Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Życie i służba listopad 2016  (Przeczytany 5039 razy)

Offline Roszada

Odp: Życie i służba listopad 2016
« Odpowiedź #15 dnia: 31 Sierpień, 2016, 10:26 »
Greka mówi: "thyra gar moi aneugen megale kai energes kai antikeimenoi polloi", tj. w miarę dosłownie przekładając "drzwi bowiem mi/dla mnie otwarły się wielkie i sprawne, a będący przeciwnymi są liczni".
Ciekawi mnie jednak, czemu na ogół pisze się o bramach a nie o drzwiach.
Brama bramie nierówna. Zdaje się, że tak zwane "ucho igielne", najmniejsza brama do Jeruzalem, była taka, że ledwo wielbłąd przyklękający mieścił się.


KaiserSoze

  • Gość
Odp: Życie i służba listopad 2016
« Odpowiedź #16 dnia: 31 Sierpień, 2016, 10:29 »
Ciekawi mnie jednak, czemu na ogół pisze się o bramach a nie o drzwiach.
Brama bramie nierówna. Zdaje się, że tak zwane "ucho igielne", najmniejsza brama do Jeruzalem, była taka, że ledwo wielbłąd przyklękający mieścił się.

Bo przez drzwi nie mieści się koparka i spychacz. :)


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Życie i służba listopad 2016
« Odpowiedź #17 dnia: 31 Sierpień, 2016, 14:35 »
Ciekawi mnie jednak, czemu na ogół pisze się o bramach a nie o drzwiach.
Brama bramie nierówna. Zdaje się, że tak zwane "ucho igielne", najmniejsza brama do Jeruzalem, była taka, że ledwo wielbłąd przyklękający mieścił się.

Nie było takiej bramy o nazwie "ucho igielne". To słaba hipoteza tylko :P Nawet Wikipedia słusznie podaje:

Cyryl Aleksandryjski twierdził, że Jezus miał na myśli linę, nie wielbłąda, ponieważ oba te wyrazy mogą być mylone ze względu na itacyzm (κάμηλος kamêlos wielbłąd, κάμιλος kamilos lina). Proces itacyzmu polegający na zamianie „ety” przez „iotę” zaczął zachodzić w języku greckim dopiero po roku 200, jednak Rozienkow dostarczył dla tego wyjaśnienia dodatkowego wsparcia, zauważył, że aramejskie słowo gamla może oznaczać zarówno wielbłąda, jak i linę (wykonaną z sierści wielbłądziej)[3].

Próbowano czasem dowodzić, że Jezus nie mógł zastosować tak skrajnego porównania, więc podejmowano wysiłki dla dowodzenia, że Jezus miał na myśli ciasną i niską bramę w murach Jerozolimy, przez którą z trudem przedostawały się wielbłądy. Interpretacja ta istnieje co najmniej od XV wieku, brak jednak dowodów na to, że brama o takiej nazwie istniała w czasach Jezusa[3][4].

Ze względu na analogie w judaizmie wśród badaczy dominuje pogląd, że Jezus miał na myśli ucho igielne i wielbłąda[1].
« Ostatnia zmiana: 31 Sierpień, 2016, 14:38 wysłana przez Gorszyciel »


Offline Roszada

Odp: Życie i służba listopad 2016
« Odpowiedź #18 dnia: 31 Sierpień, 2016, 16:27 »
Cytuj
brak jednak dowodów na to, że brama o takiej nazwie istniała w czasach Jezusa

Tak czy owak, ja bym nie zaprzeczał, że któraś brama była najmniejsza. Wcale nie twierdzę, że musiała to być nazwa oficjalna, ale jakaś popularna wśród ludzi.
Ta identyfikacja z 'przypowieści' Jezusa nie ma w tej chwili żadnego znaczenia dla mnie. Zaprzeczanie istnienia bramy dziś może być niewiarygodne.

U mnie w Gdańsku tuż za dworcem PKP jest Plac Zebrań Ludowych, a to miejsce nazywa się wśród ludzi Brama Oliwską (choć do Oliwy kilka kilometrów).
Nikt z kilku pokoleń Gdańszczan nie widział tej bramy, ale jednak ona za króla ćwieczka tam była. Dlaczego Oliwska? Bo w kierunku na Oliwę, a nie na Żuławy, jak istniejąca do dziś Brama Żuławska. :)

Nie pamiętam już gdzie czytałem o tej Bramie Wielbłądziej, dlatego trudno by mi było dziś sobie odświeżyć to. :-\


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Życie i służba listopad 2016
« Odpowiedź #19 dnia: 31 Sierpień, 2016, 19:12 »
Koncepcja ucha igielnego jako bramy w Jerozolimie powstała gdzieś około IX w., a w XV w. zyskała większą rzeszę zwolenników.


Offline Roszada

Odp: Życie i służba listopad 2016
« Odpowiedź #20 dnia: 31 Sierpień, 2016, 19:25 »
Koncepcja ucha igielnego jako bramy w Jerozolimie powstała gdzieś około IX w., a w XV w. zyskała większą rzeszę zwolenników.
Strażnica podaje o furtce:

*** w70/12 s. 27 Pytania czytelników ***
Owszem, usiłowano już wyjaśniać, że teksty Ewangelii według Mateusza 19:24, według Marka 10:25 oraz według Łukasza 18:25 dotyczą furtki w jednej z wielkich bram warownego Jeruzalem. W wyjaśnieniach takich zakładano, że nocą, gdy wielka brama była zamknięta, można było otwierać tę furtkę i wielbłąd, choć z trudnością, mógł się przez nią przecisnąć.

Ks. Dąbrowski w NT na tle epoki 1965 s. 79 wymienia 12 bram.
Ale pisze, że archeologia i historia nie pozwalają zweryfikować ani tych, ani innych, które inni wymieniają. :-\