Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017  (Przeczytany 9155 razy)

Offline Roszada

2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« dnia: 06 Sierpień, 2017, 11:51 »
Jakiś czas temu wstawiony był wątek Wszystkie nowe światła z lat 1989-2015
https://swiadkowiejehowywpolsce.org/nowe-swiatla/wszystkie-nowe-swiatla-z-lat-1989-2015/msg35101/#msg35101
 ze słowami:

Cytuj
Na prośbę M i w pewien sposób we współpracy z nim napisałem artykuł:

„Nowe światła” – czyli nowe nauki i zwyczaje Świadków Jehowy wprowadzane w latach 1989-2015

http://bednarski.apologetyka.info/swiadkowie-jehowy/nowe-swiata-czyli-nowe-nauki-i-zwyczaje-swiadkow-jehowy-wprowadzane-w-latach-1989-2015,912.htm

Jest to taka ściąga i zarazem zebranie razem wszystkich zmian, tych najistotniejszych i zauważalnych, w Towarzystwie Strażnica.

Artykuł mało kiedy cytuje źródła, bo byłby zbyt opasły i nużący.
Raczej tylko wskazuje te źródła z lat 1989-2015, które są dziś jeszcze ogólnodostępne.

Artykuł zgodnie z radą M dzieli nowe światła na organizacyjne i doktrynalne oraz zawiera podział na poszczególne lata, rok po roku.


Dziś uzupełniamy go o lata 2016-2017, choć już bez rozbicia na kategorie nowych świateł (doktrynalne i organizacyjne)

Lata 2015-2016

   1) Ogłoszono, że Nabot nie symbolizuje ani Jezusa, ani pomazańców, jak uczono wcześniej (Strażnica 15.03 2015 s. 10).
   2) Zapowiedź rezygnacji z częstego stosowania pierwowzorów i ich odpowiedników (Strażnica 15.03 2015 s. 18).
   3) Zmieniono interpretację przypowieści: o talentach, o niewolniku niegodziwym i gnuśnym, o 10 dziewicach (Strażnica 15.03 2015 s. 13, 24).
   4) Ogłoszono, że Gog to nie szatan, lecz „koalicja narodów” (Ez 38-39) i buntownicy (Ap 20:8) (Strażnica 15.05 2015 s. 29-30).
   5) Podano, że tylko niektóre, a nie wszystkie, kopie Septuaginty z okresu między II wiekiem p.n.e. a I wiekiem n.e. zawierały tetragram JHWH (Strażnica 15.12 2015 s. 10).
6) Zapowiedź z zebrania statutowego w październiku 2015 roku: współczesna niewola babilońska Świadków Jehowy trwała od II wieku n.e. do roku 1919, a nie w latach 1918-1919 (Strażnica marzec 2016 s. 29). Jeszcze wcześniej uczono, że Babilon wielki upadał w roku 1878 lub 1881 (Dokonana Tajemnica 1925 s. 325; Przyjdź Królestwo Twoje 1919 s. 136).
7) Zapowiedź z zebrania statutowego w październiku 2015 roku: Jezus i aniołowie będą stawiać znak z Ez 9, a nie pomazańcy, oraz nie dzieje się to obecnie, ale dopiero przed samym wielkim uciskiem (Strażnica czerwiec 2016 s. 16-17). Jeszcze wcześniej (przed rokiem 1931) nauczano, że stawiającym ten znak był C. T. Russell (Dokonana Tajemnica 1925 [ang. 1917, 1926] s. 473).
   8) Zapowiedź z zebrania statutowego w październiku 2015 roku: Nasza Służba Królestwa od roku 2016 zostaje zastąpiona przez biuletyn Chrześcijańskie życie i służba – program zebrań (Zorganizowani do spełniania woli Jehowy 2015 s. 59).
   9) Zapowiedź z zebrania statutowego w październiku 2015 roku: od roku 2016 miesięczniki Przebudźcie się! i Strażnica „do rozpowszechniania” stają się dwumiesięcznikami.
   10) Zapowiedź z zebrania statutowego w październiku 2015 roku: nowy rodzaj zebrania zborowego od roku 2016, Chrześcijańskie życie i służba, zamiast Teokratycznej Szkoły Służby Kaznodziejskiej (Zorganizowani do spełniania woli Jehowy 2015 s. 59-61).
   11) Przez wiele lat w zborach nie pozwalano na żaden aplauz podczas ponownego przyjmowania osób wykluczonych z organizacji Świadków Jehowy. W roku 2016 zmieniono ten zwyczaj: „Dlatego gdy starsi podają ogłoszenie o przyłączeniu, obecni mogą spontanicznie, ale zarazem w sposób godny, wyrazić radość oklaskami” (Strażnica maj 2016 s. 32).
   12) Przedstawiono nową interpretację swojej historii. Wcześniej pisano: „Od r. 1914 do 1918 świadkowie Jehowy byli więźniami duchowego, czyli nowoczesnego Babilonu. Nazwy Babilon Biblia używa do określenia tego złego świata pozostającego pod władzą Diabła. (...) Tych »dwóch świadków«, którzy się stali jakby trupami, wyobraża świadków Jehowy, którzy w roku 1918 umarli duchowo” (Od raju utraconego do raju odzyskanego 1960 s. 188). W roku 2016 ogłoszono: „W minionych latach uważaliśmy, że Jehowa był niezadowolony ze swoich sług, ponieważ podczas I wojny światowej nie wykazywali gorliwości w głoszeniu. (...) Dokładniejsze przeanalizowanie teokratycznej historii pozwoliło nam lepiej zrozumieć szczegóły dotyczące niewoli babilońskiej. W gruncie rzeczy w latach 1914-1918 Badacze Pisma Świętego dali ogromne świadectwo” (Strażnica listopad 2016 s. 27-28).
   13) Ogłoszono, że w niektórych krajach Świadkowie Jehowy mogą posiadać brodę: „A czy jest stosowne, żeby brat nosił brodę? Noszenie brody było jednym z nakazów Prawa Mojżeszowego. Jednak chrześcijan to Prawo nie obowiązuje (...). W niektórych krajach noszenie zadbanej brody może nie budzić zastrzeżeń i wcale nie musi odwracać uwagi od głoszonej przez nas dobrej nowiny. Nawet niektórzy zamianowani bracia noszą tam brody. Mimo to część braci postanowiła z tego zrezygnować (...). W innych kulturach nie ma zwyczaju noszenia brody i dlatego nie byłoby to odpowiednie dla sługi Bożego. Brat, który nosiłby brodę, mógłby nie przysparzać swoim wyglądem chwały Bogu i mógłby nie być uważany za »człowieka nieposzlakowanego«” (Strażnica wrzesień 2016 s. 21). wcześniej nikt, kto posiada brodę, nie mógł otrzymać przywilejów w zborze.

Rok 2017

   1) W roku 2017 po raz pierwszy Towarzystwo Strażnica napisało o możliwych „błędach” „doktrynalnych” i „organizacyjnych” Ciala Kierowniczego. Wcześniej pisano o jego „rzekomych błędach” oraz iż „może się zdarzyć, że zrozumie coś tylko częściowo lub nieściśle, a w rezultacie potrzebne jest skorygowanie”: „Ciało Kierownicze nie jest natchnione przez Boga ani nieomylne. Dlatego może popełnić błąd przy wyjaśnianiu spraw doktrynalnych lub udzielaniu wskazówek organizacyjnych. W Skorowidzu do publikacji Towarzystwa Strażnica znajduje się hasło »Kształtowanie się wierzeń«, które zawiera listę skorygowanych wyjaśnień od 1870 roku” (Strażnica luty 2017 s. 26). Oto jedna z wcześniejszych wypowiedzi: „Poszczególni członkowie »niewolnika wiernego i rozumnego« są niedoskonałymi ludźmi (Mateusza 24:45-47, NW). Ale klasa ta jest wierna i rozumna. Odstępcy dla własnych celów wyolbrzymiają pomyłki lub rzekome błędy braci sprawujących przewodnictwo” (Strażnica Nr 14, 1992 s. 13).
   2) Towarzystwo Strażnica w roku 2017 po raz pierwszy wymieniło „odstępcze poglądy” współmałżonka jako powód przyzwolenia na separację małżeńską: „W Biblii nie podano powodów, dla których ktoś może się zdecydować na separację. Ale niektórzy chrześcijanie w wyjątkowych  sytuacjach uznają, że nie mają innego wyjścia. Może być tak na przykład, kiedy dochodzi do zagrożenia zdrowia fizycznego lub duchowego – gdy współmałżonek jest agresywny lub ma odstępcze poglądy” (Strażnica kwiecień 2017 s. 7-8). Dotychczas samo posiadanie „odstępczych poglądów” przez współmałżonka, bez ich narzucania, nie było powodem do ewentualnego rozbicia rodziny przez separację (patrz Strażnica 15.05 2012 s. 11).
   3) W roku 2017 Towarzystwo Strażnica podało, że posiadanie przez głosiciela broni palnej w domu, w celu samoobrony, spowoduje pozbawienie go przywilejów w zborze: „Jeśli chrześcijanin posiada broń, żeby chronić się przed ludźmi, starsi udzielą mu rad na podstawie Biblii. Gdyby nie chciał pozbyć się broni, nie byłby traktowany jako przykładny członek zboru. Nie spełniałby wymagań, żeby otrzymywać w zborze przywileje. To samo dotyczy chrześcijanina, którego praca wymaga noszenia broni palnej. Byłoby dobrze, żeby znalazł inne zatrudnienie. (...) Z szacunku do tych zasad dojrzały duchowo chrześcijanin nie będzie posiadać broni palnej, żeby chronić się przed ludźmi. Przypis: Więcej informacji na temat podejmowania pracy, która wiąże się z noszeniem broni, można znaleźć w Strażnicy z 1 listopada 2005 roku, strona 31, oraz numer 23 z 1983 roku, strony 19 i 20” (Strażnica lipiec 2017 s. 32).
   4) W roku 2017 Towarzystwo Strażnica zmieniło swoją naukę o „miastach schronienia” (ucieczki): „Pismo Święte nie wskazuje, że miasta schronienia były proroczymi pierwowzorami” (Strażnica listopad 2017 s. 10). Wcześniej uczono (od roku 1995), że „to powzięte przez Boga postanowienie co do wyratowania nas” (Strażnica Nr 22, 1995 s. 17). Jeszcze wcześniej (od roku 1934) twierdzono, że są nimi „organizacja” lub „raj duchowy” obecny w niej (Strażnica Rok XCVI [1975] Nr 2 s. 13; Strażnica Rok CVIII [1987] Nr 1 s. 18; Wspaniały finał Objawienia bliski! 1993 s. 152). Na samym początku zaś twierdzono, że „miastem ucieczki” jest Chrystus (Złoty Wiek 01.05 1929 s. 132; por. Strażnica listopad 2017 s. 10).

Uzupełnienie dla roku 2014

Rok 2014

„Ciało Kierownicze postanowiło, że od 1 września 2014 roku bracia, którzy ukończyli 80 rok życia, nie będą już usługiwać w charakterze koordynatorów gron starszych. Oczywiście koordynatorzy, którzy jeszcze nie osiągnęli tego wieku, również mogą skromnie uznać, że dobrze będzie, jeśli zastąpi ich inny brat (Mich. 6:8). (...) W podręczniku ‛Paście trzodę Bożą’, rozdziale 2, akapicie 11, każdy starszy powinien dopisać po pierwszym zdaniu następującą informację: »Nie może mieć więcej niż 80 lat«” (List 1 czerwca 2014 DO WSZYSTKICH GRON STARSZYCH Dotyczy: koordynatora grona starszych). https://wtsarchive.com/letter/20140601-p_dot-koordynatora-grona-starszych


Offline robbo1

Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Sierpień, 2017, 14:43 »
O czym ty piszesz człowieku o zmianach statutu, tego tamtego ,o reorganizacjach,zmianach zamianowań,rezygnacji z pomocy osób starych itp.

O tym,że rezygnujemy z widzenia symbolicznego,tam ,gdzie wyraźnie go nie ma itp.

To niczego nie zmienia.

Już w jednym przypadku zacytowałem wypowiedzi waszych myślicieli odnośnie wypowiedzi,że "o dniu owym i godzinie nie wie nikt [nawet nasz zbawiciel].
I jeden twierdził,że nie zna,inny,ze zna i wiedział to nawet wtedy,gdy powiedział,że nie zna,że nie wie.

Nie przedstawiacie jednomyślności w interpretowaniu tych samych wydarzeń,przypowieści,czy nawet czasu powstania poszczególnych ksiąg,czy listów,ewentualnie zapisanych tam wydarzeń,czy wypowiedzi.





« Ostatnia zmiana: 20 Sierpień, 2017, 15:02 wysłana przez robbo1 »


Offline Roszada

Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Sierpień, 2017, 18:04 »
Cytuj
O czym ty piszesz człowieku o zmianach statutu, tego tamtego...
To niczego nie zmienia.
Oczywiście, że zmiany niczego nie zmieniają. ;D
To po kiego grzyba się to rusza?
Przecież zaraz śmierdzi jak się w gówienku zaczyna grzebać.
Lepiej zaschniętego nie ruszać.  :-\


Offline robbo1

Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Sierpień, 2017, 14:11 »
Porusza się je z tych samych powodów z jakich dokonuje się zmian w wyjaśnianiu prawd nauki,prawd naszych dziejów.
I tu i tu dokonuje się czasami zmiany.
I tak chociaż uznawano,że I.Newton stworzył zupełny obraz rzeczywistości ,w którym nic nie ma potrzeby i mozliwości zmienić.
Pojawił się A.Einstein i pozmieniał wiele pomimo tego,że wiedział,że "zaraz śmierdzi jak się w gówienku zaczyna grzebać".
I pomimo tego,że w istocie "zaczęło śmierdzieć",pozmieniał wiele.

Tak uważano,że idee I.Newtona to zbite dzieło ,twarde niczym węgiel.
Wielu uważało,że "lepiej zeschniętego nie ruszać".



Offline Helleboris

Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Sierpień, 2017, 15:08 »
Członkowie Ciała Kierowniczego przyznali że nie są nieomylni. Więc skoro mogą się mylić w pokarmie duchowym, który ponoć pochodzi od samego Jehowy to religia Świadków Jehowy niczym nie różni się od innych
"To repeat the same action and expect different results is madness."


Offline Roszada

Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Sierpień, 2017, 15:22 »
Cytuj
Pojawił się A.Einstein i pozmieniał wiele pomimo tego,że wiedział,że "zaraz śmierdzi jak się w gówienku zaczyna grzebać".
I pomimo tego,że w istocie "zaczęło śmierdzieć",pozmieniał wiele.

Tak uważano,że idee I.Newtona to zbite dzieło ,twarde niczym węgiel.
Robbo dla jaj miesza członków CK z Newtonem i Einsteinem. ;D
Niech napisze do CK w tej sprawie i powie im że porównuje ich z babilońskimi uczonymi. :)


Offline robbo1

Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #6 dnia: 27 Sierpień, 2017, 16:42 »
Niestety idziesz na niedopuszczalne ścieżki myślowe [Roszada].
Nie rozumiesz przykładu,to nie udawaj,że go rozumiesz.
Nie przyjmujesz napisz uzasadnij z jakiego powodu.
Pisanie,że nie mam prawa porównywać itp.to nieuczciwy wybieg ,który dobrze o tobie nie świadczy.

I tak swego czasu uważano poglądy I.Newtona za "nie do obalenia".
Takie,którym ważności ,istotności nikt nie dorówna.Nikt  i nigdy.
I wielu z tej przyczyny nawet nie starało się cokolwiek zmienić.
Zmienił jednak wiele A.Einstein.
Zmienił to co wydawało się nie do zmienienia.
Niemniej dzięki tym zmianom ,mamy inny obraz świata.
O zmianach tego obraz pisał James Burke w książce "Osiem stopni wtajemniczenia,czyli jak zmienialiśmy świat".
Co czynili?
"zmieniali świat" za każdym razem przekonani,że to już po raz ostatni i najlepszy ostateczny.




Offline Dietrich

Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #7 dnia: 27 Sierpień, 2017, 19:15 »
Porusza się je z tych samych powodów z jakich dokonuje się zmian w wyjaśnianiu prawd nauki,prawd naszych dziejów.
I tu i tu dokonuje się czasami zmiany.
I tak chociaż uznawano,że I.Newton stworzył zupełny obraz rzeczywistości ,w którym nic nie ma potrzeby i mozliwości zmienić.
Pojawił się A.Einstein i pozmieniał wiele pomimo tego,że wiedział,że "zaraz śmierdzi jak się w gówienku zaczyna grzebać".
I pomimo tego,że w istocie "zaczęło śmierdzieć",pozmieniał wiele.

Tak uważano,że idee I.Newtona to zbite dzieło ,twarde niczym węgiel.
Wielu uważało,że "lepiej zeschniętego nie ruszać".

Tak, tylko ani Newton ani Einstein nie mienili się kanałem łączności z Bogiem ani nie uzależniali czyjegoś zbawienia od posłuszeństwa wobec swoich teorii.  Tego się nijak nie da porównać. 
Ale wybielanie własnej historii i naginanie / pomijanie faktów już jest grzebaniem w gówienku. 
« Ostatnia zmiana: 27 Sierpień, 2017, 19:21 wysłana przez Dietrich »


Offline robbo1

Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #8 dnia: 31 Sierpień, 2017, 19:24 »
Oczywiście,że niewolnik itp uznaje się ,za uznawanego przez stwórcę.
To pewne.
Tak jak wyznawcy innych wyznań wierzą w to,że nie występują przeciw naszemu ojcu w niebie.
Praktycznie większość wyznawców poszczególnych wyznań wierzy w swoje posłannictwo,oraz w to,że posługuje się nimi stwórca.
Na pewno większość.

W podanych przeze mnie przykładach idzie tylko o to,że istniały prawdy w które wierzono,których prawdomówność nie kwestionowano,które jednak ukazały się połowicznymi prawdami,ewentualnie ścieżką do prawdy prowdzace ,czy tak naprawdę "pomyłkami".
Tak było i u nas.
I tam i tu.
Znam wypowiedzi myślicieli,którzy największe wydarzenia z przeszłości przypisywali stwórcy.

 
« Ostatnia zmiana: 31 Sierpień, 2017, 19:44 wysłana przez robbo1 »


Offline tomek_s

  • Pionier specjalny
  • Wiadomości: 2 109
  • Polubień: 2037
  • Nigdy nie byłem ŚJ.... KRK
Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #9 dnia: 31 Sierpień, 2017, 22:35 »
Oczywiście,że niewolnik itp uznaje się ,za uznawanego przez stwórcę.

Uznawać się może. W Ameryce co drugi jest Chrystusem... To ciekawy kraj.

 
„Lecz powiadam wam: Wielu przyjdzie ze Wschodu i Zachodu i zasiądą do stołu z Abrahamem, Izaakiem i Jakubem w królestwie niebieskim” (Mt 8:11),


Tusia

  • Gość
Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #10 dnia: 31 Sierpień, 2017, 23:04 »
W podanych przeze mnie przykładach idzie tylko o to,że istniały prawdy w które wierzono,których prawdomówność nie kwestionowano,które jednak ukazały się połowicznymi prawdami,ewentualnie ścieżką do prawdy prowdzace ,czy tak naprawdę "pomyłkami".
Tak było i u nas.
I tam i tu.

Napisz wprost, że u was były kłamstwa. Pójdź na całość. Nie cackaj się ze Strażnicą. Nie zostawiaj na niej suchej nitki.


Offline robbo1

Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #11 dnia: 03 Wrzesień, 2017, 10:55 »
Wiem,że zdecydowanie opowiadacie się za takimi komentarzami i z aprobatą wypowiadacie o tych,którzy tak czynią,to popierają,id taką drogą.
Ja niestety jestem po tej,wy po tamtej stronie.
Nie wiem,czy czytasz co piszę,ale to co piszę wykazuje,że nawet [prawdy] w które nikt przez dziesięciolecia nie wątpił ,okazały się "kłamstwami".
Nikt jednak nie odrzuca z tej przyczyny nauki i jej "prawomocności" i prawa do wyrażania prawdy.
Nikt nie odrzuca pracy historyków jako ważnej tylko dlatego,że i opis dziejów pewnych wydarzeń z przeszłości należy "pisać od nowa".



Offline franki

Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #12 dnia: 03 Wrzesień, 2017, 11:50 »
Broadcasting Sierpien 2016

https://tv.jw.org/#pl/mediaitems/StudioMonthly2016/pub-jwb_201608_1_VIDEO

Minuta 6:55
lojalnosci wobec Jehowy mozemy dowodzic przez lojalnosc wobec 'niewolnika wiernego i roztropnego' czyli Ciała Kierowniczego.
Jehowa i Jezus posługuja się niewolnikiem wiernym i roztropnym by karmic nas duchowo więc jestesmy winni niewolnikowi lojalnosc.

Minuta 7:48
Od tego jak słuchamy 'wiernego niewolnika' zalezy nasza przyjazn z Bogiem.
Tak naprawdę od tego zalezy nasze życie.

Ja nie mam więcej pytań. Świadek jest wolny.



Offline robbo1

Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #13 dnia: 03 Wrzesień, 2017, 12:05 »
Za twoim życzeniem zaczniemy uczyć,że nieposłuszeństwo względem "niewolnika" jest słuszne i należy w swoim życiu wykazywać niezależność od "ziemskich przedstawicieli stwórcy".
Nie musisz uznawać naszego niewolnika,nic nie zmieni jednak tego,że nasz zbawiciel ustanowił:
"sługę wiernego i roztropnego,którego postanowił nad czeladzią swoją" Mat.24:45
I jeżeli ten daje "żywność w oznaczonym czasie" itp.nasz zbawiciel "postawi go nad wszystkimi dobrami swymi" wer.46
Ten jednak musi uważać,żeby w swoim sercu nie uważać iż nasz zbawiciel "opóźnia się z przybyciem" wer.48

Nic nie zmieni tego,że nasz zbawiciel miał ustanowić niewolnika,i ten miał "we właściwym czasie rozdawać żywność".
Ty nie uznajesz niewolnika.
Zapewne masz do tego prawo.
My chcemy uznawać,zapewne mamy do tego prawo.


Offline Nemo

  • El Kapitan
  • Wiadomości: 5 508
  • Polubień: 14309
  • Często pod wiatr. Ale zawsze własnym kursem.
Odp: 2017 - Wszystkie nowe światła z lat 1989-2017
« Odpowiedź #14 dnia: 03 Wrzesień, 2017, 12:11 »
Broadcasting Sierpien 2016

https://tv.jw.org/#pl/mediaitems/StudioMonthly2016/pub-jwb_201608_1_VIDEO

Minuta 6:55
lojalnosci wobec Jehowy mozemy dowodzic przez lojalnosc wobec 'niewolnika wiernego i roztropnego' czyli Ciała Kierowniczego.
Jehowa i Jezus posługuja się niewolnikiem wiernym i roztropnym by karmic nas duchowo więc jestesmy winni niewolnikowi lojalnosc.

Minuta 7:48
Od tego jak słuchamy 'wiernego niewolnika' zalezy nasza przyjazn z Bogiem.
Tak naprawdę od tego zalezy nasze życie.

Ja nie mam więcej pytań. Świadek jest wolny.
Jak to się ma do tego że niewolnik okazał się nienatchniony i omylny? Równie dobrze można by zaufać siedmiu innym przypadkowym ludziom którzy uzurpują sobie prawo do rzekomego przekazywania nauk podobno boskich. Skąd śJ wiedzą że to co mówi CK dzisiaj jest prawdą, skoro jutro może to być nieaktualne?
Niemądrym jest być zbyt pewnym własnej wiedzy. Zdrowo jest pamiętać, że najsilniejszy może osłabnąć, a najmądrzejszy się mylić.
Mahatma Gandhi