W katolicyzmie, prawosławiu i luteranizmie tekst J 6:51-57 uważa się za zapowiedź ustanowienia Wieczerzy Pańskiej.
Natomiast inne kościoły protestanckie inaczej rozumieją ten fragment.
A jak było i jest u ŚJ?
Otóż przez większą część swej historii, aż do roku 1986, Towarzystwo Strażnica rozumiało ten fragment, podobnie jak ci pierwsi, jako zapowiedź swojej Pamiątki.
Dopiero we wspomnianym roku, chcąc odnieść ten tekst też do drugich owiec, zmieniono interpretację.
J 6:51-57 związany z Pamiątką„
Gdyby drugie owce przyjęły symbole pamiątki, przedstawiłyby one przez to w rzeczywistości, że jedzą ciało i piją krew Chrystusa i że przeto są w jedności z nim, a on z nimi. To oznaczałoby, że miałyby życie w sobie, tak samo jak Ojciec niebiański ma życie sam w sobie i jak swemu umiłowanemu Synowi dał, aby miał życie sobie samym (Jana 5:26; 6:53-57, NŚ). Nie zgadza się to jednak co do ‘drugich owiec’, że są połączone z Jezusem jako członkowie jego ciała. Jednym stadem są one istotnie z dzisiejszym ostatkiem ciała Chrystusowego, lecz nie mają z członkami ostatka udziału w tej samej nadziei i nie podzielą z nimi tego samego losu. Nie żywią się wszystkimi tymi obietnicami biblijnymi, którymi żywi się ostatek, i przyznają, że dla nich zachowane jest tylko wypełnienie ziemskich obietnic w sprawiedliwym nowym świecie. Nie uczestniczą więc w symbolach pamiątki, gdyż to nie jest im nakazane przez Jezusa Chrystusa, Właściwego Pasterza. Nie chcą przedstawiać siebie w niewłaściwym świetle i przez jedzenie i picie ściągnąć na siebie skazujący sąd, gdyż zgrzeszyłyby przeciw temu, co przedstawia ciało i krew Pana. Jedzenie i picie z symbolów pozostawiają one tym, którzy są tego godni” (Strażnica Nr 7, 1952 s. 12).
„W podobny sposób ci, którzy mają prawo spożywać przy wieczerzy Pańskiej z chleba i pić z wina, okazują symbolicznie, że wdzięcznie przyjmują życiodajne błogosławieństwa (...) Można zatem powiedzieć, że przez wiarę symbolicznie jedzą jego ciało i piją jego krew. Ci, którzy nie znają prawdziwego stanu rzeczy, mogą to uważać za krańcowe czyli niewłaściwe. (...) Słowa Jezusa, które wywołały taką mocną reakcję, brzmiały: ‘(...)’ – Jana 6:68, 69, 51, 53-56” (Strażnica Nr 3, 1963 s. 4-5);
„Osoby w ten sposób wzbudzone z martwych przez Jezusa Chrystusa należą do jego uczniów, o których powiedział: ‘Jeżeli nie będziecie spożywali ciała Syna Człowieczego i nie będziecie pili krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje ciało i pije moją krew, ma życie wieczne /począwszy od zmartwychwstania/, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym’ (Jana 6:53, 54). W tym ‘dniu ostatecznym’ jego ‘nakazujące zawołanie’ miało być tak potężne, by wzbudzić ze snu śmierci, uczniów, których udziałem był ten szczególny przywilej spożywania jego ciała i krwi” (Strażnica Rok CI [1980] Nr 9 s. 9).
J 6:51-57 nie ma związku z Pamiątką „Gdy Jezus wypowiedział słowa zanotowane w tym wersecie [J 6:53], do ustanowienia Wieczerzy Pańskiej miał jeszcze upłynąć cały rok. Nikomu z jego słuchaczy nie przyszedł wówczas na myśl doroczny obchód z literalnymi symbolami mającymi wyobrażać ciało i krew Chrystusa” (Strażnica Rok CVII [1986] Nr 3 s. 28).
„1986, ‘wielka rzesza’ symbolicznie spożywa ciało i krew Jezusa (Jn 6:51-56)” („Skorowidz do publikacji Towarzystwa Strażnica 1986-2000” 2003 s. 96);
„rozsądek podpowiada, że symboliczne ‘spożywanie ciała Jezusa i picie jego krwi’ polega na okazywaniu wiary w zbawczą moc ciała i krwi, które Jezus złożył w ofierze” („Prowadzenie rozmów na podstawie Pism” 2001 s. 231; por. s. 183).
Jednym pociągnięciem zrobiono dwie rzeczy:
zniesiono odnoszenie J 6:51-57 do Wieczerzy Pańskiej
stwierdzono, że drugie owce też symbolicznie spożywają Ciało i Krew.
Jak to łatwo na papierze zrobić.