Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Dwaj Swiadkowie z Objawienia Jana 11 rozdz.  (Przeczytany 513 razy)

Online Szwejk (dawniej Gorolik)

Odp: Dwaj Swiadkowie z Objawienia Jana 11 rozdz.
« Odpowiedź #15 dnia: 16 Lipiec, 2022, 18:11 »
Zawsze mnie zastanawiało, że w zesłaniu apostoła na wyspę Patmos coś nie gra, skoro można było w świetle prawa ukrzyżować, czy inaczej uśmiercić, co spotkało innych apostołów i wielu 'szeregowych' chrześcijan. Zresztą sam apostoł, nawet jako jeden z przywódców mało znanej, choć hałaśliwej sekty żydowskiej, chyba nie był tak prominentnym więźniem. Co innego to, co sugeruje Robinson, że to inny Jan, z rodu kapłańskiego (nawet arcykapłańskiego), który niespecjalnie ujawniał swoją pozycję, co w okresie zajadłych prześladowań chrześcijan ze strony Judejskiego establiszmentu było raczej zrozumiałe. 


Offline Roszada

Odp: Dwaj Swiadkowie z Objawienia Jana 11 rozdz.
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Lipiec, 2022, 22:54 »
Są tacy co liczą tak 'Janów':

1. uczeń umiłowany
2. Jan Prezbiter (Papiasz wymienia go, jeśli dobrze pamiętam)
3. Jan Ewangelista
4. Jan od Ap.

Nie pamiętam czy od listów Jana był jeszcze jeden. ;D


Offline Gwałcidusza

Odp: Dwaj Swiadkowie z Objawienia Jana 11 rozdz.
« Odpowiedź #17 dnia: 17 Lipiec, 2022, 09:49 »
Też chodzi mi to po głowie. Na przykład Wikipedia podaje:

Według Justyna Męczennika Apokalipsa powstała podczas wojny żydowskiej (Dial. 81.4)[5]. Apokryficzne Dzieje Jana oraz Tertulian podają, że Jan został zesłany na Patmos przez Nerona[6]. W tym samym okresie umiejscawia powstanie księgi Teofilakt, biskup Ochrydy, w swoim komentarzu do Ewangelii Jana (PG, CXXIII, 1133-1134)[7]. W wydaniach Peszitty autoryzowanych przez Kościół syryjski we wstępie do Apokalipsy podaje się: „Objawienie, które zostało dane Janowi Ewangeliście przez Boga na wyspie Patmos, na którą został zesłany przez cesarza Nerona”[8].

Klemens Aleksandryjski stwierdza, że powrót z Patmos nastąpił po śmierci tyrana, nie precyzując jednak, którego (Quis div. salv. 42). Według Euzebiusza Klemens Aleksandryjski miał utrzymywać, że Apokalipsa napisana została za Nerona[9]. Sam Euzebiusz był zdania, że stało się to za Domicjana[9]. Nie do końca też jasnym jest stanowisko Orygenesa, który stwierdza: „Cesarz rzymski – jak poucza tradycja – skazał Jana na wyspę Patmos” (Hom. In Matt, 16, 6)[a].

Epifaniusz z Salaminy stwierdza, że Ewangelia Jana została napisana za Domicjana, natomiast Apokalipsa za Klaudiusza (PG, XLI 909-910)[10]. Kanon Muratoriego stwierdza, że apostoł Paweł, pisząc swoje listy do kościołów, wzorował się na siedmiu listach z Apokalipsy (rozdziały 2-3)[7].

Datę powstania księgi Ireneusz z Lyonu ustala na koniec panowania Domicjana (Adv. Haer. V, 30, 3)[10]. Wiktoryn z Patawii podał, że czas napisania przypada na rządy Domicjana, ale wydał ją po jego śmierci i zwolnieniu z Patmos (CSEL 49, 92)[10]. Euzebiusz z Cezarei precyzuje i podaje 15 rok panowania Domicjana[11], a więc rok 95. Tę samą datę podał też Hieronim (De viris ill 9)[10].

https://pl.wikipedia.org/wiki/Apokalipsa_%C5%9Bw._Jana#Wczesne_pochodzenie_Apokalipsy
Dodam tylko tyle, że liczba 666 może oznaczać Nerona.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Liczba_Bestii


Offline Roszada

Odp: Dwaj Swiadkowie z Objawienia Jana 11 rozdz.
« Odpowiedź #18 dnia: 17 Lipiec, 2022, 15:52 »
A jeśli oznacza Nerona, to Ireneusz staje się wiarygodny, a on wyznaczał zdaje się późniejszy czas powstania Ap. ;)