Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa  (Przeczytany 6094 razy)

Offline Roszada

Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« dnia: 10 Grudzień, 2016, 20:13 »
Rzymian 10:13

   Dziś Towarzystwo Strażnica słowa „każdy, kto wezwie imienia Pańskiego, będzie zbawiony” (Rz 10:13) odnosi do Jehowy, wstawiając w swej Biblii termin „Jehowa” („każdy, kto wzywa imienia Jehowy, będzie wybawiony”). Jednak nie za każdym razem imię to umiejscawiano w tym wersecie i nie zawsze odnoszono ten fragment do Jehowy.
Ponieważ organizacja Świadków Jehowy odmiennie interpretowała ten werset mniej więcej w jednym czasie (czasem różnie też w jednej publikacji), więc nie da się ustawić chronologicznie zmian związanych z interpretacją tego tekstu. Można też dojść do następujących wniosków:
   albo organizacja ta zmienia co jakiś czas odnoszenie słów z tekstu Rz 10:13;
   albo przez całą swoją historię odnosi ten tekst i do Jezusa i do Jehowy.

Rz 10:13 odnoszony do Jezusa

„Nie, jedyną podstawą, o jakiej Pismo Św. uczy, jest wiara w Chrystusa, jako naszego Odkupiciela i Pana. »Albowiem łaską jesteście zbawieni przez wiarę«. (Ef. 2:8) Usprawiedliwienie przez wiarę jest podstawą zasady całego systemu Chrześcijaństwa. Na pytanie, co mam czynić aby być zbawionym? apostoł odpowiada. »Wierz w Pana naszego Jezusa Chrystusa, albowiem nie jest pod niebem inne Imię dane ludziom, w którem mielibyśmy być zbawieni« (Dz. Ap. 4:12) i »wszelki którybykolwiek wzywał Imienia Pańskiego, zbawion będzie.« – List do Rzym. 10:13” (Boski Plan Wieków 1917 [ang. 1886] s. 122).

„Czy oni nauczają, że podstawą zbawienia jest niewiedza? Nie: jedyną podstawą zbawienia wymienioną w Piśmie, jest wiara w Chrystusa jako naszego Odkupiciela i Pana. ››Łaską zbawieni jesteście, przez wiarę‹‹ (Efezjan 2:8). Usprawiedliwienie z wiary jest podstawową zasadą całego systemu chrystianizmu. Kiedy apostołów zapytano: Co muszę uczynić, abym był zbawionym?, oni odpowiedzieli: ››Uwierz w Pana Jezusa Chrystusa‹‹. ››Nie ma żadnego innego imienia pod niebem, danego ludziom, przez które moglibyśmy być zbawieni‹‹ (Dzieje 4:12); oraz ››Każdy, kto wzywa imienia Pańskiego, zbawiony będzie‹‹. – Rzymian 10:13”. (Do they teach that ignorance is a ground of salvation? No; the only ground of salvation mentioned in the Scriptures is faith in Christ as our Redeemer and Lord. “By grace are ye saved, through faith.” (Ephesians 2: 8) Justification by faith is the underlying principle of the whole system of Christianity. When asked, What must I do to be saved? the apostles answered, “Believe on the Lord Jesus Christ”. “There is none other name under heaven given among men whereby we must be saved” (Acts 4:12) ; and “Whosoever shall call upon the name of the Lord shall be saved”. – Romans 10:13. – ang. Złoty Wiek 02.03 1921 s. 332).

„Teraz jest czas gdzie następujący werset ma zastosowanie: »Każdy bowiem, ktoby wzywał imienia Pańskiego, zbawiony będzie« (Rzym. 10:13). To jest jasny dowód, że kto uchybi lub się wzbrania imienia Pańskiego wzywać, błogosławieństwa ofiary okupu nie może otrzymać. I jak oni wzywają Imienia Pańskiego? Odpowiedź z Pisma brzmi: »Że jeślibyś usty wyznał Pana Jezusa, i że uwierzyłbyś w sercu twojem, że go Bóg z martwych wzbudził, zbawiony będziesz...« (Rzym. 10:9-11)” (Dzieci 1941 s. 82 [maszynopis]; ed. ang. s. 204-205). Por. drugi tekst poniżej.

„Nie chcieli oni widzieć w Chrystusie końca starego przymierza zakonu. I oto zbawienie ma być przez Chrystusa dostępne dla wszystkich; zniknęła teraz różnica między Żydami i poganami. Zbawienie przychodzi przez wyznawanie i przez wzywanie imienia Pańskiego. Aby wszystkie ludzkie stworzenia uzdolnić do wzywania Pana i do wzmacniania wiary, głosiciele prawdy posłani są do wszystkich narodów. – [Rz] 10:1-21” („Wyposażony do wszelkiego dzieła dobrego” 1954 [ang. 1946] s. 354).

„Istnieją w Pismach Hebrajskich wersety dotyczące Jehowy, które w »Nowym Testamencie« przytoczono w kontekście odnoszącym się do Syna (Izaj. 40:3 – Mat. 3:3 – Jana 1:23; Joela 3:5 /2:32, Gd/ – Rzym. 10:13; Ps. 45:7, 8 – Hebr. 1:8, 9). Jest to zrozumiałe – gdy się weźmie pod uwagę, że Jezus był najwybitniejszym przedstawicielem Ojca” (Strażnica Rok C [1979] Nr 2 s. 23). Porównaj drugi tekst poniżej.

Rz 10:13 odnoszony do Jehowy

„Kiedy więc Prorok Izajasz oświadcza, że Izrael powołany będzie z powrotem do boskiej łaski przy tworzeniu Królestwa, to włącza »każdego, który się nazywa imieniem mojem [Jehowy] któregom ku chwale swojej stworzył, któregom ukształtował, i któregom uczynił.« (nazwa Izrael stosować się wtedy będzie do wszystkich, którzy należeć będą do ludu Bożego.) – Iza. 43:7; Do Rzym. 9:26, 33, 10:13” (Walka Armagieddonu 1919 [ang. 1897] s. 802-803).

„Polegać na tem, co słyszymy z Boskiego Słowa Prawdy, znaczy wierzyć w Jehowę i jego zamierzenie odsłonięte w Piśmie Św. Niechaj Państwo zauważą argument Pisma Św. odnośnie do tego punktu: »Każdy bowiem, ktoby używał imienia Pańskiego, zbawiony będzie. Jakoż tedy wzywać będą tego, w którego nie uwierzyli?...« (Do Rzymian 10:13-15)” (Bogactwo 1936 s. 121).

   „Jehowa Bóg jest źródłem życia, i każdy, który Imię Jehowy wzywa, otrzymuje sposobność, od śmierci być zbawiony; dla żadnych innych nie ma zbawienia od śmierci. (Rzym 10:13)” (Dzieci 1941 s. 134 [maszynopis]; ed. ang. s. 330-331). Porównaj drugi tekst powyżej.

„Ostateczne wybawienie każdego zależne jest od tego, czy jest takim głosicielem, gdyż jest napisane: »Jeślibyś usty wyznał Pana Jezusa i uwierzyłbyś w sercu twoim, że Bóg go z martwych wzbudził, zbawiony będziesz. Albowiem sercem wierzono bywa ku sprawiedliwości, ale się usty wyznanie dzieje ku zbawieniu. Każdy bowiem, kto by wzywał imienia Pańskiego /imienia Jehowy/, zbawiony będzie« (Rzym. 10:9, 10, 13)” (Strażnica Nr 4, 1950 s. 7).

„(...) Stwórcę i Boga, który nalega, abyśmy używali Jego imienia (Izaj. 42:8; Rzym. 10:13)” (Strażnica Rok C [1979] Nr 2 s. 24). Porównaj drugi tekst powyżej.

„Pismo Święte gwarantuje, że »każdy, kto wzywa imienia Jehowy, będzie zbawiony« (Rzym. 10:13, NW; Joela 3:5 /2:32, NW/). Czy gotów jesteś z wiarą wzywać imienia Bożego jako oddany czciciel Jehowy?” (Strażnica Rok CI [1980] Nr 21 s. 16).


Offline ihtis

Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Maj, 2017, 05:10 »
Z powyższego wynika, że możliwe jest z katolickiego punktu widzenia, by rozumieć słowa z Rz 10, 13 jako odnoszące się do Boga Ojca - Jehowa/Jahwe. Przecież imiona Jezus i Jehowa nie mogą konkurować z sobą.


Tusia

  • Gość
Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #2 dnia: 10 Maj, 2017, 09:27 »
Z powyższego wynika, że możliwe jest z katolickiego punktu widzenia, by rozumieć słowa z Rz 10, 13 jako odnoszące się do Boga Ojca - Jehowa/Jahwe. Przecież imiona Jezus i Jehowa nie mogą konkurować z sobą.

W ST cytat z Joela odnosi się ogólnie do Boga (JHWH). Kiedy Syn Boży stał się człowiekiem, Rz 10, 13 odnosi się do Jezusa. ŚJ manipulują w żywe oczy tekstem z Rz 10, 13:

http://piotrandryszczak.pl/imie_boze2.html



Offline Roszada

Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Maj, 2017, 10:16 »
Z powyższego wynika, że możliwe jest z katolickiego punktu widzenia, by rozumieć słowa z Rz 10, 13 jako odnoszące się do Boga Ojca - Jehowa/Jahwe. Przecież imiona Jezus i Jehowa nie mogą konkurować z sobą.
Nie znam takiego wniosku katolickiego.
Nikt od I wieku nie odnosił Rz 10:13 do Jehowy.

Ireneusz (ur. 130-140) tak komentował Rz 10:13:

Ale każdy, kto wezwie imienia Pańskiego, będzie zbawiony. A nie dano innego imienia Pana pod niebem, w którym ludzie są zbawieni, jak tylko imię Boga, którym jest Jezus Chrystus, Syn Boży...” („Wykład Nauki Apostolskiej” 96)

Natomiast Orygenes (ur. 185) pisał:

„Wypowiadając zdanie: ‘Jakże więc będą wzywać Tego, w którego nie uwierzyli?’ [Rz 10:14], Apostoł poucza wyraźnie, że do Chrystusa Pana należy odnosić przytoczone wcześniej słowa proroka, że ‘każdy, kto wezwie imienia Pana, będzie zbawiony’ [Rz 10:13], a potem dodał: ‘Jakże więc będą wzywać Tego, w którego nie uwierzyli?’; oto bowiem Żydzi nie uwierzyli w Chrystusa i dlatego nie wzywają Tego, w którego nie uwierzyli. Również na początku Listu do Koryntian, stwierdzając: ‘Wespół ze wszystkimi, którzy w każdym, ich i naszym miejscu wzywają imienia Pana naszego, Jezusa Chrystusa’ [1Kor 1:2], Paweł wskazuje, iż Pan Jezus Chrystus jest Tym, którego imię jest wzywane” („Komentarz do Listu do Rzymian” 8:5).


Offline ihtis

Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Maj, 2017, 15:28 »
Nie znam takiego wniosku katolickiego.
Nikt od I wieku nie odnosił Rz 10:13 do Jehowy.

..... Paweł wskazuje, iż Pan Jezus Chrystus jest Tym, którego imię jest wzywane” („Komentarz do Listu do Rzymian” 8:5).

Do znawców greki. SKąd wiadomo że w Rz10,13 mamy nawiązanie do Joela. Czy w tekście greckim, jakoś to jest zaznaczone, czy tylko wnioskujemy, że Rz 10,13 to Joela 3?


Tusia

  • Gość
Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Maj, 2017, 16:17 »
Do znawców greki. SKąd wiadomo że w Rz10,13 mamy nawiązanie do Joela. Czy w tekście greckim, jakoś to jest zaznaczone, czy tylko wnioskujemy, że Rz 10,13 to Joela 3?

Cytat w Rz 10, 13 pochodzi wg LXX. Najpierw "Najlepszy dostępny" wydany przez Towarzystwo Strażnica:







« Ostatnia zmiana: 10 Maj, 2017, 16:24 wysłana przez Tusia »


Offline ihtis

Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Maj, 2017, 17:13 »
Cytat w Rz 10, 13 pochodzi wg LXX. Najpierw "Najlepszy dostępny" wydany przez Towarzystwo Strażnica:









Tusia dziękuję, ale czy ty wzrok tracisz, że w takich rozmiarach podpinasz zdjęcia?
Z tego co widać, to odniesienie do Joela, nie jest oryginalne.
Często mówi się, że w róznych miejscach Stosuje się cytaty mówiące o Jehowie do Jezusa.
Z tego wynika, że tak do koncza nie jest. Gdyż pisząc tekst, autor natchniony, nie zaznaczał, że cytuje.
To my dzisiaj, znając Pisma, przypisujemy Teksty NT do ST ze względu na silne podobieństwo.
Paweł nie powiedział, że cytuje Joela wprost, i w żadnym innym miejscu.
« Ostatnia zmiana: 10 Maj, 2017, 17:15 wysłana przez ihtis »


Offline Roszada

Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Maj, 2017, 17:44 »
Cytuj
Paweł nie powiedział, że cytuje Joela wprost, i w żadnym innym miejscu.
A gdyby powiedział, to byś miał dalsze wnioski:
że Paweł się mylił,
że Pawłowi się zdawało,
że nie wiadomo czy to Paweł pisał,
że nie wiadomo czy werset nie przerobiony,
itp. itd.


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Maj, 2017, 18:06 »
Jako że List do Rzymian powstał po grecku, cytował Joela wg Septuaginty i jest to oryginalny cytat z Joela w wersji Septuaginty.


Tusia

  • Gość
Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #9 dnia: 10 Maj, 2017, 22:18 »
Tusia dziękuję, ale czy ty wzrok tracisz, że w takich rozmiarach podpinasz zdjęcia?

Chcę abyś dojrzał i nie miał żadnych wątpliwości  ;D

Paweł nie powiedział, że cytuje Joela wprost, i w żadnym innym miejscu.

Wymyślił sobie to zdanie? No, skoro św. Paweł nie powiedział, ale za to powiedziała Strażnica. Wierzysz jej?


1979 Nr 2


str.23
« Ostatnia zmiana: 10 Maj, 2017, 22:33 wysłana przez Tusia »


Offline ihtis

Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #10 dnia: 10 Maj, 2017, 23:22 »
Chcę abyś dojrzał i nie miał żadnych wątpliwości  ;D

Wymyślił sobie to zdanie? No, skoro św. Paweł nie powiedział, ale za to powiedziała Strażnica. Wierzysz jej?

Busia  - dostałem oczopląsu przedtem.

No a Strażnicy nie wierzę! Chodzi o zasadę, że fragmenty ze ST przypisuje się Jezusowi.
Na jakiej podstawie możemy stwierdzic - to jest cytat ze ST, odniesiony do Jezusa, a kiedy mamy do czynienia tylko, z podobnym sformułowaniem.

Gdy czytamy, że Jezus wziął zwój Izajasza i odczytał .....   to jest jasne.
W innych przypadkach chyba tak nie jest.
A przy okazji, czy istnieje gdzieś indeks, wersetów, mówiących o Jehowie, a odniesionych do Jezusa?


Tusia

  • Gość
Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #11 dnia: 10 Maj, 2017, 23:35 »
Busia  - dostałem oczopląsu przedtem.

Nie jestem Busia  ;D

Najedź myszą na zdjęcie i prawym przyciskiem "Pokaż obraz". Zobaczysz normalny skan. Nie wiem czemu jest zniekształcony.

Gdy czytamy, że Jezus wziął zwój Izajasza i odczytał .....   to jest jasne.

Odczytał jako Adonai. Poza tym, mówimy o św. Pawle i jego cytacie, a nie o Jezusie.

A przy okazji, czy istnieje gdzieś indeks, wersetów, mówiących o Jehowie, a odniesionych do Jezusa?

Pismo Święte nic nie mówi o Jehowie. Więc nie pomogę.
« Ostatnia zmiana: 10 Maj, 2017, 23:38 wysłana przez Tusia »


Offline ihtis

Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #12 dnia: 11 Maj, 2017, 00:37 »
Nie jestem Busia  ;D

Najedź myszą na zdjęcie i prawym przyciskiem "Pokaż obraz". Zobaczysz normalny skan. Nie wiem czemu jest zniekształcony.

Odczytał jako Adonai. Poza tym, mówimy o św. Pawle i jego cytacie, a nie o Jezusie.

Pismo Święte nic nie mówi o Jehowie. Więc nie pomogę.

Tusia przepraszam, komputer zmienił mi T na B.
A może pisałem nie do Ciebie tylko do Busi? - żartuję.
A poważnie jesteś uparty jak Świadek Jehowy.

Ja zadałem szersze pytanie, które pomoże zrozumieć, Rz 10,13


Zobacz: 1 P 1:25 imię Jehowa Iz 40:8 No właśnie, ale może to nie cytat??? Dlatego pojawia się imię Jehowa.

Inne kwestie Jezus - Jehowa:
Izaj. 40:3 - Mat. 3:3 - Jana 1:23; Joela 3:5 /2:32, Gd/ - Rzym. 10:13; Ps. 45:7, 8 - Hebr. 1:8, 9

W angielskim PNS często nie ma wogóle przypisu, że jest to nawiązanie do ST.
Inne miejsca
Mt 3:3 (cytat z Iz 40:3);
MT 4:4 (cytat z Pwt Pr 8:3);
MT 4:7 (cytat z Pwt Pr 6:16)






Tusia

  • Gość
Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #13 dnia: 11 Maj, 2017, 09:17 »
Ja zadałem szersze pytanie, które pomoże zrozumieć, Rz 10,13

No to masz:

"Tymczasem cały kontekst zdania: „Albowiem każdy, kto wezwie imienia Pańskiego, będzie zbawiony” (Rz 10:13) wskazuje, że imię Pańskie to imię Chrystusa. Rz 10:9 mówi: „Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem (...), osiągniesz zbawienie”. Apostoł odnosi więc Rz 10:13 też do Chrystusa (por. 1J 5:13, J 20:31). Stwierdzenie, że Jezus jest Panem św. Paweł uzasadnia cytatami ze ST stosowanymi tam do Jahwe (Iz 28:16, Jl 3:5; por. Rz 10:11, 13). Apostołowie robili tak (np. Hbr 1:6, 10n.), bo dla nich Jezus był równy Ojcu (J 5:23). Św. Ireneusz (ur. 130-140) tak komentował Rz 10:13: „A nie dano innego imienia Pana pod niebem, w którym ludzie są zbawieni, jak tylko imię Boga, którym jest Jezus Chrystus, Syn Boży...” („Wykład Nauki Apostolskiej” 96). Natomiast Orygenes (ur. 185) pisał: „Wypowiadając zdanie: ‘Jakże więc będą wzywać Tego, w którego nie uwierzyli?’ [Rz 10:14], Apostoł poucza wyraźnie, że do Chrystusa Pana należy odnosić przytoczone wcześniej słowa proroka, że ‘każdy, kto wezwie imienia Pana, będzie zbawiony’ [Rz 10:13], a potem dodał: ‘Jakże więc będą wzywać Tego, w którego nie uwierzyli?’; oto bowiem Żydzi nie uwierzyli w Chrystusa i dlatego nie wzywają Tego, w którego nie uwierzyli. Również na początku Listu do Koryntian, stwierdzając: ‘Wespół ze wszystkimi, którzy w każdym, ich i naszym miejscu wzywają imienia Pana naszego, Jezusa Chrystusa’ [1Kor 1:2], Paweł wskazuje, iż Pan Jezus Chrystus jest Tym, którego imię jest wzywane” („Komentarz do Listu do Rzymian” 8:5). Co jeszcze potwierdza, że Rz 10:13 dotyczy imienia Jezusa? W Rz 10:12 napisano: „Nie ma już różnicy między Żydem a Grekiem. Jeden jest bowiem Pan wszystkich” (por. Dz 10:36), a podobne wyrażenie pada w Ga 3:28 („Nie ma już Żyda ani poganina (...) jesteście kimś jednym w Chrystusie Jezusie”). W obu przypadkach Apostoł mówi więc o Chrystusie. Strażnica Rok XCVIII [1977] Nr 23 s. 24 też Rz 10:11n. odnosi do Jezusa i nie wiadomo czemu Rz 10:13 do Jehowy. Por. Rz 10:14-17 (Żydzi nie uwierzyli w Jezusa, a nie w Jahwe). Pamiętajmy, że Jl 3:5 (2:32 w Biblii ŚJ) jest proroctwem, które wypełnia się na Jezusie. Mt 1:21 mówi, że to Jezus „zbawi swój lud”. Poganinowi, który nie znał imienia Jehowa, św. Paweł powiedział: „uwierz w Pana Jezusa (...), a zbawisz siebie i swój dom” (Dz 16:31; por. 1Tes 5:9 - „osiągnięcie zbawienia przez Pana naszego Jezusa...”), a Mt 12:21 mówi: „W Jego imieniu narody nadzieję pokładać będą”. Podobnie jak z Rz 10:13, ŚJ postąpili z Dz 2:21: „każdy kto wzywać będzie imienia Pańskiego, będzie zbawiony”. W „Chrześcijańskich Pismach Greckich...” w wersecie tym jest imię Jehowa. Tymczasem chodzi tu o wzywanie imienia Jezusa, o czym świadczą inne miejsca:

„którzy na każdym miejscu wzywają imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa” 1Kor 1:2;

„I ma On władzę (...) więzić tutaj wszystkich, którzy wzywają Twego imienia” Dz 9:14; por. w. 15nn.;

„Ochrzcij się i obmyj z twoich grzechów, wzywając Jego imienia” Dz 22:16; por. 21:13;

„który modlił się: Panie Jezu przyjmij Ducha mego” Dz 7:59.

Piotr wypowiadając słowa z Dz 2:21 nie mógł zaprzeczać sam sobie, odnosząc te słowa do Jahwe, bo w Dz 4:11n., mówi o zbawieniu w Chrystusie: „I nie ma w żadnym innym zbawienia, gdyż nie dano ludziom pod niebem, żadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być zbawieni”. Zresztą po Dz 2:21 omawia ten werset odnosząc go do Jezusa (por. 2Kor 4:5, Rz 1:5, 2Tm 4:22)." (http://piotrandryszczak.pl/10.html)

Zobacz: 1 P 1:25 imię Jehowa Iz 40:8 No właśnie, ale może to nie cytat??? Dlatego pojawia się imię Jehowa.

Pacze i oczom nie wierze  ;D

To jest cytat ze ST, bo w PNŚ podano odnośnik do Iz 40, 8.




Interlinia Vocatio:


Najlepszy dostępny:


(http://piotrandryszczak.pl/Jeszcze_raz_o_imieniu_Bozym_cz5.html)





Offline Roszada

Odp: Rz 10:13 i wzywanie imienia Pana wg Towarzystwa
« Odpowiedź #14 dnia: 11 Maj, 2017, 12:28 »
Nie znam fragmentu Septuaginty z Joela z imieniem Jahwe, bo ja mam tekst z Pan, czyli Kyrios.
Paweł cytuje Septuagintę czy tekst hebrajski?
« Ostatnia zmiana: 11 Maj, 2017, 12:46 wysłana przez Roszada »