Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Lata 1910-1912 – oczekiwany przez Towarzystwo "wielki ucisk"!  (Przeczytany 997 razy)

Offline Roszada

Lata 1910-1912 – oczekiwany przez Towarzystwo Strażnica ‘wielki ucisk’!

Przez lata stykając się z naukami Towarzystwa Strażnica przyzwyczailiśmy się do tego, że rok 1914 jest dla Świadków Jehowy początkiem „dni ostatnich” (patrz np. „Prowadzenie rozmów na podstawie Pism” 2001 s. 78).
Tylko o ile dziś on wyznacza ich POCZĄTEK, to kiedyś wyznaczał on ich KONIEC:

„Nie widzimy powodu do zmiany obliczeń, nie możemy też ich zmienić, nawet gdybyśmy chcieli. Wierzymy, że są one datami Bożymi, nie naszymi. Pamiętajmy jednak, że koniec roku 1914 nie jest datą początku, lecz datą końca czasu ucisku” (ang. Strażnica 15.07 1894 s. 1677 [reprint]; cytat za „Kryzys Sumienia” R. Franz 2006, s. 219 [tam też fotokopia]).

Pozostaje więc otwarte pytanie, kiedy miał rozpocząć się „najsroższy ucisk”, skoro w roku 1914 miał się on zakończyć?
Otóż Towarzystwo Strażnica uczyło wiele o latach 1910-1912, a szczególnie dużo miejsca poświęcało dacie „1910”:

„Jak długo to będzie trwało to przesiewanie poświęconych, podczas którego niektórym będą przyznane korony tych, którzy zostali uznani za niegodnych, a imiona ich zapisane zamiast tych, które zostały wymazane (Obj. 3:5, 11), Pismo Święte - na ile dotąd zobaczyliśmy - nie wskazuje, lecz data 1910, wskazana przez Piramidę, wydaje się dobrze harmonizować z datami podanymi w Biblii. Pozostają tylko cztery lata przed pełnym końcem czasu ucisku, w którym skończą się czasy Pogan, a kiedy pamiętamy o słowach Pana - że zwycięzcy będą uznani za godnych uniknięcia najsurowszego ucisku przychodzącego na ten świat, to możemy to zrozumieć jako nawiązanie do anarchicznego ucisku, który nastąpi w październiku 1914 roku; lecz ucisku, który spadnie głównie na Kościół możemy oczekiwać około R. P. 1910. Czy nie jest to najbardziej godna uwagi zgodność między kamiennym ‘Świadkiem’ a Biblią? Daty październik 1874 i październik 1881 są dokładne, podczas gdy data 1910, chociaż nie jest podana w Piśmie Świętym, wydaje się więcej niż rozsądna w odniesieniu do ważnego wydarzenia, jakim będzie doświadczenie i ostateczne wypróbowanie Kościoła, podczas gdy R. P. 1914 jest wyraźnie i dobrze ustalony jako jego koniec, po którym nastąpi największy ucisk świata, w którym niektórzy z ‘wielkiego grona’ mogą mieć udział. A w związku z tym pamiętajmy, że o tej granicznej dacie - R. P. 1914 - musi [„może” w ed. z 1916 r.] nastąpić zakończenie wybrania, próby i uwielbienia całego ciała Chrystusowego, lecz także nastąpi oczyszczenie niektórych z większego grona poświęconych wierzących, którzy z powodu strachu i lękliwego serca nie składali Bogu przyjemnych ofiar, i którzy w rezultacie stali się bardziej lub mniej skażonymi przez idee i metody tego świata. Niektórzy z nich mogą wyjść z wielkiego ucisku (Obj. 7:14). Wielu z nich jest teraz blisko związanych w różnych snopkach kąkolu na spalenie; i dopiero wtedy, gdy ognisty ucisk ostatecznego końca okresu żniwa spali wiążące więzy niewoli Babilonu, będą w stanie dokonać ucieczki - ‘zbawieni jak przez ogień’. Oni muszą oglądać zupełne zniszczenie Babilonu Wielkiego i otrzymać pewną miarę jego plag (Obj 18:4). Cztery lata od 1910 do końca 1914 roku, wskazane tak w Wielkiej Piramidzie, będą niewątpliwie czasem ‘ogniowej próby’ dla Kościoła (1 Kor. 3:15), poprzedzającej światową anarchię, która nie będzie mogła długo potrwać; ‘A gdyby nie były skrócone one dni, nie byłoby zbawione żadne ciało, ale dla wybranych będą skrócone one dni’ - Mat. 24:22” (Thy Kingdom Come ed. 1912 s. 363-364).

Tu trzeba dodać, że polska edycja cytowanej książki ukazała się po roku 1914 (tzn. w 1919 r.), więc w niej zmieniono i skrócono już fragmenty dotyczące roku 1910. Oto co pozostało w niej o tej dacie:

„Daty Październik 1874 i Październik 1881 są akuratnemi, zaś 1910 chociaż nie znajduje się w Piśmie Świętym, to jednak możemy się spodziewać jakiegoś wydarzenia lub doświadczenia w Kościele przy końcu jego karyery” („Przyjdź Królestwo Twoje” 1919 s. 413).

Cytujemy kolejne interesujące nas teksty:

„Kulminacja ucisku w październiku 1914 jest jasno zaznaczona w Piśmie* [*zob. Millennial Dawn, Vols. II., III]; dlatego jesteśmy zobowiązani oczekiwać początku tego dotkliwego ucisku nie później niż w 1910; z dotkliwymi zakłóceniami [w ang. spasms] w tym czasie. Dotkliwy ucisk powinien nadejść w 1910 i możemy wnioskować, że będzie to poprzedzone okresem stopniowych finansowych i społecznych zakłóceń, podobnych do tych z przeszłości, i zmierzających w kierunku rozpaczy, prędzej czy później do tego dojdzie” (ang. Strażnica 15.09 1901 s. 292).

„Według naszego spodziewania początek czasu wielkiego ucisku wkrótce nadejdzie, gdzieś pomiędzy rokiem 1910 a 1912 - a najbardziej zacznie się srożyć przy końcu ‘Czasów Pogan’, w październiku 1914 r. Początek srogiego ucisku nie jest wyraźnie zaznaczony w Piśmie Świętym i raczej zależny jest od zbiegu okoliczności” („Nowe Stworzenie” 1919 [ang. 1904] s. 718).

Takich ‘proroczych’ fragmentów dotyczących roku 1910 było w czasopiśmie Towarzystwa Strażnica wiele. Oto najważniejsze z nich:

ang. Strażnica 15.04 1896 s. 81; ang. Strażnica 01.11 1896 s. 255, 264;
ang. Strażnica 15.03 1898 s. 93; ang. Strażnica 15.08 1900 s. 250.

W roku 1910 nastąpiło zaniepokojenie wśród głosicieli i oni właśnie pytali o tę datę i następne prezesa Towarzystwa Strażnica:

„Pytanie (1910). - Co ma się wydarzyć w roku 1910, który jest pokazany w Piramidzie?
Odpowiedź. - Ja nie wiem. Jest wielu takich co mają coś do powiedzenia wam o latach 1910, 1911, 1912 i 1913 więcej niż ja. O ile ja wiem, to daty, które zdają się być pewne, na ile pojmujemy Pismo Święte, są lata 1874, 1878, 1881 i październik 1914. O żadnych innych między tymi datami ja nie wiem. Jeżeli ktokolwiek wie, to ma prawo o tym mówić.
Lecz czy brat nie mówi coś o 1910 roku w trzecim tomie? Tak, mówiłem iż możemy na przykład zmierzyć te schody [w piramidzie]. Lecz nie wiemy czy tam jest coś do mierzenia, lub nie. Przypuśćmy że zmierzymy te schody i miara wskazywałaby na rok 1910, lecz ja nie wiem, czy Pan Bóg miał coś przez to do powiedzenia, lub nie. Gdy minie rok 1910 to zobaczymy, może się coś takiego stanie w tym czasie. Może my wchodzimy już teraz na te schody. Rzeczy teraz idą bardzo szybko drodzy przyjaciele” („Co kaznodzieja Russell odpowiadał na zadawane jemu liczne pytania” 1947 [ang. 1917] s. 56);

„Pytanie (1910). - Czy Towarzystwo potwierdza to, co pielgrzymi głoszą o latach 1911 i 1912? (...)
Odpowiedź. - Już próbowałem i jeszcze próbuję wpłynąć na braci pielgrzymów, aby nie mówili o czasach przed październikiem 1914 roku, gdzie rok żydowski 1915 się zaczyna. Ja myślę, że to jest nierozsądnem głosić co innego” (jw. s. 56);

Równocześnie ‘wymiennikiem’ roku 1910 była kiedyś data 1911. Ona tylko ‘wydłużała’ oczekiwania związane z rokiem 1910, tak jak stało się później z latami 1914-1915. Przedstawiamy jednak jeden fragment ukazujący obie te daty razem. Nie są to słowa C. T. Russella (zm. 1916), ale jednego z jego współbraci, który tak oto opisał ten problem:

The antitype of cast-off Israel is the nominal Christian Church (Babylon), and the corresponding date to Jehovah’s withdrawal from Israel in A.D. 36 is 1881. 1881 plus 30 equals 1911, when Babylon shall be entirely ‘devoured’ or destroyed. (...) for ([Rev. 18] verse 8) ‘her plagues shall come in one day [year], and she shall be utterly burned’ - destroyed in that, her last day, ending Oct. 1911 and beginning Oct. 1910, thus corroborating the Pyramid’s testimony. (ang. Strażnica 01.11 1896 s. 264).

Data 1911 odeszła z użycia w chronologii Towarzystwa Strażnica razem z rokiem 1910, czy tuż po nim (patrz inne teksty o 1911 r.: ang. Strażnice: 15.01 1895 s. 19; 15.03 1898 s. 93; 15.02 1905 s. 51-52). Wynikała ona z różnych metod obliczeń (np. 1881 r. plus 30 lat; patrz powyżej ang. Strażnica z 01.11 1896 s. 264) i wyznaczała czas rozpoczęcia „najskrajniejszego ucisku”.

Po latach Towarzystwo Strażnica wspominało rok 1910 następująco:

„Kilka razy podczas żniwa, podczas trwania tego, co wydawało się być plagami dla chrześcijaństwa, Pan pozwolił swojemu ludowi by o tym rozważano. Brat Russell oczekiwał, że kościół przejdzie poza zasłonę w 1878, 1881, 1910 i 1914, tak samo jak Eliasz, który przeszedł z Elizeuszem do czterech różnych miejsc zanim został faktycznie wzięty” (ang. Strażnica 15.04 1918 s. 6237 [reprint]);

„Od roku 1878 Jezus gromadził swych poświęconych naśladowców; i ci, nadzieją prędkiego narodzenia się nowego narodu lub rządu, znosili cierpienia i przeciwności dla sprawiedliwości, silnie stojąc przy drogich prawdach. Oni spodziewali się tego narodzenia w roku 1910 i w innych datach, ale szczególnie w roku 1914” (Strażnica 15.04 1925 s. 117 [ang. 01.03 1925]).

Widzimy z tego, że zapomniane dziś daty 1910, 1911 i 1912 miały kiedyś istotne znaczenie dla Towarzystwa Strażnica.
Czy kiedyś ten sam los spotka rok 1914?