Tusia , twoj cytat z Ks.Madrosci odnosili ojcowie Kosciola do Jezusa (jak czytam w przypisach w mojej Tysiaclatce) .
Jednak znowu kontekst wskazuje , ze ten tekst powstal nie jako proroctwo dotyczace Mesjasza , tylko jako opis drogi zyciowej grzesznikow i porownanie jej z droga sprawiedliwych .
Ktos ,kiedys , wpadl na pomysl odniesc ten tekst do Jezusa ale rownie dobrze moglby on pasowac do jakiegos innego , bogobojnego czlowieka .
Nie mam podobnych wrażeń.
Mesjasz w końcu był, czy Go nie było?
Roszada , Mesjasz byl , a raczej bylo wielu , ktorzy podawali sie za Mesjasza ale tylko jeden z nich mial wystarczajaca sile przebicia , zeby stac sie poczatkiem nowego kultu .
Ale nie to wzbudza moj sceptycyzm , tylko zastanawiam sie , dlaczego tekst z 1 Mojz. 49;10 wyciaga sie z kontekstu i probuje na sile dopasowac do Mesjasza ?
Przeciez kontekst znowu wskazuje , ze te slowa , ktore wypowiadal Jakub byly skierowane do jego synow i poczatkowo nic z Mesjaszem nie mialy wspolnego . Dopiero pozniejsza interpretacja powiazala je z Jezusem .
Sebastian przytoczyl juz dwa nastepne "mesjanskie proroctwa" : Betlejem i urodzony z dziewicy .
Przejde wiec do nstepnej pozycji z tabelki SJ .
"Male dzieci zabite po Jego (Mesjasza) urodzeniu" czyli tzw. rzez niewiniatek . Jer.31;15.
Ewangelista Mateusz w 2;16-18 przytacza ten werset jako proroctwo wskazujace na rozkaz Heroda aby wybic wszystkich chlopcow do lat dwoch w Betlejem i okolicy .
I znow popatrzmy na kontekst :
Jer. 31;15-20
15 To mówi Pan:
«Słuchaj! W Rama daje się słyszeć
lament i gorzki płacz.
Rachel9 opłakuje swoich synów,
nie daje się pocieszyć, bo już ich nie ma».
16 To mówi Pan:
«Powstrzymaj głos twój od lamentu,
a oczy twoje od łez,
bo jest nagroda na twe trudy
- wyrocznia Pana -
powrócą oni z kraju nieprzyjaciela.
17 Jest nadzieja dla twego potomstwa
- <wyrocznia Pana> -
wrócą synowie do swych granic.
18 Usłyszałem wyraźnie skargę Efraima:
"Ukarałeś mnie i podlegam karze
jak nieoswojone cielę.
Spraw, bym powrócił, a wtedy powrócę,
bo jesteś Panem, Bogiem moim.
19 Gdy bowiem odwróciłem się, pożałowałem tego,
a gdy zrozumiałem, uderzyłem się w biodro10.
Wstydzę się i jestem zmieszany,
bo noszę hańbę mojej młodości"10.
20 Czy Efraim nie jest dla Mnie drogim synem
lub wybranym dzieckiem?
Ilekroć bowiem się zwracam przeciw niemu,
nieustannie go wspominam.
Dlatego się skłaniają ku niemu moje wnętrzności;
muszę mu okazać miłosierdzie!
- wyrocznia Pana
Czy tu jest mowa o "rzezi niewiniatek" czy moze jednak o powrocie Izraela z niewoli w Babilonie ? Najlepiej jest przeczytac sobie caly 31 rozdzial i wyrobic sobie wlasny poglad .