Skorowidz się podaje:
*** dx86-13 Kształtowanie się wierzeń ***
1872: okup: jv 718
*** jv s. 718 Ważne wydarzenia w nowożytnej historii Świadków Jehowy ***
1872 Russell i osoby badające z nim Biblię zaczynają sobie uświadamiać, jaką wartość ma cena okupu, który Chrystus złożył za ludzkość
Była to jedna z najważniejszych nauk Russella o którą pokłócił się później z Barbourem:
*** w94 1.1 ss. 20-21 ak. 4 Strażnica i Przebudźcie się! — niezastąpione czasopisma stające w obronie prawdy ***
Jednakże jakieś półtora roku później, w roku 1878, w sierpniowym wydaniu Zwiastuna Barbour zamieścił swój artykuł zaprzeczający zbawiennej wartości śmierci Chrystusa. Już w następnym numerze Russell, prawie 30 lat młodszy od Barboura, opublikował artykuł, w którym poparł okup i zaliczył go do „najważniejszych nauk Słowa Bożego” (Mateusza 20:28). Po wielokrotnych próbach przekonania Barboura na podstawie Pisma Świętego Russell postanowił w końcu zerwać wszelkie powiązania ze Zwiastunem. Jego nazwisko jako zastępcy redaktora przestało się pojawiać w tym piśmie od czerwca 1879 roku. Miesiąc później 27-letni Russell zaczął wydawać czasopismo Strażnica Syjońska i Zwiastun Obecności Chrystusa (znane obecnie jako Strażnica Zwiastująca Królestwo Jehowy), które od początku popierało prawdy ze Słowa Bożego, takie jak nauka o okupie.
Nauka o okupie Russella różniła się od dzisiejszej wykładni ŚJ.
Uważał on, że wszyscy łącznie z Adamem zmartwychwstaną (z wyłączeniem Judasza) i będą mieli szansę próby w 1000 leciu.
„To jest w zgodzie z oświadczeniem Apostoła, że Jezus Chrystus – Pośrednik – dał samego siebie na okup za wszystkich, aby być opowiadany świadczony wszystkim w swoim czasie. To jest właśnie to, co się stanie dla wszystkich ludzi bez względu na ich chęć, lub wiarę” (Boski Plan Wieków 1917 s. 130-131).
„Ogłosi On wszystkim, że śmiercią Swoją na Kalwaryi odkupił nie tylko Adama, i jego potomstwo, ale także i jego królestwo, ziemię...” (Walka Armagieddonu 1919 [ang. 1897] s. 780).
W latach 30. XX Towarzystwo zaczęło odsuwać znaczenie okupu:
„Przez wiele lat rozumieliśmy, że najważniejszą doktryną z Biblji jest wielka ofiara okupu, lecz obecnie dowiadujemy się o Jehowie, przeto rozumiemy inaczej. (...) Jednakże ta, która się tyczy Królestwa Bożego, jest większa od ofiary okupu. Ona jest największą, dlatego, ponieważ Bóg przez Swoje Królestwo w zupełności usprawiedliwi Swoje Słowo i imię...” (Strażnica 01.09 1930 s. 260 [ang. 01.07 1930 s. 196]).
„Nie ma powodu do wierzenia, że ofiara okupu była na korzyść Adama, lecz była i jest na pożytek potomstwa Adamowego...” (Strażnica 15.10 1937 s. 308 [ang. 15.08 1937 s. 244]).
„Nie ma powodu do wierzenia, że ofiara okupu była na korzyść Adama...” (Strażnica 01.01 1938 s. 13).
„Adam nie mógł być odkupiony, a to dla tej przyczyny, że wydany przeciw niemu sąd był ostateczny” (Strażnica 15.07 1938 s. 214).