Ez 16:55, Sodoma i Towarzystwo StrażnicaTowarzystwo Strażnica przez całe lata powoływało się na słowa Ez 16:55 by pokazać, że Sodomici zmartwychwstaną lub, że nie zmartwychwstaną. Pomijamy tu tekst Mt 10:15 („Lżej będzie ziemi Sodomskiej i Gomorskiej w dzień sądny, niżeli miastu onemu”).
“I siostry twoje, Sodoma i córki jej, wrócą się do pierwszego stanu swego, także Samarja i córki jej wrócą się do pierwszego stanu swego; tedy się też i ty z córkami twemi nawrócisz do pierwszego stanu swego”. – Ezechjela 16:55, BG.
1. Sodomici zmartwychwstaną na podstawie Ez 16:55
„[Ez] 16:53-63. Obiecane przez Boga Sodomitom wybawienie z śmierci i przywiedzenie do sprawiedliwości dowodzi, że miljony z żyjących obecnie nie potrzebują umierać” („Miljony ludzi z obecnie żyjących nie umrą!” 1920 s. 86);
„Ludzie Sodomy i Gomory byli zniszczeni ogniem. Duchowieństwo stara się nakłonić ludzi do wierzenia, że oni się jeszcze palą, lecz Pan przez swego proroka mówi, że oni będą także przywiedzeni z powrotem do swego ‘pierwotnego stanu’, co znaczy, że będą wzbudzeni ze śmierci, a następnie muszą otrzymać sposobność do życia, albowiem Bóg obiecał ją dla wszystkich (Ezechjela 16:55). To jest dostatecznie poparte przez słowa Jezusa, który rzekł: ‘(...)’. – Jana 5:25” („Stworzenie” 1928 [ang. 1927] s. 314);
„Przez restytucję Pan rozciągnie nadzieję życia na wszystkie narody, nawet na takie cudzołożne pokolenia jak Sodoma i Samarja, jak to pokazuje przez następujące słowa swego proroka: ‘Wszakże wspomnę na przymierze moje z tobą, uczynione za dni młodości twojej, i utwierdzę z tobą przymierze wieczne’ (Ezechjela 16:60). ‘Większą siostrą’ Żydów była Samarja, a wspomnianą poniżej ‘mniejszą siostrą’ była Sodoma; czytamy: ‘I siostry twoje, Sodoma i córki jej, wrócą się do pierwszego stanu swego, także Samarja i córki jej wrócą się do pierwszego stanu swego; tedy się też i ty z córkami twemi nawrócisz do pierwszego stanu swego’. – Ezechjela 16:55” („Życie” 1929 s. 309);
Tak nauczano przez długie lata. Jeszcze angielska Strażnica z 1 stycznia 1939 r. na stronie 13 uczy, że Sodomici muszą powstać z martwych by poznać wolę Boga. Odwoływano się w niej na przykład do tekstu Ez 16:55.
2. Sodomici NIE zmartwychwstaną na podstawie Ez 16:55
„Jeśli pobici przez Pana w Sodomie nie mają zmartwychwstania, tedy też pobici przez Niego w Armagedonie nie będą mieli zmartwychwstania, gdyż pierwsi wyobrażali drugich. W usiłowaniu udowodnienia swego twierdzenia, że nie wszyscy pobici w Armagedonie pozostaną martwi, niektórzy próbują wskazać, że zgładzeni ogniem Sodomici powrócą w zmartwychwstaniu. Cytują oni Ezechiela 16:53-55: ‘(...)’. Towarzyszący tym słowom tekst pokazuje, że omawiany jest powrót z niewoli, a nie zmartwychwstanie w tysiącleciu” (Strażnica Nr 20, 1952 s. 4 [ang. 01.06 1952 s. 336]);
„Tak więc zaczęło się wypełnianie Ezechiela 16:53-55 we wczesnym okresie chrześcijańskim. Ezechiel nie miał na myśli literalnej Sodomy, tak samo jak jej nie miał na myśli Izajasz, gdy Izrael nazwał Sodomą, albo Jan, gdy napisał, że Jezus zmarł w Sodomie (Izaj. 1:10; Objaw. 11:8). Ezechiel użył Sodomy jako symbolu nieobrzezanych pogan, mianowicie gdy mówił o przywróceniu organizacji teokratycznej, a więc nie o zmartwychwstaniu. ‘(...) W konsekwencji mówię wam ludzie: Będzie znośniej ziemi Sodomskiej w Dniu Sądu niż tobie’ (Mat. 10:14, 15; 11:20-24; Łuk. 10:10-15, NW). Z tego wnioskują niektórzy, że w Królestwie tysiącletnim miałby być jakiś przeszły sąd zarówno dla Sodomy jak i dla owych miast żydowskich. Gdybyśmy tak chcieli pojmować te słowa, byłyby one sprzeczne z oświadczeniem Judy, że Sodoma już poniosła ‘sądową karę ognia wieczystego’. (...) Podobnie też Sodoma nie wytrzymała w owym czasie jej sądu, zawiodła zupełnie, a Żydzi wiedzieli, że jej los był przypieczętowany” (Strażnica Nr 20, 1952 s. 5-6 [ang. 01.06 1952 s. 337-338]).
3. Sodomici zmartwychwstaną na podstawie Ez 16:55
„Co w takim razie powiemy o ludności starożytnej Sodomy, która razem z sąsiednim miastem Gomorą istniała tylko dopóty, dopóki Bóg nie spuścił z nieba ognia i siarki, sprowadzając na Sodomę i pobliskie miasta zagładę? Czy będziemy obstawać przy tym, że dzień sądu będzie dla Sodomy absolutnie nie do zniesienia, a tym samym będzie on nie do zniesienia dla jeszcze bardziej odpowiedzialnego miasta Kafarnaum, oraz że z tej racji Kafarnaum nie dozna zmartwychwstania, tak samo jak Sodoma? Nie! Dlaczego? Ponieważ Jezus potraktował Sodomę na równi, czyli równolegle z Tyrem i Sydonem. Jezus wskazał, że Sodoma — mimo całego swego zepsucia — tak jak Tyr i Sydon nie osiągnęła stanu, w którym by nie mogła już okazać skruchy. Powiedział przecież, że gdyby potężne dzieła, których dokonał w Kafarnaum, miały miejsce w Sodomie, „stałaby jeszcze” aż po czasy Jezusa. (...) Zatem duchowa odnowa zmarłych mieszkańców Sodomy nie jest sprawą beznadziejną. (1 Mojż. 18:22-32) O ludziach przyrównanych do starożytnych obywateli Sodomy proroctwo Ezechiela 16:46-61 wypowiada się słowami pełnymi nadziei” (Strażnica Nr 5, 1966 s. 2).
4. Sodomici NIE zmartwychwstaną na podstawie Ez 16:55
W roku 1988 znów odesłano do tekstu z roku 1952, który przecież w roku 1966 odrzucono:
„Występujące w Księdze Ezechiela 16:53-55 napomknięcie o „Sodomie i podległych jej miejscowościach” nie dotyczy zmartwychwstania; w sensie obrazowym mowa tam o Jeruzalem i jej córkach (por. Objawienie 11:8). Zobacz też Strażnicę (ang.) z 1 czerwca 1952 roku, strona 337” (Strażnica Nr 17, 1988 s. 31).
Od 1988 roku nie komentowano Ez 16:55.