BYLI... OBECNI... > HISTORIA ŚWIADKÓW JEHOWY

Historia czasopisma Strażnica

(1/10) > >>

Roszada:
Zanim C. T. Russell zaczął wydawać czasopismo Strażnica publikował, tu i tam, w czasopismach badaczy adwentystycznych.

Oto przykład:

„Jeszcze w październiku 1876 roku badacz Biblii Charles T. Russell opublikował w wydawanym w Brooklynie miesięczniku Bible Examiner artykuł zatytułowany »Kiedy się zakończą Czasy Pogan?« Na stronie 27 powiedziano tam wyraźnie: »Siedem czasów dobiegnie końca w roku 1914 po Chr.«” (Świadkowie Jehowy – kim są? W co wierzą? 2001 s. 7).

Na stałe C. T. Russell związał się wydawniczo z adwentystą Barbourem, z którym wydawał czasopismo pt. The Herald of the Morning:

„W połowie roku 1878 brat Russell już mniej więcej półtora roku współredagował czasopismo Zwiastun Poranka, którego redaktorem naczelnym był N. H. Barbour. Kiedy jednak w sierpniowym numerze ich pisma Barbour ośmieszył naukę o okupie, Russell energicznie stanął w obronie tej fundamentalnej prawdy biblijnej. (...) Russell wielokrotnie próbował pomóc Barbourowi zrozumieć biblijny pogląd na tę sprawę, aż wreszcie wiosną 1879 roku przestał wspierać finansowo wydawanie Zwiastuna, a od numeru czerwcowego nie figurował już jako jego współredaktor” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 131).

„W roku 1876, czyli niecałe dwa lata wcześniej, C. T. Russell rozpoczął współpracę z N. H. Barbourem z Rochesteru w stanie Nowy Jork. Ich grupy studiów biblijnych połączyły się ze sobą. Russell dostarczył środków pieniężnych, by wznowić drukowanie czasopisma Barboura – Zwiastun Poranka. Barbour został redaktorem naczelnym, a Russell współredaktorem” (jw. s. 619).

W czerwcu 1879 roku rozstał się z Barbourem i potem rozpoczął wydawać swoje własne czasopismo.
Wcześniej Russell wydał jedną broszurę samodzielnie i jedną ksiażkę razem z Barbourem:

„Pobudzany pragnieniem zwalczania fałszywych poglądów na temat powrotu Pana, Russell napisał broszurę Cel i sposób powrotu naszego Pana, którą opublikował w roku 1877. W tym samym roku Barbour i Russell wspólnie wydali książkę Trzy światy i żniwo tego świata” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 47).

Oto skrótowy początek jego działań:

   1852 r. – „Posłańcem ostatniej epoki Kościoła był Charles T. Russell, który urodził się 16 lutego 1852. Prywatnie przyznawał, że wierzył, iż go Bóg powołał od urodzenia” (Dokonana Tajemnica 1925 s. 59).

1870 r. – „W roku 1870 Charles Taze Russell wraz z grupką przyjaciół z Allegheny i okolicznych miejscowości w stanie Pensylwania utworzyli klasę studiów biblijnych” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 236).

1876 r. – „W roku 1876, czyli niecałe dwa lata wcześniej, C. T. Russell rozpoczął współpracę z N. H. Barbourem z Rochesteru w stanie Nowy Jork. Ich grupy studiów biblijnych połączyły się ze sobą. Russell dostarczył środków pieniężnych, by wznowić drukowanie czasopisma Barboura – Zwiastun Poranka. Barbour został redaktorem naczelnym, a Russell współredaktorem” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 619).

1877 r. – „Pobudzany pragnieniem zwalczania fałszywych poglądów na temat powrotu Pana, Russell napisał broszurę Cel i sposób powrotu naszego Pana, którą opublikował w roku 1877. W tym samym roku Barbour i Russell wspólnie wydali książkę Trzy światy i żniwo tego świata” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 47).

1879 r. – „Chcąc dotrzeć z pokarmem duchowym do innych ludzi, Russell zaczął wydawać w lipcu 1879 roku czasopismo Strażnica Syjońska i Zwiastun Obecności Chrystusa” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 122).

Roszada:
Strażnica od lipca 1879 roku, początkowo w liczbie 6000 egzemplarzy, wychodziła tylko po angielsku i jako miesięcznik (do końca roku 1891).
Pierwszy jej tytuł to:

1879, (...) Strażnica Syjońska i Zwiastun Obecności Chrystusa (...)

*** jv rozdz. 5 s. 47  ***
C. T. Russell uznał jednak, że nie wystarczy wycofać się ze Zwiastuna — należało bronić nauki o okupie i ogłaszać obecność Chrystusa. Dlatego w lipcu 1879 roku zaczął publikować czasopismo Strażnica Syjońska i Zwiastun Obecności Chrystusa*
*Nazwa „Strażnica” nie występuje wyłącznie w pismach Russella lub Świadków Jehowy. W latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia George Storrs wydał książkę zatytułowaną The Watch Tower: Or, Man in Death; and the Hope for a Future Life (Strażnica, czyli człowiek a śmierć i nadzieja na przyszłe życie). Słowo to występowało też w tytułach różnych innych pism religijnych. Podkreśla ono konieczność czujnego wypatrywania realizacji zamierzenia Bożego (Izaj. 21:8, 11, 12; Ezech. 3:17; Hab. 2:1).

Roszada:
W roku 1892 ang. Strażnica Syjońska stała się dwutygodnikiem, a raczej półmiesięcznikiem.

Natomiast w roku 1909 Strażnica przestała być "Syjońską", ale nadal zwiastowała "Obecność Chrystusa":

"1909, (...) Strażnica i Zwiastun Obecności Chrystusa” (Skorowidz do publikacji Towarzystwa Strażnica 1986-2000, 2003 s. 428).

Dlaczego usunięto słowo "Syjońska"?
Może za bardzo z Żydami przeciętni ludzie kojarzyli to czasopismo?
Faktem jest, że Russell dużo uwagi poświęcał Żydom w swej nauce.
Bo dlaczego np. nie "Strażnica Chrześcijańska"?

Co ciekawe, w nazwie organizacji już kilkanaście lat wcześniej usunięto nazwę "Syjońska":

„Towarzystwo Traktatowe – Strażnica Syjońska. Założone w roku 1881, a 15 grudnia 1884 roku prawnie zarejestrowane w stanie Pensylwania. W 1896 roku zmieniło nazwę na Towarzystwo Biblijne i Traktatowe – Strażnica. Od roku 1955 znane jako Pensylwańskie Towarzystwo Biblijne i Traktatowe – Strażnica” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 229).

Roszada:
Kolejne zmiany nastąpiły w latach 30. XX w.

„Od 15 października 1931 roku w oryginale angielskim zmieniła się pisownia słowa Strażnica (z Watch Tower na Watchtower)” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 252).

"Jakieś trzy lata później, począwszy od wydania z 15 października 1931 roku przestano zamieszczać na stronie tytułowej Strażnicy symbol krzyża i korony [w Polsce od stycznia 1932 r.]” (Dzieje Świadków Jehowy w czasach nowożytnych. Stany Zjednoczone Ameryki. Na podstawie Rocznika Świadków Jehowy na rok 1975 s. 66).

*** w91 15.3 s. 11 ak. 16 Niebiański rydwan Jehowy podąża naprzód ***
Odnieśli się do tych prawd z takim docenianiem, że od 15 października 1931 roku do 1 sierpnia 1950 roku na stronie tytułowej każdego numeru Strażnicy widniała w prawym górnym rogu podobizna niebiańskiego rydwanu z widzenia proroka Ezechiela.


W roku 1939 zmieniano dwa razy tytuł Strażnicy (miesiące I i III):

„1909, (...) Strażnica i Zwiastun Obecności Chrystusa (...)
1939, (...) Strażnica i Zwiastun Królestwa Chrystusa (...)
Strażnica Zwiastuje Królestwo Jehowy (zmiana tytułu, 1 marca)” (Skorowidz do publikacji Towarzystwa Strażnica 1986-2000, 2003 s. 428).

Roszada:
W roku 1950 Strażnica otrzymała dzisiejszy format i tytuł. Dotyczy to języka angielskiego.

"1939, Strażnica Zwiastuje Królestwo Jehowy (zmiana tytułu, 1 marca)
1950, Strażnica Zwiastująca Królestwo Jehowy (zmiana szaty graficznej, 15 sierpnia)” (Skorowidz do publikacji Towarzystwa Strażnica 1986-2000, 2003 s. 428).

Od roku 1986 Strażnica, jest jak dziś w pełnych kolorach:

1986: Strażnica Zwiastująca Królestwo Jehowy (czterobarwna, 1 stycznia) (jw.).

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej