Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: 1878 - Oczekiwanie na zabranie do nieba  (Przeczytany 2172 razy)

Offline Roszada

1878 - Oczekiwanie na zabranie do nieba
« dnia: 25 Sierpień, 2015, 10:03 »
Okazuje się, że Russell, jeszcze zanim zaczął wydawać Strażnicę, zanim się napracował, chciał być już zabrany do nieba w roku 1878.

Rok 1878

„Wydarzenia w Betel stosują się do roku 1878 na wiosnę, które przez porównanie wskazują na koniec wieku Żydowskiego, gdy Jezus wjechał do Jerozolimy, jako król Żydowski (...) Chociaż w Piśmie św. nie ma obietnicy wyrażonej wprost, by Kościół w owym czasie miał być uwielbionym, to jednak było wiele powodów do przypuszczenia, że mogło się to wypełnić. Ci, którzy przyjęli ten zawód w duchu właściwym, otrzymali wielkie błogosławieństwo” (ang. Strażnica 15.09 1915 s. 5772 [reprint]).

„Stąd też wysnuli jeszcze jeden wniosek – skoro chrzest i namaszczenie Jezusa jesienią 29 roku n.e. odpowiadają początkowi jego niewidzialnej obecności w roku 1874, to jego wjazd do Jeruzalem w charakterze Króla wiosną 33 roku n.e. wskazywałby, iż objął władzę jako Król w niebie na wiosnę roku 1878. Badacze spodziewali się otrzymać wówczas nagrodę niebiańską” (Świadkowie Jehowy – głosiciele Królestwa Bożego 1995 s. 632).

„W ciągu żniwa, czyli końca tego wieku Pan Bóg przez Słowo zdawał się posyłać swój lud do czterech różnych punktów czasu, a mianowicie: 1874, 1878, 1881 i 1914 roku. Przy każdym z tych punktów czasu, wyczekujący święci, którzy byli pewni, że koniec wieku nadszedł, spodziewali się »przemiany Kościoła«. Gdy doszli do każdego z tych punktów, Pan Bóg rzekł: »Idź dalej, na inne miejsce«” (ang. Strażnica 01.02 1916 s. 5845 [reprint]).


Offline Roszada

Odp: 1878 - Oczekiwanie na zabranie do nieba
« Odpowiedź #1 dnia: 15 Wrzesień, 2018, 18:39 »
Szukając czego innego natrafiłem na taki oto tekst:

   „Bezsprzecznie p. Miller odkrył słuszną datę w Biblji na rok 1844. Wszakże on spodziewał się na ten rok za wiele. Rok 1874 był łatwo wyśledzony. Rok 1878 był także ważną datą, który spowodował dla Brata Russella wielkie doświadczenie, zanim on skorygował swoje poglądy, tak jak są zanotowane w jego wydaniu »Przesiewania Żniwa,« w kwietniu 1894 roku. Wielu przypomina sobie »absolutną pewność« niektórych w rok 1914. Bezwątpienia Panu upodobało się okazywanie gorliwości przez wielu jego sług; ale czy oni mieli podstawę dowodów biblijnych na wszystko, czego się spodziewali, że miało nastać w owym roku? Bądźmy zatem ostrożni względem przepowiadania rozmaitych szczegółów” (Strażnica 01.03 1925 s. 72 [ang. 15.02 1925 s. 57]).

Interesujące jest to, że A. H. Macmillan (1877-1966), bliski współpracownik C. T. Russella, chciał w latach 50. XX wieku wybronić pastora od jego oczekiwań związanych z rokiem 1878 i rzekomym wyczekiwaniem na moście na zabranie do nieba. Opublikował on w książce, wydanej poza Towarzystwem Strażnica, takie oto słowa, będące rzekomo rozmową z C. T. Russellem:

„Podczas rozmowy z Russellem o wydarzeniach z 1878 roku powiedziałem mu, że gazety w Pittsburghu doniosły, że stał on ubrany w białą szatę na moście na Sixth Street, w nocy Pamiątki śmierci Chrystusa, oczekując wraz z wieloma innymi na zabranie do nieba. I zapytałem go: »Czy to prawda?« Russell roześmiał się serdecznie i powiedział: »Między 22:30 a 23:00 tej nocy byłem w łóżku. Jednak niektórzy z bardziej radykalnych tam byli, ale ja nie byłem. Nie oczekiwałem, że zostanę w tym czasie zabrany do nieba, ponieważ czułem, że jest dużo do zrobienia, głosząc orędzie Królestwa narodom ziemi, zanim kościół zostanie zabrany«” (Faith on the March A. H. Macmillan, 1957, s. 27).
« Ostatnia zmiana: 05 Sierpień, 2019, 20:49 wysłana przez Roszada »


Offline Roszada

Odp: 1878 - Oczekiwanie na zabranie do nieba
« Odpowiedź #2 dnia: 30 Kwiecień, 2024, 17:48 »
Russell w roku 1881 wspomniał o oczekiwaniach związanych z rokiem 1878:

Zbliżając się do wiosny 1878 roku, momentu czasowej równoległości odpowiadającego odrzuceniu Kościoła żydowskiego i zakończeniu [wieku] Kościoła Ewangelii przez Ducha, naturalnie i nie bez powodu oczekiwaliśmy jakiejś zmiany naszego stanu i wszyscy byliśmy mniej lub bardziej rozczarowani, gdy nic nadprzyrodzonego nie nastąpiło. Ale nasze rozczarowanie było krótkie, ponieważ zauważyliśmy, że Kościół żydowski (a nie Kościół Wieku Ewangelii) był dla nas wzorem i dlatego nie powinniśmy oczekiwać podobieństw do Pięćdziesiątnicy lub czegokolwiek, co wydarzyło się na początku obecnego Kościoła” (ang. Strażnica luty 1881 s. 189 [reprint] – Coming to the spring of 1878, the time parallel to the giving up of the Jewish church and ending of the Gospel church by the Spirit, we naturally and not unreasonably expected some change of our condition, and all were more or less disappointed when nothing supernatural occurred. But our disappointment was brief, for we noticed that the Jewish church (and not the Gospel church) was the pattern of ours, and therefore we should not expect parallels to Pentecost or to anything which happened in the beginning of this church.).


Offline Roszada

Odp: 1878 - Oczekiwanie na zabranie do nieba
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Maj, 2024, 18:14 »
Jeśli Russell od 1876 r. czekał na rok 1914,
a od 1877 r. czekał na rok 1878, to nie wiem co było dla niego ważniejsze... ;)


Offline Roszada

Odp: 1878 - Oczekiwanie na zabranie do nieba
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Maj, 2024, 18:51 »
Oto pierwsze wspomnienie Russella związane z rokiem 1878 wygłoszone w roku 1879:

„Br. B. [Barbour] i ja omawialiśmy różne metody głoszenia tych prawd i w końcu postanowiliśmy podróżować i głosić je wszędzie tam, gdzie mężczyźni i kobiety usłyszą, i w ten sposób spędzić (D.V. – jak Bóg pozwoli) pozostałą część żniw, które wówczas, jak przypuszczaliśmy, trwały trzy i pół roku i miał zakończyć się w roku 1878” (ang. Strażnica lipiec 1879, dodatek Do czytelników „Zwiastuna Poranka”).

Tę naukę Barbour rozgłaszał już w roku 1875, zanim poznał Russella w roku 1876:

   „Wierzę (...) że ten okres przejściowy nazywa się »czasem żniwa« i że rozpoczął się jesienią 1874 roku, a zakończy wiosną 1878 roku; mierzy trzy i pół roku. I że wydarzenia tego czasu żniwa są przede wszystkim zmartwychwstaniem umarłych w Chrystusie; po drugie, wiązanie kąkolu w pęczki; trzecie i ostatnie, przeniesienie żywych świętych i zgromadzenie ich razem ze zmartwychwstałymi u Pana w powietrzu” (ang. Zwiastun Poranka wrzesień 1875 s. 52 – That this transition period is called ”the time of harves”" And that it began in the autumn of 1874, and will end in the spring of 1878; measuring three and a half years. And that the events of this time of harvest, are first the resurrection of the dead in Christ; second, the binding of the tares in bundles; third and last, the translation of the living saints and gathering of them together with the risen ones to the Lord in the air.).


Offline Reskator

Odp: 1878 - Oczekiwanie na zabranie do nieba
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Maj, 2024, 08:36 »
A Rutcherford  oczekiwał w Ben Sarim na Abrahama który zapewne miał go zabrać do nieba czy jest jakiś zapis potwierdzający takie oczekiwania optymistyczne dla Rutcherforda?


Offline Roszada

Odp: 1878 - Oczekiwanie na zabranie do nieba
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Maj, 2024, 09:52 »
Mylisz nauki. Abraham miał zamieszkać w Domu Książąt, gdy Sędzia pójdzie do nieba.
https://piotrandryszczak.pl/betsarim.html


Offline Reskator

Odp: 1878 - Oczekiwanie na zabranie do nieba
« Odpowiedź #7 dnia: Wczoraj o 17:01 »
Mylisz nauki. Abraham miał zamieszkać w Domu Książąt, gdy Sędzia pójdzie do nieba.
https://piotrandryszczak.pl/betsarim.html
A tu ani Abraham nie zamieszkał w San Diego ani sędzia nie poszedł do nieba.
Rzeczywiście można pomylić te "nauki"


Offline Roszada

Odp: 1878 - Oczekiwanie na zabranie do nieba
« Odpowiedź #8 dnia: Wczoraj o 17:37 »
Sędzia niby poszedł, ale niewidzialnie. Jego duch poszedł. ;)