„Rok 1925” ważniejszy niż „rok 1914”?
Dziś dla Świadków Jehowy niewyobrażalnym jest fakt, że w przeszłości Towarzystwo Strażnica mogło jakąkolwiek datę zrównywać pod względem ważności z „rokiem 1914”, który stanowi dla nich początek „dni ostatnich”. Jednak jak zauważymy, „rok 1925” był kiedyś zapewne ważniejszy niż „rok 1914”! Oto przykłady zrównywania tych dat, a nawet wywyższania „roku 1925” czy też „roku 1926”:
„Rok 1925-ty jest stanowczo i wyraźnie oznaczonym w Piśmie Świętym nawet bardziej wyraźniej aniżeli rok 1914-ty” (Strażnica 01.08 1924 s. 227 [ang. 15.07 1924]);
„W sprawie roku 1925 niema tak samo wątpliwości, jak w sprawie roku 1914. To, że nie wszystko spełniło się w roku 1914, czego niektórzy oczekiwali, nie zmienia chronologii ani o jotę. (...) Że nie wszystko, co niektórzy spodziewali się, w roku 1925, może się spełnić, to nie zmienia daty ani odrobinę, tak samo jak w innych wypadkach” (Strażnica 01.07 1922 s. 198 [ang. 15.05 1922]);
„Data 1925 jest nawet tem jaśniej wskazana przez Pismo Święte [niż wspomniany wcześniej rok 1914], ponieważ oznaczona jest zakonem, jaki Bóg dał Izraelowi” (Strażnica 15.10 1922 s. 310 [ang. 01.09 1922]);
„Nie mamy żadnych wątpliwości co do chronologii odnoszącej się do dat 1874, 1914, 1918 i 1925” (Strażnica 01.07 1922 s. 195 [ang. 15.05 1922]);
Many prominent dates in history are indicated, even down to the World War of 1914. The year 1925 is also a specified date. (The Golden Age 21.05 1924 s. 519; por. The Golden Age 31.12 1924 s. 203).
Tłumaczenie: „Wskazano wiele doniosłych dat w historii, nawet już od Wojny Światowej w 1914 roku. Taką wyszczególnioną datą jest także rok 1925”.
(...) that the Lord has given his people certain points in chronology; that the fulfilment of prophecy shows the dates 1914, 1918 and 1925 to be clearly marked; that the Scriptures nowhere show just what day or year the glorification of the church takes place; therefore that with the passing of 1925 time is no more so far as the church is concerned. (The Watchtower 15.10 1925 s. 308).
Tłumaczenie: „Że Pan dał swemu ludowi pewne punkty w chronologii; że spełnienie proroctwa wskazuje na daty 1914, 1918 i 1925 jako jasno wyznaczone; że Pismo nigdzie nie pokazuje po prostu, w jakim dniu lub roku będzie miało miejsce uwielbienie Kościoła; zatem z upływem roku 1925 czasu już nie będzie, jeśli chodzi o Kościół”.
„Czy to nie wskazuje (...) że pozafiguralny jubileusz może zacząć się około lipca-sierpnia, roku 1925? Czy nie możemy słusznie się spodziewać, że Jehowa odznaczy tę datę tak jasno, jak była odznaczona w roku 1914? albo, nie odznaczy tak zrozumiale, jak zaznaczył początek roku 1925 dla Kościoła? Że rok 1925 okaże wiele objawów, mamy wiele świadectwa pod tym względem” (Strażnica 01.03 1925 s. 72 [ang. 15.02 1925]);
„Tymczasem nie widzimy żadnej pewnej daty w Piśmie Świętym poza rokiem 1926. Kiedy Badacze Pisma Świętego dopatrzyli się roku 1914 z Biblji, oni rozwieszczali ten rok wszędzie, wszakże Pan trzymał na nim zasłonę czasu, gdyśmy dopięli do niego. Bóg przyłożył pieczęć na rok 1914, a przeto dzieło zostało w nim zapoczątkowane i nadal się rozwija. Obecnie dopatrujemy się daty 1925-1926 jasno wykazany w proroczej linji, za którą Pan do dziś nie podniósł zasłony byśmy mogli więcej widzieć za nią. Pewni jesteśmy, że Bóg także przyłoży pieczęć na tę datę, tak jak to uczynił i na rok 1914, a wtedy zezwoli nam widzieć poza nią tak dalece, jak tego będzie wymagała potrzeba” (jw. s. 74).
Mało tego, Towarzystwo Strażnica opublikowało artykuł pt. Mocna linia chronologji, w którym twierdziło, że chronologia, która go doprowadza do tych dat ma „Boskie pochodzenie”. Oto jego słowa:
„Te wewnętrzne połączenia dat dają o wiele większą moc, aniżeli można by doszukać się w innych chronologjach. Niektóre z nich są tak dalece godne uwagi, że wykazują jasno, że chronologja ta nie jest ludzka, ale pochodzi od Boga. Ponieważ jest Boskiego pochodzenia i przez Boga jest potwierdzona, chronologja obecnej prawdy wyróżnia się z pośród innych, jako absolutnie i bez zastrzeżeń dokładna i ścisła” (Strażnica 01.09 1922 s. 266 [ang. 15.07 1922]).
Cisną się tu pytania. Jeśli coś miało „Boskie pochodzenie”, to dlaczego później te daty zmieniono? Dlaczego Towarzystwo Strażnica odrzuciło tamtą chronologię, która doprowadzała go do lat 1874 i 1925? Jeśli te daty usunięto, to dlaczego pozostawiono rok 1914, jako nadal ważny?