Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Pamiątka śmierci Chrystusa 23 Marca czy 22 Kwietnia?! (PoP vol.87)  (Przeczytany 6146 razy)

Offline Technolog

Chciałbym się odnieść do filmu https://www.youtube.com/watch?v=6Riwar_tXKc
Powiedziano tam, że data 23 marca jest błędna. Dlaczego błędna? Ponieważ kalendarz żydowski na rok 2016 wyznacza datę Paschy na 22 kwietnia.
Można to sprawdzić tu:
http://www.chabad.org.pl/swieta/515-kalendarium-swiat-zydowskich-w-5776-roku
http://www.chabad.org/calendar/view/month.htm
Jednak w filmie tym nie powiedziano, że kalendarz ten został unormowany w IV wieku, żeby Żydzi nie mieli wątpliwości jaki jest dzień.

SJ do wyznaczania daty posługują się pierwotną zasadą podaną np. tu:
http://www.chabad.org/holidays/passover/pesach_cdo/aid/495531/jewish/How-Does-the-Spring-Equinox-Relate-to-the-Timing-of-Passover.htm
Cytuj
The primary factor, which overrode all others, was the spring equinox. If the spring equinox would fall later than the first half of Nissan (i.e., on the 16th or later), then the year was automatically declared to be a leap year.
Opis tego u SJ:
Strażnica 15 lutego 1990
Cytuj
Ciało Kierownicze Świadków Jehowy ustala datę Wieczerzy Pańskiej zgodnie z metodą starożytną. 1 Nisan wyznacza się na dzień, w którym w Jeruzalem o zachodzie słońca ukazuje się nów najbliższy wiosennemu zrównaniu dnia z nocą. Przez doliczenie 14 dni otrzymujemy 14 Nisan, który zazwyczaj pokrywa się z pełnią (zob. Strażnicę [wyd. ang.] z 15 czerwca 1977, strony 383, 384 lub nr 4/1978, strony 23, 24).
http://wol.jw.org/pl/wol/d/r12/lp-p/1200003262
Cytuj
Prawdopodobnie obserwowali, kiedy przypadnie nów księżyca w stosunku do wiosennego zrównania dnia z nocą, które co roku następuje ok. 21 marca. Jeżeli nów mający wyznaczać początek miesiąca Nisan (Abib) był za bardzo oddalony od wiosennej równonocy, wówczas uznawano go za początek 13 (dodatkowego) miesiąca, a Nisan liczono od kolejnego nowiu. W pełni znormalizowany kalendarz Żydzi wprowadzili dopiero w IV w. n.e.

W tym roku nów był 9 marca, równonoc 20/21 marca, więc jest to różnica 11-12 dni. Więc 14 nisan wypada 23 marca.
Dokładnie taka sama sytuacja była w 1997, 2005, 2008 roku, i wtedy obecny kalendarz żydowski też 14 nisan wyznaczał miesiąc później.
Taka sytuacja będzie się powtarzać do 19 lat, więc następna różnica będzie w 2024 i zawsze będzie powtarzać się w latach przestępnych.
Pozostałe lata występuje różnica do 2 dni.

Dlatego dorabianie akurat do tego tematu tekstów o podążaniu ślepo za  "...kilka obrażających epitetów... niewolnikiem" jest zwyczajnie chybione (5:06). Nawet jeśli ja bym się mylił to jest to co najmniej nie na miejscu.

Poza tym jeśli ktoś ma dostęp do pierwszego wydania "Czego uczy Biblia?" z przed 2005 roku to mam prośbę o sprawdzenie i wrzucenie starego fragmentu dodatku, bo wpis na stronie 206 o wyznaczaniu daty został w 2005 poprawiony.


Offline Roszada

Odp: Pamiątka śmierci Chrystusa 23 Marca czy 22 Kwietnia?! (PoP vol.87)
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Kwiecień, 2016, 19:36 »
Czego naprawdę uczy Biblia?

ed. 2005
*** bh s. 206 ***
Gdy po równonocy ukazywał się pierwszy nów, oznaczało to początek miesiąca Nisan. Pascha następowała 14 dni później, po zachodzie słońca.

ed. 2013
*** bh s. 206 ***
Gdy ukazywał się nów najbliższy równonocy, oznaczało to początek miesiąca Nisan. Pascha następowała 14 dni później, po zachodzie słońca.

Nie wiem w czym rzecz. :-\


Offline Technolog

Odp: Pamiątka śmierci Chrystusa 23 Marca czy 22 Kwietnia?! (PoP vol.87)
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Kwiecień, 2016, 20:22 »
Rzecz w tym, że istotne jest czy ten nów jest pierwszy po równonocy, czy w ogóle najbliższy równonocy, czyli po lub przed.
« Ostatnia zmiana: 16 Kwiecień, 2016, 20:26 wysłana przez Technolog »


Offline Roszada

Odp: Pamiątka śmierci Chrystusa 23 Marca czy 22 Kwietnia?! (PoP vol.87)
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Kwiecień, 2016, 20:27 »
No jest pewnie różnica, nawet może i prawie dwa miesiące.
Jeśli może być albo przed, albo po równonocy.

Towarzystwo Strażnica zmieniło datę obchodzonej Pamiątki.

„Do roku 1919 namaszczeni chrześcijanie określali datę 14 Nisana w oparciu o kalendarz żydowski” (Strażnica Rok XCVII [1976] Nr 3 s. 20).

„W ostatnich latach ciało kierownicze świadków Jehowy ustala (...) w taki sposób, jak to miało miejsce w czasach biblijnych, mianowicie na podstawie faktycznego uwidocznienia się nowego księżyca w Jerozolimie. Z tego też względu powstawała niekiedy różnica jednego lub dwóch dni między datą obchodzenia Pamiątki u świadków Jehowy, a datą 14 Nisana w aktualnym kalendarzu żydowskim” (Strażnica Rok XCVII [1976] Nr 3 s. 20).


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Pamiątka śmierci Chrystusa 23 Marca czy 22 Kwietnia?! (PoP vol.87)
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Kwiecień, 2016, 22:38 »
Technolog ma rację.


KaiserSoze

  • Gość
Odp: Pamiątka śmierci Chrystusa 23 Marca czy 22 Kwietnia?! (PoP vol.87)
« Odpowiedź #5 dnia: 17 Kwiecień, 2016, 08:52 »
Najważniejsze jest: wg jakiego kalendarza obchodziłby pamiątkę JEZUS, gdyby dziś był na ziemi?


Offline Technolog

Odp: Pamiątka śmierci Chrystusa 23 Marca czy 22 Kwietnia?! (PoP vol.87)
« Odpowiedź #6 dnia: 17 Kwiecień, 2016, 10:10 »
Wydaje mi się, że Jezus mógłby obchodzić Paschę wg starych/tradycyjnych zasad ustalania terminu jeśli mieszkałby na terenie Palestyny.
Chociaż unormowany kalendarz w naszych czasach bardziej się sprawdza.

Z ciekawszych rzeczy to, z linku http://www.chabad.org/holidays/passover/pesach_cdo/aid/495531/jewish/How-Does-the-Spring-Equinox-Relate-to-the-Timing-of-Passover.htm można dowiedzieć się, że:
- jeśli równonoc była zbyt daleko od nowiu to nów nie oznaczał początku miesiąca Nisan
- jeśli jednak nów wskazywałby początek Nisan, ale nie było "czuć wiosny", czyli drzewa się jeszcze nie zieleniły itp.je to też przesuwano Nisan do przodu
- jeśli drogi były nieprzejezdne po porze deszczowej to też Pascha była przesunięta

Jeśli ktoś ma solidne podstawy, żeby obchodzić Paschę w ten czy inny dzień to niech robi jak uważa.
Mój pierwszy post miał na celu wytknięcie Panu z kanału Prawda o Prawdzie, który jest Chrześcijaninem, żeby (jeśli w ogóle to przeczyta) zważał na słowa i nie obrażał innych, bo jak się okazuje może nie mieć racji.
« Ostatnia zmiana: 17 Kwiecień, 2016, 10:16 wysłana przez Technolog »


Gorszyciel

  • Gość
Odp: Pamiątka śmierci Chrystusa 23 Marca czy 22 Kwietnia?! (PoP vol.87)
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Kwiecień, 2016, 02:37 »
Wydaje mi się, że obchodził Paschę wg starożytnego żydowskiego kalendarza:)


Offline Elihu

Odp: Pamiątka śmierci Chrystusa 23 Marca czy 22 Kwietnia?! (PoP vol.87)
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Sierpień, 2016, 13:42 »
kiedyś znajomy mi to przetłumaczył i wyszło że straznica ma racje :


why most observant Jews and others following the Jewish calendar will be celebrating God's annual Holy Days one month late in 2016.
In trying to follow Exodus 12:2, Exodus 13:3-4, 7-10, and Numbers 9:2-3, Judaism says that Passover, which they celebrate on Nisan 15 rather than on Nisan 14, must not fall before the northern hemisphere spring equinox (Tekufot Nisan). The spring equinox currently occurs each year on March 20th or 21st and is that time when day and night are of approximately equal length. The spring equinox establishes the first day of spring. It is a solar, not a lunar, phenomenon.
But current Jewish calendar procedures periodically conflict with the use of the equinox to establish the first month of the religious year:
In 2016, Nisan 14 (Passover) can fall on March 22, the first  opportunity for the 14th day of a Biblical month to occur after the  equinox. But the Jewish calendar sets Nisan 14 at April 22nd. Why? Because the Jewish year 5776 (the spring months of 2016 fall within the Jewish year 5776) happens to be the 19th year of the 19-year calendar cycle and is then, by Judaic definition, a leap year (the 13th month must be added). This forces the first month to begin one month later than it normally would. Unfortunately, their calendar leap year tradition is so rigid that they fail to follow what we agree is the correct interpretation of the scriptures listed above, that God gave them, which strongly imply that the Passover must be kept at the first opportunity on or after the spring equinox.
What allows them to ignore their own calendar rules? One reason they feel free to adjust the calendar to their liking is because Leviticus 23:2 and 4 are interpreted by Jewish Oral Law as saying that the people are allowed to keep the Holy Days on whatever day is most convenient.
It should be pointed out that the Jewish calendar leap year designations are NOT Biblical.
"..Smakowaliby niedźwiedziom ignoranci. Brawo dla nich, tyle wiedzą, im to starczy, impotenci. Postawiłbym skok na bungee, mocowania lin odkręcił.Zatańczył jak syn Komańczy i wydałbym ryk młodzieńczy"