Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Czy w Polsce było połączenie grup badaczy Pisma Św.?  (Przeczytany 1958 razy)

Offline Roszada

Czy w Polsce było połączenie grup badaczy Pisma Św.?
« dnia: 12 Październik, 2016, 11:26 »
Wiele lat temu badacz Pisma Św. J. Skorupinski z Francji, piszący artykuły do Świtu, w liście do mnie napisał o kilku połączeniach polskich grup badaczy Pisma Św. na świecie.

Znanym było dla mnie połączenie polskich badaczy Wolnych wydających Straż ze Stowarzyszeniem wydającym Brzask w USA w roku 1942.
Czytałem o tym kilka razy, a nawet śledziłem w starych czasopismach badackich ten proces połączeniowy, który zaczął się w drugiej połowie lat 30. XX wieku.

Z listu od J. Skorupinskiego dowiedziałem się, że takie połączenie we Francji miało miejsce w roku 1952.
Oczywiście tak w USA jak i we Francji nie wszystkie zbory przystąpiły do połączenia, tak z jednej jak i z drugiej strony. Niektóre przyłączyły się po jakimś czasie.

I tu teraz najbardziej tajemnicze słowa z listu z roku 1995, których do dziś nie zweryfikowałem. Autor listu zmarł wkrótce potem w roku 1996, a wtedy nie przyszło mi do głowy by go dopytać o pewne kwestie.

Pisał on tak:

W Polsce te połączenie zostało dokonane w 1957 r. zdaje się, a pismo Na Straży wyszło w 1958 r. Tak samo wszyscy nie zgodzili się. Ci z Wolnych którzy nie połączyli się, zgromadzali się osobno i pobierali pismo „Straż Poranka” z USA. Tak samo we Francji. (...) Co zaś do Polski, to bracia z Brzasku, którzy się nie połączyli utworzyli nową grupę Stowarzyszenie Badaczy Pisma Świętego i wydawali czasopismo „Świt Królestwa Bożego i Wtórej Obecności Jezusa Chrystusa”. Ta grupa była założona przez brata Czesława Kasprzykowskiego i innych zdolnych braci”.

Czy J. Skorupinski się nie mylił?
Czy w Polsce było rzeczywiście jakieś połączenie (może małe) w roku 1957?
Czy jego słowa „zdaje się” dotyczyły daty „1957” czy „połączenia się”?
Czyżby grupa wydająca Świt była tylko pozostałością polskich Brzaskowców?

Zdaję sobie sprawę, że wymiera już pokolenie przedwojennych i powojennych badaczy pamiętających tamte lata i nie wiadomo czy da się zweryfikować cokolwiek.
O takim połączeniu nie czytałem w żadnym materiale badackim, ani nawet w opasłych książkach J. Grzesika.
Może forumowi badacze Pisma Św., którzy się z czasem może tu pojawią, :) zasięgną języka wśród starszych współbraci?


Offline Roszada

Odp: Czy w Polsce było połączenie grup badaczy Pisma Św.?
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Październik, 2016, 18:25 »
Tu trzeba nadmienić, że przed wojną jak i po wojnie istniały w Polsce grupy jakby bliźniacze.
To znaczy utrzymujące kontakt z Brzaskowcami z USA (do 1942) a później z połączonymi z Wolnymi (Straż) oraz zbory C. Kasprzykowskiego, które później zaczęły wydawać Świt, a wcześniej też utrzymywały jakiś luźny kontakt z Brzaskowcami.

   W roku 1937 C. Kasprzykowski ze swoją niezależną grupą badaczy Pisma Świętego nawiązał kontakt z innymi badaczami w naszym kraju, których przedstawicielem w Polsce był I. Rycombel (działał wtedy w kraju tak zwany komitet międzyzborowy), wysłany jako pielgrzym przez polonijną grupę z USA Polish Bible Students Association (oficjalna nazwa rejestracji), określającą się też jako Stowarzyszenie Badaczy Pisma Świętego (patrz Brzask Nowej Ery i Zwiastun Obecności Chrystusa Nr 8, 1937 s. 127). Polska grupa C. Kasprzykowskiego miała podobną nazwę, jak ta polonijna: Stowarzyszenie Badaczy Pisma Świętego. Jednak nie związał się on z żadnym innym ugrupowaniem na stałe.
« Ostatnia zmiana: 06 Listopad, 2018, 14:21 wysłana przez Roszada »


Offline Roszada

Odp: Czy w Polsce było połączenie grup badaczy Pisma Św.?
« Odpowiedź #2 dnia: 15 Październik, 2016, 10:17 »
Kiedyś w necie było forum badaczy Pisma Świętego.
Czy ktoś coś wie o nim.
Kto tam brał udział, czemu zniknęło itp.
Czy znaliście je?


Offline Roszada

Odp: Czy w Polsce było połączenie grup badaczy Pisma Św.?
« Odpowiedź #3 dnia: 19 Październik, 2016, 09:29 »
Dla porównania o klasach zbawionych:

Wolni Badacze:
maluczkie stadko, nadal trwa powoływanie
wielka rzesza 2 klasa niebiańska
starożytni godni
drugie owce zebrane w Tysiącleciu

Stowarzyszenie Badaczy:
maluczkie stadko, powoływanie zakończone
wielka rzesza 2 klasa niebiańska
nowożytni godni, trwa powoływanie
starożytni godni
drugie owce zebrane w Tysiącleciu

Epifania:
dużo klas... razem 13 czy więcej
maluczkie stadko, powoływanie zakończone
wielka rzesza 2 klasa niebiańska, powoływanie zakończone
ale nowożytni godni, zakończone powoływanie
drugie owce zebrane w Tysiącleciu


Offline domino

Odp: Czy w Polsce było połączenie grup badaczy Pisma Św.?
« Odpowiedź #4 dnia: 11 Grudzień, 2016, 14:00 »
EPIFANISCI:
-maluczkie stadko,powołanie zakończone w 1881 do klasy niebianskiej.
-wielka rzesza,powołanie zakończene do klasy niebiańskiej,a ziemskiej trwa.
-młodociani godni,powołanie do klasy niebiańskiej zakończone a do ziemskiej trwa.
-klasa niebiańska dzieli na 2klasy,a ziemska też na 2 klasy,przy czym te klasy dziela się na jeszcze dalsze.
-tysiąclecie trwa od 1874 do 2874.
-zachowanie chronologii Russella.
-autorytatywne Tomy Johnsona.

----------------------------


Offline Roszada

Odp: Czy w Polsce było połączenie grup badaczy Pisma Św.?
« Odpowiedź #5 dnia: 11 Grudzień, 2016, 15:01 »
Cytuj
-zachowanie chronologii Russella.
Nie w pełni, np. odrzucili rok 1915 i jego znaczenie.
Odrzucili sugestie Russella co do roku 1918:

„Co się tyczy czasu żniwa Wieku Ewangelii, zwracam się przy tej okazji do was w przekonaniu, że ten okres żniwa będzie trwał według Pisma Świętego czterdzieści lat i że weszliśmy w ten okres w roku 1878, a zatem zakończy się on z rokiem 1918. (...) znajdujemy się w końcowym okresie Wieku Ewangelii i na początku czy w brzasku Wieku Tysiąclecia” (Pastor Russell’s Sermons 1917 s. 287; tekst polski cytowany według Kazania Pastora Russella 2012 s. 287 [wyd. „Straż”, Białogard]).


„Nie widzimy przeto przyczyny dlaczego mielibyśmy wątpić, że Czasy Pogan skończyły się w październiku 1914 roku i że w następnych kilku latach nastąpi zupełny upadek ich władzy a zostanie ustanowione Królestwo Boże przez Mesjasza. Lecz do tego czasu klasa Eliasza przejdzie poza zasłonę; »A gdy się Chrystus on żywot nasz pokaże, tedy i wy (Kościół) okażecie się z Nim w chwale« (…) Nadmieniamy tutaj, że niektórzy historycy pokazują, że czas wielkiego ucisku dla Żydów zakończył się w kwietniu R.P. 73, który równałby się z rokiem 1918” (ang. Strażnica 01.09 1916 s. 5950-5951 [reprint]).

Odrzucili jego mrzonki co do roku 1920:

   „Pytanie (1910). (...) Nigdy nie mówiliśmy, iż w rzeczach tych jesteśmy nieomylni. Wierzymy w nie, wierzyliśmy od początku i działamy według tego wierzenia. Lecz gdy październik 1914, lub październik 1920 nadejdą a wielkiego ucisku nie będzie i Kościół nie zostanie przemieniony, to jeszcze wiara nasza w Boski plan wieków nie zostanie zburzona ani na chwilę” (Co kaznodzieja Russell odpowiadał na zadawane jemu liczne pytania 1947 [ang. 1917] s. 403-404 [w edycji angielskiej na stronie 556 jest podany rok 1915, a nie rok 1914]).

Six years dividing the land. Great time of Trouble until 1920 (The Watchtower 15.06 1905 s. 3579 [reprint]).
Tłumaczenie: „Sześć lat dzielenia ziemi. Czas wielkiego ucisku do 1920 roku”.


Offline domino

Odp: Czy w Polsce było połączenie grup badaczy Pisma Św.?
« Odpowiedź #6 dnia: 11 Grudzień, 2016, 15:29 »
-Epifanisci chronologie Russella zachowują fragmentarycznie.
-Wolni Badaczy Pisma ją odrzucają.
-Stowarzyszenie Badaczy Pisma ją chyba najbardziej zachowuje.
-Chronologisci(odłam z Wonych Badaczy),też do niej powraca.
-pojedyncze zbory jak np.w Kluczborku są niezindentyfikowane w kwestii chronologii.
 Ps.Co do łáczenia się zborów badackich:aktualnie "zbuntowane" zbory Epifaniczne szukają kontaktow z innymi grupami badackimi(np.do zboru w Kluczborku przyjeżdżajá ci "zbuntowany" Epifanisci z opolskiego.Wielką niewiadomą jest grupa"zbuntowanych" z Zamościa-nie wiadomo czy zostaną samotnym zborem,czy powrócą do Epifanii,czy też przylaczá się do jakiejś innej grupy badackiej.