s. 1 Zmiany w harmonogramie zebrań zborowych ***
Zmiany w harmonogramie zebrań zborowych
1 W tygodniu od 21 do 27 kwietnia 2008 roku podano we wszystkich zborach ciekawe ogłoszenie: „Począwszy od 1 stycznia 2009 roku zborowe studium książki będzie się odbywać razem z teokratyczną szkołą służby kaznodziejskiej i zebraniem służby. Nazwa ‚zborowe studium książki’ zostanie zmieniona na ‚zborowe studium Biblii’”.
2 Program nowego zebrania. Całe to zebranie wraz z modlitwami i pieśniami powinno trwać godzinę i 45 minut. Po pieśni i modlitwie początkowej (5 min) zacznie się zborowe studium Biblii (25 min). Bezpośrednio po nim odbędzie się teokratyczna szkoła służby kaznodziejskiej (30 min). Następnie zaśpiewamy pieśń (5 min), która wprowadzi zebranie służby (35 min). Spotkanie zakończy się pieśnią i modlitwą (5 min). Do zebrań tych będziemy się przygotowywali, korzystając z publikowanego co miesiąc w Naszej Służbie Królestwa programu zborowego studium Biblii, teokratycznej szkoły służby kaznodziejskiej oraz zebrań służby.
3 Zborowe studium Biblii. Zebranie to będzie przypominało studium Strażnicy. Nie ma potrzeby zaczynać go powtórką materiału omówionego w poprzednim tygodniu — wystarczy zwięzłe wprowadzenie. Dzięki temu będzie dość czasu, by wszyscy obecni mogli w nim uczestniczyć, udzielając krótkich odpowiedzi. Nadzorca przewodniczący zadba o ułożenie odpowiedniego planu, tak by każdego tygodnia zebranie to prowadził inny starszy.
4 Zebranie służby. Jedyna zmiana w zebraniu służby to skrócenie punktów programu. Sprawy lokalne zazwyczaj uda się zmieścić w 5 minutach. Czas ten powinien wystarczyć na podanie ważnych ogłoszeń oraz odczytanie wybranych listów z biura oddziału. Pozostałe listy, ogłoszenia dotyczące na przykład służby kaznodziejskiej czy sprzątania oraz sprawozdania finansowe nie będą odczytywane z podium — należy je wywieszać na tablicy ogłoszeń. Bracia powinni dobrze się przygotowywać do prowadzenia punktów i ściśle przestrzegać podziału czasu podanego w programie.
5 Wizyta nadzorcy obwodu. Tygodniowy rozkład zebrań w czasie wizyty nadzorcy obwodu nie ulegnie zmianie. We wtorek odbędzie się szkoła teokratyczna oraz zebranie służby. Po pieśni nadzorca obwodu wygłosi 30-minutowe przemówienie. Podobnie jak obecnie, w tygodniu wizyty jeden osobny wieczór będzie przeznaczony na zborowe studium Biblii, po którym nastąpi pieśń i przemówienie służbowe nadzorcy obwodu. Zebranie zakończy się pieśnią i modlitwą.
6 Zbiórki do służby polowej. Wyznaczeni przez grono starszych nadzorcy grup będą organizowali grupowe zbiórki do służby polowej oraz dokonywali wizyt pasterskich u osób należących do ich grupy. Jeżeli zadania te zostaną powierzone słudze pomocniczemu, będzie on nazywany „sługą grupy”.
7 Każdego tygodnia będziemy więc korzystać z obfitej i budującej uczty duchowej. Staniemy się dzięki temu skuteczniejszymi głosicielami i nauczycielami, wyszkolonymi do pełnienia owocniejszej służby kaznodziejskiej (Efez. 4:13, 14; 2 Tym. 3:17).
8 W wychwyceniu najważniejszych myśli uwypuklonych w programie pomoże nam wcześniejsze przestudiowanie materiału przewidzianego do wspólnego omówienia. Dobre przygotowanie pozwoli też wszystkim się wypowiadać, a to umożliwi budującą wymianę zachęt (Rzym. 1:11, 12; Hebr. 10:24). Pragniemy ‛poprawnie władać słowem prawdy’ i w ten sposób zabiegać o to, by nasz „postęp był jawny” (1 Tym. 4:15; 2 Tym. 2:15).
9 Ta ważna zmiana w tygodniowym rozkładzie zebrań bardzo nas cieszy. Obyśmy nadal odnosili pełny pożytek z kierownictwa zapewnianego nam przez „niewolnika wiernego i roztropnego” i trzymali się blisko Wielkiego Pasterza, który przygotowuje nas do nadciągającego „wielkiego ucisku” (Mat. 24:21, 45; Hebr. 13:20, 21; Obj. 7:14).