DYSKUSJE DOKTRYNALNE > LITERATURA... POKARM NA CZAS SŁUSZNY

Wygląd Jezusa.

(1/2) > >>

DonnieDarkoJG:
https://www.jw.org/pl/publikacje/czasopisma/straznica-nr6-2017-listopad/jak-naprawde-wygladal-jezus/

W najnowszej strażnicy padły takie słowa.

Zgodnie ze zwyczajem, który odróżniał Żydów od Rzymian, Jezus nosił brodę. Stanowiła ona oznakę godności i przydawała szacunku. Nie mogła być zbyt długa ani zaniedbana. Jezus niewątpliwie pielęgnował swój zarost i miał starannie przystrzyżone włosy. Nie ścinali ich jedynie nazirejczycy, jak na przykład Samson (Liczb 6:5; Sędziów 13:5).

Mamy tu kolejny przykład manipulacji dzieła WTS.
Mam pytanie do znawców historii biblijnej.
Jak wersety podane na dole akapitu dowodzą że Jezus miał nie za długą brodę, i/lub ją pielęgnował?

Roszada:
Skrajne ugrupowania religijne, które trzymają się ściśle tekstu Biblii, byłyby oburzone, że ŚJ wychodzą poza tekst NT.

W NT nie ma nic o brodzie Jezusa. :)
Owszem w ST jest pewna zapowiedź prorocka, ale nie musi to oznaczać, że Jezus musiał mieć podczas całej swej działalności (nie wiem od którego roku życia) brodę.

Ja w wieku 30 lat miałem zaledwie meszek pod nosem, a o brodzie nie wspomnę. ;D

Roszada:
Towarzystwo Strażnica jest najmniej kompetentną organizacją w sprawie brody Jezusa, bo 3 razy zmieniało zdanie:

Jezus z brodą

   Początkowo przedstawiano Jezusa na ilustracjach z brodą (patrz Stworzenie czyli historja biblijna w obrazach 1914 s. 57, 68; Harfa Boża 1929, 1930 s. 114; Pojednanie 1928 s. 233-234).

Jezus bez brody

   Na początku lat trzydziestych XX wieku Jezus ukazywany jest przez publikacje Towarzystwa Strażnica jako mężczyzna bez brody (patrz np. Światło 1930 t. II, strona bez numeracji zamieszczona między stronami 160-161; Rozdział ludzi 1933 s. 32; Enemies 1937 s. 125; „Prawda was wyswobodzi” 1946 [ang. 1943] s. 281; Od raju utraconego do raju odzyskanego 1960 [ang. 1958] s. 136, 139, 141; Życie wieczne w wolności synów Bożych 1970 [ang. 1966] s. 61, 193).

Jezus z brodą

W roku 1968 Towarzystwo Strażnica opublikowało swoje oświadczenie:

„Jezus nosił brodę; dlatego rysunki przedstawiające jego postać w przyszłych publikacjach Towarzystwa Strażnica będą zgodne ze świadectwami Pisma świętego” (Strażnica Nr 24, 1968 s. 13).

   Od roku 1968 we wszystkich publikacjach Świadków Jehowy, prócz polskiego ‘opóźnionego’ wydania książki pt. Życie wieczne w wolności synów Bożych z roku 1970 (ang. 1966), Chrystus posiada brodę (patrz np. Prawda, która prowadzi do życia wiecznego 1970 [ang. 1968] rozdz. 10 i 12, ed. 1969 rozdz. 12;“Then Is Finished the Mystery of God” 1969 s. 185).

Gorszyciel:

--- Cytat: Franky w 04 Sierpień, 2017, 10:15 ---Zgodnie ze zwyczajem, który odróżniał Żydów od Rzymian, Jezus nosił brodę. Stanowiła ona oznakę godności i przydawała szacunku. Nie mogła być zbyt długa ani zaniedbana. Jezus niewątpliwie pielęgnował swój zarost i miał starannie przystrzyżone włosy. Nie ścinali ich jedynie nazirejczycy, jak na przykład Samson (Liczb 6:5; Sędziów 13:5).

--- Koniec cytatu ---

Szok! Przecież Żydzi nosili brody na długo przed powstaniem Rzymu, nie mówiąc o dominacji Rzymian w Palestynie (Pompejusz Wielki podbił Judę dopiero w 63 r. p.n.e., a około 50 lat wcześniej Rzymianie zaczęli się poważnie wtrącać w politykę w tym rejonie basenu Morza Śródziemnego). Natomiast nakaz noszenia brody pojawia się już w Torze (np. Kpł 19,2.27).

Cytuję za: Michał Nowodworski, Encyklopedja Kościelna. Tom II, Warszawa 1873:

Broda hebr. zakan (właściwie część twarzy, podbródek, następnie włosy na nim wyrastające), łac. barba. Jak u wszystkich ludów wschodnich, tak i u żydów broda uważała się za zaszczytną ozdobę twarzy. Nietylko jej nie golono, ale starannie pielęgnowano, a jak u nas całuje się rękę, lub ramię osoby poważnej, na znak uszanowania, tak u żydów całowano koniec brody (II Reg. 20, 8). Broda oznaczała człowieka poważnego i wolnego; obcięcie zaś przymusowe było znakiem pohańbienia i niewoli. II Reg. 10, 4. jako o najwyższém pohańbieniu opowiada, iż Hanon, król ammonitów, kazał na pół ogolić brody posłom Dawidowym. Prorocy, jako znak najsromotniejszej niewoli przepowiadają: „Każda głowa łysiną, a każda broda ogoloną będzie, a na wszystkich rękach więzy, a na każdym grzbiecie włosienica“ (Jer. 48, 7. Isai. 15, 2. Cf. Ezech. 7, 18). Ztąd i przy Męce Pańskiej jedném z największych upokorzeń było wyrywanie włosów z brody P. Jezusa (Isai. 50, 6. Mat. 26, 27). Zatém idzie, że dobrowolne ogolenie, lub wyrywanie sobie brody, było znakiem najwyższej żałoby (I Esd. 9, 3), uznaniem swego poniżenia. Jeremjasz opowiada (ap. Bar. 6, 30), że w Babilonji kapłani golili głowę i brodę. Z powyższych pojęć o brodzie wynika, że obyczaj ten był symboliczném wyrażeniem, iż ogolony staje się niewolnikiem bóstwa. W tém znaczeniu podstrzygali sobie włosy do koła i golili część brody, stykającą z włosami, moabici i inne ludy pogańskie (Jer. 9, 26. 25, 23.). Prawo Mojżeszowe, aby przeciąć okazję do zabobonu, takiego podstrzygania i golenia zabroniło (Lev. 19, 27. 21, 5).

A tutaj Jehu składa hołd królowi Salmanasarowi III:



Widać brodę i dość długie włosy ;)

Tusia:

--- Cytat: Roszada w 04 Sierpień, 2017, 10:57 ---Jezus z brodą


Jezus bez brody


Jezus z brodą


--- Koniec cytatu ---

Broda:
http://piotrandryszczak.pl/broda.html

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej