Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Autor Wątek: C. T. Russell a rok 1925  (Przeczytany 858 razy)

Offline Roszada

C. T. Russell a rok 1925
« dnia: 14 Marzec, 2017, 13:10 »
C. T. Russell a rok 1925

C. T. Russell (zm. 1916), założyciel Towarzystwa Strażnica i jego prezes, nie miał prawdopodobnie nic wspólnego z rokiem 1925.
Po pierwsze, dlatego, że chronologia, którą się posługiwał, nie zawierała ani nie uwzględniała tego roku.
Po drugie, zmarł on w roku 1916, a data ta zaczęła pojawiać się w publikacjach Towarzystwa Strażnica dopiero w roku 1917.
Po trzecie, nie zachowały się prawdopodobnie żadne jego wypowiedzi i cytaty potwierdzające rok 1925, a są przynajmniej dwa zaprzeczenia dla tej daty (patrz poniżej).
Po czwarte, prawdopodobnie myślami i zapowiedziami nie wybiegał on aż tak daleko.
Wydaje się więc, że granicznymi wypowiedziami Russella i jego przyjaciół były te, które wskazywały lata 1918 i 1920 oraz sugerowały rok 1921 (7 lat po roku 1914). Oto one:

„Nie widzimy przeto przyczyny dlaczego mielibyśmy wątpić, że Czasy Pogan skończyły się w październiku 1914 roku i że w następnych kilku latach nastąpi zupełny upadek ich władzy a zostanie ustanowione Królestwo Boże przez Mesjasza. Lecz do tego czasu klasa Eliasza przejdzie poza zasłonę; »A gdy się Chrystus on żywot nasz pokaże, tedy i wy (Kościół) okażecie się z Nim w chwale« (…) Nadmieniamy tutaj, że niektórzy historycy pokazują, że czas wielkiego ucisku dla Żydów zakończył się w kwietniu R. P. 73, który równałby się z rokiem 1918” (The Watchtower 01.09 1916 s. 5950-5951 [reprint]);

„Co się tyczy czasu żniwa Wieku Ewangelii, zwracam się przy tej okazji do was w przekonaniu, że ten okres żniwa będzie trwał według Pisma Świętego czterdzieści lat i że weszliśmy w ten okres w roku 1878, a zatem zakończy się on z rokiem 1918. (...) znajdujemy się w końcowym okresie Wieku Ewangelii i na początku czy w brzasku Wieku Tysiąclecia” (Pastor Russell’s Sermons 1917 s. 287; tekst polski cytowany według Kazania Pastora Russella 2012 s. 287 [wyd. „Straż”, Białogard]);

„Wobec tego, że R. P. 73 był świadkiem kompletnego obalenia nominalnego naturalnego Izraela w Palestynie więc w równorzędnym roku 1918 powinniśmy się spodziewać kompletnego obalenia nominalnego duchowego Izraela, czyli upadku Babilonu. (Obj. 18.) Pastor Russell rzekł wówczas: »Całkiem słusznie. Właśnie to nastąpi«.” (Dokonana Tajemnica 1925 s. 152; por. The Finished Mystery 1917 s. 129);

„[pytanie do C. T. Russella z roku 1910] Wierzymy w nie, wierzyliśmy od początku i działamy według tego wierzenia. Lecz gdy październik 1914, lub październik 1920 nadejdą a wielkiego ucisku nie będzie i Kościół nie zostanie przemieniony, to jeszcze wiara nasza w Boski plan wieków nie zostanie zburzona ani na chwilę” (Co kaznodzieja Russell odpowiadał na zadawane jemu liczne pytania 1947 [ang. 1917] s. 404);

Six years dividing the land. Great time of Trouble until 1920 (The Watchtower 15.06 1905 s. 3579 [reprint]).
Tłumaczenie: „Sześć lat dzielenia ziemi. Czas wielkiego ucisku do 1920 roku”.

„Pytanie (1909). – Jak długo po roku 1914 będzie jeszcze trwał obecny stan chorób, cierpień i śmierci Adamowej?
Odpowiedź. – (...) Niektóre rzeczy w Piśmie Św. wskazują jakoby miały jeszcze trwać przez siedem lat, inne zaś jeden rok, lecz nic pewnego w tym względzie nie mamy” (Co kaznodzieja Russell odpowiadał na zadawane jemu liczne pytania 1947 [ang. 1917] s. 48).

Ale innym razem, w roku 1913, C. T. Russell pytany o rok 1921, dystansował się od metody jego wyliczenia:

„Pytanie (1913). – Jeżeli żniwo jest okresem czterdziestu lat a wezwanie do Żniwa nastąpiło w 1881 roku, gdy Strażnica została zalegalizowana, czy Żniwo nie miałoby się skończyć w roku 1921?
Odpowiedź. – Nigdy nie myśleliśmy nadać »Strażnicy« tak ważnego miejsca. (...) Myślimy, że Żniwo jest zaznaczone przez obecność Pana, a obecność Żniwiarza wskazuje na czas żniwa. Wierzymy z proroctw, że Pan przyszedł jako Żniwiarz w roku 1874. Myślimy, że proroctwa zaznaczają rozpoczęcie żniwa raczej a nie inne rzeczy” (jw. s. 57).

Wszystko więc wskazuje na to, że wprowadzającym „rok 1925” do nauk Towarzystwa Strażnica był następca C. T. Russella, to znaczy J. F. Rutherford.
Ale to nie wszystko, bo okazuje się, że Towarzystwo Strażnica również C. T. Russellowi, w 3 lata po jego śmierci, przypisało „rok 1925”. W roku 1919 w swym czasopiśmie napisało ono, nie podając żadnych jego konkretnych wypowiedzi, co następuje:

„Wiele lat temu Pastor Russell wykazał na podstawie Pisma Świętego, że Jeruzalem będzie stolicą świata, w czasie kiedy nastąpi nowa era dla ludzkości, prawdopodobnie od roku 1925, oraz, że z tego centrum naturalnego nasienia Abrahamowego rozchodzić się będzie błogosławieństwo na wszystkie rodziny ziemskie” (Strażnica 15.02 1919 s. 56 [ang. 15.02 1919]).

Również w późniejszych wypowiedziach przywołano Russella jakby w tle „roku 1925”:

Pastor Russell pointed out that the Jubilee cycles instituted by God to be observed by Israel „when they entered into the land” was a period of 3500 years and would expire in 1925 (The Golden Age 16.08 1922 s. 731).
Tłumaczenie: „Pastor Russell wykazał, że cykle jubileuszowe, ustanowione przez Boga, by przestrzegał ich Izrael, »kiedy wszedł do tej ziemi« były okresem 3500 lat i zakończą się w 1925 roku”.

„Brat Russell omawiając przedmiot jubileuszy w Tomie drugim Wykładów Pisma Świętego, wykazał, że ostatni jubileusz miał wejść w pozafiguralny jubileusz, który może być uważany właściwie początkiem poza typu. W typie, rok 1925 miał być zastosowany do Izraela naturalnego” (Strażnica 01.03 1925 s. 72 [ang. 15.02 1925]).

Czyżby Rutherford potrzebował autorytetu Russella dla uzasadniania swej nowej nauki?
A może w ten sposób chciano przyciągnąć do Towarzystwa Strażnica tych badaczy Pisma Świętego, którzy odrzucali „rok 1925” i nowego prezesa?
Wprawdzie wymieniając po raz pierwszy „rok 1925” w książce pt. Dokonana Tajemnica, wydanej w 1917 roku, odwołano się do angielskiej Strażnicy z 1898 roku (s. 207-208) i do tomu Russella pt. Nadszedł Czas (1889), ale w tych źródłach nie ma mowy o wspomnianej dacie (patrz The Finished Mystery 1917 s. 128, 177-179; por. Dokonana Tajemnica 1925 s. 151, 213-214).
Jedynym dowodem na to, że C. T. Russell nauczał coś o „roku 1925” byłyby jakieś jego zapiski, z których składa się częściowo książka pt. Dokonana Tajemnica, ale te nie zostały nigdy opublikowane i pokazane wątpiącym badaczom.
Mało tego, Russell jeszcze w kwietniu 1916 roku, wręcz odrzucał „rok 1925”, gdy był pytany o tę datę przez jedną z czytelniczek Strażnicy:

„Inaczej oni by wiedzieli z naszych szpalt, że my nie oczekujemy roku 1925, ani innej daty” (The Watchtower 15.04 1916 s. 5888 [reprint]).

Wcześniej na łamach czasopisma pt. Overland Monthly również przedstawił rok 1925, ale polemizował z nim:

„Liczenie cykli sabatowych rozpoczęło się w chwili wejścia narodu wybranego do ziemi Kanaan. Nie siali oni wtedy ani nie żęli, lecz spożywali stare ziarno. Przytoczony wcześniej cytat mówi o 70 latach jubileuszowych, możemy zatem łatwo obliczyć, kiedy i gdzie miałby się rozpocząć pozafiguralny jubileusz. 50 lat pomnożone przez 70 daje 3500 lat, a ta liczba dodana do daty wejścia Izraelitów do Kanaanu wskazuje na rok 1925, jako na czas początku pozafiguralnego jubileuszu. Istnieje jednak jeszcze inna metoda wskazania tej daty, chyba bardziej właściwa: 19 cykli jubileuszowych obchodzonych w ten niedbały sposób daje 950 lat, a pozostałe 51 cykli 49-cio letnich (ponieważ jubileusze były pominięte) daje 2499 lat. Kiedy dodamy te liczby plus jubileusze otrzymamy 3449 lat, który to okres rozpoczęty wejściem do Kanaanu, kończy się w październiku 1874 roku. (…) To właśnie około tego czasu, w roku 1875 łaska zaczęła wracać do Izraela. Rozumiemy, że 40-letni okres od 1875 do 1915 roku będzie czasem pełnego powrotu niebiańskiej łaski do tego narodu” (artykuł pt. Naród wybrany – jego sabat i jubileusz opublikowany w książce pt. What Pastor Russell Wrote for The Overland Monthly s. 100-101; patrz http://mostholyfaith.com).

Trzeba jednak koniecznie dodać, że obszerny opis koncepcji dotyczącej „roku 1925”, przesłanej Russellowi przez jednego z sympatyków Towarzystwa Strażnica, opublikowano w jednym z czasopism już w roku 1911 (patrz The Watchtower 01.03 1911 s. 4778-4780 [reprint]). Później, dziwnym zbiegiem okoliczności, korzystał z tej daty (1925) i wyliczenia J. F. Rutherford w latach 1917-1925!
Ciekawe, że Russell, publikując wspomniany list, mający formę artykułu, nie ustosunkował się do opisanej w nim koncepcji, chociaż autor (Hal Kaup) właśnie z nim polemizował wskazując na „rok 1925”. Czyżby dopiero zastanawiał się on nad trafnością wywodów adwersarza i pozostawiał swoje sądy na przyszłość, gdy przyjdzie na to odpowiedni czas? Zastanawiające jest to, co by było, gdyby Russell nie zmarł tak rychło? Czy sam nie sięgnąłby po „rok 1925” i jego wyliczenie? W związku z tym, iż nie rozprawił się on ze wspomnianą koncepcją autora listu, nie dziwi fakt, że dziś niektórzy przeciwnicy Russella zarzucają mu propagowanie „roku 1925” i jego czynią pierwszym odpowiedzialnym za tę datę, a nie jego następcę J. F. Rutherforda, który tylko skorzystał z treści artykułu opublikowanego za czasów poprzedniego prezesa.

Mój art. na ten temat:

Od kogo J. F. Rutherford przejął rok 1925 i jego wyliczenie?

https://www.apologetyka.info/swiadkowie-jehowy/od-kogo-j-f-rutherford-przeja-rok-1925-i-jego-wyliczenie,1194.htm
« Ostatnia zmiana: 26 Czerwiec, 2019, 10:34 wysłana przez Roszada »