Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?  (Przeczytany 3938 razy)

Offline Roszada

Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« dnia: 25 Styczeń, 2018, 18:29 »
Chrześcijaństwo w NT widzi 4 teksty dotyczące raju:

Łk 23:43
2Kor 12:4
Ap 2:7
oraz jeden tekst o „łonie Abrahama” Łk 16:22 („aniołowie zanieśli go na łono Abrahama”)

Przed zmartwychwstaniem Jezusa raj był utożsamiany z „hadesem sprawiedliwych”, to znaczy z tym „łonem Abrahama”.
To był przedsionek nieba.

Od momentu wniebowstąpienia Jezusa raj staje się niebem, bo w nim jest Jezus („będziesz ze mną w raju”).

A jak rozumie te teksty CK?
cdn.


Tusia

  • Gość
Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Styczeń, 2018, 18:39 »
A jak rozumie te teksty CK?

CK nic nie rozumie i pewnie nie zrozumie:



Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #2 dnia: 25 Styczeń, 2018, 19:12 »
Wpierw tekst o Łk 16:22 o „łonie Abrahama”.

Towarzystwo Strażnica zdecydowanie odrzuca to, że przypowieść o Łazarzu i bogaczu (Łk 16:19-31) przedstawia różną egzystencję po śmierci obu tych osób. W zamian organizacja ta kilka razy zmieniała swoją własną interpretację tego fragmentu.

Łazarz symbolizuje „narody pogańskie”, a bogacz „naród żydowski”

„Bogacz symbolizuje czyli reprezentuje naród Izraelski. Żebrak, Łazarz, przedstawia narody ziemi, które przez długi czas były bez Boga i nadziei, lecz one pragnęły być w harmonji z Bogiem” (Piekło. Czem ono jest? Kto w niem przebywa? Czy z niego można się wydostać? 1924 s. 35; patrz też Pojednanie 1928 s. 188).

   „(...) niedaleki jest dzień, kiedy bogacz, mianowicie naród izraelski, straci łaskę Bożą i kiedy tej łaski dostąpią narody pogańskie. (...) Żebrak przedstawia narody pogańskie, które potem zdobyły łaskę Bożą” (Na tamtym świecie 1933, 1935 [ang. 1932] s. 32-33; por. Złoty Wiek 15.05 1935 s. 10).

   Niedawno wspomniano tę dawną interpretację:

„Światło padło też na przypowieść o bogaczu i Łazarzu. Przekonano się, że bogacz nie przedstawiał całego narodu żydowskiego, lecz wpływowych i obłudnych przywódców religijnych z czasów Jezusa, a stosownie do tego obrazuje obecnie kler nominalnego chrześcijaństwa (Łuk. 16:19-31)” (Strażnica Rok CIII [1982] Nr 18 s. 17).

Dawna interpretacja realizować się miała szczególnie od roku 1878:

   „Umaczanie palca w wodzie [Łk 16:24] nie jest literalne, lecz symboliczne i przedstawia umaczanie pióra w atramencie i podpisanie pewnej ugody na korzyść byłego bogacza, narodu Izraelskiego, co również miało swoje wypełnienie w czerwcu 1878 roku, kiedy odbył się kongres w Berlinie, na którym premjer Wielkiej Brytanji poczynił pierwsze kroki na korzyść żydów w Palestynie” (Złoty Wiek 01.07 1928 s. 198).

Łazarz symbolizuje „ludzi dobrej woli (...) »wielki lud«”, a bogacz „złego sługę, człowieka grzechu”

   „Bogaty człowiek przedstawił »złego sługę, człowieka grzechu, syna zatracenia« (...) Żebrak Łazarz przedstawił ludzi dobrej woli, którzy ponadto zobrazowani czyli uzmysłowieni są przez Jonadaba, Jonatana i innych; ci szukają Boga i w końcu utworzą »wielki lud«” (Strażnica 15.02 1940 s. 51 [ang. 15.12 1939 s. 371]).

Łazarz symbolizuje „biedny lud (...) doby ówczesnej jak i z chrześcijan czasu teraźniejszego”, a bogacz „pewną klasę Żydów (...) i podobną klasę ludzi doby obecnej”

   „Ponieważ Jezus skierował swe słowa bezpośrednio do Żydów, przeto bogacz najpierw obrazuje pewną klasę wśród nich, która posiada przywileje i korzyści podobne do opisanych. W ostatecznym zastosowaniu podobieństwa do naszych czasów bogacz obrazuje podobną klasę ludzi doby obecnej, będącą odpowiednikiem owej klasy za czasów Jezusa (...) Żebrak Łazarz przedstawia zatem biedny lud, zarówno z Żydów doby ówczesnej jak i z chrześcijan czasu teraźniejszego” (Strażnica Nr 15, 1951 s. 2 i 6 [ang. 15.02 1951 s. 114 i 118]).

Łazarz symbolizuje „wiernych członków ostatka” od roku 1919 (1918), a bogacz „samolubne duchowieństwo chrześcijaństwa”

„Jezus wypowiedział proroctwo, którego nowożytne wypełnienie zaczęło się od roku 1919. Odnosi się ono do dwóch klas ludzi żyjących obecnie na ziemi. Bogacz przedstawia nader samolubne duchowieństwo chrześcijaństwa (...) Łazarz obrazuje wiernych członków ostatka »ciała Chrystusowego«” („Niech Bóg będzie prawdziwy” 1956 [ang. 1952] rozdz. VIII, par. 21).

   Interesujące jest to, że wcześniejsza edycja tej książki zawiera rok 1918, a nie 1919 (patrz „Let God Be True” 1946 s. 79; „Niech Bóg będzie prawdziwy” 1950 s. 78 [edycja polonijna]).

Łazarz symbolizuje „zwykłych ludzi, którzy uznali Syna Bożego”, a bogacz „zadufanych w sobie przywódców religijnych”

   „W tej przypowieści bogacz przedstawia obrazowo klasę przywódców religijnych, którzy odrzucili Jezusa, a później zabili. Łazarz obrazuje prosty lud, który przyjął Syna Bożego” (Prawda, która prowadzi do życia wiecznego 1970 [ang. 1968] rozdz. 5, par. 23).

„Bogacz w przypowieści wyobrażał zadufanych w sobie przywódców religijnych, którzy najpierw odrzucili Jezusa, a potem go zabili. Łazarz przedstawiał zwykłych ludzi, którzy uznali Syna Bożego” (Będziesz mógł żyć wiecznie w raju na ziemi 1990 s. 88).


Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #3 dnia: 25 Styczeń, 2018, 20:07 »
Wpierw krótko o rajach Ciała Kierowniczego:

„Na tym wielkim zgromadzeniu [1958 r.] brat Knorr wygłosił przemówienie »Pielęgnowanie naszego raju duchowego«, w którym omówił trzy różne pojęcia – raj ziemski, raj duchowy i raj niebiański” („Dzieje Świadków Jehowy w czasach nowożytnych. Stany Zjednoczone Ameryki. Na podstawie Rocznika Świadków Jehowy na rok 1975” s. 104).


Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Styczeń, 2018, 20:46 »
A więc pierwszy i jedyny tekst, Łk 23:43, zawsze był odnoszony przez Towarzystwo tylko do raju na ziemi.
Ale nie zawsze go tak jak dziś interpretowano.

Interesujące jest to, że kiedyś ŚJ próbowali w inny sposób obniżyć rangę tekstu Łk 23:43:

„Odpowiedź, dana przez Jezusa zbójcy, właściwie jest utrzymana w formie pytania: »Zaprawdę powiadam tobie dziś: Czy będziesz ze mną w raju?« (...) Słowa Jezusa nie wyrażają dobitnie, naprz. w sensie decyzji, jak wielu wierzyło, że ów zabójca kiedykolwiek znajdować się będzie w raju. Nie mówi on: »Będziesz«, lecz: »Czy będziesz?« Forma tego zdania pokazuje, że przyjście zbójcy do raju uzależnione było od pewnego warunku. a warunek ten polega na tem, że po swem zmartwychwstaniu w dalszym ciągu będzie musiał wierzyć w Chrystusa Jezusa jako Króla i być posłusznym jego przykazaniom, stając w ten sposób po stronie Jezusa. (...) Niezawodnie błędne jest przedstawiać słowa Jezusa w ten sposób, żeby brzmiały: »Będziesz ze mną w raju«, gdyż właściwie powinny brzmieć: »Czy będziesz?« Słowom Jezusa nie można nadać żadnego innego rozsądnego znaczenia, a tylko to, że chciał złoczyńcy zadać pytanie” („Niebo i czyściec” 1931 s. 20-22);

„Wyrażając tę prośbę, złoczyńca pokazał, że stał po stronie Jezusa, a z odpowiedzi Jezusa »Czy będziesz ze mną w raju?« wynika, że o ile będzie w raju to Jezus go sobie przypomni” („Nowy Dzień” 01.08 1937 s. 330);

„Odpowiedź Jezusa była: »Będziesz ze mną (to jest po mojej stronie; wierz we mnie i słuchaj mnie) w raju?« Gdy złoczyńca po zmartwychwstaniu stanie po stronie Pana Jezusa Chrystusa i będzie go słuchał, to będzie przywrócony do doskonałości, dostąpi bogactwa życia i jego domowe ognisko będzie w raju, to jest na przepięknej ziemi, bo »raj« oznacza ogród równy Edenowi” („Bogactwo” 1936 s. 160).

Patrz też: ang. Złoty Wiek 24.04 1935 s. 465; ang. Złoty Wiek 17.06 1936 s. 593; „Bogactwo” 1936 s. 161; Salvation 1939 s. 355; ang. Strażnica 15.03 1940 s. 94.

Czemu ŚJ później odrzucili swoją dawną interpretację? Czyżby nie pasowała im do ich dzisiejszej nauki?


Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Styczeń, 2018, 23:32 »
Jeszcze uzupełnienie o Łk 23:43:

ŚJ twierdzą, że łotr nie otrzymał i nie otrzyma jakiejś specjalnej nagrody od Jezusa, a tylko ponowną próbę życia. Będzie musiał też „nawrócić się” i zostać „ochrzczony” po zmartwychwstaniu:

„Złoczyńca na palu. Złoczyńca zawieszony na palu obok Jezusa uwierzył w niego i otrzymał obietnicę, że znajdzie się w raju (Łk 23:39-43; zob. RAJ). Niektórzy sądzą, jakoby w ten sposób zostało mu już zagwarantowane życie wieczne, ale przeczy temu wiele omówionych powyżej wersetów. Co prawda człowiek ten przyznał, że w przeciwieństwie do Jezusa postępował niegodziwie (Łk 23:41), ale nic nie sugeruje, iż wcześniej ‛znienawidził zło i umiłował prawość’. Ponieważ był bliski śmierci, oczywiście nie mógł już się nawrócić ani spełniać »uczynków odpowiadających skrusze«; nie został też ochrzczony (Dz 3:19; 26:20). Najwyraźniej jednak będzie miał taką sposobność po zmartwychwstaniu (por. Obj 20:12, 13)” („Wnikliwe poznawanie Pism” 2006 t. II, s. 736).

Taką naukę Towarzystwo Strażnica miało już wiele lat temu:

„Nie obiecał mu żywota wiecznego lecz przyrzekł; iż będzie miał sposobność ubiegać się o to życie za Jego panowania” (Strażnica 15.11 1923 s. 345).

Widzimy jak są to dziwne stwierdzenia i wymagania ŚJ, które są polemiką ze słowami Syna Bożego, który powiedział łotrowi: „będziesz ze Mną w raju”.


Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Styczeń, 2018, 11:14 »
Drugi fragment wprost o raju to Ap 2:7

Tak się składa, że słowa tego wersetu CK odnosi wyłącznie do nieba!

Raj z Ap 2:7 to niebo


„[Ap] 2:7 – Czym jest »raj Boży«? Ponieważ słowa z tego wersetu kierowane są do namaszczonych chrześcijan, wspomniane określenie musi się odnosić do przypominającej raj dziedziny duchowej, w której przebywa sam Bóg” (Strażnica 15.01 2009 s. 31).

*** w03 15.5 s. 11  ***
Dla pomazańców posłusznych temu, co mówi duch, oznacza to nieśmiertelne życie w niebiańskim „raju Bożym” — w miejscu, gdzie przebywa sam Jehowa

*** re rozdz. 7 s. 37  ***
Skoro chrześcijanie namaszczeni duchem nie mają nadziei na życie w ziemskim raju, w jaki sposób zostają nagrodzeni tym, co obiecano Efezjanom — spożywaniem „z drzewa życia, które jest w raju Bożym”? Nie może tu chodzić o raj przywrócony na ziemi, gdyż 144 000 namaszczonych chrześcijan, wraz z członkami zboru w Efezie, wykupiono spośród ludzkości, aby jako duchowi synowie Boży panowali na niebiańskiej górze Syjon u boku Baranka, Chrystusa Jezusa (Efezjan 1:5-12; Objawienie 14:1, 4). Wzmianka o raju musi się więc odnosić do przypominającego ogród dziedzictwa niebiańskiego owych zwycięzców. W tym „raju Bożym”, w którym jest obecny sam Jehowa, zwycięzcy nagrodzeni nieśmiertelnością będą żyć wiecznie, co zostało tu wyobrażone przez spożywanie z drzewa życia.

Tak więc ŚJ manipulują słowem raj, gdy nas przekonują, że zawsze dotyczy to ziemi, jak w Rdz.

Co ciekawe kiedyś ten werset i raj łączyli z ziemią:

Raj z Ap 2:7 to raj ziemski

   „[Ap 2:7] Które jest pośrodku Raju Boga. – (...) Jest to ten sam Raj, o którym Pan Jezus mówił do łotra, iż miał w nim być, jak również na innem miejscu jest nazwany, »trzeciem niebem« (...) 2 Korynt. 12:2” (Dokonana Tajemnica 1925 [ang. 1917, 1927] s. 29).


Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Styczeń, 2018, 18:23 »
Raj z 2Kor 12:4

Wg dzisiejszej nauki ten raj z tego fragmentu, to trzy raje w jednym. Taka trójca. :)

Raj z 2Kor 12:4 to raj „literalny, duchowy oraz niebiański”

„Swoją nadprzyrodzoną wizję Paweł opisał w Liście 2 do Koryntian 12:1-4  (odczytaj). To, co w niej zobaczył, nazwał objawieniem. Wizja ta odnosiła się do przyszłości, a nie do czegoś, co istniało w jego czasach. Czym był »raj«, który apostoł ujrzał, »porwany do trzeciego nieba«? Ma on wymiar literalny, duchowy oraz niebiański, przy czym wszystkie te aspekty urzeczywistnią się w przyszłości. Skąd taki wniosek? Otóż »raj« może dotyczyć literalnego, ziemskiego raju, który ma nadejść (Łuk. 23:43). Może też oznaczać raj duchowy, którego w pełni zaznamy w nowym świecie. Poza tym może się odnosić do »raju Bożego«, czyli wspaniałych warunków w dziedzinie niebiańskiej, w której przebywa Jehowa (Obj 2:7)” (Strażnica 15.07 2015 s. 8).

Oczywiście nauka ta była zmieniana, bo kiedyś ten raj nie oznaczał nieba, ale wpierw raj ziemski, a później duchowy.

Raj z 2Kor 12:4 to raj ziemski

   „[Ap 2:7] Które jest pośrodku Raju Boga. – (...) Jest to ten sam Raj, o którym Pan Jezus mówił do łotra, iż miał w nim być, jak również na innem miejscu jest nazwany, »trzeciem niebem« (...) 2 Korynt. 12:2” (Dokonana Tajemnica 1925 s. 29).

Raj z 2Kor 12:4 to „raj duchowy”

„[2Kor] 12:1-4 – Kto »został porwany do raju«? (...) Apostoł zapewne ujrzał w wizji raj duchowy, którym miał się cieszyć zbór chrześcijański w »czasie końca« (Dan. 12:4)” (Strażnica 15.07 2008 s. 28).

Wydaje się, że taką interpretację tego wersetu Towarzystwo Strażnica wprowadziło dopiero w roku 1949 w artykule pt. Zachwycony do trzeciego nieba i do raju (Strażnica Nr 20, 1949 s. 12-16 [ang. 15.06 1949 s. 187-190]).
   Sam termin „duchowy raj” wprowadzono w roku 1955 w jednej z angielskich książek (You May Survive Armageddon Into God’s New World 1955 s. 296, 349-350).
Natomiast w języku polskim użyto go w Strażnicy w roku 1958 (Strażnica Nr 24, 1958 s. 17 – „(...) uczestnicy Kongresu z wielkim zainteresowaniem czekali na przemówienie brata Knorra pt. »Zachowywanie naszego raju duchowego« (...) Przywracanie raju duchowego zaczęło się w roku 1919” [ang. 01.10 1958 s. 590]).
   Wcześniej, w roku 1949, użyto innego sformułowania: „ziemski stan dzieci Syjonu jest teraz rajskim stanem duchowym” (Strażnica Nr 20, 1949 s. 15 [ang. 15.06 1949 s. 189]).


Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Styczeń, 2018, 19:29 »
Tak więc z 3 tekstów o raju:

Łk 23:43
2Kor 12:4
Ap 2:7

dwa Towarzystwo odnosi do nieba (2Kor 12:4, Ap 2:7), a jeden wyłącznie do ziemi (Łk 23:43).

Zaś wspomniany tekst 2Kor 12:4 jest uniwersalny, bo oznacza trzy raje: ziemski, niebiański i duchowy. :)

Natomiast tekst o "łonie Abrahama" (wg Biblii ŚJ "miejsce u piersi Abrahama
") ŚJ nie odnoszą wcale do życia pośmiertnego.

Czyli od dobrej woli CK zależy który tekst mówi o jakim raju, bo interpretacje były zmieniane, nawet ostatnio w roku 2015.


Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #9 dnia: 27 Styczeń, 2018, 11:20 »
Podczas moich dyskusji ze ŚJ nigdy żaden nie wspomniał, że oni te 2 teksty o raju odnoszą do nieba, a nie do ziemi.
Żaden z nich nie przytaczał tych tekstów.
Mało tego, jak ja je przytaczałem, to oni zdawali się ich nie znać. :-\

Tylko Łk 23:43 jest im znany. Tamte ich nie interesują. :(

A tu proszę definicja z książki Prowadzenie rozmów...

*** rs s. 273 Raj ***
Raj
Definicja: W przekładzie Biblii na język grecki zwanym Septuagintą tłumacze słusznie nazwali ogród Eden „rajem” (parádeisos), ponieważ najwidoczniej był to wydzielony park. Oprócz opisu z Księgi Rodzaju późniejsze bliblijne wzmianki o raju dotyczą: 1) ogrodu Eden, 2) całej ziemi, która w przyszłości ma być rajem, 3) kwitnącego stanu duchowego sług Bożych na ziemi lub też 4) warunków w niebie, przywodzących na myśl Eden.


Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #10 dnia: 27 Styczeń, 2018, 21:03 »
Co kompromituje wykładnię CK co do fragmentu Łk 232:43, jako raju na ziemi?

Ano wyznaczanie dat dla nastania tego raju ziemskiego dla łotra:

   Poniżej pokazujemy przykładowe teksty, w których wyraźnie obiecywany jest raj na ziemi w roku 1925, za czasów „pokolenia roku 1914” i najpóźniej do końca XX wieku.

Rok 1925 i raj na ziemi

„Co więcej, szeroko rozpowszechniona broszura Miliony ludzi z obecnie żyjących nigdy nie umrą! przedstawiała pogląd, że w roku 1925 zaczną się spełniać zamierzenia Boże co do przywrócenia na ziemi raju i wskrzeszenia wiernych sług Bożych z dawnych czasów. Wydawało się, że wytrwałość pomazańców niebawem zostanie nagrodzona” (Strażnica Nr 21, 1993 s. 11).

„Powszechnie uważali wówczas, że w roku 1925 rozpocznie się zmartwychwstanie, a na ziemi zostanie przywrócony raj. Wielu służyło więc z myślą o określonej dacie. (...) Po roku 1925 święci już nie służyli Bogu z myślą o tym, że koniec nastąpi w konkretnym, niezwykle bliskim terminie” (Pilnie zważaj na proroctwa Daniela! 1999 s. 303-304).

Pokolenie roku 1914 i raj na ziemi

„Nie przechodź lekkomyślnie do porządku nad dowodami, które potwierdzają, że nadszedł czas dla Królestwa Bożego. Według chronologii biblijnej rok 1914 był rokiem, w którym Chrystus przyszedł, aby panować wśród swych nieprzyjaciół. (Ps. 110:1, 2) Wydarzenia ubiegłych czterdziestu ośmiu lat potwierdzają dowód chronologiczny. Królestwo niebios przyszło! Niedługo – jeszcze za życia obecnego pokolenia – ono zniszczy Szatana i jego zły system rzeczy. Pod jego panowaniem ziemia stanie się rajskim mieszkaniem dla posłusznych ludzi” (Strażnica Nr 5, 1962 s. 14).

„Spełniające się proroctwa biblijne dowodzą, że od roku 1914 należymy do »pokolenia«, które ujrzy, jak Bóg usunie niegodziwość z powierzchni ziemi i ustanowi raj obejmujący całą tę planetę” (Strażnica Rok XCVIII [1977] Nr 2 s. 9).

„»Raj na ziemi«
Dziennikarz gazety Dachauer Nachrichten starał się w sposób godny pochwały zebrać z pierwszej ręki informacje o Świadkach Jehowy. Wypytywał Świadków, uważnie słuchał i cytował ich, aby wyrazić ich biblijne poglądy. »Z Biblii zaczerpnięto pośrednio także rok 1914, w którym Jezus Chrystus zaczął panować w swoim Królestwie«, czytamy w Dachauer Nachrichten z 28-29 kwietnia 1984. »Od tej chwili do ostatecznej bitwy nazywanej ‛Armagedonem’ ma nie przeminąć jedno pokolenie. Wtedy Jehowa osądzi ludzi« (Por. Mat. 24:34; Obj. 16:16). Na zakończenie reporter stwierdził: »Cóż, każda religia rości sobie pretensje do prawdy. Jeśli wierzyć Świadkom, to wcale nie musimy długo czekać na ‛Raj na ziemi’ albo na wyrok śmierci. Ma to przecież nastąpić w najbliższej przyszłości«” (Strażnica Rok CV [1984] Nr 19 s. 3).

„Czy chciałbyś żyć w Raju? Jeżeli tak, to zapewne bardzo ucieszy Cię, Drogi Czytelniku, wiadomość, że Jezus – wypowiadając się na temat dzisiejszego niespokojnego systemu rzeczy oraz »znaku« zbliżania się jego zagłady – podkreślił: »To pokolenie żadną miarą nie przeminie, aż się wszystko to wydarzy«. Przynajmniej niektórzy z pokolenia, które widziało »początek boleści« w roku 1914, doczekają przywrócenia na ziemi Raju (Mateusza 24:3-8, 34)” („Oto wszystko nowe czynię” 1987 s. 26).

„Zanim wymrze pokolenie, które było świadkiem wydarzeń w roku 1914, Bóg zniszczy cały podległy Szatanowi system rzeczy (Mat. 24:34). Przed tymi, którzy przeżyją, otworzą się widoki na życie wieczne. Zgodnie z pierwotnym zamierzeniem Bożym cała ziemia stanie się Rajem” (Zjednoczeni w oddawani czci jedynemu prawdziwemu Bogu 1989 s. 169-170).

„Już przeszło 70 lat przedstawiciele pokolenia XX wieku żyjący od roku 1914 widzą spełnianie się wypowiedzi Jezusa z 24 rozdziału Ewangelii według Mateusza. Okres ten dobiega końca i przywrócenie raju na ziemi jest już bardzo bliskie (Mateusza 24:32-35; por. Psalm 90:10)” (Strażnica Nr 16, 1989 s. 14).

„Zwiedzającym udostępniane jest czasopismo znane obecnie pod nazwą Strażnica. Od roku 1879 nakład każdego półmiesięcznego wydania wzrósł do ponad 15 milionów egzemplarzy w 111 językach. Publikacja ta kieruje uwagę ludzi na biblijną obietnicę, że niektóre osoby należące do pokolenia roku 1914 dożyją czasów, gdy ludzkości zostanie przywrócone doskonałe zdrowie fizyczne i duchowe (Izajasza 33:24). Miliony ochotników przystąpi do przeobrażania całej ziemi w raj (Psalm 37:29)” (Strażnica Nr 16, 1992 s. 9).

Wiek XX i raj na ziemi

„Mówi ona [Biblia] jednak także i o tym, że pewna grupa ludzi miała obwieszczać sprawiedliwe rządy Boże, nadto mówi o wojnie, którą Bóg ma prowadzić przeciwko wszelkiemu złu, o raju, w który ma być potem przekształcona cała ziemia, oraz o tym, że w owym raju nie będzie śmierci. Wszystko to według Biblii, ma się urzeczywistnić w XX wieku” (Przebudźcie się! Nr 11 z lat 1960-1969, art. „XX wiek w proroctwie biblijnym” s. 12; Awake! 22.02 1961 s. 5]).


Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #11 dnia: 28 Styczeń, 2018, 18:21 »
Ciekawe jest to, że kiedyś Towarzystwo Strażnica sądziło, iż raj Eden jest ukryty w górach Ararat, razem z arką Noego:

Ogród Eden może zachowany.
Całkiem uzasadnione wydaje się pytanie, co się stało z ogrodem Eden. Pismo Św. powiada nam, że był otoczony wysokiemi górami, że był dostępny tylko od wschodu i że znajdował się w okolicy góry Ararat. Na górze Ararat stanął też korab Noego, który odtąd ukryty jest w wiecznym śniegu. Zdaje nam się, iż rozsądne jest przypuszczenie, że Bóg zachował ogród Eden i że we właściwym czasie uczyni go dostępnym dla ludzi” („Złoty Wiek” 15.06 1927 s. 389 [ang. 09.03 1927 s. 871]; patrz też ang. „Złoty Wiek” 05.11 1924 s. 93-94).

Skoro według Towarzystwa Strażnica raj mógł istnieć przez całe wieki, to skąd pewność, że łotr i Jezus nie mogli się w nim znaleźć? Dlaczego dziś ŚJ mówią, że raj nie istniał w I wieku, więc te osoby nie mogły w nim przebywać?


Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #12 dnia: 28 Styczeń, 2018, 19:26 »
Termin "raj ziemski"

ŚJ chcąc narzucić swoją koncepcję dotyczącą łotra i raju posuwają się do wstawiania w swoich publikacjach określenia „ziemski raj”.

Tymczasem jest to pewna manipulacja, gdyż Biblia stosuje tylko samo słowo „raj”, a ono ma, co przyznają ŚJ, różne znaczenia (patrz powyżej cytowana Strażnica 15.07 2015 s. 8).

Oto ich przykładowe cytaty:

„Właśnie ten nadchodzący ziemski raj miał na myśli Jezus, gdy obiecał umierającemu obok niego złoczyńcy: »Będziesz ze mną w Raju« (Łukasza 23:43)” („Czego naprawdę uczy Biblia?” 2005 s. 36);

„Do życia w tym nowym ziemskim raju zostanie wskrzeszony złoczyńca, którego przybito do pala na Kalwarii obok Jezusa” (Strażnica Nr 16, 1989 s. 18).

Skąd ŚJ wiedzą, jaki raj „miał na myśli Jezus”? :-\


Tusia

  • Gość
Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #13 dnia: 28 Styczeń, 2018, 19:43 »
„Właśnie ten nadchodzący ziemski raj miał na myśli Jezus, gdy obiecał umierającemu obok niego złoczyńcy: »Będziesz ze mną w Raju« (Łukasza 23:43)” („Czego naprawdę uczy Biblia?” 2005 s. 36);
(...)
Skąd ŚJ wiedzą, jaki raj „miał na myśli Jezus”? :-\

ŚJ postawili się na miejscu Chrystusa, bo On wiedział:

J 2, 24-25


Łk 6, 8


Mk 2, 8



Offline Roszada

Odp: Czym jest "raj" w NT dla Towarzystwa Strażnica?
« Odpowiedź #14 dnia: 29 Styczeń, 2018, 11:31 »
Może poniższa kwestia nie zmienia nauki ŚJ co do raju na ziemi,  ale zmienia ich polemikę z tymi, którzy uczą inaczej niż oni:

   Poniżej ukazujemy, jak Towarzystwo Strażnica zmieniało kilka razy zdanie w sprawie znaków interpunkcyjnych.

Znaki interpunkcyjne wprowadzone w XV wieku

   „W owym czasie w ogóle nie było znaków przestankowych, a interpunkcja pojawiła się dopiero w piętnastem stuleciu. Opuśćmy jeno przecinek, a teraz czytajmy te słowa, akcentując słowo »dziś«. (...) »Zaprawdę powiadam tobie dziś [tego dnia, kiedy wszyscy są przeciw mnie]: Czy będziesz ze mną [po mojej stronie] w raju?«” (Niebo i czyściec 1931 s. 25 [W tym fragmencie Towarzystwo Strażnica dodatkowo zrobiło z tekstu Łk 23:43 zdanie pytające. Podobnie jak w książce pt. Bogactwo 1936 s. 161]).

Znaki interpunkcyjne wprowadzone w XVI wieku

   „Niech Państwo spojrzą do swej Biblji, a ujrzą po słowie »tobie« przecinek; nadto, że akcent znajduje się na słowie »dziś«. Znaki przestankowe były za czasów Jezusa nieznane. Powstały dopiero w 16-tym wieku. Tłumacze postawili przecinek w niewłaściwym miejscu” (Na tamtym świecie 1933 s. 43, patrz też Złoty Wiek 01.06 1935 s. 11; por. Nowe Stworzenie 1919 [ang. 1904] s. 832 – „Wprowadzono ją dopiero około czterysta lat temu”; Piekło. Czem ono jest? Kto w niem przebywa? Czy z niego można się wydostać? 1924 s. 44 – „Znaki pisarskie zostały wynalezione na początku szesnastego wieku”).

„Rozwiązanie sprowadza się do poprawnej interpunkcji. Jezus owego dnia mówił skruszonemu złoczyńcy, że w pewnej przyszłej chwili będzie z nim w Raju. Jest to zgodne z pozostałą częścią Pisma Świętego. Lecz czy można zmienić interpunkcję? Jak najbardziej. Dlaczego? Ponieważ interpunkcja nie była znana w czasie spisywania Biblii, lecz po raz pierwszy została usystematyzowana w szesnastym wieku naszej ery. Zatem zależy to od tłumacza Biblii, czy wprowadzi interpunkcję, a w przypadku, gdy tekst można oznaczyć różną interpunkcją, uzasadnione jest dostosowanie tekstu do zgodności z pozostałą częścią Biblii” (The solution lies in correct punctuation. Jesus was on that day telling the repentant evildoer that at some future time he would be in Paradise. That is in harmony with the rest of the Scriptures. But may one change the punctuation? Most certainly. Why? Because punctuation was unknown when the Bible was written, it being systematized first in the sixteenth century of our Common Era. So it is up to the Bible translator to supply the punctuation, and reason would indicate that any text that can be punctuated in more ways than one be punctuated so as to make the text in harmony with the rest of the Bible – ang. Przebudźcie się! 08.06 1973 s. 7).

Znaki interpunkcyjne wprowadzone w IV wieku

   „Orygenes tak przytoczył omawianą wypowiedź Jezusa: »Dzisiaj będziesz ze mną w raju Bożym«. W IV wieku pisarze kościelni wypowiadali się przeciw umieszczaniu przecinka po wyrazie »dzisiaj«.” (Strażnica Nr 20, 1991 s. 29).

Znaki interpunkcyjne wprowadzone w IX wieku

   „Znaków interpunkcyjnych, czyli przestankowych, nie używano aż do IX wieku n.e. Czy w takim razie Łukasza 23:43 należy czytać: »Zaprawdę powiadam ci, dziś będziesz ze mną w raju« (Bw), czy też: ‛Zaprawdę powiadam ci dziś, będziesz ze mną w raju’?” (Prowadzenie rozmów na podstawie Pism 2001 s. 276).