Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Rok 1931 czy 1932 - daremne oczekiwania!  (Przeczytany 832 razy)

Offline Roszada

Rok 1931 czy 1932 - daremne oczekiwania!
« dnia: 20 Marzec, 2017, 18:15 »
Rok 1931 czy 1932 - daremne oczekiwania!

   Towarzystwo Strażnica w swej niedługiej historii istnienia kilka razy nie mogło zdecydować się na jakąś konkretną datę wyznaczanego wydarzenia. Uczono o jednej dacie, a równocześnie o sąsiedniej. Może było w tym trochę asekuracji, by móc później ewentualnie powiedzieć, że „nie podawaliśmy konkretnej daty”.
   Dotyczyło to np.

roku 1914 i 1915 (1914 r. – „Nadszedł Czas” 1919 s. 82; 1915 r. – „Stworzenie czyli historia biblijna w obrazach” 1914 s. 50; por. „Nadszedł Czas” 1919 s. 271),

roku 606 i 607 przed Chr. (606 r. – „Bogactwo” 1936 s. 151; „Zadowoleni” 1940 s. 8; ang. „Nowy Świat” [The New World] 1942 s. 77; 607 r. – „Prawda was wyswobodzi” 1946 [ed. ang. 1943] s. 223-224),

roku 4025 i 4026 przed Chr. (4025 r. – „Nowe niebiosa i nowa ziemia” 1958 s. 378; Strażnice: Nr 14, 1960 s. 11 i Nr 6, 1963 s. 5; 4026 r. – ang. „Całe Pismo jest natchnione przez Boga i użyteczne” 1963 s. 284-286 [All Scripture Is Inspired of God and Beneficial; por. ed. pol. 1998 s. 284-286]; Strażnice: Nr 1, 1967 s. 12 i Nr 16, 1968 s. 4; „Życie wieczne w wolności synów Bożych” 1970 [ed. ang. 1966] s. 22).

Nawet rok 1975 miał rozważaną datę alternatywną, tzn. rok 1974, o czym wspomina R. Franz były członek Ciała Kierowniczego Świadków Jehowy (patrz „Kryzys Sumienia” 2006 s. 72-73).

Tutaj jednak prześledzimy losy innych, ‘mniej znanych’ lat: 1931 i 1932.

W 1917 roku Towarzystwo Strażnica wydało ang. „Dokonaną Tajemnicę” (The Finished Mystery). W niej prócz wielu innych dat (np. 1918, 1920, 1921, 1925) wymieniono też rok 1931 jako datę „ustanowienia Królestwa w mocy”.
Oto te słowa:

   „The Time of the establishment of the Kingdom in power is indicated as ‘in the fourteenth year after that the city (Christendom) was smitten’ — or thirteen years after 1918 viz.. in 1931. – Ezek. 40:1” (s. 569).

   Można te zdanie oddać wg edycji polskiej „Dokonanej Tajemnicy” z 1925 r. następująco:

   „Czas ustanowienia Królestwa w mocy jest wskazany jako ‘czternastego roku po uderzeniu miasta’ (Chrześcijaństwa) – czyli w trzynaście lat po roku 1918, to jest 1931. – Ezech. 40:1” (s. 664).

   Ale już w następnej angielskiej edycji „Dokonanej Tajemnicy” z 1918 roku słowa te zmieniono:

   „The Time of the establishment of the Kingdom in power is indicated as ‘in the fourteenth year after that the city (Christendom) was smitten’ — or thirteen years after 1918 viz.. in 1932. – Ezek. 40:1” (s. 569).

   Można te zdanie oddać po polsku następująco:

   „Czas ustanowienia Królestwa w mocy jest wskazany jako ‘czternastego roku po uderzeniu miasta’ (Chrześcijaństwa) – czyli w trzynaście lat po roku 1918, to jest 1932. – Ezech. 40:1”.

   Później w polskiej „Księdze Prorockiej Ezechiela” wydanej ok. 1919 roku (brak roku wydania), która była drugą częścią 2-tomowej „Dokonanej Tajemnicy”, zmieniono te zdanie:

   „Czas ustanowienia Królestwa w mocy jest wskazany jako ‘czternastego roku po uderzeniu miasta’ (Chrześcijaństwa) – czyli w trzynaście lat po roku 1919, to jest 1931. – Ezech 40:1” (s. 260).

   Kolejne dostępne nam edycje polskie i angielskie znów skorygowały zmieniany tekst, przywracając słowa z edycji angielskiej z 1917 r.:

   „Czas ustanowienia Królestwa w mocy jest wskazany jako ‘czternastego roku po uderzeniu miasta’ (Chrześcijaństwa) – czyli w trzynaście lat po roku 1918, to jest 1931. – Ezech. 40:1” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 664).

   Identycznie tekst ma polska edycja z ok. 1926 r. (s. 207) oraz ang. edycja z 1926 r.:

   „The Time of the establishment of the Kingdom in power is indicated as ‘in the fourteenth year after that the city (Christendom) was smitten’ — or thirteen years after 1918 viz.. in 1931” (s. 569).

   Wydaje się jednak, że Towarzystwo Strażnica bardziej opowiadało się za rokiem 1931 niż 1932, bowiem nawet w „Dokonanej Tajemnicy” (ed. pol. z ok. 1926 r. [brak daty wydania) zmieniło inny pierwotny tekst na taki, który wskazywał na ten rok, co miało go zapewne potwierdzić. Oto te zmienione słowa:

   „To zgadza się dobrze z myślą poprzednio wyrażoną (w Objawieniu 7:3), że wszystkie fazy upadku Babilonu nie prędzej się dokonają, aż upłynie dziesięć i pół roku od jesieni 1920 r.” („Dokonana Tajemnica” ed. ok. 1926 [duży format] s. 66).

   Przypomnijmy, że jeszcze w edycji polskiej z 1925 roku, to samo zdanie stosowano do wyznaczenia roku 1925:

   „To zgadza się dobrze z myślą poprzednio wyrażoną (w Objawieniu 7:3), że wszystkie fazy upadku Babilonu nie prędzej się dokonają, aż upłynie dziesięć i pół roku od jesieni 1914 r.” („Dokonana Tajemnica” 1925 s. 213).

   Pomimo że, jak się wydaje, rok 1931 stał się „ważniejszym” niż 1932, to jednak po kilku latach Towarzystwo Strażnica znów wspomniało ten drugi. Oto jego słowa:

„Tacy nauczali, że Bóg wnet wywróci nominalne chrześcijaństwo. Wielu uwydatniało rok 1925 jako tę datę, a gdy to nie uiściło się o tej porze, posunięto czas do 1932. Rok 1932 tak samo nastał i minął, a nominalne chrześcijaństwo nadal pozostawało przy egzystencji. Wtedy było odkryte, że nominalne chrześcijaństwo będzie zachowane przez pewien czas na pożytek klasy Jonadaba...” (Strażnica 01.05 1938 s. 134-135 [ang. 15.02 1938 s. 54-55]).

   Również jeszcze przed nastaniem zapowiadanego i oczekiwanego roku 1925 Towarzystwo Strażnica pisało coś o ‘dodawaniu’ roku 1925 (czy 1924) i 7 lat, co mogło wskazywać na lata 1931-1932:

„»Dni wieku naszego jest lat siedemdziesiąt, a jeśli kto dłuższy, lat ośmdziesiąt, a to, co najlepszego w nich, tylko kłopot i nędza.« (Psalm 90:10) Nie będziemy twierdzili, że jest to bezpośrednia wzmianka, że po zawodzie w roku 1844, wyznaczone dni panowania pogan będą 70 lat, kończąc się w roku 1914, i że z powodu mocy (duższości) trwać będą dalsze dziesięć lat w wielkiem uciśnieniu, ale jest to faktem, że nie będzie szkody, gdy się zwróci uwagę na spełnienie się tego. Prorok Daniel widział rządy pogańskie wyobrażone jako męża (Dan. 4:24-32); i pogański »mąż« daje znak, że będzie »duższy« i że skończy te »ośmdziesiąt lat« w »kłopocie i nędzy«. Ta sama ogólna myśl, że panowanie pogańskie będzie trwało ponad określony czas, wyrażona jest u tego samego proroka Daniela (7:12) w jego zdaniu, że »pozostałym bestyjom odjęta jest władza ich; bo długość żywota dana im była aż do czasu, a to do zamierzonego czasu« – może trzy i pół roku albo siedm lat, albo koło tego” (Strażnica 01.09 1922 s. 268 [ang. 01.06 1922 s. 171]).

   I chociaż w roku 1931 nie nastało „Królestwo w mocy”, to jednak prezes Strażnicy, by pokazać swym głosicielom, że ‘coś’ się jednak zdarzyło, nadał im nową nazwę „Świadkowie Jehowy”, właśnie w tym roku. Oto relacja o tym wydarzeniu:

   „Jednakże w roku 1931 przyjęliśmy nazwę rzeczywiście jedyną w swoim rodzaju: Świadkowie Jehowy. Pisarz Chandler W. Sterling uznał to za ‘genialny pomysł’ J. F. Rutherforda, ówczesnego prezesa Towarzystwa Strażnica. Widział w tym sprytne posunięcie, które nie tylko pozwoliło nadać grupie oficjalną nazwę, lecz na dodatek ułatwiło taką interpretację wszystkich biblijnych wzmianek o ‘świadkach’ lub ‘świadczeniu’, by odnosiły się konkretnie do Świadków Jehowy” ("Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego" 1995 s. 151-152).

   Ale i dla roku 1932 znaleziono jakieś inne wypełnienie. Otóż ogłoszono wtedy, że „‘drugie owce’ mają głosić” i ‘odkryto’ czy ustanowiono w tym roku „klasę Jonadaba” („Skorowidz do publikacji Towarzystwa Strażnica 1986-2000” 2003 s. 95).

Ciśnie się też na usta w związku z tym na pytanie. Czyżby wprowadzenie określenia „Świadkowie Jehowy” i nakaz głoszenia dla „drugich owiec” były właśnie „ustanowieniem Królestwa w mocy”?
« Ostatnia zmiana: 01 Maj, 2020, 17:46 wysłana przez Roszada »