Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?  (Przeczytany 37037 razy)

Tusia

  • Gość
Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #60 dnia: 29 Listopad, 2016, 12:40 »
Kluczową sprawą jest też przy roku 607 drzewo z Dn 4.
Symbolika się zmieniała.
(...)

http://piotrandryszczak.pl/krol-nabuchodonozor-drzewo-sen-a-swiadkowie-jehowy.html



Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #61 dnia: 29 Listopad, 2016, 13:31 »
Deptanie Jerozolimy to też związane z Łk 21:24 i czasami pogan.
To też było zmieniane.

Deptanie Jerozolimy

Towarzystwo Strażnica ucząc o końcu „czasów pogan” przez wiele lat inaczej niż dziś rozumiało to, o jakiej Jerozolimie jest mowa w tekście Łk 21:24. Wpierw uczyło, że chodzi o deptanie ziemskiej Jerozolimy przez pogan, a obecnie uczy o niebiańskiej Jerozolimie. Aktualny pogląd wprowadzono „z czasem”, jak podaje ta organizacja (fragment ten cytujemy poniżej). Pojawił się on zapewne po roku 1932, gdyż Świadkowie Jehowy wspominają to następująco: „dotyczyło miasta, które zgodnie z Ewangelią według Łukasza 21:24 miało być deptane aż do zakończenia Czasów Pogan – o jakim Jeruzalem jest tam mowa? W związku z tym trzeba było również ustalić, o odrodzeniu jakiego Izraela wspomina tyle proroctw. (...) Badacze Pisma Świętego dobrze znali liczne proroctwa o odrodzeniu, przekazane przez proroków Bożych starożytnemu Izraelowi (...). Do roku 1932 uważali, iż spełnią się one przede wszystkim na rodowitych Żydach” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 140-141).

Jerozolima ziemska – literalne miasto i naród żydowski

   Poniższe fragmenty ukazują, że Towarzystwo Strażnica uważało, iż Jerozolimą z tekstu Łk 21:24 jest samo to miasto, albo naród żydowski:

„Żydzi, zgromadzają się w swojej ojczyźnie i ją odbudowują, ściśle jak Jezus to przepowiedział na czas końca świata. – Łukasza 21:24” (Rząd 1928 s. 193).

„»I będzie Jeruzalem deptane od pogan, aż się wypełnią czasy pogan« (Łukasza 21:24). Jeruzalem, jak jest tutaj użyte, niewątpliwie odnosi się do narodu Żydowskiego, dlatego że ten ustęp odróżnia ich od Pogan” (Wyzwolenie 1929 s. 245). Patrz też: Życie 1929 s. 301; Harfa Boża 1921, 1930 s. 257.

„Było to 70 R. P., że Żydzi ścigani przez hordy rzymskie zostali wygnani z Jeruzalem i wykluczeni z ich rodzinnego kraju. Bez wątpienia, że Jezus odnosił się do tego wygnania gdy się wyraził że Jeruzalem »będzie deptane od pogan, aż się wypełnią czasy pogan«. (Łukasz 21:24) (...) Przy końcu tej długiej walki i rozproszenia, łaska Boża dla Żydów poczęła się ukazywać. Chrześcijanin się wielce interesuje wypełnieniem tego proroctwa, dlatego, iż ono ma do czynienia z obecnością Pańską i ustanowieniem Jego królestwa. Koniec rozproszenia o którem Jezus mówił zaznacza początek wielkiego przywrócenia Izraela. Ono oznacza nie tylko gromadzenie tych którzy mieszkają na ziemi pomiędzy różnemi narodami, lecz ponadto, przyprowadzenie umarłych z grobów. »Dlatego prorokuj, a mów do nich: Tak mówi panujący Pan: Oto Ja otworzę groby wasze i wywiodę was z grobów waszych, ludu mój! i przywiodę was do ziemi Izraelskiej!« – Ezechjel 37:12”(Strażnica 15.10 1929 s. 309-310 [ang. 15.08 1929 s. 245-246]).

Jerozolima niebiańska – Królestwo Boże

   Z pierwszego poniższego fragmentu widać, że Towarzystwo Strażnica samo stwierdza, że miało wcześniej dwa punkty widzenia na to, czym była Jerozolima, a obecnie jeszcze inaczej to rozumie:

„Z czasem uświadomili sobie również, że Jeruzalem, które zostało wywyższone po zakończeniu Czasów Pogan, nie jest zwykłym ziemskim miastem czy nawet ziemskim narodem wyobrażonym przez to miasto, lecz raczej »Jeruzalem niebiańskim«” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 141-142).

   „Ktoś mógłby zapytać: ‘Jeśli Jezus powiedział, że Jerozolima zdeptana będzie przez pogan, aż się wypełnią czasy pogan i jeśli te siedem czasów skończyły się w październiku 1914 r., po cóż tedy zdeptanie Jerozolimy przez pogan nie skończyło się w tym miesiącu przed trzydziestoma pięcioma laty?’ Odpowiadamy co następuje: Jezus nie powiedział, że po upływie czasów pogan lud Boży znowu odbuduje na ziemi Jerozolimę i że Jerozolima wyzwolona zostanie spod panowania pogan. Teraźniejsze miasto Jerozolima tam w Palestynie nie jest miastem wielkiego Króla, Jehowy Boga (...). To miasto skazane jest na zniszczenie przy końcu świata. Lecz prawdziwe Jeruzalem na zawsze istnieć będzie jako stolica organizacji powszechnej Jehowy. (...) Jest ono niebiańskie, nie ziemskie, duchowe, nie materialne albo uczynione przez ludzi. (...) W ten sposób panowanie teokratyczne, które w ciągu 2520 lat przerwane było przez potęgi pogańskie, odzyskało władzę nad ziemią w Nowym Jeruzalem i nigdy już nie zostanie zdeptane przez pogan...” (Strażnica Nr 10, 1950 s. 13-14 [ang. Strażnica 01.11 1949 s. 330-331]).

„Tak więc słowa Jezusa zanotowane w Ewangelii według Łukasza 21:24 odnosiły się do deptania, inaczej mówiąc tratowania owego królestwa Bożego” (Strażnica Rok CIV [1983] Nr 7 s. 4).

   „Jak to zapowiedział Jezus w proroctwie o zakończeniu systemu rzeczy, Jerozolima miała być »deptana przez narody, aż się dopełnią wyznaczone czasy narodów« (Łuk. 21:24). »Jerozolima« przedstawia Królestwo Boże, ponieważ o panujących w niej królach mówiono, iż zasiadają na »tronie władzy królewskiej Jehowy« (1 Kron. 28:4, 5; Mat. 5:34, 35). A zatem wyobrażone przez bestie rządy pogańskie miały ‛deptać’ prawo Królestwa Bożego do kierowania sprawami ludzkości, a same miały ulegać wpływowi Szatana” (Prowadzenie rozmów na podstawie Pism 2001 s. 71).


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #62 dnia: 29 Listopad, 2016, 17:46 »
Jeśli rok 606 czy 607 był i jest taki dobry, to dlaczego nie nie wypaliło?

Oczekiwania związane z końcem „czasów pogan” w latach 1914-1915

Dziś Towarzystwo Strażnica przyznaje, że koniec „czasów pogan” „nie spełnił wszystkich oczekiwań” i wymienia te niespełnione oczekiwania (zabranie do nieba, wytracenie narodów pogańskich, zmartwychwstanie „książąt”):

   „Chociaż rok 1914 nie spełnił wszystkich oczekiwań, to Czasy Pogan faktycznie dobiegły wtedy kresu i niewątpliwie rok ten był znamienny” (Świadkowie Jehowy – kim są? W co wierzą? 2001 s. 7).

   „Minął październik 1914 roku, a C. T. Russell i jego współtowarzysze ciągle jeszcze przebywali na ziemi. Potem minął również październik roku 1915” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 62).

   „W roku 1914 i 1915 ci namaszczeni duchem chrześcijanie z utęsknieniem oczekiwali urzeczywistnienia się swej nadziei niebiańskiej” (jw. s. 211).

   „W roku 1914 wierni przedchrześcijańscy słudzy Boży nie zostali wskrzeszeni do życia na ziemi w charakterze książęcych przedstawicieli mesjańskiego Króla, choć się tego spodziewano, a ostatek, »małej trzódki« nie dołączył do Chrystusa w niebiańskim Królestwie” (jw. s. 138).

„Spodziewano się, że ta niewidzialna obecność będzie trwać aż do czasu, gdy w roku 1914 zakończą się »czasy pogan«; narody pogańskie miały być wtedy wytracone, a ostatek klasy »czystej panny« wzięty do chwały w niebie u boku Oblubieńca, co musiałaby poprzedzić śmierć oraz zmartwychwstanie do życia na stopie duchowej (...) W końcu nadszedł oczekiwany dzień – 1 października roku 1914. »Czasy pogan« się zakończyły, ale spodziewane wywyższenie kościoła do niebiańskiej chwały nie nastąpiło. Nie doszło do tego również później, do chwili śmierci Russella, który zmarł 31 października 1916 roku. Zamiast tego na wyczekujących spotkania z Oblubieńcem spadły wielkie trudności i prześladowania” (Strażnica Rok XCVI [1975] Nr 21 s. 17).

Ray Franz wymienia w Kryzysie Sumienia 2007 s. 207-209 aż 7 konkretnych zapowiedzi Russella i Towarzystwa związanych z rokiem 1914.
Żadna się nie sprawdziła.


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #63 dnia: 30 Listopad, 2016, 13:11 »
Rok 606 a nie 607.

Rok 606

   O roku 606 pisano, że Biblia i historia go potwierdza:

Świadectwo Pisma Św., odnośnie tego, że »Czasy Pogan« stanowią peryod 2520 lat, od roku 606 P. Ch. do R. P. 1914 włącznie, jest jasne i mocne” (Nadszedł Czas 1919 [ang. 1889] s. 82).

„Data upadku Sedekijasza i ustanowienia pogańskiego panowania Nabuchodonozora, które było pierwszym uniwersalnym rządem pogańskim, została ustalona zarówno przez historję jak i Pismo Święte na rok 606 przed Chrystusem. W 1-szym roku Chrystusa upłynęło zatem z tego okresu 606 lat. Dodając 1914 do 606, otrzymamy 2520 lat, z czego wynika, że okres władzy panowania Pogan kończy się w roku 1914-ym” (Miljony ludzi z obecnie żyjących nie umrą! 1920 s. 11-12);

„Długość »czasów pogan« określona jest wyraźnie w Piśmie Świętym, jako okres siedmiu symbolicznych czasów, po 360 lat, czyli razem 2520 lat. Okres ten rozpoczął się 606 r. przed Chrystusem, a skończył się, 1914 R. P.” (Harfa Boża 1921 s. 252).

   „Datę obalenia Sedekjasza zarówno Pismo Św. jak i historja ustala na rok 606 przed Chr. W tym roku Szatan stał się bogiem całego świata, to jest niewidzialnym władcą nad wszystkimi narodami ziemi” (Rząd 1928 s. 182).

   „Data obalenia Sedekjasza jest stanowczo ustalona przez Pismo Św. i także przez historję świecką na rok 606 przed Chr.” (Strażnica 15.09 1933 s. 287 [ang. 15.04 1933 s. 124]).
   Patrz też ang. Strażnica 15.02 1935 s. 60 (The date of the overthrow of King Zedekiah is positively fixed by the Scriptures and also by profane history as 606 B.C.).

   „W roku 606 przed Chr. Bóg odrzucił naród Izraelski (...) Okres ten trwał 2520 lat i skończył się w roku 1914 po Chr.” (Bogactwo 1936 s. 151).

„Było to w roku 606 przed Chr., kiedy rozpoczęło się »siedem czasów«, »czasów pogan« (Daniela 4:16, 23, 25, 32; Kapłańska 26:18, 21, 24, 28; Łukasza 21:24). Obliczone zgodnie z proroczym czasem, te czasy miały trwać 2 520 lat (7 x 360 lat) i dobiec końca w R. P. 1914”. (That was in 606 B.C., and there the „seven times”, the „times of the Gentiles”, began. (Daniel 4:16, 23, 25, 32; Leviticus 26:18, 21, 24, 28; Luke 21:24) Reckoned according to prophetic time, those times were due to run 2,520 years (7 X 360 years) and hence ran out in A.D. 1914. – The New World 1942 s. 77-78).

Wszystko potwierdzało tylko niezgodne z faktami i późniejszą nauką Towarzystwa. :)


Offline Weteran

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #64 dnia: 01 Grudzień, 2016, 00:58 »
Polecam ciąg moich 5 artykułów:

http://rozpoznacieichpoichowocach.blogspot.com/search/label/Chronologia

Moim zdaniem wystarczająco odpowiadają na temat tego wątku, zarówno od strony historycznej, jak i logicznej. Przy okazji - mam nadzieję - takie podsumowanie spełnia życzenie Puszka co do podania tematu w „pigułce”.  :)
« Ostatnia zmiana: 01 Grudzień, 2016, 01:12 wysłana przez Weteran »
Weteran

Ignoruję posty: accurate, Ebed, Efektmotyla, Efezjan, Kamil. Przebudzony, sabekk, tomek_s, ZAMOS


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #65 dnia: 01 Grudzień, 2016, 10:05 »
Może to mało istotne, ale po coś to zmieniano. Ktoś przy tym majstrował. :)

Poniżej zamieszczamy przykład dostosowywania daty końca „czasów pogan” do bieżącej sytuacji (kilka wersji z tej samej książki z różnej jej edycji).
Oto główne słowa po polsku „»Czasy Pogan« udowadniają, że obecne rządy muszą być obalone”. Kolejny fragment tego zdania był zmieniany i korygowany.


Przed końcem roku 1914

The "Gentile Times " prove that the present governments must all be overturned before the close of A. D. 1914; and the Parallelism above shows that this period corresponds exactly with the year A. D 70, which witnessed the completion of the downfall of the Jewish polity (The Time Is at Hand 1889, 1902 [niektóre edycje wydane przed rokiem 1914] s. 242).

Przy końcu roku 1914

The "Gentile Times " prove that the present governments must all be overturned at  the close of A . D. 1914; and the Parallelism above shows that this period corresponds exactly with the year A. D 70, which witnessed the completion of the downfall of the Jewish polity (The Time Is at Hand 1907, nakład 454 000 [niektóre edycje wydane przed rokiem 1914] s. 242).

Około końca roku 1914

The “Gentile Times” prove that the present governments must all be overturned about the close of A. D. 1914; and the parallelism above shows that this period corresponds exactly with the year A.D. 70, which witnessed the completion of the downfall of the Jewish polity (The Time Is at Hand ed. bez daty wydania – nakład 833 000; 1908; 1911, nakład 1,071,000; 1917, nakład 1,667,000 [niektóre edycje wydane przed i po roku 1914] s. 242).

Z końcem roku 1915

„»Czasy Pogan« udowadniają, że obecne rządy muszą być obalone z końcem R. P. 1915, a równoległość powyższa wykazuje, że okres ten dokładnie odpowiada R. P. 70, w którym to roku nastąpił kompletny upadek państwa Żydowskiego” (Nadszedł Czas 1919, 1923 s. 271).

Około końca roku 1915

The “Gentile Times” prove that the present governments must all be overturned about the close of A. D. 1915; and the parallelism above shows that this period corresponds exactly with the year A.D. 70, which witnessed the completion of the downfall of the Jewish polity (The Time Is at Hand 1923, nakład 1,878,500; 1927 [niektóre edycje wydane po roku 1914] s. 242).

Prócz różnych słówek, dwie daty się przewijają (1914 i 1915). ;D
Ktoś tam trzymał rękę na pulsie. Aż dziwne.
Myśleli, że ludzie tacy głupi nie skonfrontują różnych edycji?

Tak jest do dziś. Wychodzi nowa edycja, starą wyrzucamy. ;)


Offline Weteran

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #66 dnia: 01 Grudzień, 2016, 12:59 »
Istnieje również ciekawa koncepcja teologiczna (podał ją kiedyś na swojej stronie www.e-watchman.com Robert King, o którym pisałem artykuł na moim blogu), a mianowicie, że czasy pogan nie tylko, że się nie skończyły, ale nawet się jeszcze nie zaczęły. Taki wniosek faktyczne można wyciągnąć z 11 rozdziału Apokalipsy. Cytuję tu werset 1 i 2 (BT):

Potem dano mi trzcinę podobną do mierniczego pręta, i powiedziano: «Wstań i zmierz Świątynię Bożą i ołtarz, i tych, co wielbią w niej Boga.
Dziedziniec zewnętrzny Świątyni pomiń zupełnie i nie mierz go, bo został dany poganom, i będą deptać Miasto Święte czterdzieści dwa miesiące.

Oczywiście ta koncepcja ma wady i zalety, jak wiele innych. Sam King wycofał swój artykuł sprzed kilku lat. Słabością jego teologii jest pozostawanie mentalnie świadkiem Jehowy i uznawanie pewnych szokujących dziś doktryn, jak np. o pośredniku tylko dla „pomazańców”. Sam za takowego się uważa, został wykluczony za ujawnienie hańby stowarzyszenia WTS z ONZ i w związku z tym uważa się za „strażnika” (e-watchman) w miejsce odstępczego WTS, interpretując skarcenie „Jeruzalem” opisane np. przez Izajasza w 29 rozdziale jako skarcenie „współczesnej organizacji Jehowy”. Ma dużą poczytność i sporą wiedzę, WTS się go obawia, czego dowodem jest wydanie przez WTS – natychmiast po tym, jak opublikował swoją książkę o „prorokach mniejszych” – publikacji o tych prorokach, z zastrzeżeniem we wstępie, ż e ta pozycja nie omawia szczegółowo interpretacji, a jedynie ma podkreślić zasady moralne. (Nie pamiętam już tytułu tej publikacji WTS sprzed dobrych paru lat).

Jednak samo spostrzężenie co do 11 rozdziału Apokalipsy jest ciekawe.
« Ostatnia zmiana: 07 Luty, 2017, 18:18 wysłana przez Weteran »
Weteran

Ignoruję posty: accurate, Ebed, Efektmotyla, Efezjan, Kamil. Przebudzony, sabekk, tomek_s, ZAMOS


Offline M

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #67 dnia: 01 Grudzień, 2016, 13:55 »
Usunąłem posty nie związane z tematem. Jesli ktoś chce dyskutować o dacie Bożego Narodzenia może założyć w tym celu osobny wątek.


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #68 dnia: 05 Grudzień, 2016, 10:25 »
Ciekawy cytat:

*** w11 1.10 s. 26  ***
„Datą zburzenia Jerozolimy powszechnie uznawaną przez historyków i archeologów jest rok 586 lub 587 p.n.e. Dlaczego Świadkowie Jehowy twierdzą, że był to rok 607 p.n.e.? Na czym opieracie to wyliczenie?”

*** w97 15.2 s. 29 Pytania czytelników ***
Chronologia biblijna wskazuje, że Jeruzalem zostało zburzone w roku 607 p.n.e., a wiele świeckich źródeł podaje rok 587/586 p.n.e. Skąd ta różnica?

Tylko "wiele" czy "powszechnie"?


*** w87/6 s. 5 ***
A poza tym czy ci, którzy usiłują argumentować, że z biblijnego punktu widzenia rok 1914 nie ma większego znaczenia, potrafią wykazać, iż rok 1934 — lub jakikolwiek inny — wywarł głębszy, potężniejszy i bardziej doniosły wpływ na dzieje świata niż rok 1914?

Potrafią!
Np. rok 1917 (powstał komunizm), rok 1945 nowy układ w świecie, rok 1989 z upadkiem komunizmu.
« Ostatnia zmiana: 05 Grudzień, 2016, 10:36 wysłana przez Roszada »


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #69 dnia: 05 Grudzień, 2016, 12:49 »
Cytuj
*** w87/6 s. 5 ***
A poza tym czy ci, którzy usiłują argumentować, że z biblijnego punktu widzenia rok 1914 nie ma większego znaczenia, potrafią wykazać, iż rok 1934 — lub jakikolwiek inny — wywarł głębszy, potężniejszy i bardziej doniosły wpływ na dzieje świata niż rok 1914?
A poza tym nikt nie uważa że ta wyliczanka jest odpowiednia.
Nikt nie przyjmuje roku 1934 za jakikolwiek pewnik, tak jak nie przyjmuje roku 1914.
Towarzystwo nie umie albo nie chce wyjść poza swój schemat myślenia.
Dla niego są same pewniki:

rok 607
rok 1914
2520 lat


Czyli 3 w jednym.
I zawsze dla niego będzie tak, że jak jeden z tych elementów będzie kwestionowany, to oni dwoma pozostałymi będą argumentować, że ten trzeci jest dobry, bo dwa pozostałe są dobre. ;D
Błędne koło. ;)

Ale że wszystkie trzy są złe, to CK nie bierze pod uwagę. :)


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #70 dnia: 05 Grudzień, 2016, 13:40 »
Duży udział w argumentacji roku 606 i 607 miała początkowo Wielka Piramida.

Oto piramidalna wykładnia o roku 607 i 1914:

Jesień 607 prz. Ch. ... Spustoszenie Ziemi. (...) Przedziały Przejść Piramidy 19-46-48 (...)
Jesień 1914 R. P. (...) Koniec Czasów pogan (...) Przedziały Przejść Piramidy 19-48” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 68).

Który więc rok był związany z piramidą, jak nie 607, skoro wcześniej uczono o 606?
Rok 607 i 1914 to nadal aktualne nauki Towarzystwa Strażnica, pomimo, że odrzucono Wielką Piramidę!

   W roku 1922 pisano o roku 606, powołując się między innymi na Wielką Piramidę:

„Kiedy się owe siedmdziesiąt lat zaczęło
W tym wypadku idzie o datę rozpoczęcia się siedmdziesięci-letniego spustoszenia Judei, oraz rozstrzygnięcia czy to było spustoszenie czy niewola. Sprawa ta wystawia wiarę niektórych na próbę. Wyjaśnione to jest całkowicie i dostatecznie przez Pastora Russella w jego »Nadszedł Czas«, stronice 52, 53, oraz szczegółowo w napisanem przez doktora Johna i Mortona Edgara dziele »Przejścia Wielkiej Piramidy«, Tom II, strony 29-37; do tych dwóch dzieł odsyłamy naszego czytelnika. (...) Owe siedmdziesiąt lat były latami spustoszenia, nie niewoli. Wskazują na to zapiski historyczne Pisma Świętego (...) owe siedmdziesiąt lat nie zaczęło się aż dopiero po obaleniu ostatniego króla Sedekjasza, w roku 606 przed Chrystusem...” (Strażnica 15.07 1922 s. 211-212 [ang. 01.06 1922 s. 163-164]).

U nich to zawsze ten rogaty musi ogonem czy kopytem coś zahaczyć. :)


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #71 dnia: 13 Grudzień, 2016, 17:51 »
Ponieważ ŚJ przesunęli zburzenie Jerozolimy o 20 lat na 607 r. przed Chr., musieli też poprzesuwać inne wydarzenia historyczne.

Przykładowo zburzenie Niniwy nastąpiło według ŚJ w 632 r. przed Chr. (Strażnica Rok CIX [1988] Nr 10 s. 23), choć źródła historyczne mówią o 612 r. przed Chr. (patrz np. „Tablica Chronologiczna” w BT oraz każda encyklopedia hasło ‘Niniwa’).

Niedawno pisano o tym:

*** w04 1.10 s. 21 ***
W roku 632 p.n.e. Niniwa rzeczywiście została spustoszona i już nigdy nie podniosła się z upadku

A teraz zagrywka Towarzystwa w jednym fragmencie: 70 lat dosłownie a „siedem czasów” to okres symboliczny:

*** w84/6 ss. 17-18 ***
Kiedy odzyskał rozum, uznał Boga, który go uzdrowił, ale nie zezwolił na powrót ludu Bożego do ojczyzny. Jehowa zapowiedział poprzednio, że Jeruzalem i ziemia judzka będą leżały opuszczone przez 70 lat. A zatem deptanie Jeruzalem przez narody pogańskie trwało dalej. Nie ustało nawet po odbudowaniu miasta przez Żydów, którzy powrócili z wygnania w roku 537 p.n.e. Dlaczego? Ponieważ pozostawali oni tam pod obcym panowaniem, a na tronie w Jeruzalem nie zasiadł jako niezależny władca żaden potomek z królewskiej linii Dawida. Okazuje się więc, że w odniesieniu do Jehowy Boga „siedem czasów” to okres symboliczny, dłuższy niż siedem lat liczonych od roku 607 p.n.e. (Dan. 4:13, 20, 22, 29, Biblia poznańska [4:16, 23, 25, 32, Bg]).

A może by tak na odwrót zrobić? :)
« Ostatnia zmiana: 13 Grudzień, 2016, 18:04 wysłana przez Roszada »


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #72 dnia: 14 Grudzień, 2016, 18:41 »
Problemy z matematyką?

Publikacja (6) na stronach 14 do 17 podaje piękny wykres panowania królów w Judzie i w Izraelu. Wykres zaczyna się od roku 997 pne, czyli od śmierci Salomona. Przy każdym władcy podano lata panowania oraz datę początku i końca rządów. Co oczywiste, data końca panowania danego władcy, to data początku panowania jego następcy. Na stronie 17 wykres kończy się pięknie na roku 607.

Proponuję krótką zabawę z kalkulatorem. Dodajcie (właściwie to odejmijcie, bo liczymy lata przed naszą erą, czyli liczby się zmniejszają) do 997 kolejne lata panowania królów. Ręka w górę, kto na końcu obliczeń uzyskał na wyświetlaczu liczbę 607. Tak jak się spodziewałem, podniosło się zero rąk. Powinno wam wyjść 604.

Co to oznacza? Nie sądzę, by autor tabelki miał problemy z matematyką na poziomie szkoły podstawowej. On po prostu świadomie wprowadza „nieuważnego czytelnika” w błąd. Zauważcie, że wg samego WTSu Jerozolima musiała być zburzona później niż w 607.

Podsumowanie: SJ nie są w stanie na podstawie stworzonej przez siebie samych chronologii wyjść na rok 607.
Tak jak im tu te 997 - ... nie daje 607, ale 603 czy 604 tak i przy innych proroctwach naciągają.

Oto przykład:

2300 wieczorów i poranków – Daniela 8:14: Od 1 lub 15 czerwca 1938 roku do 8 lub 22 października 1944 roku (pojawia się i wzrasta »wielka rzesza«; zobacz rozdział 10)” (Pilnie zważaj na proroctwa Daniela! 1999 s. 301).

Interesujące jest to, że między 01.06 1938 roku a 08.10 1944 roku nie było 2300, ale 2322 dni.
Oto dane dotyczące tych lat:

   od 1 czerwca 1938 r. do końca 1938 r. – 214 dni;
   rok 1939 – 365 dni;
   rok 1940 – 366 dni;
   rok 1941 – 365 dni;
   rok 1942 – 365 dni;
   rok 1943 – 365 dni;
   od 1 stycznia 1944 r. do 8 października 1944 r. – 282 dni.
   Razem 2322 dni.

Podobnie wygląda kwestia dotycząca okresu od 15.06 1938 roku do 22.10 1944 roku. Tu również mamy 2322 dni, a nie 2300:

   od 1 czerwca 1938 r. do końca 1938 r. – 200 dni;
   rok 1939 – 365 dni;
   rok 1940 – 366 dni;
   rok 1941 – 365 dni;
   rok 1942 – 365 dni;
   rok 1943 – 365 dni;
   od 1 stycznia 1944 r. do 8 października 1944 r. – 296 dni.
   Razem 2322 dni.

Dlaczego więc Towarzystwo Strażnica naucza o 2300 dniach, skoro w wyznaczonym przez niego czasie tych dni było 2322?


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #73 dnia: 14 Grudzień, 2016, 19:24 »
Na podstawie sugestii Kaisera dodałem do swego opracowania tak oto skonstruowane słowa:

Cytuj
ŚJ aby znaleźć potwierdzenie dla roku 607 p.n.e. w swojej broszurze pt. „Pomoc do studium Słowa Bożego” (2014 s. 14-16) przedstawili pewien diagram. Zaczyna się on rokiem 997 p.n.e. (rozpoczęcie rządów króla Rechoboama po śmierci Salomona), a kończy się rokiem 607 p.n.e. (zdetronizowanie Sedekiasza).
Jednak gdy zsumujemy rządy wymienianych w tym diagramie poszczególnych królów i odejmiemy ten okres, to znaczy 393 lata i pół roku, od roku 997 p.n.e., to nie otrzymamy liczby 607, ale 603,5, to znaczy rok 604 p.n.e.
Widać z tego, że nawet to chronologiczne zestawienie królów, które miało potwierdzać ŚJ rok 607 p.n.e., jest opatrzone błędem.
W innych źródłach ŚJ tak piszą:

*** it-1 s. 364 ak. 3 Chronologia ***
A zatem od podziału królestwa w 997 r. p.n.e. do upadku Jerozolimy w 607 r. p.n.e. upłynęło 390 lat

*** si s. 285 ak. 7 Studium 3  Umiejscawianie wydarzeń w strumieniu czasu ***
Od roku 607 p.n.e. do 997 p.n.e. Ustalenie dat wydarzeń, które się rozegrały — patrząc w odwrotnym kierunku — od upadku Jerozolimy do podziału królestwa po śmierci Salomona, nastręcza sporo trudności. Niemniej z porównania lat panowania królów Izraela i Judy, podanych w księgach 1 i 2 Królów, wynika, że okres ten trwał 390 lat. Silnym argumentem świadczącym o poprawności tego wyliczenia jest proroctwo zanotowane w Księdze Ezechiela 4:1-13

Widać 390 lat wzięli z Ez 4:

„(...)A ja podam ci lata ich przewinienia według liczby trzystu dziewięćdziesięciu dni; i poniesiesz przewinienie domu izraelskiego.” (Eze 4:5)
« Ostatnia zmiana: 14 Grudzień, 2016, 19:29 wysłana przez Roszada »


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #74 dnia: 17 Grudzień, 2016, 10:49 »
Cytuj
ŚJ aby znaleźć potwierdzenie dla roku 607 p.n.e. w swojej broszurze pt. „Pomoc do studium Słowa Bożego” (2014 s. 14-16) przedstawili pewien diagram. Zaczyna się on rokiem 997 p.n.e. (rozpoczęcie rządów króla Rechoboama po śmierci Salomona), a kończy się rokiem 607 p.n.e. (zdetronizowanie Sedekiasza).
Jednak gdy zsumujemy rządy wymienianych w tym diagramie poszczególnych królów i odejmiemy ten okres, to znaczy 393 lata i pół roku, od roku 997 p.n.e., to nie otrzymamy liczby 607, ale 603,5, to znaczy rok 604 p.n.e.
Widać z tego, że nawet to chronologiczne zestawienie królów, które miało potwierdzać ŚJ rok 607 p.n.e., jest opatrzone błędem.
Dopisałem:

ŚJ jednak do ich wyliczeń potrzebne jest 390 lat (a nie 393,5 roku), gdyż oni nauczają obecnie, że 390 dni (lat) z tekstu Ez 4:5, 9 to tyleż lat, liczone od roku 997 p.n.e. do roku 607 przed Chr. (Strażnica Nr 1, 1989 s. 12).

Tak ŚJ nauczają od roku 1943, gdy rok 606 zamienili na rok 607.