Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Historia książek dla starszych  (Przeczytany 3275 razy)

Offline Roszada

Historia książek dla starszych
« dnia: 05 Listopad, 2018, 19:30 »
Pierwszą książką wydaną specjalnie i wyłącznie dla starszych była opublikowana w tomikach:

*** dx86-16 Publikacje Towarzystwa Strażnica ***
1977: „Uważajcie na samych siebie i na całe stado” (pierwsza broszura):
1979: „Uważajcie na samych siebie i na całe stado” (druga broszura):
1981: „Uważajcie na samych siebie i na całe stado” (trzecia broszura):

Po ang. identycznie w tym samym czasie:

*** dx86-18 Watch Tower Publications ***
1977, “Pay Attention to Yourselves and to All the Flock” (first brochure):
1979, “Pay Attention to Yourselves and to All the Flock” (second brochure):
1981, “Pay Attention to Yourselves and to All the Flock” (third brochure):

Skrótowo tak napisano o niej:

*** jv rozdz. 15 s. 232 ***
Stale publikuje się wskazówki organizacyjne (najpierw po angielsku, a potem w innych językach) mające na celu skoordynowanie działalności Świadków oraz poinformowanie wszystkich o usprawnieniach pomagających pełnić służbę

Ciekawostki z niej.
Aby przesłuchania przed zborowym komitetem sądowniczym przebiegały odpowiednio, ŚJ wydali w latach 1977-1981, podręcznik (trzy zeszyty – razem 159 stron) dla nadzorców pt. „Uważajcie na samych siebie i na całe stado. Podręcznik Kursu Służby Królestwa”.

Jest to tajna instrukcja, o czym świadczą słowa zawarte w niej: „Niniejszy Podręcznik Kursu Służby Królestwa (ks81) wraz z poprzednimi wydaniami (ks77 i ks79) jest przewidziany WYŁĄCZNIE do użytku nadzorców podróżujących oraz starszych zboru i nie wolno go dawać ani wypożyczać innym osobom, nawet członkom własnej rodziny” (s. 113).

Zawiera on na przykład takie rozdziały:
„Gdy zapada decyzja o wykluczeniu” (s. 58),
„Ponowne przyjęcie do społeczności” (s. 59),
„Sprawy poufne” (s. 61),
„Udział w Komitecie Sądowniczym” (s. 62),
„Przesłuchania przed Komitetem Sądowniczym” (s. 64),
„Przesłuchania przed Komitetem Odwoławczym” (s. 149).

O powoływaniu tego ostatniego komitetu napisano:
„Jeżeli ktoś uważa, że został potraktowany niesprawiedliwie, może odwołać się od decyzji o wykluczeniu. W takim wypadku byłoby najlepiej, gdyby starsi napisali do Towarzystwa, podając przy tym swoje zalecenie, kto najlepiej by się nadawał do komitetu odwoławczego” (s. 59).

Mało tego, „Gdzie tylko to możliwe, podczas przesłuchania (przesłuchań) przed komitetem odwoławczym powinni być obecni członkowie komitetu sądowniczego, który rozpatrywał daną sprawę za pierwszym razem...” (s. 149-150).

Później w roku 1991 wydano kolejną książkę (o niej później), która w ang. miała identyczny tytuł, a w polskim zmieniony.


Offline julia7

Odp: Historia książek dla starszych
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Listopad, 2018, 19:44 »
Uważaj na siebie.



Offline Roszada

Odp: Historia książek dla starszych
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Listopad, 2018, 10:04 »
W roku 1991 wydano nową książkę dla starszych:

*** dx86-16 Publikacje Towarzystwa Strażnica ***
1991: „Zważajcie na samych siebie i na całą trzodę” (książka):

Tytuł jej w języku polskim różnił się od poprzedniej („Uważajcie na samych siebie i na całe stado” 1977-1981)
Jednak w języku angielskim był to ten sam tytuł:

*** dx86-18 Watch Tower Publications ***
1981, “Pay Attention to Yourselves and to All the Flock” (third brochure):
1991, “Pay Attention to Yourselves and to All the Flock” (book):

Niewiele o niej napisano:

*** w94 15.1 s. 17 Pasterze i owce w teokracji ***
Jedną z takich publikacji jest książka „Zważajcie na samych siebie i na całą trzodę”, zawierająca biblijne wskazówki przeznaczone dla zamianowanych nadzorców zboru, czyli starszych.

Kilka ciekawych fragmentów.
Podręcznik (zajmujący się procedurą wykluczania) odwołuje się do tekstu Jk 5:16:

   „Kto się dopuścił poważnego przewinienia, postąpi mądrze, gdy porozmawia o tym z jednym bądź kilkoma starszymi (Jak. 5:16).
Gdy popełnia ciężkie grzechy należy powołać komitet sądowniczy.
W innych wypadkach członkowi zboru może być postawiony zarzut (1 Kor. 1:11)” („Zważajcie na samych siebie i na całą trzodę” 1991 s. 97 [w nowszym podręczniku z roku 2010 nie ma tego fragmentu]).

   „Osoby, które rozmyślnie rozpowszechniają (uporczywie popierają lub głoszą) nauki sprzeczne z prawdą biblijną, Świadkowie Jehowy uważają za odstępców” („Zważajcie na samych siebie i na całą trzodę” 1991 s. 95).

Zmienił on trochę sposób powoływania komitetu odwoławczego:

   „Przewodniczący komitetu sądowniczego skontaktuje się bezzwłocznie z nadzorcą obwodu, który wyznaczy starszych do komitetu odwoławczego. W miarę możliwości starsi wybrani przez nadzorcę obwodu do komitetu odwoławczego nie powinni być z tego samego zboru, co pierwszy komitet” („Zważajcie na samych siebie i na całą trzodę” 1991 s. 124-125).

   „Gdyby odwołano się po siedmiu dniach, skontaktujcie się jak najszybciej z biurem oddziału, prosząc o wskazówki” (jw. s. 125).

   W podręczniku tym przewidziano też odwołanie się od decyzji „komitetu odwoławczego” do „biura oddziału”:

„Jeżeli komitet odwoławczy podtrzyma decyzji [„ę” błąd w druku] o wykluczeniu nie można się już od niej odwoływać. Gdyby jednak winowajca upierał się przy tym, że w postępowaniu sądowniczym popełniono poważny błąd, komitet odwoławczy powinien go powiadomić, że w ciągu siedmiu dni może przedłożyć komitetowi odwoławczemu zarzuty na piśmie w celu przekazania ich do biura oddziału” (jw. s. 127).

   A co następuje, gdy oba komitety nie są zgodne ze sobą i nie potrafią przyjąć wspólnego stanowiska? Oto wytyczne:

   „Czasami pierwszy komitet i komitet odwoławczy mają odmienne zdania. W takim wypadku w żaden sposób nie daje się oskarżonemu do zrozumienia, do jakich wniosków doszedł komitet odwoławczy. Mówi mu się po prostu, że decyzja jeszcze nie zapadła. Komitet odwoławczy wysyła formularze S-77 i S-79 do biura oddziału wraz z uzasadnieniem swojej decyzji oraz z listem pierwszego komitetu wyłuszczającym przyczynę (przyczyny) różnicy zdań. Komitet odwoławczy wręcza pierwszemu komitetowi kopię swego pisma. Oba komitety zaczekają na odpowiedź biura oddziału. (...) Biuro oddziału chętnie wypowie się w tej sprawie i w razie potrzeby udzieli dodatkowych wskazówek biblijnych, przekazując te informacje komitetowi odwoławczemu” (jw. s. 127-128).

Podręcznik dla starszych zboru wydany w roku 1991, w rozdziale Nadzorcy 'zarządzający w imię sprawiedliwości' (s. 92-96) wymienia między innymi kwestię krwi, jako kwalifikującą do wykluczenia z organizacji:

   „Niepowstrzymywanie się od krwi (1 Mojż. 9:4; Dzieje 15:20, 28, 29)” („Zważajcie na samych siebie i na całą trzodę” 1991 s. 96).

Książka dostępna w Archiwum:

https://wtsarchive.com/pub/ks91-p_zwazajcie-na-samych-siebie-i-na-cala-trzode



Offline Roszada

Odp: Historia książek dla starszych
« Odpowiedź #4 dnia: 06 Listopad, 2018, 18:27 »
Zanim przejdziemy do aktualnej książki, a właściwie ciągle uaktualnianej na marginesach o dopiski z listów dla starszych, kilka refleksji.

Otóż dziwne, że pierwsza książka wyłącznie dla starszych pojawiła się dopiero w roku 1977.
Czyżby wcześniej korzystano tylko z materiału z listów dla starszych i z książek 'organizacyjnych'? A było takich kilka już po wprowadzeniu wykluczenia w roku 1952:

*** dx86-16 Publikacje Towarzystwa Strażnica ***
1955: Kazanie wspólnie w jedności:
         Wykwalifikowani do służby kaznodziejskiej (po polsku: 1957):
1956: Wskazówki dotyczące publikowania wiadomości teokratycznych (po polsku brak):
1960: Głoszenie i nauczanie w pokoju i jedności:
          Kurs Służby Królestwa:
1966: Kurs Służby Królestwa — szkic programu i notatki (po polsku brak):
1967: „Słowo Twoje jest pochodnią dla nóg moich” (po polsku: 1971):
         Wykwalifikowani do służby kaznodziejskiej (wyd. zrewid.):
1972: Kurs Służby Królestwa (wyd. zrewid.):
        Organizacja powołana do ogłaszania Królestwa i pozyskiwania uczniów (po polsku wydano fragmenty):


Offline Roszada

Odp: Historia książek dla starszych
« Odpowiedź #5 dnia: 06 Listopad, 2018, 20:54 »
Kolejna książka wyłącznie dla starszych zboru została wydana w roku 2010:
‘Paście trzodę Bożą’

Jest to jedyna książka dla starszych, której nie wymieniono w publikacjach Świadków Jehowy a nawet w skorowidzu!
Oto spis publikacji organizacyjnych, w których Paście pominięto:

*** dx86-16 Publikacje Towarzystwa Strażnica ***
1977: „Uważajcie na samych siebie i na całe stado” (pierwsza broszura):
1979: „Uważajcie na samych siebie i na całe stado” (druga broszura):
1981: „Uważajcie na samych siebie i na całe stado” (trzecia broszura):
1983: Zorganizowani do pełnienia naszej służby (po polsku: 1985):
1989: Zorganizowani do pełnienia naszej służby (wyd. zrewid.) (po polsku: 1990):
1991: „Zważajcie na samych siebie i na całą trzodę” (książka):
2005: Zorganizowani do spełniania woli Jehowy:
2015: Zorganizowani do spełniania woli Jehowy (wyd. zrewid.):
2019: Zorganizowani do spełniania woli Jehowy (wyd. zrewid.):

2010: ‘Paście trzodę Bożą’
2019: ‘Paście trzodę Bożą’

Jej tekst w PDF i omówienie zostało zamieszczone na naszym forum:

https://swiadkowiejehowywpolsce.org/informacje-prosto-z-kanalu/ksiazka-dla-starszych-pascie-trzode-boza-po-polsku/msg19481/#msg19481

Paście trzodę Bożą aktualizuje kwestie wykluczania i „komitetu odwoławczego”:

„Członkowie komitetu odwoławczego powinni się kierować skromnością i nie wywoływać wrażenia że osądzają poprzedni komitet, a nie oskarżonego [pogrubienie za oryginałem]” (Paście trzodę Bożą 2010 s. 104-105).

„Starsi wchodzący w skład komitetu odwoławczego nie mogą zapominać, że komitet sądowniczy zapewne lepiej zna całą sprawę oraz sytuację obwinionego” (jw. s. 105).

„Na początku komitet odwoławczy przeczyta materiały dotyczące sprawy i porozmawia z komitetem sądowniczym. Następnie spotka się z oskarżonym. Ponieważ poprzedni komitet uznał go za zatwardziałego grzesznika, komitet odwoławczy nie będzie się modlił w jego obecności, lecz uczyni to przed zaproszeniem go do pokoju” (jw. s. 105).

„Wszelkie zeznania świadków będą składane w obecności poprzedniego komitetu” (jw. s. 106).

„Jeżeli komitet odwoławczy podtrzyma decyzję o wykluczeniu, to nie można się już od niej odwołać. Gdyby jednak winowajca upierał się przy tym, że w ocenie sprawy popełniono poważny błąd [pogrubienie za oryginałem], komitet odwoławczy powinien go powiadomić, że w ciągu siedmiu dni może przedłożyć komitetowi odwoławczemu zarzuty na piśmie w celu przekazania ich do Biura Oddziału. Komitet nie powinien wspominać o tej możliwości; chyba że obwiniony wysunie twierdzenie, iż popełniono poważny błąd. Jeśli oskarżony wyraża chęć napisania listu do Biura Oddziału, należy wstrzymać się z ogłoszeniem wykluczenia” (jw. s. 107).

„Komitet odwoławczy powinien spotkać się z komitetem sądowniczym, by przedyskutować sprawę i wyjaśnić, dlaczego ma inne zdanie. Po zaproszeniu obwinionego do pokoju komitet odwoławczy poinformuje go, że sprawa nie może być jeszcze zamknięta.(...) Żaden z komitetów nie powinien dawać oskarżonemu do zrozumienia, że komitety mają odmienne zdania. [pogrubienie za oryginałem] Po wyjściu winowajcy spotkanie można zakończyć modlitwą” (jw. s. 107-108).

„Nawet jeśli oba komitety zgadzają się, że dana osoba nie powinna zostać wykluczona, nie przekażą jej tej informacji lecz powiedzą, że decyzja nie została jeszcze podjęta. Komitet odwoławczy prześle do Biura Oddziału osobne listy od obu komitetów ze szczegółowymi wyjaśnieniami podjętej decyzji” (jw. s. 108).

Paście trzodę Bożą (2010), w podrozdziale „Wykroczenia wymagające powołania komitetu sądowniczego” (s. 58-71), szeroko opisuje podstawy do wykluczenia ze zboru.
   Podajemy z niej kilka uzupełnień wobec poprzednich źródeł, które cytowaliśmy:

   „próba samobójcza” (Paście trzodę Bożą 2010 s. 59).

   „Dobrowolne, ustawiczne i nieuzasadnione utrzymywanie kontaktów z wykluczonymi niebędącymi członkami rodziny, wbrew wielokrotnym przestrogom starszych. (...)
Seksualne molestowanie dzieci” (jw. s. 61).

   „Zabieganie o względy drugiej osoby bądź utrzymywanie z nią więzi uczuciowej, gdy nie ma biblijnego lub świeckiego prawa do zawarcia małżeństwa...” (jw. s. 61).

   „Rażąca nieczystość fizyczna (...) czystość swego ciała i miejsca zamieszkania” (jw. s. 65).

   „Gdyby chrześcijanin zaczął zawodowo uprawiać boks...” (jw. s. 71).

   Nowością w tej książce, w stosunku do poprzedniej jest to, że przyjęcie transfuzji krwi zaliczono do „odłączenia się”, a nie do „wykluczenia”, choć oznacza to podobne sankcje wobec takiej osoby:

„Działania, które świadczą o odłączeniu się: (...) Świadome przyjęcie krwi i nieokazanie skruchy. Jeśli ktoś świadomie przyjął krew – być może pod bardzo silną presją – komitet ustali fakty i oceni postawę winowajcy. Jeżeli okazuje on skruchę, komitet zapewni mu duchową pomoc w myśl Galatów 6:1 i Judy 22, 23. Ponieważ grzesznik okazał słabość duchową, przez jakiś czas nie można mu powierzać w zborze specjalnych zadań; konieczne może też być pozbawienie go niektórych podstawowych przywilejów. Zależnie od okoliczności komitet może również zalecić podanie w zborze następującego ogłoszenia. »Starsi zajęli się sprawą dotyczącą [imię i nazwisko]. Pragniemy poinformować, że duchowi pasterze udzielają mu (jej) potrzebnej pomocy«. Gdyby natomiast winowajca nie okazał skruchy, członkowie komitetu ogłoszą, że się odłączył” (‘Paście trzodę Bożą’ 2010 s. 110-111).

   Po ogłoszeniu w zborze o „odłączeniu się” danej osoby, traktowanej jak wykluczonej, nie można się już odwoływać od tego, by nie stosowano wobec niej sankcji, jak wobec największego grzesznika:

„Ponieważ odłączenie się jest rezultatem czyjejś osobistej decyzji, a nie decyzji podjętej przez komitet, nie można się od tego odwołać. Dlatego odpowiednie ogłoszenie podaje się na najbliższym zebraniu służby, bez konieczności czekania siedmiu dni” (‘Paście trzodę Bożą’ 2010 s. 112).

Książka ta jest cały czas uaktualniana. Oto przykład:

„Ciało Kierownicze postanowiło, że od 1 września 2014 roku bracia, którzy ukończyli 80 rok życia, nie będą już usługiwać w charakterze koordynatorów gron starszych. Oczywiście koordynatorzy, którzy jeszcze nie osiągnęli tego wieku, również mogą skromnie uznać, że dobrze będzie, jeśli zastąpi ich inny brat (Mich. 6:8). (...) W podręczniku ‛Paście trzodę Bożą’, rozdziale 2, akapicie 11, każdy starszy powinien dopisać po pierwszym zdaniu następującą informację: »Nie może mieć więcej niż 80 lat«” (List 1 czerwca 2014 DO WSZYSTKICH GRON STARSZYCH Dotyczy: koordynatora grona starszych). https://wtsarchive.com/letter/20140601-p_dot-koordynatora-grona-starszych
« Ostatnia zmiana: 07 Listopad, 2019, 22:49 wysłana przez Roszada »


Offline Roszada

Odp: Historia książek dla starszych
« Odpowiedź #6 dnia: 07 Listopad, 2018, 09:06 »
Pierwsza książka wydana w latach 1977-1981.
Druga książka wydana w roku 1991 (14 lat po pierwszej).
Trzecia książka wydana w roku 2010 (19 lat po drugiej).

Może czas na czwartą książkę? :)
Wszak tyle dopisków już powstało na jej marginesach.
Ale z drugiej strony dopiero 8 lat minęło od wydania ostatniej.
Może już nie będzie więcej papierowej? :-\
« Ostatnia zmiana: 07 Listopad, 2018, 13:17 wysłana przez Roszada »


Offline Roszada

Odp: Historia książek dla starszych
« Odpowiedź #7 dnia: 07 Listopad, 2018, 13:20 »
Niekonsekwencją Towarzystwa jest nakaz zwracanie książki, gdy się przestanie być starszym.
Przecież elektronicznej wersji się nie zwróci. ;D

‘Paście trzodę Bożą’ zawiera na początku następujące słowa:

„Niniejsza publikacja jest własnością zboru. Udostępnia się ją tylko starszym. Gdy ktoś przestaje usługiwać w takim charakterze, powinien zwrócić ją zborowemu komitetowi służby” (‘Paście trzodę Bożą’ 2010 s. 1).


Offline Roszada

Odp: Historia książek dla starszych
« Odpowiedź #8 dnia: 07 Listopad, 2018, 17:11 »
Zanim przejdziemy do aktualnej książki, a właściwie ciągle uaktualnianej na marginesach o dopiski z listów dla starszych, kilka refleksji.

Otóż dziwne, że pierwsza książka wyłącznie dla starszych pojawiła się dopiero w roku 1977.
Czyżby wcześniej korzystano tylko z materiału z listów dla starszych i z książek 'organizacyjnych'?
Rzeski potwierdził, że listy i szkolenia dla obwodowych wypełniały brak książki dla nich:

https://swiadkowiejehowywpolsce.org/literatura-pokarm-na-czas-sluszny/ksiazka-dla-obwodowych-(ang-)-circuit-overseer-guidelines/msg162948/#msg162948

Pewnie wcześniej było też tak co do starszych.


Offline Roszada

Odp: Historia książek dla starszych
« Odpowiedź #9 dnia: 07 Listopad, 2018, 17:55 »
Jest jeszcze jedna książka wydana dla nadzorców obwodu. Omawiana jest ona jednak w osobnym wątku:

https://swiadkowiejehowywpolsce.org/literatura-pokarm-na-czas-sluszny/ksiazka-dla-obwodowych-(ang-)-circuit-overseer-guidelines/



Offline Roszada

Odp: Historia książek dla starszych
« Odpowiedź #11 dnia: 26 Listopad, 2018, 19:10 »
Jednak prawdopodobnie najstarszą publikacją specjalnie dla starszych była broszura z roku 1961:

Zagadnienia Służby Królestwa (56 stron)

Opisano ją tu:

https://swiadkowiejehowywpolsce.org/historia-swiadkow-jehowy/tajna-broszura-dla-starszych-z-roku-1961/msg165893/#msg165893