Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?  (Przeczytany 37309 razy)

Tusia

  • Gość
Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #45 dnia: 27 Listopad, 2016, 11:41 »
Podsumowanie-streszczenie (dla Roszady)

Problemy z matematyką?


Prowadzenie rozmów..., s.72



Dlaczego Świadkowie Jehowy obliczając biblijny "czas" czyli rok ustalają, iż ten rok ma 360 dni i stosują go do roku kalendarzowego? Przecież rok kalendarzowy nie ma 360 dni, lecz 365 dni. Lata 1914, 1912, 1911...itd. mają po 365 dni nie licząc roku przestępnego. Wyliczanka wiec powinna wyglądać: 7 x 365 = 2555 lat.. Gdy tak będziemy liczyć nie wyjdzie rok 1914. A więc cała "chronologia" Świadków Jehowy upadnie. W tym kontekście należy zapytać Świadków Jehowy, dlaczego dla zrównania roku żydowskiego z słonecznym nie dodali do każdego roku ok. 5 dni i 6 godzin tak, jak czynili to Żydzi? Kalendarz żydowski był kalendarzem księżycowo - słonecznym. Dla uzgodnienia roku księżycowego z rokiem zwrotnikowym Żydzi dodawali w określonych latach trzynasty miesiąc.


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #46 dnia: 27 Listopad, 2016, 11:59 »
A skąd się wzięło owe 7 (7 x 360)?
Co ta siódemka ma wspólnego z końcem czasów pogan.
Miała wspólnego trochę ale z Nabuchodonozorem, jako jakiś okres symboliczny.


Offline M

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #47 dnia: 27 Listopad, 2016, 12:04 »
A skąd się wzięło owe 7 (7 x 360)?
Co ta siódemka ma wspólnego z końcem czasów pogan.
Miała wspólnego trochę ale z Nabuchodonozorem, jako jakiś okres symboliczny.

No siedem czasów przecież. A że jeden czas to 360 lat to przecież logika sama podpowiada ;).


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #48 dnia: 27 Listopad, 2016, 12:21 »
No siedem czasów przecież. A że jeden czas to 360 lat to przecież logika sama podpowiada ;).
Tylko ja nie rozumiem jak liczba "7 czasów" wskakuje do Łk 21:24. Przecież "czasy pogan", to niekoniecznie 7 czasów. Zresztą jedne "czasy" a nie 7.

A skąd termin "wyznaczone" czasu narodów (Łk 21:24) to może nam Gorszyciel powie.
Czy greka notuje tam taki termin. ;D
Przez kogo "wyznaczone"? Przez Towarzystwo? :)


Offline Puszek

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #49 dnia: 27 Listopad, 2016, 13:46 »
Mam małą prośbę. Otóż jeśli to możliwe prosiłbym o zdublowanie wątku i jednoczesne jego zamknięcie najlepiej tutaj: https://swiadkowiejehowywpolsce.org/index.php?board=87.0

Dużo ciekawego materiału w pigułce jednak w toczącej się dyskusji jest słabo czytelny.
Brawo Kaiser  ;)
"I chodź ucieknijmy stąd, nie chcę już oddychać tym zatrutym powietrzem! Chodź ucieknijmy stąd, nikt nie będzie mówił nam co dla nas jest najlepsze..."


Offline Światus

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #50 dnia: 27 Listopad, 2016, 14:41 »
Dzięki Kaiser za zebranie całości w PDF  :)

360 dni ma rok... bankowy.
Prawda jest niezmienna i dla wszystkich taka sama. Inaczej nie jest prawdą.


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #51 dnia: 27 Listopad, 2016, 14:46 »
Dzięki Kaiser za zebranie całości w PDF  :)

360 dni ma rok... bankowy.
A ruski rok? ;D
365 dni, plus dodane dni z ich kalendarza juliańskiego, czyli do któregoś tam stycznia, po świecie Epifanii 6 I. ;)


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #52 dnia: 27 Listopad, 2016, 17:16 »
Dzięki Kaiser za zebranie całości w PDF  :)

360 dni ma rok... bankowy.

A może bunkrowy :D
Niezły artykuł, Kaiser :) Brawo!


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #53 dnia: 27 Listopad, 2016, 17:38 »
U mnie w książce "W obronie wiary" jest też rozdział ROK 607 PRZED CHRYSTUSEM, ale biblijnie opracowany.

Zrobił to C. Podolski, mój kolega, i to jedyny rozdz w mojej książce, którego ja nie napisałem. Ja go modelowałem i uzupełniałem o pewne kwestie.
Ale to tak zawiłe, że hej:

http://www.piotrandryszczak.pl/55.html

Strasznie nie lubię tego tematu, bo nie można go ogarnąć na jeden raz. :(
Zresztą kompletnie temat bez sensu, bo ja zaczynam od końca, od roku 1914 (1915) co się wydarzyło namacalnego w październiku.


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #54 dnia: 28 Listopad, 2016, 11:03 »
Całe te wyliczenia Towarzystwa od roku 606 czy 607, niby takie dokładne, a doprowadzały do różnych końcowych dat:

1 październik 1914 r.

   „W niedzielę miała się rozpocząć w Brooklynie ostatnia sesja kongresu. Sporo delegatów przenocowało w Betel i w piątek 2 października mieli spożyć śniadanie z pracownikami Biura Głównego. Wszyscy już siedzieli, kiedy do jadalni wszedł brat Russell. Jak zwykle powiedział wesoło ‘Dzień dobry wszystkim!’ Ale w ten szczególny dzień było inaczej. Zamiast iść zaraz na swoje miejsce, klasnął w dłonie i zawołał radośnie: ‘«Narodów czas» już się skończył, ich królów był to czas’. ‘Zerwała się burza oklasków!’ – opowiada przejęta Cora Merrill. A brat Macmillan wspomina: ‘Byliśmy bardzo podnieceni i wcale bym się nie zdziwił, gdybyśmy wtedy po prostu unieśli się i zaczęli wstępować do nieba – ale oczywiście nic takiego się nie zdarzyło’. Siostra Merrill dodaje: ‘Po krótkiej pauzie [Russell] powiedział: «Czy ktoś jest rozczarowany? Bo ja nie. Wszystko idzie zgodnie z planem!» I znowu biliśmy mu brawa’.” (Dzieje Świadków Jehowy w czasach nowożytnych. Stany Zjednoczone Ameryki. Na podstawie Rocznika Świadków Jehowy na rok 1975 s. 25).

„W końcu nadszedł oczekiwany dzień – 1 października roku 1914. »Czasy pogan« się zakończyły, ale spodziewane wywyższenie kościoła do niebiańskiej chwały nie nastąpiło. Nie doszło do tego również później, do chwili śmierci Russella, który zmarł 31 października 1916 roku. Zamiast tego na wyczekujących spotkania z Oblubieńcem spadły wielkie trudności i prześladowania” (Strażnica Rok XCVI [1975] Nr 21 s. 17).

Prawdopodobnie lipiec 1914 r.

„Pytanie (1909) – W drugiej Księdze Królów 25:3-6; Jer. 39:2-5; 52:6-9 jest powiedziane, że upadek Sedekiasza i zabranie go do niewoli miało miejsce dnia dziewiątego, 4-go miesiąca. Rok, o którym jest wzmianka, w Księgach Królewskich był świętym rokiem, który się zaczął około kwietnia, według naszego kalendarza, dzień 9-ty, miesiąca 4-go, odpowiada na lipiec 1-szy. Zniesienie władzy Sedekiasza zaznacza Czasy Pogan i jeżeli to miało miejsce w lipcu czy zatem Czas Pogan nie powinien się kończyć w lipcu ? Czy byłby zatem lipiec 1914, czy lipiec 1915 ?
Odpowiedź – Ja nie wiem; nie zastanawiałem się szczegółowo nad tym i nad różnicą która czyni parę miesięcy, lepiej wziąć datę wcześniejszą i być pewnym” (Co kaznodzieja Russell odpowiadał na zadawane jemu liczne pytania 1947 [ang. 1917] s. 54).

Prawdopodobnie 20 września 1914 r.

   „(...) data 20 września obecnego 1914 roku wyznaczyła prawdopodobnie koniec »czasów pogan«. Jeśli tak, to jesteśmy świadkami teraz konfliktu wśród narodów prowadzącego do ich końca. Dokładnie tego powinniśmy oczekiwać. (...) Królestwo Pana będzie się objawiać coraz bardziej” (ang. Strażnica 01.11 1914 s. 5566 [reprint]; por. s. 5565; patrz też ang. Strażnica 01.07 1915 s. 5721 [reprint]).

Ten sam tekst opublikowano po polsku rok później:

   „(...) 20 dzień Września, tego roku, 1914, prawdopodobnie oznaczył koniec Czasów Pogan. Jeśli tak, to to, czego teraz jesteśmy świadkami pomiędzy narodami, jest walką, w której one dojdą do końca swego istnienia. To jest akurat tem, czego powinniśmy się spodziewać. (...) Królestwo Pana będzie objawiać się coraz bardziej” (Strażnica 01.11 1915 s. 8; por. s. 5).

Około 21 września 1914 r.

„Pytanie (1915) – (...) Tych »siedem czasów«, czyli siedem symbolicznych lat, zaczęło się w roku 606 przed Chrystusem – gdy rozpoczęło się burzenie Jerozolimy i przesiedlanie całego narodu do Babilonu, dając początek zapowiedzianym siedemdziesięciu latom spustoszenia ziemi (Jer. 25:8-12; 2 Kron. 36:14-22) – i trwało według naszego zrozumienia do około 21 września ubiegłego roku [1914]”(Co powiedział Pastor Russell 2015 [ang. 1917] s. 355-356; patrz ten sam tekst ang. Strażnica 01.07 1915 s. 5721 [reprint]).

„Wierzymy, iż Czasy Pogan skończyły się akurat na czas, jak pokazane w drugim tomie Wykładów Pisma Świętego. Ręka sprawiedliwości dokonuje teraz kruszenia – narody będą pokruszone (...). Cały ten kataklizm ucisku może się nad światem przez dłuższy czas jeszcze przewlec. Wierzymy, iż czas na ustanowienie Królestwa rozpoczął się około 21 września 1914 roku. (...) Właściwy »czas gniewu« rozpoczął się 21 września 1914 roku” (ang. Strażnica 15.02 1915 s. 5632 [reprint]).

1 październik 1914 r.

„Czy Czasy Pogan skończyły się około 1 października 1914 roku? Tak się zdaje, jakoby skończyły się. Wielkie państwa zostały strasznie potrząśnięte i widać, jak zaczynają się kruszyć i w dalszym ciągu to kruszenie postępuje, aż dojdą one do zupełnego zniszczenia” (ang. Strażnica 01.02 1916 s. 5845 [reprint]).

„(...) do końca »czasów pogan« (które zakończyły się 1 października 1914 r.)” (Dokonana Tajemnica 1925 [ang. 1917] s. 312).

1 sierpień 1914 r.

   „(...) czasy pogan skończyły się w sierpniu 1914 roku, w 2520 lat po zupełnem obaleniu Sedekiasza” (Strażnica 15.12 1919 s. 371 [ang. 01.12 1919 s. 355]).

   „Wiemy, że »czasy pogan« zakończyły się właśnie w 2520 lat później, w 1913 lat i siedm miesięcy ery chrześcijańskiej, innemi słowy 1 sierpnia 1914 roku” (Strażnica 01.06 1922 s. 174 [ang. 15.04 1922 s. 126]).

„Czasy pogan pod nadzorem boga świata tego skończyły się 1-go sierpnia 1914-go roku” (Strażnica 01.12 1922 s. 365 [ang. 01.11 1922 s. 333]).

„Licząc 2520 lat od owego czasu doprowadza nas do R. P. 1914; i obliczając ściśle, według chronologji biblijnej, przychodzimy do wniosku, że czasy pogan skończyły się 1-go sierpnia 1914. Wobec tego data ta miała zaznaczyć koniec świata, gdy zdarzenia przepowiedziane miały się zacząć spełniać, by tem wykazały koniec tego porządku rzeczy” (Ucisk świata – dlaczego? Lekarstwo 1923 s. 27-28).

   „Ostatni król Izraela został obalony w 606 r. przed Chrystusem. Z tą chwilą zaczęły się czasy pogan. (...) Okres ten musiał dokładnie upłynąć i skończyć się 1-go sierpnia 1914 roku. Zatem koniec czasów pogan i koniec świata muszą niezbędnie oznaczać czas początku nowego świata” (Pożądany rząd 1924 s. 23-24).

   „One skończyły się (...) pierwszego sierpnia 1914, z wybuchem światowej wojny” (Złoty Wiek 01.09 1927 s. 468).

   „Okres 2520 lat rozpoczął się z upadkiem Sedekjasza w roku 606 przed Chr. i skończył się w roku 1914 po Chr. (...) okres ten musiał się skończyć mniej więcej 1 sierpnia 1914 r.” (Życie 1929 s. 120).

1 październik 1914 r.

„Stąd więc »siedm czasów pogańskich« skończyło się w jesieni 1914, około 1 października...” (Strażnica 15.08 1938 s. 247).

   „Podczas gdy owe dni z Objawienia 12:6, 14 zaczęły się po wyrzuceniu szatana z nieba, to 1260 dni z Daniela 12:7 zaczęły się przy końcu czasów pogan, około 1 października 1914 roku” (Strażnica Nr 23, 1951 s. 11).

„Kiedy te 1913 lat i dziewięć miesięcy dodamy do 606 lat i trzech miesięcy sprzed naszej ery, otrzymamy równo 2520 lat, który to okres obejmuje czas od 1 października roku 607 p.n.e. do 1 października 1914 n.e. Taka właśnie jest rozpiętość »czasów narodów«, o których mówił Jezus. Fakt, że powyższe obliczenie jest dokładne, został bezspornie potwierdzony przez liczne widzialne wydarzenia, przepowiedziane przez Jezusa i urzeczywistniające się od roku 1914” (Strażnica Nr 16, 1968 s. 3).

   „Nie potrzebujemy powtarzać tutaj dowodów na to, że »czasy pogan«, czyli »wyznaczone czasy narodów«, skończyły się około 1 października roku 1914. Dowodzi tego sama historia!” (Strażnica Nr 3, 1969 s. 5).

4/5 październik 1914 r.

„Zarówno biblijny rozkład czasu, jak i namacalne fakty historyczne dowodzą, że »czasy pogan«, to jest »wyznaczone czasy narodów«, zakończyły się gdzieś 4/5 października roku 1914 n.e.” (Strażnica Nr 12, 1970 s. 11).

   „Wydarzenie to, interesujące dla całego wszechświata, jest faktem dokonanym od roku 1914 n.e. Właśnie wtedy około 4/5 października dobiegły końca »czasy pogan«, inaczej mówiąc »czasy wyznaczone narodom«, jeśli je liczyć od spustoszenia Jeruzalem i królestwa Judy przez Babilończyków w roku 607 p.n.e.” (Strażnica Rok XCVII [1976] Nr 10 s. 11).

„A zatem »siedem czasów«, czyli 2520 lat, skończyło się nie później niż 15 Tiszri (4 lub 5 października) 1914 roku” (Pilnie zważaj na proroctwa Daniela! 1999 s. 97).

Październik 1914 r.

   Interesujący jest fakt, że w latach 2000-2011 nie występuje w publikacjach Świadków Jehowy „dokładna” data końca „czasów pogan”. Czyżby to miało coś oznaczać? Towarzystwo Strażnica pisze tylko ogólnie o „październiku 1914 roku”, „początku października” lub wymienia sam rok 1914:

„Okres 2520 lat rozpoczął się w październiku 607 roku p.n.e. (...), a zakończył się w październiku 1914 roku n.e. Dobiegły wtedy kresu »wyznaczone czasy narodów« i Jezus Chrystus wstąpił na tron w niebiańskim Królestwie Bożym” (Czego naprawdę uczy Biblia? 2005 s. 217-218; por. Prowadzenie rozmów na podstawie Pism 2001 s. 72; Strażnica Nr 14, 2006 s. 6).

„Pismo Święte wyraźnie wskazuje, że w roku 1914 skończyły się »wyznaczone czasy narodów« i zostało ustanowione Królestwo (Łuk. 21:24)” (Strażnica 15.05 2009 s. 18).


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #55 dnia: 28 Listopad, 2016, 18:18 »
   Początkowo Towarzystwo Strażnica twierdziło, że koniec „czasów pogan” nastąpi w roku 1914. Gdy nic się wtedy nie wydarzyło, wówczas zmieniono tę datę na rok 1915. Kiedy ponownie nic nie nastąpiło, powrócono do roku 1914 i tak naucza ta organizacja do dziś.

Rok końca „czasów pogan”


Rok 1914

   „Jeszcze w październiku 1876 roku badacz Biblii Charles T. Russell opublikował w wydawanym w Brooklynie miesięczniku Bible Examiner artykuł zatytułowany »Kiedy się zakończą Czasy Pogan?« Na stronie 27 powiedziano tam wyraźnie: »Siedem czasów dobiegnie końca w roku 1914 po Chr.«” (Świadkowie Jehowy – kim są? W co wierzą? 2001 s. 7).

„Świadectwo Pisma Św., odnośnie tego, że »Czasy Pogan« stanowią peryod 2520 lat, od roku 606 P. Ch. do R. P. 1914 włącznie, jest jasne i mocne” (Nadszedł Czas 1919 [ang. 1889] s. 82).

Rok 1915

„Następnym wydarzeniem po zakończeniu się »siedmiu czasów« (2520 lat trwa do 1915 r.) będzie ustanowienie Królestwa Mesjasza i uznanie go przez dzieci Izraela, po czym nastąpi błogosławienie wszystkich narodów ziemi” (ang. Strażnica 01.08 1911 s. 4867 [reprint]).

„Tym sposobem »siedem kroć« znaczyłoby siedem razy po 360, czyli 2520 lat. Ten okres przypada na rok 1915. Innemi słowy, wkrótce termin władzy panowania nad ziemią się skończy. Wtedy nastąpi czas panowania Chrystusowego” (Stworzenie czyli historja biblijna w obrazach 1914 s. 50; por. poniżej ten sam cytat zmieniony w czasopiśmie Złoty Wiek i w edycji ukraińskiej tej książki).

   „Jordan, reprezentuje koniec Czasów Pogan w 1915 roku. Ponieważ Jordan był ostatnim miejscem, do którego Eliasz był posłany, więc rok 1915 jest ostatnim etapem, do którego Kościół jest kierowany” (ang. Strażnica 01.01 1916 s. 5824 [reprint]; patrz też Strażnica styczeń 1916 s. 2).

Rok 1914

   „Czy Czasy Pogan skończyły się około 1 października 1914 roku? Tak się zdaje, jakoby skończyły się. Wielkie państwa zostały strasznie potrząśnięte i widać, jak zaczynają się kruszyć i w dalszym ciągu to kruszenie postępuje, aż dojdą one do zupełnego zniszczenia” (ang. Strażnica: 01.02 1916 s. 5845 [reprint]).

   „Nie widzimy przeto przyczyny dlaczego mielibyśmy wątpić, że Czasy Pogan skończyły się w październiku 1914 roku i że w następnych kilku latach nastąpi zupełny upadek ich władzy a zostanie ustanowione Królestwo Boże przez Mesjasza” (ang. Strażnica 01.09 1916 s. 5950 [reprint]).

„Dlatego »siedem czasów« stanowią siedem razy trzysta sześdziesiąt czyli 2520 lat. Koniec tego okresu przypada na rok 1914. Innemi słowy – pogańskie lenne panowanie nad ziemią wkrótce się skończy. Tedy nastanie czas właściwy na początek panowania królestwa Mesjaszowego” (Złoty Wiek 01.06 1927 s. 399, tekst z powyżej cytowanej książki pt. Stworzenie czyli historja biblijna w obrazach zamieszczony w odcinkach w tym czasopiśmie. Również w edycji ukraińskiej tej książki, wydanej w roku 1927, na stronie 50 widnieje rok 1914, a nie rok 1915).

   „Pismo Święte wyraźnie wskazuje, że w roku 1914 skończyły się »wyznaczone czasy narodów« i zostało ustanowione Królestwo (Łuk. 21:24)” (Strażnica 15.05 2009 s. 18).


Offline Falo

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #56 dnia: 28 Listopad, 2016, 21:05 »
A pierwsza wojna światowa rozpoczęła się 28 lipca 1914, czyli przed czasami końca. Zresztą do października 1914 wyraźnie były widoczne wszystkie znaki obecności Chrystusa skoro nauczano o czasach końca rzekomo rozpoczętych w 1799. :)


Offline Rob Roy

  • Głosiciel
  • Wiadomości: 111
  • Polubień: 265
  • JakPowiemyIm Prawdę DamyWolność ToKto Nas Utrzyma?
Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #57 dnia: 28 Listopad, 2016, 22:05 »

Dlaczego Świadkowie Jehowy obliczając biblijny "czas" czyli rok ustalają, iż ten rok ma 360 dni i stosują go do roku kalendarzowego? Przecież rok kalendarzowy nie ma 360 dni, lecz 365 dni. Lata 1914, 1912, 1911...itd. mają po 365 dni nie licząc roku przestępnego.

Pamiętam taką argumentację:

Obj. 11:2,3
2 Ale co do dziedzińca, który jest na zewnątrz+ sanktuarium świątyni, wyrzuć go precz i nie mierz, bo został dany narodom,+ a one będą deptać święte miasto+ przez czterdzieści dwa miesiące.+ 3 I sprawię, że dwaj+ moi świadkowie będą prorokować+ tysiąc dwieście sześćdziesiąt dni, ubrani w wory”.+


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #58 dnia: 29 Listopad, 2016, 09:29 »
Pamiętam taką argumentację:

Obj. 11:2,3
2 Ale co do dziedzińca, który jest na zewnątrz+ sanktuarium świątyni, wyrzuć go precz i nie mierz, bo został dany narodom,+ a one będą deptać święte miasto+ przez czterdzieści dwa miesiące.+ 3 I sprawię, że dwaj+ moi świadkowie będą prorokować+ tysiąc dwieście sześćdziesiąt dni, ubrani w wory”.+
No tak, ale to nie wyjaśnia tego, że rok trwa 365 dni, a nie 360.
To wg ŚJ wychodzi, że jest owszem 2520 lat, ale 360 dniowych, a nie 365 dniowych. A to nigdy nie da roku 1914 licząc od 607.


Offline Roszada

Odp: Jak prosto i na kilka sposobów obalić 607 jako datę zburzenia Jerozolimy?
« Odpowiedź #59 dnia: 29 Listopad, 2016, 10:01 »
Kluczową sprawą jest też przy roku 607 drzewo z Dn 4.
Symbolika się zmieniała.

Drzewo z tekstu Dn 4

   Towarzystwo Strażnica potrafi bardzo skrajnie zmieniać poglądy. Przykładem będzie tu drzewo z tekstu Dn 4, które służy tej organizacji do wyliczenia „czasów pogan”.

Drzewo to pierwotne królestwo świata

   „Znamienne to drzewo, w swej chwale i piękności, reprezentowało pierwotne królestwo świata, dane pierwszym rodzicom w raju...” (Nadszedł Czas 1919 s. 99).

Drzewo to urząd Lucyfera

„Wznoszące się nad ziemią drzewo obrazuje zwierzchnika lub dozorcę ziemskiego w abstrakcie razem z organizacją ziemi pod spodem. Dlatego przedstawia to żyjące stworzenie Jehowy. Kiedy Bóg stworzył człowieka i zwierzęta, przeznaczył Lucyfera za dozorcę stworzenia ziemskiego (Proroctwo Ezechjelowe 28:13-15). Stanowisko dozorowania człowieka było bardzo wysokie i zatem przedstawione jest przez wznoszące się ponad ziemią wielkie drzewo” (Strażnica 15.05 1934 s. 136).

„Przeto to wielkie drzewo dosięgające aż do nieba, które Nabuchodonozor, król babiloński widział, obrazowało niebieski urząd Lucyfera...” („Prawda was wyswobodzi” 1946 s. 219).

Drzewo to panowanie Boże

„Wielkie drzewo w 4 rozdziale Daniela przedstawia panowanie Boże” (Będziesz mógł żyć wiecznie w raju ziemi 1990 s. 139).

   „Drzewo to symbolizuje więc wszechświatowe zwierzchnictwo Boga – zwłaszcza w odniesieniu do ziemi – którego wyrazem było przez pewien czas królestwo ustanowione przez Jehowę dla narodu izraelskiego” (Strażnica Nr 14, 2006 s. 6).