Świadkowie Jehowy - forum dyskusyjne

DYSKUSJE DOKTRYNALNE => BIBLIA - DYSKUSJE..... => Wątek zaczęty przez: Student w 23 Marzec, 2016, 20:43

Tytuł: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 23 Marzec, 2016, 20:43

Mam pytanie do Piotra Andryszczaka odnośnie j greckiego . W artykule poświęconym osobie Ducha św stwierdzasz że zaimek Ekeinos jest odniesiony do Ducha św .

Moje pytanie  : czy zaimek Ekeinos odnosi się do Ducha św czy też do Parakletosa ? niektórzy twierdzą że w tym przypadku doszło do załamania gramatyki , jestem ciekawy twojej opinii w tej kwestii   
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 23 Marzec, 2016, 20:49
A Paraklet to ktoś inny niż Duch Św.?
To po pierwsze.
Po drugie skoro uważasz Ducha Św. za bezosobową moc, to nie próbuj sztuczek we wciąganiu w dyskusję.
Tak robią ŚJ, a ty się wpisujesz w to.
Widzę żeś wykapany ŚJ. ;D
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: tomek_s w 23 Marzec, 2016, 21:06
niektórzy twierdzą że w tym przypadku doszło do załamania gramatyki ,

Czyli kto?
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 23 Marzec, 2016, 22:11
Roszada

Cytuj
A Paraklet to ktoś inny niż Duch Św.?
To po pierwsze.
Po drugie skoro uważasz Ducha Św. za bezosobową moc, to nie próbuj sztuczek we wciąganiu w dyskusję.
Tak robią ŚJ, a ty się wpisujesz w to.
Widzę żeś wykapany ŚJ.

Zadałem proste pytanie i oczekuje na nie prostej odpowiedzi  :D

Czy w tekście oryginalnym doszło do załamania reguły czy też nie ?

W tekście greckim mamy dwa rzeczowniki :

- ὁ παράκλητος
- τὸ πνεῦμα

Z tego co ja się uczyłem a także w podręcznikach poświęconych grece biblijnej odnośnie zaimków jest napisane :

Jeżeli dany rzeczownik jest rodzaju męskiego to zgodnie z rodzajem będzie mu towarzyszył zaimek który również musi być w tym przypadku rodzaju męskiego

Roszada powiedz nam jaki zaimek  dalszy będzie występował przy rzeczowniku rodzaju nijakiego ?

Czyli mamy rzeczowni  τὸ πνεῦμα  i podaj do niego zaimek ?
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 23 Marzec, 2016, 22:15
Pionier

Tutaj masz cały artykuł - http://watchtower.org.pl/jz-duch.php

a tutaj również Piotr Andryszczak twierdzi że zaimek Ekeinos odnosi się do Ducha św

Cytuj
9) Tekst J 15:26 Ducha Św. określa zaimkiem „On” (gr. ekeinos). Tego słowa używa Apostoł dla osób Boga Ojca (J 5:19, 6:29, 8:42), Syna Bożego (J 2:21, 3:30, 4:25) i innych (J 1:8, 9:11). Por. Łk 4:18 („on”) w „Chrześcijańskich Pismach Greckich...”. Odnośnie Ducha Św. padają też słowa: „Ja ich posłałem” (Dz 10:20), „Wyznaczcie mi” (Dz 13:2; por. „Oddzielcie dla mnie” w „Chrześcijańskich Pismach Greckich...”), „poślę Go” (J 16:7), „od siebie” (J 16:13). Te określenia wskazują na osobę (por. „Jego” Dz 1:8). 

http://www.piotrandryszczak.pl/14.html
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: od-nowa w 23 Marzec, 2016, 22:18
Student  :) nie wiem, czy to byłoby wykonalne, nie wiem czy to dobry taki mój pomysł, ale mógłbyś zgłosić swoje spostrzeżenia, uwagi do jakiś wysokich rangą instytucji religijnych, czy innych jakiś uniwersytetów, profesorów, magistrów, językoznawców, czy innych :) Prowadziłbyś nad wyraz interesujące i ważkie polemiki? Miałbyś okazję próbować "wyprostować", to o czym piszesz.
Mógłbyś otrzymać bardzo ciekawe odpowiedzi, wyjaśnienia i podzieliłbyś się nimi  :) z nami.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 23 Marzec, 2016, 22:36
Czyli kto?

Pewnie on sam  ;D
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 23 Marzec, 2016, 23:09
Mam pytanie do Piotra Andryszczaka odnośnie j greckiego . W artykule poświęconym osobie Ducha św stwierdzasz że zaimek Ekeinos jest odniesiony do Ducha św .

Moje pytanie  : czy zaimek Ekeinos odnosi się do Ducha św czy też do Parakletosa ? niektórzy twierdzą że w tym przypadku doszło do załamania gramatyki , jestem ciekawy twojej opinii w tej kwestii

Moja propozycja jest taka. Zanim postawisz jakiś zarzut, to sprawdź jaka jest nauka Kościoła.

Katechizm Kościoła Katolickiego:

Określenia Ducha Świętego

692 Gdy Jezus zapowiada i obiecuje Ducha Świętego, nazywa Go "Parakletem", co dosłownie oznacza: "Ten, który jest wzywany przy czymś" ad-vocatus (J 14, 16. 26; 15, 26; 16, 7). "Paraklet" tłumaczy się zazwyczaj jako "Pocieszyciel"; Jezus jest pierwszym Pocieszycielem. Sam Pan nazywa Ducha Świętego "Duchem Prawdy" (J 16,13).

(http://piotrandryszczak.pl/do_int/ekeinos.jpg)

ekeinos jest rodzaju męskiego:

(http://piotrandryszczak.pl/do_int/gramatyka.jpg)

niektórzy twierdzą że w tym przypadku doszło do załamania gramatyki

Proszę podać konkretne źródło takiego twierdzenia. Kto stwierdził, że doszło do złamania gramatyki i w którym konkretnie miejscu?

Nie doczekałem się odpowiedzi w temacie Ez 18, 4:

Czy zrozumiałeś moje pytanie? Przypomnę:
"Umrze tylko ta osoba, która zgrzeszyła." (Ez 18, 4)
A ta osoba (dusza), która nie zgrzeszyła, umrze?


Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Noc_spokojna w 23 Marzec, 2016, 23:23

Moje pytanie  : czy zaimek Ekeinos odnosi się do Ducha św czy też do Parakletosa ? niektórzy twierdzą że w tym przypadku doszło do załamania gramatyki , jestem ciekawy twojej opinii w tej kwestii
Wprawdzie pytanie nie do mnie, ale z życzliwości polecam Ci "Błędy doktryny Świadków Jehowy : analiza krytyczna Chrześcijańskich Pism Greckich w Przekładzie Nowego Świata"  Roberta H. Countessa. Żebyś nie musiał czytać całości, temat dotyczący zaimka  Ekeinos i Ducha Świętego znajdziesz na str 106-107.

Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 24 Marzec, 2016, 00:23
Wprawdzie pytanie nie do mnie, ale z życzliwości polecam Ci "Błędy doktryny Świadków Jehowy : analiza krytyczna Chrześcijańskich Pism Greckich w Przekładzie Nowego Świata"  Roberta H. Countessa. Żebyś nie musiał czytać całości, temat dotyczący zaimka  Ekeinos i Ducha Świętego znajdziesz na str 106-107.

http://piotrandryszczak.pl/ekeinos.html

Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 24 Marzec, 2016, 09:19
Jeśli kogoś interesuje sprawa ekeinos (On) odnośnie Ducha Św. czy Pocieszyciela, to ukazałem to obrazowo w tabeli w artykule:

http://piotrandryszczak.pl/wnikliwe/osobowosc-ducha-swietego-i-wnikliwe-poznawanie-pism-cz.2.html
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 24 Marzec, 2016, 10:29
od-nowa

Cytuj
Student  :) nie wiem, czy to byłoby wykonalne, nie wiem czy to dobry taki mój pomysł, ale mógłbyś zgłosić swoje spostrzeżenia, uwagi do jakiś wysokich rangą instytucji religijnych, czy innych jakiś uniwersytetów, profesorów, magistrów, językoznawców, czy innych :) Prowadziłbyś nad wyraz interesujące i ważkie polemiki? Miałbyś okazję próbować "wyprostować", to o czym piszesz.
Mógłbyś otrzymać bardzo ciekawe odpowiedzi, wyjaśnienia i podzieliłbyś się nimi  :) z nami.


Tusia ( P Andryszczak )   
Cytuj
Pewnie on sam 

Liczyłem na jakiś mocna argumenty poparte chociażby podręcznikami które szczegółowo omawiają używanie zaimków w grece biblijnej gdzie byłoby napisana : ,, Zaimek rodzaju męskiego może towarzyszyć rzeczownikowi rodzaju nijakiego  ;D    ''

Daniel Wallace, jeden z najbardziej znanych gramatyków greckich, w swej książce pt. Greek Grammar Beyond the Basics komentuje ten tekst:

"Rodzaj 'ekeinos' nie ma więc nic do czynienia z nijakim rodzajem 'pneuma'. Tym co poprzedza 'ekeinos' jest w każdym przypadku słowo 'parakletos' a nie 'pneuma'... W ewangelii Jana 16,13.14 branie pod uwagę tylko bliższego kontekstu może być zwodnicze... 'Ekeinos' odnosi się do w. 7, w którym wymieniony jest 'parakletos'. W związku z tym, iż 'parakletos' jest rodzaju męskiego, więc zaimek też jest w tym rodzaju.



W grece biblijnej występuje daw rodzaje zaimków

a) bliższe

b) dalsze

W "Wielkim słowniku grecko - polskim Nowego Testamentu" Remigiusza Popowskiego pod hasłem "ekeinos" czytamy między innymi :

, że ekeinos - 'ów, tamten' używany samodzielnie jest:

a - dla oznaczenia jakiejś odległej osoby lub rzeczy

b - dla oznaczenia osoby lub rzeczy bezpośrednio przedtem wymienionej


W tekście greckim ew Jan 16 występują dwa rzeczowniki , pierwszym, z nich jest Pocieszyciel jest rodzaju męskiego zaś słowo Duch jest rodzaju nijakiego
ὁ παράκλητος
τὸ πνεῦμα 

Ogólnie znana reguła co do używania zaimków brzmi : Jeżeli rzecznik jest rodzaju męskiego to wówczas zawsze 
będzie mu towarzyszył również zaimek rodzaj męskiego .

Jak to wygląda w praktyce ? wystarczy przeanalizować wszystko wersety gdzie np występuje rzeczowniki rm i zwrócić uwagę jaki towarzyszy im zaimek ?

Mat 27:28 ο αγρος εκεινος Pole to

Mar 14:21 ο ανθρωπος εκεινος Człowiek ten

Łuk 12: 47 εκεινος δε ο δουλος Ten niewolnik ( sługa )

Jak widać zaimka ,, Ekeinos ) który jest rodzaju męskiego używa się wyłącznie do rzeczowników które również są rodzaju męskiego .

Kiedy jednak mamy rzeczowniki rodzaju nijakiego tak jak np rzeczownik  τὸ πνεῦμα  Duch to wówczas będzie występował przy nich również zaimek rodzaju nijakiego ἐκεῖνο


Dz 1: 19 I stało się to wiadome wszystkim mieszkańcom Jerozolimy, tak że nazwano owo pole w ich własnym języku Akeldama, to jest Pole Krwi.

 τὸ χωρίον ἐκεῖνο
ów teren

Tak to pokrótce przestawia się kwestia gramatyki , wracając do mojego pytania : Czy w ew Jan 16 : 13 doszło do załamania gramatyki ?

Ew Jan 16: 7  Lecz ja wam mówię prawdę: Lepiej dla was, żebym ja odszedł. Bo jeśli nie odejdę, Pocieszyciel do was nie przyjdzie, jeśli zaś odejdę, poślę go do was 

Jak wiadomo rzeczownik Pocieszyciel jest rodzaju męskiego wobec tego zaimek jaki będzie mu towarzyszył również musi być rodzaju męskiego

Ew Jan 16:13 lecz gdy przyjdzie On, Duch Prawdy, wprowadzi was we wszelką prawdę, bo nie sam od siebie mówić będzie, lecz cokolwiek usłyszy, mówić będzie, i to, co ma przyjść, wam oznajmi.


Zatem zaimek ,, Ekeinos ''  który jest rodzaju męskiego nie odnosi się w tym przypadku do rzeczownika Duch który jest rodzaju nijakiego lecz do wcześniej wymiennego Parakletosa który jest rodzaju męskiego   .

Identyczna  konstrukcja gdzie zaimek 'ekeinos' odnosi się podmiotu wymienionego wcześniej ma miejsce na przykład w Jana 1:6-8

Ἐγένετο ἄνθρωπος ἀπεσταλμένος παρὰ θεοῦ ὄνομα αὐτῷ Ἰωάννης· 7 οὗτος ἦλθεν εἰς μαρτυρίαν ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός, ἵνα πάντες πιστεύσωσιν δι  αὐτοῦ. 8 οὐκ ἦν ἐκεῖνος τὸ φῶς ἀλλ  ἵνα μαρτυρήσῃ περὶ τοῦ φωτός.

 
 

"Był człowiek wysłany od Boga, na imię mu Jan.
Ten przyszedł na świadectwo, aby zaświadczył o świetle,
aby wszyscy uwierzyli przez niego.
Nie był ten (ἐκεῖνος ekeinos - r. męski) światłem (τὸ φῶς- r. nijaki),ale aby zaświadczył o świetle."

Rzeczownik człowiek jest rodzaju męskiego ο ανθρωπος ( identycznie jak Parakletos ) dlatego zaimek męskoosobowy Ekeisnos odnosi się do wcześniej wymienionego podmiotu   tj do Człowieka a nie światła które tak samo jak rzeczownik Duch w j greckim jest rodzaju nijakiego . 

Podsumowując : Do każdego rzeczownika będzie przypisany dany zaimek , o rodzaju zaimka zawsze będzie decydował rodzaj rzeczownika  .

Byłbym wdzięczny gdyby ktoś wskazał mi jakiś podręcznik do greki biblijnej gdzie autor stwierdza że jest inaczej  ;D 
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 24 Marzec, 2016, 11:25
Cytuj
Proszę podać konkretne źródło takiego twierdzenia. Kto stwierdził, że doszło do złamania gramatyki i w którym konkretnie miejscu?
Tusia


Nie doczekałem się odpowiedzi w temacie Ez 18, 4:

Czy zrozumiałeś moje pytanie? Przypomnę:
"Umrze tylko ta osoba, która zgrzeszyła." (Ez 18, 4)
A ta osoba (dusza), która nie zgrzeszyła, umrze?

Przecież źródło już podałem powyżej , wiec łaski swojej najpierw czytaj to co piszę a później ewentualnie zadawaj pytania

Dla przypomniani podaj źródło i jako dodatek tego co sam Roszada twierdzi  ;D

cytuję :
Cytuj
2.8. Kwestia złamanej gramatyki greckiej
Duch (po grecku: to pneuma) jest wyrazem rodzaju nijakiego, lecz w J.16:13 autor dzieła pogwałca zasady gramatyki greckiej używając w stosunku do Ducha Świętego zaimka męskoosobowego - ekeinos - "on", a nie "to", czy "ono". W J.16:13 Jezus określił Ducha Św. - ON DUCH (gr. ekeinos to pneuma). Czyżby apostoł Jan aż tak nie znał gramatyki czy też może chciał uwypuklić fakt osobowości Ducha Świętego stosując do Niego zaimek męskoosobowy?

http://watchtower.org.pl/jz-duch.php


 Ostatni przypadek z tabeli (J 16:13-14), jakby całkowicie przeczy stwierdzeniom słownika Świadków Jehowy, bo pomimo, że Duch (pneuma) jest rodzaju nijakiego, to użyto tu tylko zaimka rodzaju męskiego (ekeinos „On”).

Widać więc, że Janowi bardzo zależy na tym, by określać Pocieszyciela i Ducha Świętego zaimkiem „On”. Przez to wskazuje na Jego osobowość. Nie stosuje się tym samym zawsze do zasad gramatycznych, które wyznaczają mu Świadkowie Jehowy.

http://piotrandryszczak.pl/wnikliwe/osobowosc-ducha-swietego-i-wnikliwe-poznawanie-pism-cz.2.html

Odnośnie kwestii Ks Ez 18:4 wczytaj się w kontekst . Tutaj założyłem wątek o zaimku męskoosobowy Ekeinos i trzymaj się tematu  ;)
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 24 Marzec, 2016, 11:34
Przecież źródło już podałem powyżej , wiec łaski swojej najpierw czytaj to co piszę a później ewentualnie zadawaj pytania

Ze względu na to, że nie potrafisz odpowiedzieć na proste pytanie, lądujesz w ignorowanych. Dyskusja z Tobą nie ma najmniejszego sensu.
Żegnam!
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 24 Marzec, 2016, 12:25
Tusia
Cytuj
Ze względu na to, że nie potrafisz odpowiedzieć na proste pytanie, lądujesz w ignorowanych. Dyskusja z Tobą nie ma najmniejszego sensu.
Żegnam!

Przecież ci odpowiedziałem   , rozumiem że odnośnie zaimka Ekeinos wycofujesz się , fajnie że wkleiłaś to co twierdzi KK , a jakie jest twoje zdanie i Roszady  ;D, rozumiem że nie jesteście w stanie się zdecydować . No cóż bark solidnych argumentów jakie powyżej przedstawiem zmusza was do wycofanie się z dalszego udziału w dyskusji .

Dla przypomnienia :

W "Wielkim słowniku grecko - polskim Nowego Testamentu" Remigiusza Popowskiego pod hasłem "ekeinos" czytamy między innymi :

, że ekeinos - 'ów, tamten' używany samodzielnie jest:

a - dla oznaczenia jakiejś odległej osoby lub rzeczy

b - dla oznaczenia osoby lub rzeczy bezpośrednio przedtem wymienionej

Rzeczownikiem wcześniej wymienionym jest Parakletos i to właśnie do niego jest użyty zaimek męskoosobowy Ekeinos ..

Bardzo dobitny przykład masz tutaj:

Ew Jan 15:26

Ὅταν ἔλθῃ ὁ παράκλητος ὃν ἐγὼ πέμψω ὑμῖν παρὰ τοῦ πατρὸς, τὸ πνεῦμα τῆς ἀληθείας ὁ παρὰ τοῦ πατρὸς ἐκπορεύεται, ἐκεῖνος μαρτυρήσει περὶ ἐμοῦ·


A gdy przyjdzie pocieszyciel, którego ja wam poślę od Ojca, Duch prawdy, który od Ojca przychodzi, ów (tamten )  zaświadczy  o mnie   ...
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 24 Marzec, 2016, 12:31
Ponieważ ignoruję Studenta a wyrwał jedno zdanie z mojej książki o Duchu Św. mając pretensje co do tego zdania, to mniemam że z resztą się zgadza.
Oto co wszystko miałem do napisania o Duchu Św., prócz tego jednego zdania Studenta.
Swoją drogą marny to student skoro jedno zdanie mu nie pasuje, a krzyczy wniebogłosy, zakładając wątek.

Cytuj
OSOBA DUCHA ŚWIĘTEGO
"Osobowość Ducha Świętego i "Wnikliwe poznawanie Pism" (cz.1)"
"Osobowość Ducha Świętego i "Wnikliwe poznawanie Pism" (cz.2)"
Osobowość Ducha Świętego w Biblii Świadków Jehowy???
Duch Święty - siłą czy mocą według Towarzystwa Strażnica?
Drugie zesłanie Ducha Świętego według Towarzystwa Strażnica
Duch Święty jako "wpływ" Jehowy według dawnej nauki Towarzystwa Strażnica
Cześć dla Ducha Świętego i modlitwa do Niego
Wielbienie Ducha Świętego według literatury Towarzystwa Strażnica?
Dlaczego Kościół doprecyzował stwierdzenie o Duchu Świętym w Wyznaniu Wiary

Artykuły te moje są tu zamieszczone:

http://www.piotrandryszczak.pl/trojca_swieta3.html

Pomijam tu artykuły o Trójcy Św., które też omawiają dodatkowo osobę Ducha Św., Jego Bóstwo i cześć dla Niego.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 24 Marzec, 2016, 13:04
Co ciekawe, Towarzystwo choć nie uznaje osobowości Ducha Św. to jednak uważa, że pewna osoba obrazuje tego Ducha:

„Imię Eliezer znaczy »Bóg mój wspomożycielem«. Człowiek ów z uwagi na swe imię, jak też postępowanie trafnie wyobraża świętego ducha, którego Większy Abraham, Jehowa Bóg, wysłał do odległej krainy, to znaczy na naszą ziemię, by wybrać odpowiednią partnerkę dla Większego Izaaka, Jezusa Chrystusa (Jana 14:26; 15:26)” (Strażnica Nr 13, 1989 s. 27).

*** dx86-14 Duch święty ***
zobrazowany przez...
Eliezera, sługę Abrahama: w89 1.7 27
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 24 Marzec, 2016, 19:27
Roszada

Cytuj
Ponieważ ignoruję Studenta a wyrwał jedno zdanie z mojej książki o Duchu Św. mając pretensje co do tego zdania, to mniemam że z resztą się zgadza.
Oto co wszystko miałem do napisania o Duchu Św., prócz tego jednego zdania Studenta.
Swoją drogą marny to student skoro jedno zdanie mu nie pasuje, a krzyczy wniebogłosy, zakładając wątek.

Zatem rozumie że ty wraz z  P. Andryszczakiem przyznajecie się się do świadomego wprowadzania ludzi w błąd ?

Pretensje to pewnie masz ty skoro nie podjąłeś się polemiki odnośnie zaimka Ekeinos  :D

W tezie kopiowanej od innych stwierdzasz :

 
Cytuj
Widać więc, że Janowi bardzo zależy na tym, by określać Pocieszyciela i Ducha Świętego zaimkiem „On”. Przez to wskazuje na Jego osobowość. Nie stosuje się tym samym zawsze do zasad gramatycznych, które wyznaczają mu Świadkowie Jehowy.

 

W którym to miejscu Pisma św używa się zaimka rodzaju męskiego do rzeczownika rodzaju nijakiego ???

Gdybyś ty bądź P. Andryszczak miał jakiekolwiek pojęcie o grece biblijnej to do takich sprzecznych wniosków byś nie dochodził .

W ST w stosunku do Ducha św używa się takich stwierdzeń jak

- można go zasmucić
- Duch prowadzi
- Duch naucza
- podejmuje decyzje
- Duch mówi

Ks Ez 37: 27  Ducha mojego chcę tchnąć w was i sprawić, byście żyli według mych nakazów i przestrzegali przykazań, i według nich postępowali. BT

w komentarzu do tego wersetu w BT czytamy :

Objawienie Ducha św . jako osoby następuje dopiero w NT . a ST mówi o ,, duchu świętym '' w znaczeniu jeszcze nieosobowej siły Bożej


Zatem według teologów katolickich pomimo tego że w ST Duch św posiada cechy osobowe , stwierdzają  że Duch św występuje na kartach ST w znaczeniu nieosobowej siły Bożej   ;D 

Podaję linka do tego rozdziału , przypis znajduję się po prawej stronie

http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=740

Czy któryś z was wspomniał o tym fakcie w tych wypracowaniach które tak zachwalacie ?




 
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Fantom w 24 Marzec, 2016, 19:47
 Ja znalazłem coś takiego."Prehistoria biblijna", ks. Michał Peter, Poznań 1994.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Fantom w 24 Marzec, 2016, 19:52
Jeszcze jedno.Troche nie w temacie,ale dotyczy ducha Bożego. Znalezione na innym forum.

 katolicki biblista, ks. Cz. Jakubiec ---
"Jeszcze innym szczegółem, charakterystycznym dla stworzenia jako tryumfu nad chaosem pierwotnym, jest wzmianka o "duchu Boga" {w translacji Jakubiec oddał: "a tchnienie Boga unosiło się nad tymi wodami"; str. 14, dz. cyt.; przypis mój, Stephanos}, który unosił się" nad powierzchnią pramorza. Nie ulega wątpliwości, że ów "duch" jest po prostu określeniem mocy Boga, którą on pokonał chaos i stworzył "zastępy" nieba i ziemi (por. Ps 33, 6: "Przez słowo Jahwe zostały stworzone niebiosa, przez ducha ust Jego ― wszystkie ich zastępy"). Tą mocą Boga było, jak wynika z opisu stworzenia, słowo, czyli rozkaz, powołujący byty do istnienia (Ps 3, 9: "On powiedział i stało się, On rozkazał i zaczęło istnieć"). Jednakże we wzmiance o pierwotnym chaosie, "duch Boga" został przyrównany do ptaka, "unoszącego się" nad wodami (1, 2). Może nie tyle samo porównanie, ile czasownik "unosić się" (trzepocząc skrzydłami; o orle, który unosi się nad gniazdem ― Pp 32, 11) zasługuje tu na uwagę. Prawdopodobnie bowiem czasownik ten określa również unoszenie się ptaka drapieżnego nad upatrzoną zdobyczą, aby na nią się rzucić{przypis}²⁸Takie właśnie znaczenie wspomnianego czasownika lepiej uwydatniałoby gotowość stwórczej mocy Boga do pokonania ciemności i pramorza." - PRADZIEJE BIBLIJNE TEOLOGIA GENESIS 1 — 11, ks. Czesław Jakubiec, Wyd. Księgarnia św. Wojciecha, ed.1968; strona 21, akapit 2.
{przypis}²⁸ Por. J. Guillet, Themes bibliques, Paris 1954, 213.
katolicki biblista pisze per "duch Boga" ["duch" - z małej litery] oraz stosuje formułę znaczeniową: 'moc Boga', 'stwórcza moc Boga'.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 24 Marzec, 2016, 20:27
Co ciekawe odnośnie Ducha Św. to mamy dwie różne wypowiedzi Towarzystwa.

Otóż kiedyś Towarzystwo Strażnica, choć odrzucało już osobowość Ducha, uczyło następująco o „osobistości”:

„»My uznajemy osobistość [w ang. personality] Ducha Świętego w Ojcu i Synu; że Duch Święty pochodzi od obu, oraz objawia się we wszystkich, którzy otrzymują spłodzenie z Ducha Świętego i przez to stają się synami Bożymi. (Jan 1:12; 1 Piotr 1:3)...«.” (Dokonana Tajemnica 1925 s. 64; The Finished Mystery 1917 s. 57).

Obecnie zaś ta organizacja pisze ‘trochę’ inaczej o „osobistości” Ducha:

„Przeanalizuj uważnie Biblię, a znajdziesz dalsze dowody na to, iż duch święty nie jest jakąś osobistością [w ang. personality], lecz czynną mocą...” (Strażnica Nr 20, 1993 s. 30).
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 24 Marzec, 2016, 20:33
Niby to samo, ale jednak korekta w XXI wieku była potrzebna ;):

Prowadzenie rozmów na podstawie Pism ed. 1991
Duch
„Definicja: (...) 6) czynnej mocy Bożej, czyli Jego świętego ducha” s. 82;
duch święty jest czynną mocą Bożą” s. 83; por. s. 24, 106, 166, 371, 439.

Prowadzenie rozmów na podstawie Pism ed. 2001
Duch
„Definicja: (...) 6) czynnej siły Bożej, czyli ducha świętego” s. 82;
duch święty jest czynną siłą Bożą” s. 83; por. s. 24, 107, 166, 367, 439.

Skorowidz do publikacji Towarzystwa Strażnica 1986-2000 (2003) zawiera wyraźne zaprzeczenie poprzedniej nauce podając, że Duch Święty:

nie jest mocą” (s. 111).

Mówi on też, że „duch święty nie jest mocą Jehowy” (jw. s. 282).
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 24 Marzec, 2016, 21:00
W podręczniku dla studentów KULU odnośnie Ducha św można przeczytać :
Cały cytat  tutaj :
Nemo: Scaliłem Twoje dwa posty :)
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 24 Marzec, 2016, 21:09
W książce tej o Duchu św napisano że jest on Upersonifikowaną mocą Bożą . Warto sobie zadać pytanie czy osobę można uosabiać  ;D w jakim to celu skoro jest osobą w pełnym znaczeniu tego słowa  . Mówiąc o Upersonifikowaniu - uosobieniu akcentuje się w to że danej rzeczy nadaje się cechy osobowe . Tak tez właśnie jest w przypadku Ducha św
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 24 Marzec, 2016, 21:28
Wracając do Zaimka Ekeinos  Roberta H. Countessa. tak naprawdę niczego nie wyjaśnił co więcej sam przyznał że zaimek męskoosobowy odnosi się do Parakletosa  .

 Gdyby Jan napisał ἐκεῖνος πνεῦμα  - wówczas faktycznie zaimek rodzaju męskiego 'ekeinos' zostałby użyty  do 'Ducha' - rodzaju nijakiego, a coś takiego miejsca nie ma. Tekst oryginalny zawiera sekwencję ἐκεῖνος τὸ πνεῦμα '. Zatem do słowa 'pneuma' - 'duch' nie odnosi się zaimek 'ekeinos' lecz rodzajnik rozdzaju nijakiego .τὸ



Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 24 Marzec, 2016, 21:37
skany o Duchu dla zainteresowanych

http://www.piotrandryszczak.pl/karl_rahner_i_duch_swiety.html

http://www.piotrandryszczak.pl/czy_Duch_Swiety_jest_osoba_cz1.html
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Stanisław Klocek w 24 Marzec, 2016, 21:38
'Studencie', potrzeba takich jak Ty, aby wnosić meritum na wyższy poziom. Przypominasz B. Wiśniewskiego (http://christianismirestitutio.pl/?author=1), też studenta teologi, czyli jeszce pod nickami ariela (http://thaleia.pl/category/doktryny/unitarianizm/6-duch-swiety/) i Purpureus (http://watchtower-forum.pl/topic/5867-zbicie-argumentów-o-wiecznym-i-personalnym-bóstwie-ducha-św/?p=294287). Piotr zaświadcza o swej porażce, gdy nie jest w stanie dać zwięzłej odpowiedzi, to wówczas ignoruje takiego usera. Ponadto stosuje tą samą taktykę, którą zwalcza u ŚJ, mianowicie, że odwołują się do swej literatury a nie Biblii. Piotr eksponuje to samo w taki sposób.
Moja propozycja jest taka. Zanim postawisz jakiś zarzut, to sprawdź jaka jest nauka Kościoła.
Katechizm Kościoła Katolickiego:
Czyli autorytetem jest KKK, a co poza, to dla Piotra jest herezją.

 Ja tymczasem jeszcze podrzucam, że w definicji ŚJ jest też miejsce na osobowość ducha pod pewnymi względami.
(http://oi40.tinypic.com/243g28h.jpg)
Dodam, że aniołowie są duchami, a te wierne też Biblia określa świętymi. Zestawiając można wiernych aniołów nazwać duchami świętymi.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 24 Marzec, 2016, 23:36
Stanisławie moim celem nie jest atak  personalny osoby, lecz luźna wymiana myśli dlaczego takie akurat ktoś poglądy reprezentuje  jak i czy owy pogląd jest zgodny z nauką biblijną jaką przekazał nasz Pana i Zbawiciel Jezus Chrystus .
Jeżeli ktoś decyduje się na oficjalne wystawienie artykułu to uważam że ten ktoś powinien być w 100% pewny że to co pisze jest pewne jak i zgodne chociażby z gramatyką j greckiego . Przeczytałem wiele artykułów odnośnie Zaimka ,, Ekeinos '' lecz owe artykuły nie były pisana przez znawców greki Koine , pisali je po prostu amatorzy na zasadzie że ktoś wcześniej napisał a kolejny przepisał podobnie jak to zrobił Piotr A. czy też Władysław  B. nie zastanawiając się czy jest to prawdą czy też nie .

ἀσπάζομαι   
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Stanisław Klocek w 25 Marzec, 2016, 01:22
A Paraklet to ktoś inny niż Duch Św.?
No właśnie też chciałbym znać odpowiedź na to samo pytanie. Skoro jednak KK utożsamia Parakleta z DŚ i Jezusem według KKK 692 ... "Paraklet" tłumaczy się zazwyczaj jako "Pocieszyciel"; Jezus jest pierwszym Pocieszycielem" odsyłając do siebie samego, zarazem do siebie innego 1 Ja 2:1 (http://www.biblia-internetowa.pl/1Jan/2/1.html). Jakoś mi to wszystko nie pasuje Ja 14:16 (http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=353) Ja zaś będę prosił Ojca, a innego (ἄλλον) Pocieszyciela (Παράκλητον) da wam ... Przekładając hipotetycznie; Skoro Jezus wierzył, że DŚ jest trzecią osobą Trójcy jako jedyny Paraklet/DŚ, to dlaczego wskazuje na jeszcze innego DŚ=Parakleta?  Tylko dlaczego w tym przypadku nie przetłumaczono z gr. παρακλητον na Pocieszyciela tak jak w Ja 14:16? To mocno gmatwa, albo mamy do czynienia z dwoma Parakletami/Jezusami (idąc śladami apokryfów podaje, że Jezus miał bliźniaka, którym był Judasz i to on poniósł śmierć, a nie Jezus), albo z dwoma Parakletami/DŚ. Podobnie jak Jezus sam się wskrzeszał według KK Ja 2:19-21
Określenia Ducha Świętego
692 Gdy Jezus zapowiada i obiecuje Ducha Świętego, nazywa Go "Parakletem",(...) Sam Pan nazywa Ducha Świętego "Duchem Prawdy" (J 16,13).
Cytuj
KKK - 693 ... znajdują się określenia: Duch obietnicy (...) Duch przybrania (...) Duch Chrystusa(...) Duch Pana (...) Duch Boży (...) Duch chwały ....
Czy te wymienione Duchy są wszystkie świętymi osobami? Nigdzie nie spotykam aby zaliczano Ojca jako Ducha Świętego, a przecież  Ja 4:23-24 (http://www.biblia-internetowa.pl/Jan/4/24.html) napisano wprost; "Bóg jest duchem", a tu nagle jest z małej litery (też BT), tak często zarzucanej pisowni antytrynitarnej. Czyżby Ojciec nie był Duchem Świętym? Gdy się nie będzie mogło dać logicznej odpowiedzi, to w takich przypadkach przeskakuje się na naturę. Jeśli nawet, to czy trzecia osoba dyktuje jaką ma mieć Ojciec naturę?
ἀσπάζομαι   
Coś do mnie to nie pasuje, jako inaczej wierzący  :'( między tradycyjnie wierzącymi ;).
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tadeusz w 25 Marzec, 2016, 06:41
Jeżeli ktoś decyduje się na oficjalne wystawienie artykułu to uważam że ten ktoś powinien być w 100% pewny że to co pisze jest pewne jak i zgodne chociażby z gramatyką j greckiego. Przeczytałem wiele artykułów odnośnie Zaimka ,, Ekeinos '' lecz owe artykuły nie były pisana przez znawców greki Koine , pisali je po prostu amatorzy na zasadzie że ktoś wcześniej napisał a kolejny przepisał podobnie jak to zrobił Piotr A. czy też Władysław  B. nie zastanawiając się czy jest to prawdą czy też nie.

Podoba mi się Twoje podejście: jeżeli dyskutujemy o wersecie z Biblii, to posługujemy się Biblią. To jedyna wspólna płaszczyzna.  :)

ἀσπάζομαι   

Nie ta płeć  ;D
W dzisiejszych czasach, nawet najbardziej niewinne tradycyjne gesty, navierają w oczach niektórych zupełnie innego charakteru  :-\
A tak poważnie... χαιρετίσματα  :)
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 25 Marzec, 2016, 09:34
Stanisław Klocek
Cytuj
Skoro Jezus wierzył, że DŚ jest trzecią osobą Trójcy jako jedyny Paraklet/DŚ, to dlaczego wskazuje na jeszcze innego DŚ=Parakleta?  Tylko dlaczego w tym przypadku nie przetłumaczono z gr. παρακλητον na Pocieszyciela tak jak w Ja 14:16? To mocno gmatwa, albo mamy do czynienia z dwoma Parakletami/Jezusami (idąc śladami apokryfów podaje, że Jezus miał bliźniaka, którym był Judasz i to on poniósł śmierć, a nie Jezus), albo z dwoma Parakletami/DŚ.

Postaram ci się w bardzo przystępny sposób tą kwestię wytłumaczyć .

W j greckim podobnie jak i w każdym europejskim rzeczownik odmienia się przez przypadki , w grece jest ich 5

Ew Jan 14  ;16 παράκλητον

14:26 παράκλητος

 
Ew Jan 15:26 ὁ παράκλητος

Ew Jan 16;7  ὁ παράκλητος

1 Jan 2;1  παράκλητον

Jak widać z tych wersetów rzeczownik Parakletos występuje w dwóch przypadkach , pierwszym z nich jest forma mianownikowa  kto co -  παράκλητος Pocieszyciel , zaś  παράκλητον to 4 przypadek czyli Biernik

Mianownik kto co  παράκλητος Pocieszyciel
Biernik kogo co - παράκλητον    pocieszyciela 


Podsumowując: To że Duch św został nazwany Obrońcą jak i również Jezus czy też sam Stwórca Bóg i Ojciec Jezusa Chrystusa nie świadczy o tym ,że określenie Parakletos jest ściśle zarezerwowane wyłącznie dla jednego bytu . W przypadku Ducha św mamy do czynienia z personifikacją która to w języku hebrajskim nie należała do rzadkości.   

Izaj 24:23 Księżyc się zarumieni, słońce się zawstydzi, bo zakróluje Pan Zastępów na górze Syjon i w Jeruzalem: wobec swych starców będzie uwielbiony. BT
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 25 Marzec, 2016, 10:14
Najbardziej mnie śmieszy, jak jacyś 'znawcy' Biblii na podstawie katolickich publikacji chcą udowadniać, że KK naucza, że Duch Św. nie jest osobą. ;D
Przez 20 wieków od pism wczesnochrześcijańskie po dokumenty KK uczy się o osobowości Ducha a tu ktoś wyciąga jakąś xerokopię i twierdzi, że KK naucza, tak jak ŚJ. :)
Jeśli tak naucza KK to po co się go czepiają? ;D
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Fantom w 25 Marzec, 2016, 10:20
Chyba przede wszystkim znawca wybranych pozycji napisanych przez biblistów katolickich. Tu w niektórych postach Roszada musiałbys podjąc sie polemiki z tymi biblistami,bo student tylko ich przytacza.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 25 Marzec, 2016, 10:28
Jeszcze podam przykład manipulacji skanami i cytatami z Encyklopedii Katolickiej z naszej książki Zmienne nauki Świadków Jehowy.
Cytuj
Oto tekst przytaczany przez organizację Świadków Jehowy:

„Encyklopedia Katolicka informuje, że Duch Boży to »stwórcza moc Boża (...). Ślady osobowego ujęcia D.B. w ST [Starym Testamencie] są nikłe; duch jest przede wszystkim siłą Bożą (...); żaden tekst ST nie mówi o D.B. jako o osobie«” (Strażnica 01.10 2009 s. 3).

Tu manipulacja Towarzystwa Strażnica polega na tym, że w cytowanej encyklopedii są dwa oddzielne hasła dotyczące omawianej kwestii, to znaczy Duch Boży i Duch Święty. Pierwsze dotyczy objawienia w Starym Testamencie, a drugie w Nowym Testamencie (Encyklopedia Katolicka, tom 4, Lublin 1985, szp. 280-281 i 282-283).
Świadkowie Jehowy zacytowali tylko treść z hasła dotyczącego Ducha Bożego ukazanego w Starym Testamencie, ale nawet w nim padają przecież przytoczone przez nich słowa, które wskazują choć częściowo na osobowość Ducha:

„Ślady osobowego ujęcia D.B. w ST są nikłe” (jw. szp. 281).

Natomiast w haśle Duch Święty mamy między innymi takie oto słowa:

„Duch Święty, trzecia osoba boska Trójcy Świętej, mająca identyczną boską naturę z osobami Boga Ojca i Syna Bożego (...) Osobowość D.Ś. wyrażają określenia – on »mówi« (Dz 4,25; 28,25), »zamieszkuje« (Rz 8,9) (...) a wyraźnie został wymieniony obok Ojca i Syna w tzw. nakazie mis. (Mt 28,19). (...) W pismach Pawła Apostoła występuje D.Ś. w formułach trynitarnych obok Ojca i Syna (np. 1 Kor 12,4-6; 2 Kor 13,13) (...) Jan, prócz osobowości (zwł. J 16,8.13-14), określając D.Ś. zaimkiem rodzaju męskiego (gr. ekeinos), choć gr. pneuma (duch) jest rodzaju nijakiego, przedstawia wielorakie formy jego działania; D.Ś. zostanie posłany przez Boga Ojca jako pocieszyciel (Paraklet) i obrońca (J 15,26; 16,7) by nauczyć wszelkiej prawdy (J 16,13-15)...” (jw. szp. 282-283).

Widzimy na ile wybiórczo przytacza pewne teksty Towarzystwo Strażnica. Prócz tego omawiając kwestię osobowości Ducha Świętego wypaczyło myśli autorów encyklopedii.

Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 25 Marzec, 2016, 10:56

"SŁOWNIK biblijny", O. HUGOLIN LANGKAMMER OFM, wyd. II. popr. i uzupełn.
Katowice 1984, KSIĘGARNIA ŚW. JACKA
strona 45, dz. cyt. - lewa kolumna od dołu oraz prawa kolumna od góry.

"Duch, Duch Boży, Duch Święty -- hebr. termin ruach,
który LXX oddaje przez grec. pneuma, oznacza powiew powietrza (Iz 57,13),
wiatr (Rdz 8,1), burzę (Jr 13,24). W tym ostatnim znaczeniu ruach występuje
głównie w Jr i Ps. Kolejne znaczenie wyprowadzono z obserwacji burzy,
w więc oznacza ono siłę lub potęgę, która stoi w służbie Boga (Wj 14,21),
lub wprost Jego twórczą moc (Rdz 1,2) stwarzającą i napełniającą świat (Mdr 1,7).
Tę Bożą moc w dziele stworzenia utożsamiano z życiodajną siłą (Rdz 45,21),
wychodzącą od Boga (Iz 42,1) i wnikającą w człowieka w formie tchnienia (Rdz 7,22).
W ten sposób D. -- ruach stawał się łącznikiem pomiędzy Bogiem i stworzeniem.
Życie ludzkie pochodzi od Boga, a życiodajne Boże tchnienie, trwające permanentnie
w człowieku i umożliwiające mu zbliżenie się do Boga, wyróżnia go spośród pozostałych
dzieł Bożych. ST wyraźnie mówi o D. Pana, przez którego Bóg działa w świecie.
Działanie D. w historii rodzaju ludzkiego określano początkowo jako rzecz nadzwyczajną,
występującą sporadycznie, później charakter nadzwyczajności nabrał cech trwałości
(Pwt 34,9), głównie w charyzmacie prorockim (Ps 51,13), sprawiającym, że prorocy
głosili wolę Bożą (Za 7,12). W okresie niewoli babilońskiej zrodziła się
wśród pobożnych Izraelitów tęsknota za otrzymaniem darów D., związanych z nadejściem
czasów mesjańskich (Iz 11,2). Trudno określić, czy i w jakim stopniu D. w ST
nosi cechy osoby. W początkowej fazie nauczania o D. Bożym chodziło raczej o wyrażenie
mocy i siły Bożej. W tekstach, w których D. przypisuje się przymioty ludzkie,
idzie o plastyczne uzmysłowienie wszechmocy działalności Boga.
NT [...]"


Duch Boży to inaczej Duch św  ;)
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 25 Marzec, 2016, 11:03
Znów chłopina próbuje wmawiać katolikom, których tu prawie nie ma, że KK uczy tak jak on. Śmiechu warte. Z kim on walczy skoro KK uczy tak jak on. ;D

Myli chłop hasła Duch Boże i Duch Święty.
Nie rozumie że autorzy encyklopedyczni pewne rzeczy dzielą lub łączą w hasła, tematy itp.
On zawsze szuka tego by znaleźć że KK uczy tak jak sekty. ;D

Może to jakaś metoda kłamania? :(
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 25 Marzec, 2016, 11:08
Skoro Jezus wierzył, że DŚ jest trzecią osobą Trójcy

Nigdzie nie spotykam aby zaliczano Ojca jako Ducha Świętego,

Czyżby Ojciec nie był Duchem Świętym? Gdy się nie będzie mogło dać logicznej odpowiedzi, to w takich przypadkach przeskakuje się na naturę. Jeśli nawet, to czy trzecia osoba dyktuje jaką ma mieć Ojciec naturę? Coś do mnie to nie pasuje, jako inaczej wierzący  :'( między tradycyjnie wierzącymi ;).

Każdy Twój wpis utwierdza mnie, że nie znasz nauki o Trójcy Świętej. Jak się nie zna, to pisze się głupstwa. Walczysz z fałszywą przez siebie postawioną tezą. Widzę, że zakłamana ideologia Strażnicy dotarła aż do szpiku kości.



Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 25 Marzec, 2016, 11:13
W poście tym podałem powyżej stanowisko KK kim był Duch św w ST Roszada uciekł nie chciał tego komentować tak samo zrobił P. Andryszczak więc jeszcze raz :

W ST w stosunku do Ducha św używa się takich stwierdzeń jak

- można go zasmucić
- Duch prowadzi
- Duch naucza
- podejmuje decyzje
- Duch mówi

Ks Ez 37: 27  Ducha mojego chcę tchnąć w was i sprawić, byście żyli według mych nakazów i przestrzegali przykazań, i według nich postępowali. BT

w komentarzu do tego wersetu w BT czytamy :

Objawienie Ducha św . jako osoby następuje dopiero w NT . a ST mówi o ,, duchu świętym '' w znaczeniu jeszcze nieosobowej siły Bożej


Zatem według teologów katolickich pomimo tego że w ST Duch św posiada cechy osobowe , stwierdzają  że Duch św występuje na kartach ST w znaczeniu nieosobowej siły Bożej   ;D

Podaję linka do tego rozdziału , przypis znajduję się po prawej stronie

http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=740

 ;D ;D
Czy któryś z was czyje się na siłach aby skomentować przypis z BT pytanie do Roszady i Piotra Andryszczaka
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: tomek_s w 25 Marzec, 2016, 11:34
Sam przypis jest już komentarzem. Co tu komentowac.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 25 Marzec, 2016, 12:10
Sam przypis jest już komentarzem. Co tu komentowac.

Oni patrzą wybiórczo na taki komentarz. Widzą jedynie:

(...), a ST mówi często o "duchu świętym" w znaczeniu jeszcze nieosobowej siły Bożej. (...)

Ale komentarz o Duchu Świętym w Nowym Testamencie jest dla ich oczu zakryty:

"jak jest napisane: Dał im Bóg ducha odurzenia; takie oczy, by nie mogli widzieć, i takie uszy, by nie mogli słyszeć aż po dzień dzisiejszy." (Rz 11, 8)

Jako katolicy będziemy demaskować manipulację Towarzystwa Strażnica i ich ofiary.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: tomek_s w 25 Marzec, 2016, 12:15
Czy Ci wszyscy świadkowie w czynnej służbie nie czytają naprawde nic innego tylko Straznice? Bo jak sie czyta komentarze niektórych to ma się wrażenie, że nic innego nie istnieje tylko Strażnica.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 25 Marzec, 2016, 12:19
Czy Ci wszyscy świadkowie w czynnej służbie nie czytają naprawde nic innego tylko Straznice? Bo jak sie czyta komentarze niektórych to ma się wrażenie, że nic innego nie istnieje tylko Strażnica.

Są przesiąknięci ideologią Strażnicy do szpiku kości. Tylko Duch Święty może oświecić (por. 1 Kor 12, 3), a nie sam rozum.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 25 Marzec, 2016, 12:22
Cytuj
Oni patrzą wybiórczo na taki komentarz. Widzą jedynie:

(...), a ST mówi często o "duchu świętym" w znaczeniu jeszcze nieosobowej siły Bożej. (...)

Ale komentarz o Duchu Świętym w Nowym Testamencie jest dla ich oczu zakryty.

"jak jest napisane: Dał im Bóg ducha odurzenia; takie oczy, by nie mogli widzieć, i takie uszy, by nie mogli słyszeć aż po dzień dzisiejszy." (Rz 11, 8)

Jako katolicy będziemy demaskować manipulację Towarzystwa Strażnica i ich ofiary.

Skoro Duch św w ST nie jest pojmowany jako Osoba lecz nieosobowa siła Boża , to jak to się nagle stało że w NT stał się on Osobą ?  ;D


Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Student w 25 Marzec, 2016, 12:41
W Bednarski jak i jemu podbni są wzburzeni kiedy ktoś używa określenia duch św z małej litery , tym samym wykazuje brak elementarnej wiedzy biblijnej . W tłumaczeniach katolickich również można spotkać określenie duch św pisane z małej litery , tak sam robi się w przypadku tytułu Pan do osoby Jezusa  pisząc pan z małej litery i  co dziwnego w tym przypadku jakoś  ani Bednarski anu również Andryszczak nie robią z tego problemu  ;D No cóż jak powiada stare przysłowie ,, Kto  pod kim dołki kopie ten sam w nie wpada ''

Psal 51:13 13 Nie odrzucaj mnie od swego oblicza i nie odbieraj mi świętego ducha swego BT

Ew Mar 2: 28  Zatem Syn Człowieczy jest panem szabatu BT
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 25 Marzec, 2016, 12:48
Czy Ci wszyscy świadkowie w czynnej służbie nie czytają naprawde nic innego tylko Straznice? Bo jak sie czyta komentarze niektórych to ma się wrażenie, że nic innego nie istnieje tylko Strażnica.

Redaktorzy Towarzystwa Strażnica kpią w żywe oczy ze swoich czytelników. Taką ideologiczną manipulację cytatem możemy zobaczyć w Prowadzeniu rozmów...

(http://piotrandryszczak.pl/do_int/cyt.1.jpg)

(http://piotrandryszczak.pl/do_int/cyt.2.jpg)

Więcej:
http://piotrandryszczak.pl/swiadkowie-jehowy-cytuja.html
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 25 Marzec, 2016, 13:17
Ja się dziwię, że tacy niby oczytani jak Student, który rzekomo u tego ex księdza się uczył a ulega propagandzie Strażnicy. ;)
Powtarza jak mantrę, że książki KK potwierdzają nauki Towarzystwa. :)
No to z kim on walczy?
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: TomBombadil w 25 Marzec, 2016, 13:28
Skarbie,ty znowu o tej walce?
Jakem Tom Bombadil zaśpiewam ci byś nie zjadał ludzi.Strzeż się Saurona.To ZŁO!
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Stanisław Klocek w 25 Marzec, 2016, 13:31
Jako katolicy będziemy demaskować manipulację Towarzystwa Strażnica i ich ofiary.
Dla mnie wygląda to tak: Większość głównych nurtów oskarża się na wzajem o manipulację tekstami biblijnymi. Ale ja obecnie dostrzegam główne źródło manipulacji tkwi w samej Biblii, która w swej treści posiada cechy manipulujące ludzkość. Zatem powinniśmy kwestionować najpierw źródło nieporozumień, a dopiero później wtórne pochodzenie nauk KK, ŚJ i inne wspólnoty.

Jednym z głównych zarzewi zacietrzewiających ludzkość jest dogmat o Trój-Jedynym Bogu ewoluujący w pierwszych III wiekach, który m. in. doprowadził do tego, że Ducha Świętego KK uznał za synonim Parakleta. Ten dogmat naprawdę jątrzy nie tylko łono chrześcijan, ale i Muzułmanów.
Czy Ci wszyscy świadkowie w czynnej służbie nie czytają naprawde nic innego tylko Straznice?
Jeśli nie jesteś takim jak widzisz ŚJ tylko w Strażnicy, to ja mógłbym podobną dać opinię o Tobie, że czytasz głównie Piotra i Włodka. Zaprzecz temu co piszę i proszę zapoznaj się też Koraniczną interpretacją (http://www.hidaya.pl/dlaczego-islam/duch-swiety/) w kwestii Parakleta. Jest tam m. in. to, że
Cytuj
5. ... Trynitarianie będą może przekonywać, że parakletos odnosi się do mistycznego Ducha Świętego, ale Ew. wg św. Jana 16:7 przekreśla szansę sukcesu podobnych prób. Dlaczego? Jezus rzekomo powiedział, że jeśli on nie odejdzie “Parakletos” nie przyjdzie; chociaż wielokrotnie, wielokrotnie znajdujemy w Biblii fragmenty mówiące o obecności “ducha świętego” w czasach Jezusa lub nawet przed jego narodzeniem. 209 Oba twierdzenia nie mogą być prawdziwe, a najbardziej logicznym wnioskiem jest to, że (jeśli Biblia jest godna zaufania) “duch święty” i parakletos nie są w żadnym wypadku synonimami. (2 ak. od końca)
I teraz odpowiedz. Według KK Parakletos jest tożsamy z DŚ. Dlaczego więc nie mógłby przyjść DŚ=Paraklet, gdyby Jezus nie odszedł (Ja 16:7)? Przecież DŚ według KK cały czas jest obecny od stworzenia świata, a przecież nie powinno go być chociażby podczas zapowiedzi Maryi (Łuk 1:35), i podczas chrztu Jezusa (Łuk 3:22), z powodu wyżej wymienionego, iż Jezus jeszcze nie odszedł do nieba. Proszę najpierw o odpowiedź własną na tą sprzeczność.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 25 Marzec, 2016, 13:37
Cytuj
Proszę najpierw o odpowiedź własną na tą sprzeczność.

Sprzeczności to są u tych co mieszają ;).

Jakie były herezje w pierwszych wiekach związane z Duchem Św. to wiemy dobrze:

Poniżej przedstawiamy różne poglądy o Duchu Świętym, które pojawiały się u niektórych „duchoburców” i herezjarchów. Właśnie one spowodowały to, że Kościół doprecyzował później swoje Wyznanie wiary.

Szymon Mag (I w.) jako Duch Święty

   Ireneusz (ur. 130) pisał o nim:

   „wśród pozostałych ludów zaś, wśród pogan, wystąpił jako Duch Święty” („Przeciw herezjom” 1:23,1).

Montanus (II w.) jako Paraklet

   Euzebiusz z Cezarei (260-339) napisał:

   „(...) niezwykłe herezje podniosły się przeciwko kościołowi. Wśród ich zwolenników byli tacy, co jak węże jadowite rozpełzli po Azji i Frygii, i w górnolotnych słowach mówili o Montanusie jak o Paraklecie, o towarzyszących mu zaś niewiastach, Pryscylli i Maksymilli, jak o jego prorokiniach” (Historia Kościoła Euzebiusz z Cezarei, V:14).

Duch Święty to nie Paraklet

   Tertulian (155-220) pisał:

   „Pojawiają się inni heretycy, o których mówi się jako o zwolennikach Frygijczyków. (...) sądzą, że w apostołach był Duch Święty, ale że nie był to Paraklet. Twierdzą, że Paraklet więcej ogłosił przez Montanusa niż Chrystus w Ewangelii, nie tylko więcej, ale także rzeczy lepsze i wznioślejsze” („Przeciw wszystkim herezjom” 7).

Duch działaniem Boga

   Orygenes (185-254) pisał:

„Oznacza to, że Duch posiada substancję. Nie jest bowiem, wbrew niektórych ludzi, działaniem (energeia) Boga, nie posiadając, w ich mniemaniu, właściwości substancjalnych. Przecież i Apostoł wymieniwszy charyzmaty Ducha stwierdził zaraz: ‘Wszystko to sprawia jeden i ten sam Duch, udzielając każdemu tak, jak chce’ [1Kor 12:11]. A jeśli chce, działa i rozdziela, to jest bytem działającym, a nie samym działaniem” („Komentarz do Ewangelii św. Jana” fragm. 37 - J 3:8).

„Duch zbliża się tylko do ludzi zacnych, do tych, którzy posiadają wiarę i cnotę; natomiast przebywa z dala od występnych, którzy zostali odsunięci (...) Duch jest bytem. Niektórzy bowiem sądzą, że Duch jest działaniem Boga nie posiadającym własnej substancji” („Komentarz do Ewangelii św. Jana” fragm. 123 - J 3:11).

Duch Święty jakimś duchem

   Orygenes (185-254) pisał:

„Różnic tych i rozróżnień nie zauważają ludzie, którzy słyszeli wprawdzie, że Ewangelia nazywa Ducha Świętego Pocieszycielem, ale nie zastanawiając się, dlaczego nosi On takie imię, zestawiali Go z jakimiś marnymi duchami i usiłowali w ten sposób wprowadzić zamęt do Kościołów Chrystusowych, tak że spowodowali niemałe różnice zdań między braćmi. Ewangelia tymczasem przypisuje Mu tak wielką powagę i majestat, iż stwierdza, że apostołowie ‘nie mogą jeszcze pojąć tego, czego pragnął ich nauczyć Zbawiciel, zanim przybędzie Duch Święty’ [J 16:12-14]; On to wlewając się w dusze potrafi ich oświecać w sprawie istoty i wiary Trójcy. Heretycy natomiast na skutek braku doświadczenia swojego rozumu nie tylko nie potrafią logicznie wyjaśnić tego, co słuszne, ale nawet nie umieją uważnie wysłuchać tego, co my mówimy; głosząc niegodne opinie na temat Bóstwa Ducha Świętego popadli w błędy i kłamstwa, bardziej zwiódł ich fałszywy duch niż wykształciły nauki Ducha Świętego...” („O zasadach” 2:7,3).

Apostoł Paweł jako Duch Święty

   Orygenes (185-254) pisał:

„Inni czytają tekst ‘Poślę wam Rzecznika, Ducha Świętego’, nie chcą uznać, że chodzi tu o trzecią Osobę, różną od Ojca i Syna, o boską i wzniosłą Istotę, lecz twierdzą, że słowa te odnoszą się do apostoła Pawła” („Homilia o Ewangelii św. Łukasza” 24:5).

Duch Święty „aniołem”, „wielością” lub „stworzeniem”

   Za życia Atanazego Wielkiego (295-373), prócz arian uważających Jezusa za stworzenie, pojawili się też tzw. tropicy, zwani też pneumatomachami czy duchoburcami, którzy choć nie godzili się na to by Chrystusa uważano za stwór Boży, to dla odmiany Ducha Świętego uważali za stworzenie i identyfikowali Go z aniołem. Oto słowa Atanazego przybliżającego ich nauki i polemizującego z nimi:

   „Również Duch Święty nie jest pozbawiony istnienia, lecz bytuje i istnieje prawdziwie” („List do Serapiona” 1:28).

   „Jasne więc, że Duch nie jest wielością i nie jest aniołem; jest jeden, a raczej jest ściśle związany z jednym Słowem i jednym Bogiem, i jest z Nim współistotny. Już tylko to, co teraz powiedzieliśmy na temat Ducha Bożego, dowodzi, że nie ma On nic wspólnego z naturą i substancją stworzeń, lecz różni się od istot stworzonych, jest ściśle związany z substancją i Bóstwem Syna, należy więc do Trójcy Świętej” („List do Serapiona” 1:27).

„Na podstawie Pisma Bożego wykazaliśmy zatem, że Duch nie jest stworzeniem, lecz jest ściśle związany z Bóstwem Słowa i Ojca. Takie wszak wnioski na temat świętej i niepodzielnej Trójcy wynikają z nauki świętych, i jedna jest wiara Kościoła powszechnego. Natomiast bzdurne wymysły tropików sprzeczne są z Pismem, a zgadzają się z ariańskimi bzdurami” („List do Serapiona” 1:32).

Ojciec, Syn i Duch Święty to jedna osoba

   Tertulian (155-220) wspomina o Prakseaszu, który uczył że jest tylko jedna osoba Boża, występująca pod różnymi postaciami Ojca, Syna i Ducha Świętego:

   „Po tych wszystkich także niejaki Prakseasz wprowadził herezję, którą starał się wzmocnić Wikorinus. Mówił, że Bóg, Ojciec wszechmogący jest Jezusem Chrystusem, który został ukrzyżowany i umęczony” („Przeciw wszystkim herezjom” 8).

A tu Tertulian podaje jak należy wierzyć:

   „W ten sposób więź z Ojcem w Synu i z Synem w Pocieszycielu sprawia, że wszyscy trzej, pochodzący jeden od drugiego, są połączeni. Ci trzej stanowią jedno, a nie jednego [tzn. jedną osobę], jak powiedziano: Ja i Ojciec jedno jesteśmy, odnośnie jedności substancji, nie pojedynczości liczby” („Przeciw Prakseaszowi” 25:1).

   „Zwróć też uwagę, jak Duch przemawia jako trzecia osoba o Ojcu i Synu: Rzekł Pan do Pana mego... [Mk 12:36]” („Przeciw Prakseaszowi” 11:7).

Duch Święty osobą niższą od Ojca i Syna oraz „innej natury”

   Towarzystwo Strażnica przywołuje poglądy herezjarchy Ariusza (256-336), który uważał, iż Duch Święty jest „innej natury” niż Ojciec i Syn oraz, że jest niższy od nich:

   „Ariusz zaprzeczał, jakoby Syn miał tę samą naturę (esencję, substancję), co Ojciec. Utrzymywał, że Syn rzeczywiście jest synem, a zatem miał początek. Ducha Świętego uznawał za osobę, lecz innej natury niż Ojciec albo Syn, a przy tym za niższego od Nich. Mówił wprawdzie o »Triadzie«, czy też »Trójcy«, ale iż składa się ona z osób, które nie są sobie równe, przy czym Ojciec nie był stworzony” (Strażnica Rok CVI [1985] Nr 3 s. 21).

   „Jakkolwiek Ariusz nie zaakceptował teorii Atanazego, według której duch święty ma tę sama naturę co Ojciec, to jednak uważał, że ów duch jest osobą. Mamy tu więc jeszcze jedno potwierdzenie tego, iż Świadkowie Jehowy nie są arianami...” (Strażnica Rok CVI [1985] Nr 7 s. 25).

   „Według Ariusza, duch święty co prawda jest osobą, ale niższą od Ojca i Syna” (Strażnica Nr 5, 2002 s. 27).

Duch Święty ani Bogiem ani stworzeniem

   Sokrates Scholastyk (380-450) o herezji Macedoniusza napisał:

   „A kiedy Macedoniusz zaczął się uchylać od zaliczania Ducha Świętego do boskich Osób Trójcy Świętej, wówczas również Eustacjusz powiedział: »Ja ani nie mam zamiaru nazywać Ducha Świętego Bogiem, ani nie odważyłbym się Go nazywać stworzeniem«” (Historia Kościoła Sokrates Scholastyk II:45).

Duch Święty sługa i podwładny Boga

   Sozomen (†450) o innych osobach z herezji Macedoniusza napisał:

   „(...) utrzymywał jednak i dowodził, że Duch Święty nie ma udziału w tej samej czci i chwale co Bóg Ojciec i Syn Boży. Sługą i podwładnym pomocnikiem Go nazywał i używał tu wszelkich określeń, jakie bez popełnienia błędu mógłby zastosować ktoś, kto by mówił o posłańcach Bożych, o aniołach” (Historia Kościoła Sozomen Hermiasz, 4:27).

Duch Święty to anioł Gabriel

   „Ale anioł Ducha zjawił się w tym świecie i potem Józef nie odesłał jej, ale strzegł Maryję, a sam nie wyjawił nikomu tej sprawy” (Wniebowstąpienie Izajasza 11:4, tekst etiopski).

   Już z tego krótkiego przeglądu nauk niezgodnych z wykładnią Kościoła widać, z kim lub z czym utożsamiali Ducha Świętego różnej maści heretycy.
[/quote]
Przypominamy to w skrócie. Według nich Duch Święty to:

   Szymon Mag;
   Montanus;
   Apostoł Paweł;
   kto inny niż Paraklet;
   działanie Boże;
   jakiś duch;
   wielość;
   anioł;
   stworzenie;
   osoba innej natury niż Ojciec i Syn;
   osoba niższa niż Ojciec i Syn;
   ta sama osobą co Ojciec i Syn;
   ani Bóg ani stworzenie;
   sługą i podwładnym Boga;
        to anioł Gabriel

Sami widzicie, ile to poglądów w pierwszych wiekach chrześcijaństwa było.
Nie wiem czy to są wszystkie, ale wszystkie, które znalazłem w swoich dociekaniach.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 25 Marzec, 2016, 13:48
Dla mnie wygląda to tak: Większość głównych nurtów oskarża się na wzajem o manipulację tekstami biblijnymi. Ale ja obecnie dostrzegam główne źródło manipulacji tkwi w samej Biblii, która w swej treści posiada cechy manipulujące ludzkość.

(http://piotrandryszczak.pl/do_int/av-6086.gif)
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 25 Marzec, 2016, 13:59
Kolejna manipulacja ŚJ w temacie Ducha Świętego zdemaskowana:

(http://piotrandryszczak.pl/do_int/man3.jpg)
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 25 Marzec, 2016, 14:02
proszę zapoznaj się też Koraniczną interpretacją (http://www.hidaya.pl/dlaczego-islam/duch-swiety/) w kwestii Parakleta.

Przyznaj się, że przechodzisz na islam.
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Stanisław Klocek w 25 Marzec, 2016, 14:14
Sprzeczności to są u tych co mieszają ;).
Jakie były herezje w pierwszych wiekach związane z Duchem Św. to wiemy dobrze:
Skoro sam DŚ namaścił ich, że stali się członkami Kościoła, to wygląda, że ładnie namieszał ten namaszczający. Może ten namaszczający nie był wszechwiedzący, iż zalecił ich do wierzących poprawnie. Tymczasem brat, brata wyzywa od psów Flp 3:2 (http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=1041&slowa=Strze%BFcie%20ps%F3w). Coś ten początek chrześcijaństwa rodził się tak, jakby wcale tego Parakleta nie było. A gdzie obecnie można spotkać, doświadczyć tego Parakleta? Tak naprawdę, to chodziłem do Kościoła na Mszę i tym podobne wymagane obrzędy, jak i na Salę Królestwa, ale co najwyżej sobie wmawiałem, że czuję DŚ,  a w rzeczywistości okłamywałem siebie tak, jak i oni mnie. Wszystko to takie dziwne i pogmatwane, mimo dobrych chęci.
Przyznaj się, że przechodzisz na islam.
Czasem widzę u nich dobre przemyślenia, chociażby o Paraklecie, ale i wiele niedorzeczności w samym Koranie. Nie boję się o tym pisać. Piotrze, wygląda na to, że większym zagrożeni dla Ciebie są ŚJ niż Islamski Dżihad, gdyż o nich nie spieszno Ci krytykować. Może boisz się ich, a może liczysz poprzeć ich na wypadek, gdyby trzeba zniszczyć cały WTS? 
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Tusia w 25 Marzec, 2016, 15:28
Skoro sam DŚ namaścił ich, że stali się członkami Kościoła, to wygląda, że ładnie namieszał ten namaszczający.

Obawiam się, że Strażnica i inne antychrześcijańskie teksty, nieźle namieszały ci w głowie, stąd nie potrafisz się połapać.

A gdzie obecnie można spotkać, doświadczyć tego Parakleta? Tak naprawdę, to chodziłem do Kościoła na Mszę i tym podobne wymagane obrzędy, jak i na Salę Królestwa, ale co najwyżej sobie wmawiałem, że czuję DŚ,  a w rzeczywistości okłamywałem siebie tak, jak i oni mnie.

Na Mszę Świętą to nie chodzi o to, by tylko chodzić na nią, ale przede wszystkim UCZESTNICZYĆ we Mszy Świętej.
Kiedy Jezusa wyrzuca się ze swojego serca, przychodzi diabeł, by namieszać. On wie, jak człowieka zwieźć. Wmówi ci wszystko, byś tylko nie uczestniczył we Mszy Świętej. Takie ma zadanie, a wielu ulega tym podszeptom.

Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 25 Marzec, 2016, 16:17
S. Klocek kiedyś na starym (nieczynnym) forum (Zabiełły), jeszcze pod innym nickiem, miał poglądy świadkowe. Dziś nie wiem jakie ma: czy ateistyczne, czy 'wątpliwościowe', czy koranistyczne.
Coraz trudniej nawiązać z nim kontakt. Może to jego starość?
Ale najtrudniej dlatego, że zmienia poglądy. Bo co tu dziś polemizować, skoro jutro może mieć znów inne poglądy?
Po co się szarpać w polemice, skoro on jutro sam swoje poglądy odrzuci? :)
Znałem takie osoby, z którymi kruszyłem kopie o szczegóły, a one odrzuciły z czasem nie tylko szczegóły, ale i swoje priorytety. ;)
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 25 Marzec, 2016, 20:28
Towarzystwo nie tylko zmieniło Ducha Św. z mocy w siłę, ale i dokonało innej zmiany swej nauki wcześniej.
Kiedyś uczyło ono, że Duch Św. jest też "wpływem" Jehowy.

„Duch Święty oznacza niewidzialną moc [ang. power] lub wpływ [ang. influence] Jehowy…” („Harfa Boża” 1921 i 1930 s. 15; por. ed. ang. 1921 i 1927 s. 15).

„Duch Boży, to jest Jego niewidzialna moc [ang. power] i wpływ [w ang. influence], unaszał się nad wodami (...) W podobny sposób Jego niewidzialna moc i wpływ działały na umysły ludzkie i powodowały do pisania” (jw. s. 15-16; por. ed. ang. 1921 i 1927 s. 15).

„Niewidzialna moc czyli wpływ [ang. influence] Boży, który jest Duchem Świętym, działając na umysł Mojżesza...” (jw. s. 16; por. ed. ang. 1921 i 1927 s. 16).

„Wyrazy w Biblii przetłumaczone na polskie Duch Święty, powinne być pisane z małych liter, gdyż nie odnoszą się do jakiejś osoby. Duch Święty jest niewidzialną mocą [ang. power], energią [ang. energy], lub wpływem [ang. influence] Jehowy. Bóg jest świętym, przeto Jego moc, energia i wpływ są święte. (...) Duch, energia lub wpływ Jehowy, działają na ziemskie pierwiastki, stworzyły ziemskie istoty (...) Ta sama święta moc, energia lub wpływ spłodziła Jezusa...” (jw. s. 97; por. ed. ang. 1921 i 1927 s. 97).

„(...) był On spłodzony w żywocie niewiasty Maryi, duchem świętym, czyli z mocy, energii lub wpływu [ang. influence] Jehowy...” (jw. s. 102; por. ed. ang. 1921 i 1927 s. 102).

Widzimy z tego, że aż do roku 1927 (po polsku do roku 1930) Towarzystwo Strażnica określało Ducha Świętego między innymi jako „wpływ Jehowy”.

Co nastąpiło w roku 1928? Ano w kolejnej angielskiej edycji książki pt. „Harfa Boża” usunięto (!) termin „wpływ”. Jednak polska wersja tej książki z roku 1929 i 1930 ukazała się nadal niezmieniona. Po prostu zrobiono tylko dodruk ‘starej’ wersji, a nie wydano już edycji zrewidowanej.

Później w roku 1930 zaprzeczono wprost, że Duch Święty jest „wpływem”:

„Duch Święty nie jest odrębną osobą, istotą lub stworzeniem. Właściwie nie można mówić, że duch święty jest wpływem Jehowy, ponieważ wpływ oznacza ruch lub kontrolowanie przez działanie mocy. Jehowa posiada całą moc” (ang. Strażnica 01.09 1930 s. 259).
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: ariel w 26 Marzec, 2016, 13:29
Przypominasz B. Wiśniewskiego (http://christianismirestitutio.pl/?author=1), też studenta teologi, czyli jeszce pod nickami ariela (http://thaleia.pl/category/doktryny/unitarianizm/6-duch-swiety/) i Purpureus (http://watchtower-forum.pl/topic/5867-zbicie-argumentów-o-wiecznym-i-personalnym-bóstwie-ducha-św/?p=294287).

Stanisławie, gwoli wyjaśnienia. Bogusław Wiśniewski (Purpureus) oraz Arkadiusz Wiśniewski (ariel) to dwie różne osoby :) . Łączy nas nazwisko, wiara w jednego Boga i osobista sympatia ale nie jesteśmy jedną istotą w dwóch osobach :) .
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 26 Marzec, 2016, 14:39
Stanisławie, gwoli wyjaśnienia. Bogusław Wiśniewski (Purpureus) oraz Arkadiusz Wiśniewski (ariel) to dwie różne osoby :) . Łączy nas nazwisko, wiara w jednego Boga i osobista sympatia ale nie jesteśmy jedną istotą w dwóch osobach :) .
Że Stanisław Klocek na innych forach Gambit, główny antytrynitarz i nie odróżnia Ariela od Purpureusa. Toć mają inne nauki co do Jezusa. ;)
A jeszcze Rykiw ma inne a i Janek ma inne. No i Student czyli David77. :)
Wszystko anytrynitarze ale innych maści. ;D
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 26 Marzec, 2016, 18:03
Towarzystwo Strażnica nigdy od momentu prawnego zarejestrowania w roku 1884 nie nauczało o Duchu Świętym jako osobie Bożej. Jednak wcześniej, bo w roku 1877, przyszły prezes tej organizacji C. T. Russell, razem z N. Barbourem, zaatakował tych, którzy osobowość Ducha Bożego odrzucali. Napisali oni w swej książce Trzy Światy następująco:

„Myślę tu o ludziach przyszłego Wieku i wielu innych spośród premillenarystów, którzy nie wierzą w nic, co ma duchową naturę, ani nie mają najmniejszego pojęcia o tego rodzaju sprawach; albo o tym, że święty bywa wskrzeszony w »ciele duchowym«, ani w istnienie istot duchowych, lub nawet samego Ducha Świętego. Wiem, że jedna klasa wierzących w przyszły wiek, Chrystadelfianie, w to nie wierzą. Mówią, że Duch Święty jest tylko zasadą, lub elementem mocy, a nie inteligencją. W jednej ze swoich książek, którą teraz mam przed sobą, nauczają, że nie jest On niczym więcej niż »elektrycznością«.” (I am beginning to think Age-to-come people, and many others among pre-millennialists, do not believe in anything of a spiritual nature, or have the most remote comprehention of things of that order; either that the saint is raised "a spiritual body," or in the existence of spiritual beings, or even of the Holy Spirit itself. I know one class of age-to-come believers, the Christadelphians, do not. The Holy Spirit, say they, is but a principle, or element of power, and not an intelligence. It is nothing more nor less than electricity;” is taught in one of their books, now before me. – The Three Worlds, and the Harvest of This World 1877 s. 57-58).

W dalszych swych wywodach Russell, uznających Ducha Świętego za elektryczność, zalicza do sofistów i daje próbki ich rozumowania, pokazując absurdalność ich argumentów. Mówi np., że skoro według ich nauk Duch Boży jest elektrycznością, a Bóg jest duchem, to i Bóg też nią jest (jw. s. 58).

Później, po założeniu Towarzystwa Strażnica, C. T. Russell sam też tak jak Chrystadelfianie nauczał, że Duch Święty jest „mocą”, „wpływem”, „energią” i przyrównywał Go do „prądu elektrycznego” (!):

„Podobna harmonia Pisma Św., odnosi się i do Ducha Świętego, który bynajmniej nie jest oddzielnym Bogiem, lecz mocą i wpływem wywieranym przez jedynego Boga Ojca i przez Jednorodzonego Syna” (Pojednanie pomiędzy Bogiem i człowiekiem 1920 [ang. 1899] s. 188);

„Moc, czyli Duch Boży jest niewidoczny dla ludzi, ale jego skutki są dotykalne i widoczne. To można uzmysłowić na przykładzie prądu elektrycznego w drucie miedzianym; prąd jest niewidzialny, ale z chwilą gdy wagon opatrzony w odpowiedni motor dotknie się drutu za pośrednictwem przewodnika, wówczas objawia się siła elektryczna w postaci ruchu wagonu. Ten sam prąd przy innem urządzeniu oświetla wagon wewnątrz, przy innem urządzeniu ogrzewa go, a jeszcze innem urządzeniu służy przy telegrafach i telefonach” (jw. s. 232).
Tytuł: Odp: Osoba Ducha św . Ekeinos ?
Wiadomość wysłana przez: Roszada w 23 Kwiecień, 2017, 14:51
Co ciekawe, Towarzystwo choć nie uznaje osobowości Ducha Św. to jednak uważa, że pewna osoba obrazuje tego Ducha:

„Imię Eliezer znaczy »Bóg mój wspomożycielem«. Człowiek ów z uwagi na swe imię, jak też postępowanie trafnie wyobraża świętego ducha, którego Większy Abraham, Jehowa Bóg, wysłał do odległej krainy, to znaczy na naszą ziemię, by wybrać odpowiednią partnerkę dla Większego Izaaka, Jezusa Chrystusa (Jana 14:26; 15:26)” (Strażnica Nr 13, 1989 s. 27).

*** dx86-14 Duch święty ***
zobrazowany przez...
Eliezera, sługę Abrahama: w89 1.7 27
Ta nauka jest dość dawna, że osoba obrazowała coś (moc), co nie jest osobą ;):

„Eliezer wyobraża tutaj pocieszyciela czyli ducha świętego...” (Powrót naszego Pana 1925 s. 47).

To jakaś plątanina. :)