Kolejna książka wyłącznie dla starszych zboru została wydana w roku 2010:
‘Paście trzodę Bożą’Jest to jedyna książka dla starszych, której nie wymieniono w publikacjach Świadków Jehowy a nawet w skorowidzu!
Oto spis publikacji organizacyjnych, w których
Paście pominięto:
*** dx86-16 Publikacje Towarzystwa Strażnica ***
1977: „Uważajcie na samych siebie i na całe stado” (pierwsza broszura):
1979: „Uważajcie na samych siebie i na całe stado” (druga broszura):
1981: „Uważajcie na samych siebie i na całe stado” (trzecia broszura):
1983: Zorganizowani do pełnienia naszej służby (po polsku: 1985):
1989: Zorganizowani do pełnienia naszej służby (wyd. zrewid.) (po polsku: 1990):
1991: „Zważajcie na samych siebie i na całą trzodę” (książka):
2005: Zorganizowani do spełniania woli Jehowy:
2015: Zorganizowani do spełniania woli Jehowy (wyd. zrewid.):
2019: Zorganizowani do spełniania woli Jehowy (wyd. zrewid.):
2010: ‘Paście trzodę Bożą’
2019: ‘Paście trzodę Bożą’
Jej tekst w PDF i omówienie zostało zamieszczone na naszym forum:
https://swiadkowiejehowywpolsce.org/informacje-prosto-z-kanalu/ksiazka-dla-starszych-pascie-trzode-boza-po-polsku/msg19481/#msg19481 Paście trzodę Bożą aktualizuje kwestie wykluczania i „komitetu odwoławczego”:
„Członkowie komitetu odwoławczego powinni się kierować skromnością i
nie wywoływać wrażenia że osądzają poprzedni komitet, a nie oskarżonego [pogrubienie za oryginałem]” (Paście trzodę Bożą 2010 s. 104-105).
„Starsi wchodzący w skład komitetu odwoławczego nie mogą zapominać, że komitet sądowniczy zapewne lepiej zna całą sprawę oraz sytuację obwinionego” (jw. s. 105).
„Na początku komitet odwoławczy przeczyta materiały dotyczące sprawy i porozmawia z komitetem sądowniczym. Następnie spotka się z oskarżonym. Ponieważ poprzedni komitet uznał go za zatwardziałego grzesznika, komitet odwoławczy nie będzie się modlił w jego obecności, lecz uczyni to przed zaproszeniem go do pokoju” (jw. s. 105).
„Wszelkie zeznania świadków będą składane w obecności poprzedniego komitetu” (jw. s. 106).
„Jeżeli komitet odwoławczy podtrzyma decyzję o wykluczeniu, to nie można się już od niej odwołać.
Gdyby jednak winowajca upierał się przy tym, że w ocenie sprawy popełniono poważny błąd [pogrubienie za oryginałem], komitet odwoławczy powinien go powiadomić, że w ciągu siedmiu dni może przedłożyć komitetowi odwoławczemu zarzuty na piśmie w celu przekazania ich do Biura Oddziału. Komitet nie powinien wspominać o tej możliwości; chyba że obwiniony wysunie twierdzenie, iż popełniono poważny błąd. Jeśli oskarżony wyraża chęć napisania listu do Biura Oddziału, należy wstrzymać się z ogłoszeniem wykluczenia” (jw. s. 107).
„Komitet odwoławczy powinien spotkać się z komitetem sądowniczym, by przedyskutować sprawę i wyjaśnić, dlaczego ma inne zdanie. Po zaproszeniu obwinionego do pokoju komitet odwoławczy poinformuje go, że sprawa nie może być jeszcze zamknięta.(...)
Żaden z komitetów nie powinien dawać oskarżonemu do zrozumienia, że komitety mają odmienne zdania. [pogrubienie za oryginałem] Po wyjściu winowajcy spotkanie można zakończyć modlitwą” (jw. s. 107-108).
„Nawet jeśli oba komitety zgadzają się, że dana osoba nie powinna zostać wykluczona, nie przekażą jej tej informacji lecz powiedzą, że decyzja nie została jeszcze podjęta. Komitet odwoławczy prześle do Biura Oddziału osobne listy od obu komitetów ze szczegółowymi wyjaśnieniami podjętej decyzji” (jw. s. 108).
Paście trzodę Bożą (2010), w podrozdziale „Wykroczenia wymagające powołania komitetu sądowniczego” (s. 58-71), szeroko opisuje podstawy do wykluczenia ze zboru.
Podajemy z niej kilka uzupełnień wobec poprzednich źródeł, które cytowaliśmy:
„próba samobójcza” (Paście trzodę Bożą 2010 s. 59).
„Dobrowolne, ustawiczne i nieuzasadnione utrzymywanie kontaktów z wykluczonymi niebędącymi członkami rodziny, wbrew wielokrotnym przestrogom starszych. (...)
Seksualne molestowanie dzieci” (jw. s. 61).
„Zabieganie o względy drugiej osoby bądź utrzymywanie z nią więzi uczuciowej, gdy nie ma biblijnego lub świeckiego prawa do zawarcia małżeństwa...” (jw. s. 61).
„Rażąca nieczystość fizyczna (...) czystość swego ciała i miejsca zamieszkania” (jw. s. 65).
„Gdyby chrześcijanin zaczął zawodowo uprawiać boks...” (jw. s. 71).
Nowością w tej książce, w stosunku do poprzedniej jest to, że przyjęcie transfuzji krwi zaliczono do „odłączenia się”, a nie do „wykluczenia”, choć oznacza to podobne sankcje wobec takiej osoby:
„Działania, które świadczą o odłączeniu się: (...) Świadome przyjęcie krwi i nieokazanie skruchy. Jeśli ktoś świadomie przyjął krew – być może pod bardzo silną presją – komitet ustali fakty i oceni postawę winowajcy. Jeżeli okazuje on skruchę, komitet zapewni mu duchową pomoc w myśl Galatów 6:1 i Judy 22, 23. Ponieważ grzesznik okazał słabość duchową, przez jakiś czas nie można mu powierzać w zborze specjalnych zadań; konieczne może też być pozbawienie go niektórych podstawowych przywilejów. Zależnie od okoliczności komitet może również zalecić podanie w zborze następującego ogłoszenia. »Starsi zajęli się sprawą dotyczącą [imię i nazwisko]. Pragniemy poinformować, że duchowi pasterze udzielają mu (jej) potrzebnej pomocy«. Gdyby natomiast winowajca nie okazał skruchy, członkowie komitetu ogłoszą, że się odłączył” (‘Paście trzodę Bożą’ 2010 s. 110-111).
Po ogłoszeniu w zborze o „odłączeniu się” danej osoby, traktowanej jak wykluczonej, nie można się już odwoływać od tego, by nie stosowano wobec niej sankcji, jak wobec największego grzesznika:
„Ponieważ odłączenie się jest rezultatem czyjejś osobistej decyzji, a nie decyzji podjętej przez komitet, nie można się od tego odwołać. Dlatego odpowiednie ogłoszenie podaje się na najbliższym zebraniu służby, bez konieczności czekania siedmiu dni” (‘Paście trzodę Bożą’ 2010 s. 112).
Książka ta jest cały czas uaktualniana. Oto przykład:
„Ciało Kierownicze postanowiło, że od 1 września 2014 roku bracia, którzy ukończyli 80 rok życia, nie będą już usługiwać w charakterze koordynatorów gron starszych. Oczywiście koordynatorzy, którzy jeszcze nie osiągnęli tego wieku, również mogą skromnie uznać, że dobrze będzie, jeśli zastąpi ich inny brat (Mich. 6:8). (...) W podręczniku ‛Paście trzodę Bożą’, rozdziale 2, akapicie 11, każdy starszy powinien dopisać po pierwszym zdaniu następującą informację: »Nie może mieć więcej niż 80 lat«” (List 1 czerwca 2014 DO WSZYSTKICH GRON STARSZYCH Dotyczy: koordynatora grona starszych).
https://wtsarchive.com/letter/20140601-p_dot-koordynatora-grona-starszych