Co wiem to piszę:
WOLA I TESTAMENT CHARLESA TAZE RUSSELLA
.....
(Podpis) CHARLES TAZE RUSSELL
OPUBLIKOWANO I OGŁOSZONO W OBECNOŚCI
ŚWIADKÓW, KTÓRYCH NAZWISKA DOŁĄCZONO:
MAE F. LAND,
M. ALMETA NATION,
LAURA M. WHITEHOUSE.
DOKONANO TEGO W ALLEGHENY, PA., DWUDZIESTEGO
DZIEWIĄTEGO CZERWCA, TYSIĄC DZIEWIĘĆSET
SIÓDMEGO ROKU.
(wg Kryzys sumienia 2006 s. 462, 464)
Tekst zamieszczony w ang. Strażnicy 1 grudzień 1916
Co ciekawe w polskiej Strażnicy grudzień 1916 s. 6 opuszczono osobę MAE F. LAND,
*** jv rozdz. 6 s. 64 ak. 1 Czas prób (1914-1918) ***
W Strażnicy z 1 grudnia 1916 roku oraz w późniejszych wydaniach pierwszego tomu Wykładów Pisma Świętego zamieszczono krótką biografię Russella wraz z jego ostatnią wolą i testamentem.
*** jv rozdz. 28 s. 623 ak. 2 Próby i odsiew wewnątrz organizacji ***
W swym testamencie wyraził pragnienie, by w dalszym ciągu wydawano Strażnicę pod kierunkiem komitetu złożonego z mężczyzn całkowicie oddanych Panu. Oświadczył, że usługujący w tym charakterze powinni „trzymać się ściśle nauk Pisma Świętego — a zwłaszcza nauki o Okupie — zgodnie z którymi uznania Bożego ani zbawienia do życia wiecznego nie można zyskać inaczej niż przez wiarę w Chrystusa i posłuszeństwo wobec Słowa Bożego i jego ducha”.
*** w87/13 ss. 26-28 ak. 16-18 „Na strażnicy stoję” ***
W jaki sposób Strażnica miała zachowywać czystość swego drukowanego orędzia? Pierwszy jej wydawca, C.T. Russell, wprowadził odpowiednie zabezpieczenia, dzięki którym wszystko, co się ukazywało na jej łamach, było zgodne ze zrozumieniem prawdy posiadanym w danym okresie. Jedno z takich zabezpieczeń zostało wyłuszczone w jego testamencie z dnia 27 czerwca 1907 roku. (Russell zmarł 31 października 1916 roku). Czytamy tam:
„Postanawiam, żeby cała odpowiedzialność za treść ‛STRAŻNICY SYJOŃSKIEJ’ spoczywała na komitecie złożonym z pięciu braci, których wzywam do jak największej sumienności i wierności wobec prawdy. Wszelkie artykuły przeznaczone do opublikowania na łamach ‛STRAŻNICY SYJOŃSKIEJ’ mogą się ukazać dopiero po wyrażeniu pełnej zgody co najmniej przez trzech spośród tych pięciu braci. Gdyby się okazało, że jakikolwiek materiał zaaprobowany przez tych trzech jest lub mógłby być sprzeczny z poglądami jednego albo obu pozostałych członków wspomnianego komitetu, należy jego opublikowanie zawiesić na trzy miesiące, aby umożliwić przemyślenie, modlitwę i przedyskutowanie, i dzięki temu zachować najdalej posuniętą jedność wiary oraz więź pokoju w łonie kierownictwa redakcyjnego tego czasopisma”.
17 Zgodnie z wolą Russella każdy członek komitetu redakcyjnego musiał być „bezwzględnie lojalny wobec nauk Pisma Świętego”; musiały być u niego widoczne takie ważne szczegóły, jak „czystość życia, jasne zrozumienie prawdy, gorliwość dla Boga, miłość do braci i wierność względem Odkupiciela”. Russell zastrzegł też, by „w żaden sposób nie ujawniano, kto opracował dany artykuł ukazujący się w czasopiśmie (...), żeby prawda była rozpoznawana i ceniona dzięki swej własnej wartości, a Pan żeby jeszcze wyraźniej był uznawany za Głowę kościoła i Krynicę prawdy”.
Ciało Kierownicze po dziś dzień trzyma się podobnych wytycznych.