Czy ustawianie stojaków z literaturą w pasie drogowym przez Świadków Jehowy, wymaga specjalnego pozwolenia?
Po konsultacji z prawnikiem otrzymałem jednoznaczną odpowiedź:Każde ustawienie reklamy czy to stacjonarnej czy ruchomej w miejscu publicznym, wymaga zgody właściwego Zarządcy dróg. Nie ma tu znaczenia czy reklama pochodzi od organizacji edukacyjnych czy charytatywnych, każdy jest zobowiązany do posiadania takiej zgody przed zajęciem pasa drogowego. Wydanie takich pozwoleń jest obligatoryjne i pod groźba kary egzekwowane. Zarządca dróg nie ma prawa odstąpić od udzielenia pozwolenia lub potraktować jakiś podmiot ulgowo.
Stojaki ustawione na terenie prywatnym nie podlegają pod ustawę i są uzależnione od właściciela terenu lub placu.
Dokonałem dzisiaj takiej próby, jak te przepisy działają w praktyce. W miejscowości X zadzwoniłem do Urzędu Miasta, wydział Infrastruktury Drogowej i zapytałem czy na umieszczenie reklamy w pasie drogowym (tu podałem ulice) zostało wydane zezwolenie.
Pani sprawdziła i powiedziała że nie, powołując się na Ustawę Drogach Publicznych, zażądałem interwencji Straży Miejskiej lub Policji. Pani zareagowała natychmiast i po paru minutach w podane miejsce podjechała Straż miejska i dokonała czynności wylegitymowania pary która stała w pobliżu stojaka. Trwała paru minutowa wymiana zdań, zostali pouczeni że stojąc w tym miejscu naruszają ustawę o Drogach Publicznych. Po tym fakcie para spakowała stojak do auta i odjechała.
Jaki z tego faktu wniosek, ano taki ze od dzisiaj każdy może zadzwonić do Straży Miejskiej lub na Policję z prośba o interwencję. Jeżeli stojakowi nie mają wymaganej zgody muszą odejść. Pewnie pierwsza taka interwencja zakończy sie pouczeniem ale już każda następna karą administracyjną.
Reklamy w pasie drogowym dróg publicznych
O tym, że reklama jest dźwignią handlu, nikogo nie trzeba specjalnie przekonywać. Dobra i widoczna reklama potrafi zdziałać cuda. Jeżeli chcemy zareklamować swoją firmę, możemy również umieścić tablicę reklamową w pasie drogowym. Informacje na temat tego gdzie, na jak długo, za ile i w jaki sposób wolno nam zająć część pasa drogowego zawarte są w ustawie o drogach publicznych, a także w stosownych rozporządzeniach i uchwałach regulujących kwestie szczegółowe dotyczące reklam na drogach.
Uwaga: artykuł który czytasz ma ponad 3 miesiące.
R E K L A M A
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych reklamą jest:
„nośnik informacji wizualnej w jakiejkolwiek materialnej formie wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, umieszczony w polu widzenia użytkowników drogi, niebędący znakiem w rozumieniu przepisów o znakach i sygnałach lub znakiem
informującym o obiektach użyteczności publicznej ustawionym przez gminę”.
Zasadniczo zabrania się dokonywania w pasie drogowym czynności, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. W myśl art. 39 ww. ustawy nie wolno przykładowo umieszczać reklam poza obszarami zabudowanymi, z wyjątkiem parkingów.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach lokalizowanie w pasie drogowym tablic reklamowych czy billboardów może nastąpić wyłącznie za zezwoleniem właściwego zarządcy drogi, wydawanym w drodze decyzji administracyjnej.
Zarządcą drogi jest:
dla dróg krajowych — Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
dla dróg wojewódzkich — marszałek województwa,
dla dróg powiatowych i gminnych — starosta,
w granicach miast na prawach powiatu (na drogach publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) — prezydent miasta.
Jak wygląda procedura na terenie miasta na prawach powiatu?
Na umieszczenie reklamy w pasie drogowym potrzebne jest stosowne zezwolenie. Aby je uzyskać, udajemy się do urzędu miasta.
Decyzję w sprawie lokalizacji reklam w pasie drogi publicznej wydaje zarząd dróg i komunikacji (nazwa jednostki zależy od struktury urzędu). Do wydania takiej decyzji niezbędna jest między innymi opinia zarządzającego ruchem w mieście.
W urzędzie miasta przedstawiamy następujące DOKUMENTY:
1) wniosek o wydanie zezwolenia:
Formularz wniosku można znaleźć na stronie własnego urzędu miasta lub pobrać w odpowiednim wydziale urzędu.
Wniosek powinien zawierać:
imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego,
cel zajęcia pasa drogowego,
powierzchnię reklamy;
planowany okres zajęcia pasa drogowego.
Przykładowy wniosek zamieszczamy tutaj (ze strony UM Warszawa).
2) załączniki:
szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1.000 lub 1:500, z zaznaczeniem lokalizacji i podaniem wymiarów reklamy,
opinia plastyka miejskiego dot. szaty graficznej reklamy,
kopia projektu technicznego reklamy,
zatwierdzony projekt organizacji ruchu — jeżeli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów lub pieszych.
Dokładne informacje o wymaganych załącznikach dostępne są na stronach poszczególnych urzędów.
Za umieszczenie w pasie drogowym obiektów niezwiązanych z gospodarką drogową pobiera się OPŁATY.
Wysokość opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi miejskiej ustalana jest przez radę miasta. Rada miasta uchwala wysokość stawki za zajęcie 1 m2 pasa drogowego.
Stawka opłaty nie może przekroczyć 10 zł za jeden dzień zajmowania 1 m2 pasa drogowego (art. 40 ust. 8 ustawy o drogach publicznych).
Zgodnie z art. 40 ust. 6 ww. ustawy opłatę za zajęcie pasa drogowego ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy powierzchni reklamy, liczby dni zajmowania pasa drogowego i stawki opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego określonej uchwałą rady miejskiej.
Zajęcie pasa drogowego o powierzchni mniejszej niż 1 m2 jest traktowane jak zajęcie 1 m2 pasa drogowego.
Opłatę ustala, w drodze decyzji administracyjnej, właściwy zarządca drogi przy udzielaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego. Należy ją uiścić w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.
Od 1 stycznia 2007 roku nie pobiera się żadnych opłat skarbowych od wniosku i załączników.
WYDANIE ZEZWOLENIA lub jego odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej, zwykle w terminie miesiąca od daty złożenia wniosku oraz wymaganych dokumentów.
Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej w celu umieszczenia reklamy wydaje się na czas określony.
Ze względu na potrzeby związane z zarządzaniem drogami oraz wymogi wynikające z warunków technicznych dróg publicznych albo bezpieczeństwa ruchu drogowego może nastąpić odmowa wydania zezwolenia.
Od decyzji Urzędu Miasta przysługuje stronie prawo wniesienia ODWOŁANIA do samorządowego kolegium odwoławczego (SKO) w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, KARĘ PIENIĘŻNĄ w wysokości 10-krotności należnej opłaty, za zajęcie pasa drogowego:
bez zezwolenia zarządcy drogi,
z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu zarządcy drogi,
o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu zarządcy drogi.
Termin uiszczenia kary wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca jej wysokość stała się ostateczna.
W przypadku nieterminowego uiszczenia opłat oraz kar pieniężnych pobiera się odsetki ustawowe.
PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. — Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. nr 225, poz. 1635);
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 140, poz.1481).
Magdalena Stec
http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/reklamy_w_pasie_drogowym_drog_publicznych-a_1382.htm