INNE RELIGIE, WYZNANIA, ATEIZM... > KOŚCIOŁY CHRZEŚCIJAŃSKIE

Papieże w Kościele rzymskokatolickim

(1/4) > >>

julia7:
Jako że w niniejszym dziale - tematycznie do tego pasującym - wątku takiego nie widzę, a dostrzegam wiele podobieństw pomiędzy historią i naukami Kościoła katolickiego a tymi samymi fenomenami u Świadków Jehowy.

Pierwszy więc temat, do jakiego chciałabym się odnieść, jest kwestia nieomylności papieża. Każdy wie o co biega, zatem ilustracja historyczna. Otóż papież Honoriusz I roku Pańskiego 638 wdał się w zażarty spór pomiędzy patriarchą Konstantynopola Sergiuszem I a patriarchą Jerozolimy, który nosił imię Sofroniusz. Sergiusz, chcąc pogodzić monofizytów egipskich z Kościołem Rzymskim zdecydował się rozstrzygnąć kwestię dwóch natur Chrystusa wprowadzając monoteletyzm, czemu stanowczo sprzeciwił się Sofroniusz. Dodam, że oba poglądy chrystologiczne są po dziś dzień i wówczas też były herezją dla Rzymu. W celu zakończenia sporu zwrócono się z prośbą do Honoriusza, w swoim liście stwierdził, że należy poprzeć monoteletyzm, co doprowadziło do tego, że na soborze w Konstantynopolu papież został potępiony i uznany za heretyka. Aż do XI wieku Honoriusza wyklinali kolejni papieże, ALE za życia pogląd Honoriusz był przecież głosem biskupa Rzymu w sprawach wiary. Jak to więc jest: czy w tym 640 roku monoteletyzm był prawdą, bo tak twierdził papież, czy też był herezją, a papież heretykiem? Czy też mamy do czynienia w Kościele katolickim z tym samym, co u Świadków Jehowy, tzn. z nowym światłem, które nastałoby po śmierci Honoriusza w niniejszej ilustracji?

Roszada:
Nauka KK przechodzi dalej nie tylko przez papieży, ale i przez sobory, synody i stałą sukcesję biskupów.
Sama nieomylność papieża jest odniesiona do kilku wyjątkowych sytuacji, które powinna osoba zakładająca wątek wymienić.

julia7:

--- Cytat: Roszada w 25 Wrzesień, 2018, 14:22 ---Nauka KK przechodzi dalej nie tylko przez papieży, ale i przez sobory, synody i stałą sukcesję biskupów.
Sama nieomylność papieża jest odniesiona do kilku wyjątkowych sytuacji, które powinna osoba zakładająca wątek wymienić.

--- Koniec cytatu ---

Zatem cytuję z konstytucji dogmatycznej Pastor aeternus treść tego dogmatu:
Za zgodą świętego Soboru nauczamy i definiujemy jako dogmat objawiony przez Boga, że Biskup Rzymski, gdy mówi ex cathedra - tzn. gdy sprawując urząd pasterza i nauczyciela wszystkich wiernych, swą najwyższą apostolską władzą określa zobowiązującą cały Kościół naukę w sprawach wiary i moralności - dzięki opiece Bożej przyrzeczonej mu w osobie św. Piotra Apostoła posiada tę nieomylność, jaką Boski Zbawiciel chciał wyposażyć swój Kościół w definiowaniu nauki wiary i moralności. Toteż takie definicje są niezmienne same z siebie, a nie na mocy zgody Kościoła.
Jeśli zaś ktoś, co nie daj Boże, odważy się tej naszej definicji przeciwstawić, niech będzie wyłączony ze społeczności wiernych.

Tusia:

--- Cytat: julia7 w 25 Wrzesień, 2018, 14:47 ---Zatem cytuję z konstytucji dogmatycznej Pastor aeternus treść tego dogmatu
(...)

--- Koniec cytatu ---

A teraz zacytuj te wypowiedzi, które pod ten dogmat podchodzą.

julia7:
Może zacytuję opinię soboru konstantynopolitańskiego, który list Honoriusza do Sergiusza uznał za heretycki. Sobór zakrzyknął o papieżu i jego monoteleckiej nauce: Anathema Honorio heretico! Nauczanie Honoriusza za czasu sprawowanie pontyfikatu o naturze Chrystusa było monoteleckiej. Natura Chrystusa jest w Kościele katolickim nie kwestią widzimisię, a kwestią dogmatycznej wiary, a list nie był prywatny, a otwarty.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej