Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Adam - Jezus, postacie historyczne?  (Przeczytany 3149 razy)

Offline Roszada

Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #15 dnia: 02 Wrzesień, 2016, 19:54 »
Cytuj
Z tego co pisze Roszada, rozumiem, że nie ma dogmatu w tej sprawie
Inne jest rozumienie katechetyczne, inne uczonych, inne teologów, a inne może być patrologów.
Sam Orygenes lubił alegorycznie różne rzeczy przedstawiać. Nie przecząc literze, również dopuszczał alegorię.


Offline Fantom

Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #16 dnia: 03 Wrzesień, 2016, 08:13 »
 w tej sprawie każdy może być prywaciarzem.Jedni prywaciarze są be,a innym wolno. Jestem prawie pewien,że nie ma nawet listy dogmatów.Czyli coś co nie jest ex katedra,nikogo do niczego nie zobowiązuje.Czyli jedni prywaciarze wierzą w literalnego Adama inni już nie.Gdzie zatem jest najwięcej prywaciarzy?
 Pamiętam jak we Wrocku na dworcu PKP dawno temu był stolik z literaturą.Mnóstwo osób podchodziło.Kiedy przy okazji mówiłem, że Adam wg.nauczania KK nie musiał być literalną osobą,oraz,że KK dopuszcza możliwośc ewolucji to czułem się tak, jakbym miał zostać zlinczowany. Przeciętny Kowalski nie zna takiego nauczania.

 Trochę na ten temat tutaj: http://www.teologia.pl/m_k/zag03-09.htm#f     ''Raj nie miejscem, lecz stanem sprawiedliwości i świętości
Ukazany przez Księgę Rodzaju ogród-raj opisuje nie tyle jakieś konkretne miejsce na ziemi lub poza nią, ile stan człowieka przed upadkiem, określany jako świętość i sprawiedliwość pierwotna. "Kościół, interpretując w autentyczny sposób symbolizm języka biblijnego w świetle Nowego Testamentu i Tradycji, naucza, że nasi pierwsi rodzice Adam i Ewa zostali ukonstytuowani w stanie "świętości i sprawiedliwości pierwotnej" (Sobór Trydencki: DS 1511.). Tą łaską świętości pierwotnej było "uczestnictwo w życiu Bożym" (Sobór Watykański II, konst. Lumen gentium, 2.)." (KKK 375).''
 Niby w tym artykule czytam,ze Adam był,ale raj to juz nie jest miejsce,a stan.Miałem publikację katolicką na ten temat.Jak kogoś zaskoczyć,to tylko ich własną literaturą.
« Ostatnia zmiana: 03 Wrzesień, 2016, 08:15 wysłana przez fantom »
''Brak sprzeciwu wobec błędu jest jego zatwierdzeniem, a niebronienie prawdy oznacza jej tłumienie''
 Ignoruję: Tusia,tomek_s


Offline Roszada

Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #17 dnia: 03 Wrzesień, 2016, 10:38 »
Teologia katolicka nigdy w szczegółach nie była jednolita.
W II wieku np. Polikarp sprzeczał się z papieżem.
W III wieku Cyprian wiódł spory z kolejnym papieżem.
Później np. Augustyn wojował z Hieronimem.

Tak jest do dziś, bibliści i teolodzy, oraz dogmatycy i liturgiści czy patrologowie
wiodą spory o szczegóły. Mnie to nie gorszy, ale cieszy, że mogę wybrać pewne opcje, a nie sztywno wierzyć, jak każdy jeden.


Offline piotr slezyngier

Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #18 dnia: 03 Wrzesień, 2016, 11:34 »

''...mogę wybrać pewne opcje, a nie sztywno wierzyć, jak każdy jeden.''

...ciekawa wypowiedz..
NAC


Offline Roszada

Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #19 dnia: 03 Wrzesień, 2016, 11:37 »
''...mogę wybrać pewne opcje, a nie sztywno wierzyć, jak każdy jeden.''

...ciekawa wypowiedz..
To żadna nowina.
Możesz np. chodzić na mszę codziennie, nawet dwa razy dziennie, a możesz tylko raz w tygodniu, w niedzielę.

Możesz do spowiedzi chodzić co miesiąc, a możesz "przynajmniej raz w roku spowiadać się". ;)


Offline piotr slezyngier

Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #20 dnia: 03 Wrzesień, 2016, 11:44 »
 ;D ;D ;D
NAC


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #21 dnia: 03 Wrzesień, 2016, 18:13 »
Teologia katolicka nigdy w szczegółach nie była jednolita.
W II wieku np. Polikarp sprzeczał się z papieżem.

A wiesz, że w II w. (i długo później) każdy biskup był nazywany Papa? Poprawniej jest mówić, że Polikarp sprzeczał się z biskupem Rzymu, jednym z pięciu najważniejszych biskupów w owym czasie (jak twierdzą prawosławni).


Offline Roszada

Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #22 dnia: 03 Wrzesień, 2016, 18:16 »
Tak wiem, termin papież był stosowany do biskupów od II wieku pono.
Z czasem został 'zawłaszczony' ;) choć do dziś zakonników nazywamy wprost ojcami, co jest pewnie choć ciut pokrewne.


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #23 dnia: 03 Wrzesień, 2016, 18:47 »
Hieronim (IV/V w.) zobacz co pisze listach:

- Frater meus Paulinianus necdum de patria reversus est, et puto quod eum Aquileiae apud sanctum Papam Chromatium videris.

- Antequam ordinaretur frater meus (Paulinianus), nunquam [al. nullam] dixit fuisse inter se et sanctum Papam Epiphanium de dogmatibus quaestionem.

- Ex dispensatione Dei factum puto, ut eodem tempore tu quoque ad Anastasium Papam scriberes, et nostram, dum ignoras, sententiam roborares.

- Ubi haeresis, quae sibilabat in mundo, et me et Papam Theophilum sui iactabat erroris, latratuque impudentissimorum canum ad inducendos simplices, nostrum mentiebatur assemsum?

- Domino vere Sancto et Beatissimo Papae AUGUSTINO, HIERONYMUS in Christo salutem

- Sanctum et venerabilem fratrem nostrum Papam Alypium, ut meo obsequio salutes, obsecro.

To tylko kilka cytatów. Żaden nie był biskupem Rzymu. A jak nazywał biskupa Rzymu? Tak samo:

- Beatissimo papae Damaso Hieronymus (Praefatio in Evangelia).

- Beatissimo Papae Damaso HIERONYMUS (List 36).


Offline Roszada

Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #24 dnia: 03 Wrzesień, 2016, 19:20 »
Dlatego kiedyś ważniejsze było określenie biskup Rzymu.
Tu mi się takie słowa przypominają:

„Nie z tej przyczyny powstały herezje i zrodziły się schizmy, jak właśnie z tej, że brakło posłuszeństwa kapłanowi Boga, że nie myślano, że w Kościele jest tylko jeden kapłan i sędzia, który w danym czasie jest zastępcą Chrystusa. Gdyby stosownie do nakazu bożego wszyscy wierni go słuchali, wówczas nikt by czegoś podobnego nie podejmował przeciw kolegium kapłanów, nikt by po wydaniu boskiego orzeczenia, po głosowaniu ludu, po wyrażeniu zgody przez współbiskupów nie czynił się sędzią już nie biskupów, ale samego Boga. Nikt by nie rozrywał niezgodą jedności Kościoła, nikt by w swym samolubstwie i pysze nie tworzył poza Kościołem nowej herezji” (List 59:5);

„Po tym wszystkim ustanowiwszy sobie przez heretyków pseudobiskupa, odważają się jeszcze popłynąć i do stolicy Piotra i do Kościoła zajmującego pierwsze miejsce, źródła jedności kapłańskiej, i tu wiozą listy schizmatyków i bezbożników, nie myśląc o tym, że zwracają się do Rzymian, których wiarę wychwala Apostoł i do których wiarołomstwo nie może mieć dostępu. I jaki był powód ich przybycia i oświadczenia, że wybrali pseudobiskupa przeciw biskupom?” (List 59:14).


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #25 dnia: 03 Wrzesień, 2016, 23:51 »
Wg mojej wiedzy 59 list św. Hieronima (Do Marceli) ma tylko 5 paragrafów, a nie 14 lub więcej. I w 5 nie czytam słów, któreś zacytował.


Offline Roszada

Odp: Adam - Jezus, postacie historyczne?
« Odpowiedź #26 dnia: 04 Wrzesień, 2016, 09:10 »
Dlatego kiedyś ważniejsze było określenie biskup Rzymu.
Tu mi się takie słowa przypominają:

„Nie z tej przyczyny powstały herezje i zrodziły się schizmy, jak właśnie z tej, że brakło posłuszeństwa kapłanowi Boga, że nie myślano, że w Kościele jest tylko jeden kapłan i sędzia, który w danym czasie jest zastępcą Chrystusa. Gdyby stosownie do nakazu bożego wszyscy wierni go słuchali, wówczas nikt by czegoś podobnego nie podejmował przeciw kolegium kapłanów, nikt by po wydaniu boskiego orzeczenia, po głosowaniu ludu, po wyrażeniu zgody przez współbiskupów nie czynił się sędzią już nie biskupów, ale samego Boga. Nikt by nie rozrywał niezgodą jedności Kościoła, nikt by w swym samolubstwie i pysze nie tworzył poza Kościołem nowej herezji” (List 59:5);

„Po tym wszystkim ustanowiwszy sobie przez heretyków pseudobiskupa, odważają się jeszcze popłynąć i do stolicy Piotra i do Kościoła zajmującego pierwsze miejsce, źródła jedności kapłańskiej, i tu wiozą listy schizmatyków i bezbożników, nie myśląc o tym, że zwracają się do Rzymian, których wiarę wychwala Apostoł i do których wiarołomstwo nie może mieć dostępu. I jaki był powód ich przybycia i oświadczenia, że wybrali pseudobiskupa przeciw biskupom?” (List 59:14).
Oczywiście, że dałem plamę, bo nie napisałem, że cytuję listy Cypriana (zm. 258). :(