Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik  (Przeczytany 673 razy)

Offline szymonbudny

  • Pionier
  • Wiadomości: 858
  • Polubień: 648
  • https://unitarianin.wordpress.com
    • https://unitarianin.wordpress.com
Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« dnia: 30 Sierpień, 2023, 22:54 »
43 „Ale wiedzcie jedno: Gdyby gospodarz zdawał sobie sprawę, o której porze w nocy przyjdzie złodziej, czuwałby i nie pozwoliłby włamać się do swojego domu.
44 Dlatego i wy okażcie się gotowi, bo Syn Człowieczy przyjdzie o godzinie, której się nie domyślacie.
45 „Kto rzeczywiście jest niewolnikiem wiernym i roztropnym, którego pan ustanowił nad sługami w swoim domu, żeby im dawał pokarm we właściwym czasie?
It'd
Czy wg ŚJ "gospodarz" z Mt 24:43-44 reprezentuje jakąś klasę ludzi?
Czy ciało kierownicze jest "gospodarzem"?
A jeśli nie jest, to dlaczego traktują 23:43-44 jako przypowieść a dalszych wersetów już o niewolniku nie?
Wszyscy, którzy wierzą, że Jezus jest Chrystusem, są dziećmi Bożymi. I każdy, kto kocha Ojca, kocha też Jego dzieci. [1J 5:1 PNŚ 2018]


Offline Turbulent_Business

Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #1 dnia: 31 Sierpień, 2023, 01:46 »
To jest wlasnie piekny przyklad bzdurnych doktryn, wyssanych z palca. Pierwsza czesc wypowiedzi J wedug swiadkow to proroctwo, a druga, ta ktora przytoczyles to tylko takie ostrzezenie dla niewolnika, zeby zawsze pamietali byc dobrymi.

Zazwyczaj wersety te sa pomijane, a jak juz je ktos raz na rok przytoczy to usluszysz takie wlasnie pokretne tlumaczenie.

To nic, ze:

- Jak pół JEDNEJ wypowiedzi moze byc proroctwem, a drugie pół ostrzezeniem...
- Przeczytanie calej wypowiedzi jasno wskazuje, ze proroctwem to ona byc nie moze. To tak jakby w ks Jeremiasza ktos napisal: Nebukadnezzar jak bedzie mial zly dzien to zniszczy ta Jerozolimie, a jak bedzie mial dobry to jej nie zniszczy....
Lepsze sa pytania bez odpowiedzi, niz odpwiedzi ktorych nie mozna zakwestionowac


Offline szymonbudny

  • Pionier
  • Wiadomości: 858
  • Polubień: 648
  • https://unitarianin.wordpress.com
    • https://unitarianin.wordpress.com
Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #2 dnia: 31 Sierpień, 2023, 14:59 »
ŚJ często mówią, że wersety z Mat 24:45-47 mówią o przyszłości, że Bóg wówczas ustanowi (czas przyszły) swojego niewolnika wiernego i roztropnego.


Na przykład:

*** w22 lipiec s. 10 Popieraj naszego nadzorcę, Jezusa ***
JEZUS USTANAWIA NIEWOLNIKA
9 Odczytaj Mateusza 24:45-47. Jezus zapowiedział, że w czasie końca ustanowiniewolnika wiernego i roztropnego, żeby dostarczał pokarm duchowy. Należało się więc spodziewać, że w naszych czasach ten niewolnik będzie ciężko pracował. I tak właśnie jest. Nasz nadzorca posługuje się niewielką grupą namaszczonych chrześcijan, żeby dostarczać „pokarm we właściwym czasie” swoim sługom i osobom zainteresowanym. Chrześcijanie ci nie uważają, że są ‛panami naszej wiary’ (2 Kor. 1:24). Uznają raczej, że „wodzem i rozkazodawcą” jest Jezus Chrystus (Izaj. 55:4).


Odczytajmy więc te wersety:
(Mt 24:45-47) „45„Kto rzeczywiście jest niewolnikiem wiernym i roztropnym, którego pan ustanowił nad sługami w swoim domu, żeby im dawał pokarm we właściwym czasie? 46Szczęśliwy ten niewolnik, jeśli jego pan, gdy przyjdzie, zastanie go przy tej pracy! 47Zapewniam was, że ustanowi go nad całym swoim mieniem.”


ustanowił: Strong G2525, κατεστησεν, katestēsen,
Czasownik, Tryb orzekający, Czas przeszły dokonany, Strona czynna, Trzecia osoba, Liczba pojedyncza


Okazuje się więc, że gdy Jezus mówił uczniom te słowa niewolnik już był.
Wiem, że to może subtelny niuans i pierdoła, ale to ŚJ upierają się o tym, że wersety te mówią o przyszłości i nalezy je odczytywać jako proroctwo.


The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures:



Źródło: https://www.jw.org/en/library/bible/kingdom-interlinear-greek-translation/books/matthew/24/





https://biblia.oblubienica.eu/interlinearny/index/book/1/chapter/24/verse/45/param/1/version/TR
Wszyscy, którzy wierzą, że Jezus jest Chrystusem, są dziećmi Bożymi. I każdy, kto kocha Ojca, kocha też Jego dzieci. [1J 5:1 PNŚ 2018]


Offline Marek Aureliusz

Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #3 dnia: 31 Sierpień, 2023, 15:05 »
ŚJ często mówią, że wersety z Mat 24:45-47 mówią o przyszłości, że Bóg wówczas ustanowi (czas przyszły) swojego niewolnika wiernego i roztropnego.


Na przykład:

*** w22 lipiec s. 10 Popieraj naszego nadzorcę, Jezusa ***
JEZUS USTANAWIA NIEWOLNIKA
9 Odczytaj Mateusza 24:45-47. Jezus zapowiedział, że w czasie końca ustanowiniewolnika wiernego i roztropnego, żeby dostarczał pokarm duchowy. Należało się więc spodziewać, że w naszych czasach ten niewolnik będzie ciężko pracował. I tak właśnie jest. Nasz nadzorca posługuje się niewielką grupą namaszczonych chrześcijan, żeby dostarczać „pokarm we właściwym czasie” swoim sługom i osobom zainteresowanym. Chrześcijanie ci nie uważają, że są ‛panami naszej wiary’ (2 Kor. 1:24). Uznają raczej, że „wodzem i rozkazodawcą” jest Jezus Chrystus (Izaj. 55:4).


Odczytajmy więc te wersety:
(Mt 24:45-47) „45„Kto rzeczywiście jest niewolnikiem wiernym i roztropnym, którego pan ustanowił nad sługami w swoim domu, żeby im dawał pokarm we właściwym czasie? 46Szczęśliwy ten niewolnik, jeśli jego pan, gdy przyjdzie, zastanie go przy tej pracy! 47Zapewniam was, że ustanowi go nad całym swoim mieniem.”


ustanowił: Strong G2525, κατεστησεν, katestēsen,
Czasownik, Tryb orzekający, Czas przeszły dokonany, Strona czynna, Trzecia osoba, Liczba pojedyncza


Okazuje się więc, że gdy Jezus mówił uczniom te słowa niewolnik już był.
Wiem, że to może subtelny niuans i pierdoła, ale to ŚJ upierają się o tym, że wersety te mówią o przyszłości i nalezy je odczytywać jako proroctwo.


The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures:



Źródło: https://www.jw.org/en/library/bible/kingdom-interlinear-greek-translation/books/matthew/24/





https://biblia.oblubienica.eu/interlinearny/index/book/1/chapter/24/verse/45/param/1/version/TR

Nie rozumiesz tego jak rozumieją to ŚJ.
Oni to wiedzą, bo ten framgment czytają z dzisiejszej perspektywy po tym jak w 1914 Jezus już był "znowu" królem a w 1919 niewolnika ustanowił.
Z dzisiejszej perspektywy ustanowił, a mówił o czasach końca czyli o ludziach którzy w naszych czasach.
Nie wiem czego nie rozumiesz.
Przecież Jezus wyraźnie zaznaczył co miał na myśli ;)


Offline szymonbudny

  • Pionier
  • Wiadomości: 858
  • Polubień: 648
  • https://unitarianin.wordpress.com
    • https://unitarianin.wordpress.com
Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #4 dnia: 31 Sierpień, 2023, 15:24 »

*** w13 15.7 ss. 22-23 ak. 12 „Kto rzeczywiście jest niewolnikiem wiernym i roztropnym?” ***
12 Kiedy Jezus ustanowił wiernego niewolnika nad swoją czeladzią? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy się cofnąć do roku 1914 — do początku okresu żniwa. Jak zauważyliśmy wcześniej, wiele grup podawało się wtedy za chrześcijan. Z której grupy Jezus wybierze osoby do usługiwania w roli wiernego niewolnika? Kwestia ta została rozstrzygnięta, gdy Jezus oraz jego Ojciec przybyli dokonać przeglądu w świątyni — w duchowej strukturze służącej wielbieniu Boga. Przegląd ten trwał od roku 1914 do początków 1919 (Malach. 3:1). Ich uznanie zyskała mała grupa lojalnych Badaczy Pisma Świętego, którzy dowodzili, że całym sercem są przy Jehowie i Jego Słowie. Oczywiście potrzebowali pewnego oczyszczenia, ale kiedy nadszedł okres prób i rafinacji, zareagowali na to z pokorą (Malach. 3:2-4). Ci wierni Badacze byli prawdziwą chrześcijańską pszenicą. W roku 1919, gdy nastąpiło duchowe odrodzenie, Jezus wybrał spośród nich wykwalifikowanych namaszczonych braci, żeby działali jako niewolnik wierny i roztropny, i ustanowił ich nad swoją czeladzią.

Ten fragment jeszcze lepiej mówi, że Jezus dopiero podczas "przeglądu" w latach 1914-1919 "rozstrzygnął kwestię" z której grupy tzw chrześcijan wybierze niewolnika. I myślał nad tym 5 lat i ostatecznie  w 1919 wybrał małą grupkę spośród Badaczy Pisma Świętego.
Czyli w czasie gdy Jezus mówił te słowa Mt24 na Górze Oliwnej do swoich uczniów jeszcze nikogo nie ustanowił niewolnikiem wiernym i roztropnym.
Wszyscy, którzy wierzą, że Jezus jest Chrystusem, są dziećmi Bożymi. I każdy, kto kocha Ojca, kocha też Jego dzieci. [1J 5:1 PNŚ 2018]


Offline Nadaszyniak

  • Pionier specjalny
  • Wiadomości: 6 000
  • Polubień: 8491
  • Psychomanipulacja owieczek # wielkiej wieży(Ww)
Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #5 dnia: 31 Sierpień, 2023, 15:30 »
(mtg): Bzdura, bzdura powyżej przedstawiona, ''świadkowski'' świat to pełen fikcji, chora wyobraźnia u tych co wierzą oraz tych, którzy te bzdury w publikacjach przedstawiają


Offline szymonbudny

  • Pionier
  • Wiadomości: 858
  • Polubień: 648
  • https://unitarianin.wordpress.com
    • https://unitarianin.wordpress.com
Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #6 dnia: 31 Sierpień, 2023, 15:57 »
*** w13 15.7 ss. 22-23 ak. 12 „Kto rzeczywiście jest niewolnikiem wiernym i roztropnym?” ***
12 Kiedy Jezus ustanowił wiernego niewolnika nad swoją czeladzią? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy się cofnąć do roku 1914 — do początku okresu żniwa. Jak zauważyliśmy wcześniej, wiele grup podawało się wtedy za chrześcijan. Z której grupy Jezus wybierze osoby do usługiwania w roli wiernego niewolnika? Kwestia ta została rozstrzygnięta, gdy Jezus oraz jego Ojciec przybyli dokonać przeglądu w świątyni — w duchowej strukturze służącej wielbieniu Boga. Przegląd ten trwał od roku 1914 do początków 1919 (Malach. 3:1). Ich uznanie zyskała mała grupa lojalnych Badaczy Pisma Świętego, którzy dowodzili, że całym sercem są przy Jehowie i Jego Słowie. Oczywiście potrzebowali pewnego oczyszczenia, ale kiedy nadszedł okres prób i rafinacji, zareagowali na to z pokorą (Malach. 3:2-4). Ci wierni Badacze byli prawdziwą chrześcijańską pszenicą. W roku 1919, gdy nastąpiło duchowe odrodzenie, Jezus wybrał spośród nich wykwalifikowanych namaszczonych braci, żeby działali jako niewolnik wierny i roztropny, i ustanowił ich nad swoją czeladzią.

Ten fragment jeszcze lepiej mówi, że Jezus dopiero podczas "przeglądu" w latach 1914-1919 "rozstrzygnął kwestię" z której grupy tzw chrześcijan wybierze niewolnika. I myślał nad tym 5 lat i ostatecznie  w 1919 wybrał małą grupkę spośród Badaczy Pisma Świętego.
Czyli w czasie gdy Jezus mówił te słowa Mt24 na Górze Oliwnej do swoich uczniów jeszcze nikogo nie ustanowił niewolnikiem wiernym i roztropnym.
Czy ktoś z Was wie jak przebiegał proces wybrania tych "wykwalifikowanych, namaszczonych braci" i wcześniejszy proces "rozstrzygania kwestii z której grupy Jezus wybierze niewolnika"?
Czy zachowały się jakieś notatki w tej kwestii? Jakieś protokoły z nominacji? Cokolwiek?
Czy w 1919 ktokolwiek z tych uznawanych dzisiaj za niewolnika wiedział o tym, że Jezus ustanowił ich niewolnikiem? Bo coś mi się wydaje, że oni wówczas mogli mieć na to zupełnie inny pogląd.


To jest kosmos, co oni tu opisują
Wszyscy, którzy wierzą, że Jezus jest Chrystusem, są dziećmi Bożymi. I każdy, kto kocha Ojca, kocha też Jego dzieci. [1J 5:1 PNŚ 2018]


Offline Warszawa wschodnia

Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Wrzesień, 2023, 07:29 »
Czy przypadkiem nowe zrozumienie nie mówi o tym że przegląd i wybór nastąpi ale dopiero w Armagedonie. Jakos tak. Obecnie jeszcze nie wybrał ale już wie ze tylko SJ są wybrani. Świadczą i tym liczne balogoslawienstwa   :o ::)


Offline NieZnaPrawdy

  • Pionier specjalny
  • Wiadomości: 1 297
  • Polubień: 2231
  • Między ślepymi jednooki królem
Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Wrzesień, 2023, 21:49 »
Dlaczego ta najważniejsza nauka pojawia się tylko w jednym fragmencie Biblii?
Dlaczego nie występuje w innych ewangeliach?

Przykładowo o miłości możemy przeczytać w Biblii w wielu miejscach?


Offline Turbulent_Business

Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #9 dnia: 02 Wrzesień, 2023, 03:34 »
Dlaczego ta najważniejsza nauka pojawia się tylko w jednym fragmencie Biblii?
Dlaczego nie występuje w innych ewangeliach?

Przykładowo o miłości możemy przeczytać w Biblii w wielu miejscach?

Mozna pytac dalej: Czemu w Biblii sa podane wymagania odnosnie bycia starszym i diakonem, natomiast o wymaganiach na najwyższy urząd nie ma ani slowa?
Lepsze sa pytania bez odpowiedzi, niz odpwiedzi ktorych nie mozna zakwestionowac


Offline Estera

Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #10 dnia: 02 Wrzesień, 2023, 10:22 »
(...) Kiedy Jezus ustanowił wiernego niewolnika nad swoją czeladzią? (...)
Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy się cofnąć do roku 1914 — do początku okresu żniwa (...)
Ich uznanie zyskała mała grupa lojalnych Badaczy Pisma Świętego, którzy dowodzili, że całym sercem są przy Jehowie i Jego Słowie.
Oczywiście potrzebowali pewnego oczyszczenia, ale kiedy nadszedł okres prób i rafinacji, zareagowali na to z pokorą (Malach. 3:2-4).
Ci wierni Badacze byli prawdziwą chrześcijańską pszenicą.
W roku 1919, gdy nastąpiło duchowe odrodzenie, Jezus wybrał spośród nich wykwalifikowanych namaszczonych braci,
żeby działali jako niewolnik wierny i roztropny, i ustanowił ich nad swoją czeladzią.

   To trzeba mieć nie lada tupet, tupet i arogancję, żeby wygłaszać takie bzdury.
   Rzeczy, które można tylko brać na wiarę, bo nikt tego nie widział i nie słyszał.
   I Bóg, anioł, czy tam kto jeszcze nie przyszedł i nie wyszeptał im do ucha, że tak właśnie było !!!!!!!!
   Usiedli sobie i wymyślili bajeczkę o niewolniku, tłumaczenie, które dopasowali do siebie, przyłatali według swojej wyobraźni.
   Sami ustanowili się tymi wybrańcami, do których Jezus przyszedł i się ustanowili niewolnikiem.
   Nie wspomnę o tym, że według historyków rok 1914, to już fikcja i kłamliwe założenie.

   W tym momencie od razu przychodzi mi na myśl zeznanie członka ck w Australii.
   Gdzie Geoffrey Jackson, na pytanie Stewarta Angusa: ... "Czy oni są jedynymi rzecznikami Boga na ziemi?" ...
   Odpowiedział, że to byłoby zbyt aroganckie tak twierdzić, że tylko świadkowie Jehowy go reprezentują.
   https://www.youtube.com/watch?v=8TuMBpY6i6A
   A jednak w tych swoich tłumaczeniach rzeczy i sytuacji niewytłumaczalnych są tak butni i aroganccy.
   Że aż dziw bierze, że oni tego nie widzą co drukują i czego nauczają.
   Albo są zupełnie świadomi tego i robią to celowo, żeby swój wielomilionowy elektorat trzymać w kłamstwie.
Kim będziesz beze mnie? Zapytał strach. Będę wolna!
PAŚCIE TRZODĘ BOŻĄ - tajny kodeks karny Świadków Jehowy tylko dla starszych.


Offline donadams

Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #11 dnia: 06 Wrzesień, 2023, 18:21 »
Spojrzałbym na to w jeszcze nieco szerszym kontekście, bo w zasadzie cały powiązany wątek zaczyna się w 23 wersecie, gdzie Jezus mówi, żeby nie wierzyć, jeśli ktoś będzie mówił, że wie, gdzie jest Mesjasz. Ostrzega przed fałszywymi prorokami i mesjaszami. W zasadzie można by w ogóle pozbyć się słowa "fałszywi", bo z kontekstu wypowiedzi wynika, że przyjście Syna Człowieczego będzie tak oczywiste jak błyskawica. Pytanie, czy ktokolwiek potrzebuje kogokolwiek, żeby powiedział mu, że jest burza? Cały ten wstęp jest poświęcony temu, żeby zbudować w słuchaczu przekonanie, że słuchanie proroków i mesjaszy niesie za sobą ryzyko zwiedzenia, a przyjście Syna Człowieczego jest tak oczywistym wydarzeniem, że nie jest potrzebny nikt, kto będzie mówił - parafrazując - "Jest tam ukryty w organizacji".

Tym samym ten wstęp jak i następujące wersety do 35 mają na celu wskazanie, że przyjście Syna Człowieczego będzie oczywiste. W 33 mówi, że "gdy zobaczycie to wszystko", a nie "gdy wam ktoś o tym powie". Tutaj świadek mógłby argumentować, że Jezus kieruje te słowa właśnie do Niewolnika, więc o tym nie mówi, ale gdyby tak było, to jaki sens miałoby ostrzeganie przed fałszywymi prorokami kilka wersetów wcześniej? Wobec tego jest to wezwanie do wszystkich.

Od 36 wersetu pojawia się wątek dotyczący czuwania. Jest Noe i ludzie, którzy nie pojęli, aż przyszedł potop. "Wtedy dwóch będzie na polu: jeden zostanie wzięty, a jeden odrzucony; dwie będą mełły na żarnach: jedna zostanie wzięta, a jedna odrzucona." Wskazanie na ludzi, którzy na pierwszy rzut oka niczym się od siebie nie różnią, zajmują się tymi samymi codziennymi zajęciami. Zapewne też jedzą, piją, żenią się i wydają za mąż, bo to tak samo normalne, jak pracowanie. Odnosi się do zwykłych ludzi, ponieważ kieruje to do wszystkich. Dodatkowo, pomimo tego, że przyjście Syna będzie jak błyskawica, tak jak za Noego niektórzy "nie pojęli" tak też przy tej okazji "nie pojmą". Nie jest to uzależnione od tego, czy powie im o tym jakiś niewolnik. To nie ma żadnego znaczenia. Jedni zobaczą, a inni nie, zależy to od każdego indywidualnie i jest to jego odpowiedzialność.

Od 45 przypowieść o niewolniku. Tak jak w 24 pojawiają się fałszywi prorocy, tak też w 48 pojawia się zły niewolnik, ponieważ niewolnikiem w tym rozumieniu jest każdy chrześcijanin i to od postawy, którą przyjmie, zależy to, czy będzie oceniony jako dobry czy zły.

Z tego też powodu gdy w Ewangelii wg Łukasza pojawia się podobna zachęta do czuwania, w rozdziale 12, chociaż słuchaczy jest wielu, Piotr się zaczyna gubić w tym co słyszy i w 41 wersecie pyta "Panie, czy tylko dla nas tę przypowieść mówisz, czy także dla wszystkich?". Dopiero w tym momencie Jezus mówi: "Kto będzie takim wiernym i roztropnym rządcą, którego pan postawi nad swoją służbą, aby wydawał żywnościowe racje w odpowiedniej porze?". Ponieważ to od postawy każdego zależy, jakim będzie niewolnikiem, Jezus odpowiada na pytanie Piotra pytaniem, które wprost wskazuje na to, że nie wiadomo kto okaże się wierny. Czas to pokaże. Dokładnie ten sam morał wynika z przypowieści o panu powracającym z wesela parę wersetów wcześniej.

Warto też zwrócić uwagę na to, że przypowieść ta, chociaż niesie tę samą naukę, pojawia się w innym czasie u Mateusza i u Łukasza. Świadkowie lubią łączyć ją ze znakiem końca w Mateusza i rzeczywiście się tam pojawia. Czy jest to jednak aby na pewno kluczowa kwestia? Raczej nie, ponieważ u Łukasza występuje w 12 rozdziale, a gdy Łukasz (częściowo) opisuje w rozdziale 17 to, co Mateusz w 24, brakuje tam już niewolnika wiernego i roztropnego, występują za to inne elementy, z których jednoznacznie wynika, że jest to tylko i aż zachęta do czuwania. Jeśli niewolnik nie pojawia się wszędzie tam, gdzie pojawia się znak końca, to czy rzeczywiście pojawienie się niewolnika jest jednym z elementów tego znaku?

Następnie Łukasz w 21 rozdziale opisuje znak końca i chociaż w Mateusza pojawia się niewolnik, u Łukasza niewolnika jest brak. Pojawia się natomiast drzewo figowe. Tak jak drzewo figowe nie jest jakimś stałym, konkretnym elementem znaku końca, tak też niewolnik nie jest. W jednym i drugim przypadku relacje ewangeliczne różnią się od siebie przypowieściami, a jednak ogólne przesłanie pozostaje takie samo. Wniosek z tego płynie taki, że zarówno drzewo figowe jak i niewolnik, to wątki poboczne, wspierające pewną ogólną naukę Jezusa, w tym przypadku potrzebę czuwania, obserwowania znaków oraz właściwe postępowanie.

A co o niewolniku wiernym i roztropnym mówi Marek? Nic. Mówi za to o tym samym znaku, o którym mówi Mateusz i Łukasz.

Podsumowując:
  • stałym elementem pojawiającym się u Mateusza, Marka i Łukasza w bardzo zbliżonym opisie jest znak przyjścia Syna Człowieczego
  • powracającymi elementami Mateusza, Marka i Łukasza są różne nauki, także w formie przypowieści, dotyczące czuwania oraz trwania w nauce Jezusa do czasu jego przyjścia, przy czym niektóre stanowią element opisu znaku, a inne nie, a w przypadku jeszcze innych zależy to od ewangelisty
  • wątek niewolnika wiernego i roztropnego pojawia się tylko u Mateusza i Łukasza, przy czym w obydwu tych ewangeliach występuje przy różnych okazjach i nie jest elementem znaku końca u Łukasza

Z powyższego wynika, że głównym przesłaniem jest koniec i przyjście Jezusa, oraz potrzeba czuwania. Ponieważ pojawiają się różni słuchacze, Jezus dostosowuje do nich styl nauczania. Do jednych trafi historia o głupich pannach, do innych o niewolniku, do innych o drzewie figowym itd. Celem nie jest "ustanawianie klas niewolnika", "klas panien" czy "klas figowców", a jedynie wsparcie głównej myśli.

P.S. Jest wiele elementów, które wskazują na to, że będą zarówno dobrzy jak i źli niewolnicy w liczbie mnogiej. Jednym z nich jest chociażby zbieżność pomiędzy Mateusza 24:45-51 oraz 13:36-43. Obydwa fragmenty odnoszą się do tego samego wydarzenia. Różnica polega na tym, że w 24 rozdziale jest dobry i zły niewolnik, a w 13 rozdziale jest pszenica i chwasty. Natomiast jedno i drugie wydarzy się w czasach końca. W jednym i drugim pszenicę i dobrego niewolnika czekają nagrody, natomiast chwasty i złego niewolnika kara. I tu i tu pojawia się płacz i zgrzytanie zębami. Interesujące jest również to, że w 13 rozdziale Jezus mówi, że chwasty będą zebrane "z Jego Królestwa", co oznacza, że zły niewolnik nie jest ani hipotetyczny, ani "poza zborem" - jak można by to sparafrazować - a są to realni ludzie, którzy działają i którzy stanowią część szeroko rozumianego chrześcijaństwa i których czeka realna kara, a nie jakaś "hipotetyczna".
« Ostatnia zmiana: 06 Wrzesień, 2023, 18:47 wysłana przez donadams »
Chrystus umarł za nasze grzechy, został pogrzebany i trzeciego dnia zmartwychwstał - zgodnie z Pismem.


Offline NNN

Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #12 dnia: 06 Wrzesień, 2023, 21:05 »
Czy ktoś z Was wie jak przebiegał proces wybrania tych "wykwalifikowanych, namaszczonych braci" i wcześniejszy proces "rozstrzygania kwestii z której grupy Jezus wybierze niewolnika"?
Czy zachowały się jakieś notatki w tej kwestii? Jakieś protokoły z nominacji? Cokolwiek?
Czy w 1919 ktokolwiek z tych uznawanych dzisiaj za niewolnika wiedział o tym, że Jezus ustanowił ich niewolnikiem? Bo coś mi się wydaje, że oni wówczas mogli mieć na to zupełnie inny pogląd.


To jest kosmos, co oni tu opisują
Tak właśnie było. Mieli wówczas całkiem inny pogląd na te wydarzenia. Jeśli się opieramy na literaturze świadków Jehowy drukowanej prawie sto lat po tych wydarzeniach, no to wychodzi nam to co wychodzi. Akurat Strażnica z 15 lipca 2013 roku zawiera tak zwane "nowe, jaśniejsze światło" i zmienia to co wówczas doświadczał Rutherford (co najmniej 23 dotychczasowe wyznania wiary). Przez całe sto lat wiele elementów układanki się rozjechało i na przykład trzeba było wzmocnić przekaz o 1914 roku, więc CK przenosi "oczyszczanie świątyni" z roku 1918 na  1914, mało tego, strasznie wydłuża to wybieranie bo aż do 1919 roku. I dochodzi do parodii, bowiem Jezus i Jehowa wybierają "niewolnika" przez całe długie pięć lat i tak nie zauważając, że on (czyli niewolnik) niczym nie różni się przecież od innych, okolicznych ugrupowań, mało tego, na stronie tytułowej Strażnicy drukuje tak zwany krzyż badacki w koronie (krzyż a nie pal), jakąś zbroję masońską, oraz napis główny, że Strażnica ta "zwiastuje obecność Jezusa", a nie Królestwo Jehowy. To tak na marginesie. Bo trzeba też  wiedzieć, że już Ruterford przedstawiał te wierzenia (bo na pewno nie "wydarzenia") manipulując nimi (nikt przecież tego wszystkiego nie mógł zobaczyć). Dodatkowo wierzyli w - i świętowali "Boże Narodzenie". I mimo to Jezus ich wybrał i nie zwrócił im uwagi na dotychczasowe "fałszywe" wierzenia.
   
Więc  jak to "wybraństwo" widział Rutherford i kiedy to "zobaczył"?

Przyjście Chrystusa do świątyni  w roku 1918 było całkiem nieoczekiwane, nawet przez jego poświęconych wiernych naśladowców. W owym czasie prawda o jego przyjściu do świątyni, była wpierw spostrzeżona przy pomocy Pism, i wypełnieniu się proroctw po tym wydarzeniu, a mianowicie w roku 1922.
(Książka z 1943 roku, wyd. angielskie "Prawda was wyswobodzi" s. 282 ak.1).

Nie wiem, po ilu kielichach Rutherford to wszystko zobaczył, ale wiem że "dostrzegł" to  dopiero po czterech latach.

Dla wyjaśnienia przypomnę, że wówczas Jezus Chrystus sam wizytował świątynię, a nie jak dzisiaj z Jehową, (Wszelka moc na niebie i ziemi jest dana uwielbionemu Chrystusowi Jezusowi. s.282 ak.2). Działo się to w roku 1918, a nie w żadnym 1919, a już na pewno nie w 1914 aż do 1919. Wszyscy jego "poświęceni wierni naśladowcy" mieli nadzieję niebiańską i tylko niebiańską (ziemska pojawiła się dopiero w roku 1935).

 Jego obecność tamże, spostrzeżona najpierw przez jego czuwających uczni, nie była trzymana w tajemnicy.(s.283, książka jak wyżej). 

Nieźle czuwali, jak przegapili o cztery lata  przyjście Jezusa do "świątyni". Nie ulega wątpliwości, że "świątynia" na wizytacje nie była wcale przygotowana, ale Jezus tego najwyraźniej nie zauważył. I że on takich gamoni wybrał?

Tak samo jak tych dzisiejszych :-\ ! Jedynie co oni dzisiaj potrafią, to przestawiać daty i zmieniać po raz enty wydarzenia oraz interpretację Biblii. Dlatego ten ich pokarm taki ekstra aktualny. Ja się zawsze wtedy pytam, skąd CK ma tę zaczarowaną gumkę, którą wszystko tak można wygumować ładnie, a na to miejsce wstawić nowe daty i nowe wydarzenia. Boję się tego i mam czarne sny, że pisarze Biblii też tak robili. I wszystkim i wszystko dzisiaj się zgadza. Ale to już jest przecież "inna bajka".

« Ostatnia zmiana: 06 Wrzesień, 2023, 21:23 wysłana przez NNN »
Nie walczę z organizacją, ja się przed nią bronię, jestem jej ofiarą!
Droga jest mi moja wolność.


Offline PoProstuJa

Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #13 dnia: 06 Wrzesień, 2023, 21:29 »
A może mamy tu do czynienia z zazębianiem się niewolnika starożytnego (sprzed 1914 roku) ze współczesnym?!  ::)


Offline donadams

Odp: Mateusza 24 gospodarz i niewolnik
« Odpowiedź #14 dnia: 06 Wrzesień, 2023, 21:30 »
Jego obecność tamże, spostrzeżona najpierw przez jego czuwających uczni, nie była trzymana w tajemnicy.(s.283, książka jak wyżej). 

Jak pięknie powyższe współgra z ostrzeżeniem Jezusa:

"Jeśli więc wam powiedzą: ‚Jest na pustkowiu!’, nie idźcie tam, a jeśli powiedzą: ‚Jest w głębi domu!’, nie wierzcie w to."
Chrystus umarł za nasze grzechy, został pogrzebany i trzeciego dnia zmartwychwstał - zgodnie z Pismem.